handdator

Visa fullständig version : Det här med att äta mycket.

KOLOTROLLET
2014-09-04, 03:09
Hur är det för er under bulk? Behöver ni tänka på att hålla igen på vad ni äter för att inte gå upp i vikt för fort? Jag är en av dom som verkligen gör det. Hade jag inte brytt mig så hade jag lätt lagt mig på ett överskott på säkerligen 3 000kcal om dagen.. Det här med att bli mätt är en sak.. det varar dock max 10-20 minuter. Sen är jag redo och sugen igen. Det känns som om man går och väntar på att få äta.

Bör tilläggas att jag är en av dom som har genomfört många grisbulkar (tappat kontrollen helt) och genomlidit långa, onödiga deffar! Dessutom så ser jag orättvist fet ut i ansiktet, jämfört med min kropp. Kan se ut som en fet gris, speciellt om skägget ryker! Fast folk som är bra mycket fetare ser smalare ut i ansiktet. Gener? Visst, är jag smal så ser jag ju inte fet ut. Men så fort jag får lite hull så känns det som om ansiktet sväller upp direkt.

Lepras
2014-09-04, 03:29
Jag sliter just nu med att komma upp i den mängd kcal jag vill.
siktar på 5500-6000 per dag,och helst under 100g fett..
Tycker det är ett jävla jobb

thelodder
2014-09-04, 05:20
Jag började precis "bulka" för någon vecka sen och har sen jag började ett snitt på 3000kcal per dag. Jag skulle absolut kunna äta det dubbla men försöker äta så lite som möjligt fram till kvällen och äter större mängd då för att känna mig mätt när jag går och lägger mig.

Sheogorath
2014-09-04, 05:40
Upp till 85-87 kg går det av bara farten. Sen verkar min kropp tycka att läget är lugnt och aptitlöshet motarbetar mer viktuppgång. Då måste jag aktivt sträva efter att äta kaloritätt och/eller mer för att gå upp i vikt.

Shqypnia
2014-09-04, 08:44
Grisbulka är verkligen inte värt det och är dessutom inte hälsosamt. Jag känner igen mig att ansiktet får lida och man ser ut som en tjockis. Det beror antagligen på gener.

z_bumbi
2014-09-04, 08:48

Varför så lite fett?

smeander
2014-09-04, 08:50

Som mig men jag tycker inte att det är jobbigt 😁 ris och havregryn 👌

Skickat från ishallen

smeander
2014-09-04, 08:53
Varför så lite fett?

Varför inte? 100g är mer än nog för att täcka dagsbehovet och kolhydrater gör mer för träningen än fett och det är dessutom gott med kolhydrater.

Skickat från ishallen

Pade
2014-09-04, 09:13
Sliter relativt hårt, ligger strax över 4000 kcal per dag skulle jag gissa på.
Har alltid haft hög förbränning och vart smal som en sticka, vägde 65kg när jag började träna 2012, ca 80kg idag.
Visst, aptiten har växt men jag hatar fortfarande att äta stundtals, när sista portionen ska i och man fortfarande är mätt sen förra måltiden *spy*
Skiter jag i att käka som vanligt under en helg och bara käkar pizza och super istället börjar det ticka neråt med en gång, lyxproblem för somliga kanske men för mig suger det rejält!

Mickee
2014-09-04, 10:18
Försöker ligga på runt 3000 kcal under bulk.
Är alltid hungrig och hade gärna legat på 4000+ kcal istället men vikten ökar rätt duktigt som den gör nu ändå så det går inte :(

Jävla kontorsjobb..

spoon
2014-09-04, 10:24
Jobbade mig upp från 94-100 förra året. Om jag inte tänkte på vad jag åt så tappade jag i vikt direkt. Numera är jag viktstabil på 100 kg. Ägnar inte en sekund åt vad jag äter utan hungern justerar intaget.

AronP
2014-09-04, 11:56
Upp till 85-87 kg går det av bara farten. Sen verkar min kropp tycka att läget är lugnt och aptitlöshet motarbetar mer viktuppgång. Då måste jag aktivt sträva efter att äta kaloritätt och/eller mer för att gå upp i vikt.
Ändra till 87-89 så +1ar jag.

austria
2014-09-04, 14:20
Hur är det för er under bulk? Behöver ni tänka på att hålla igen på vad ni äter för att inte gå upp i vikt för fort? Jag är en av dom som verkligen gör det. Hade jag inte brytt mig så hade jag lätt lagt mig på ett överskott på säkerligen 3 000kcal om dagen.. Det här med att bli mätt är en sak.. det varar dock max 10-20 minuter. Sen är jag redo och sugen igen. Det känns som om man går och väntar på att få äta.

Bör tilläggas att jag är en av dom som har genomfört många grisbulkar (tappat kontrollen helt) och genomlidit långa, onödiga deffar! Dessutom så ser jag orättvist fet ut i ansiktet, jämfört med min kropp. Kan se ut som en fet gris, speciellt om skägget ryker! Fast folk som är bra mycket fetare ser smalare ut i ansiktet. Gener? Visst, är jag smal så ser jag ju inte fet ut. Men så fort jag får lite hull så känns det som om ansiktet sväller upp direkt.

Vad gör du på dagarna?

När jag är uttråkad och inte har något att göra så blir suget väldigt stort och jag får behärska mig för att inte rensa kylen och skafferiet.

Om jag däremot jobbar, tränar, leker med barnen m.m. har jag inte en tanke på mat.

z_bumbi
2014-09-05, 09:53
Varför inte? 100g är mer än nog för att täcka dagsbehovet och kolhydrater gör mer för träningen än fett och det är dessutom gott med kolhydrater.

Skickat från ishallen

För att...

Mer kolhydrater ger inte heller automatiskt mer för träningen så det argumenten är ganska värdelöst i det här sammanhanget.

King Grub
2014-09-05, 09:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

smeander
2014-09-05, 12:05
För att...

Mer kolhydrater ger inte heller automatiskt mer för träningen så det argumenten är ganska värdelöst i det här sammanhanget.

Att få in mer näring under samma energitak ger uppenbarligen mer energi för träningen. Kolhydrater ger mer energi för träningen än fett, hur använder du fett under styrketräningen och intervallpass till exempel? De oxidativa processerna nyttjas främst vid aerob aktivitet och 80% av min aktivitet är anaerob som slukar kolhydrater. Sen lade ju även Burke (2006) fram en studie om kolhydratsintag mot prestation för hockeyspelare, ett högre kolhydratsintag gynnade prestationen.

Kolhydrater bygger indirekt muskler då mer kolhydrater gör att vi kan träna hårt och länge jämfört med få kolhydrater. Insulin är ju även en av de mest anabola hormonerna, så hur menar du att kolhydrater inte automatisk gör något mer för träningen?

Sen känner jag ju personligen en stor skillnad på ett moderat kolhydratsintag jämfört med ett högt kolhydratsintag. Energin under träningen och dagen blir mycket bättre med ett högt kohydratsintag. Jag tränar hårt och mycket, styrketräning, intervallträning och konditionsträning flera timmar så jag föredrar träningsnutrition.

Skickat från ishallen

z_bumbi
2014-09-05, 13:09
Kolhydrater ger mer energi för träningen än fett, hur använder du fett under styrketräningen och intervallpass till exempel? De oxidativa processerna nyttjas främst vid aerob aktivitet och 80% av min aktivitet är anaerob som slukar kolhydrater.

Det här stycket är ingen konstigt och t o m grundläggande näringslära för idrott.

Sen lade ju även Burke (2006) fram en studie om kolhydratsintag mot prestation för hockeyspelare, ett högre kolhydratsintag gynnade prestationen.

Jag hade ingen aning om att Lepras spelar hockey men även om så är fallet inverkar det inte på frågan jag ställde.

Kolhydrater bygger indirekt muskler då mer kolhydrater gör att vi kan träna hårt och länge jämfört med få kolhydrater.

Var har du fått få kolhydrater ifrån?

Insulin är ju även en av de mest anabola hormonerna, så hur menar du att kolhydrater inte automatisk gör något mer för träningen?

Akut inte anabolt för vuxna (i alla fall inte för musklerna), kroniskt är det möjligt att det har en effekt men når du de nivåerna via kosten om du tränar mycket? Samt är det särskilt smart att i så fall medvetet sträva efter insulinresistens?

Sen känner jag ju personligen en stor skillnad på ett moderat kolhydratsintag jämfört med ett högt kolhydratsintag. Energin under träningen och dagen blir mycket bättre med ett högt kohydratsintag. Jag tränar hårt och mycket, styrketräning, intervallträning och konditionsträning flera timmar så jag föredrar träningsnutrition.

Vilken tur att du dels inte är Lepras och dels ingen har föreslagit ett moderat intag av kolhydrater.

Reaper123
2014-09-05, 13:17
Nu är jag ju inte direkt en som faller in i facket en typisk koloit, då jag haft ett energibehov långt över 4000 kcal/dag utslaget över senaste 12 månaderna...

Men minns att det var ett rent helvete att bulka förra hösten, så fick helt enkelt sänka min aktivitetsnivå för att gå upp i vikt. För jag "bulkade" i 2 månader utan att gå upp vikt (ergo, jag bulkade inte) och åt mig spymätt varje dag (lågfett & highcarb). Gick även bättre när jag slutade räkna kcal och åt mer fritt under vintern, men då fick fettceller även sitt och jag blev "tjock" snarare än stor och stark (gick upp snabbare än planerat) :em:

Nu ha jag inte bulkat (som i planerad viktuppgång) i år, men att äta mer fritt gör helt klart att jag lättare får ner mina kalorier och gick upp rätt många kilon under sommaren när deffen och mina tävlingar jag formtoppade mig till var historia.

anvihl
2014-09-05, 13:31
När jag förbrukar höga mängder energi och ligger på uppåt 5k kalorier om dagen känns det för mig som att det finns ett övre intag där mer kolhydrater inte påverkar min träning positivt längre. Det försämrar inte träningen, men har jag ätit tillräckligt med kolhydrater för att "maxa" dess effekt på min prestation ser jag ingen anledning att trycka ner ännu mer kolhydrater. Då äter jag hellre lite friare och därmed mer fett. Detta innebär INTE att jag äter lågkolhydratskost som alla utgår ifrån så fort man säger att man håller igen på kolhydraterna. Jag äter fortfarande minst ~600-700g kolhydrater i snitt om dagen. Utöver det ~200g protein vilket lämnar mig ~150-200g fett om min huvudräkning inte är helt åt fanders.

I perioder där jag ätit lågfett och uppåt 1kg kolhydrater och över om dagen känner jag mig bara "dimmig", småyr, magen mår dåligt, jag blir aldrig mätt etc och träningen blir inte bättre pga av det.

Så till TS håll inte på som jag också har gjort mycket att äta energifattig mat i sinnessjuka mängder för att man tror att det ska mätta bättre. Visst akut ger det mycket mer mättnad pga av vätskemängden i t.ex. potatis, ris, gröt, grönsaker etc, men att äta en mer normalfördelad kost makromässigt med högre andel fett tillsammans med ett bibehållet högt fiberintag är vad som har normaliserat min hunger och detta kommer från en som tidigare har kunnat äta kilovis med mat per sittning.

Mickee
2014-09-05, 13:54

Ändra till 87-89 så +1ar jag.

Upplever ni att denna "viktgränsen" (setpoint?) sjunker för varje deff ni utför eller har den varit den samma under flera år / bulk + deff perioder?

AronP
2014-09-05, 14:08
Upplever ni att denna "viktgränsen" (setpoint?) sjunker för varje deff ni utför eller har den varit den samma under flera år / bulk + deff perioder?
Min set point ökar snarare, 12 år sen så kunde jag knappt gå över 50 kg. Idén om set point verkar sväva i ett område mellan bro science och vetenskap. Den verkar vara mer fettmängdsberoende än kroppsviktsberoende och på den fronten kan jag säga att jag legat hyfsat konstant (magrutor skymtas i bra ljus) även om det ökat lite genom åren men det beror nog till stor del på många bulkperioder med ett tvingat överätande. Jag är övertygad om att om jag skulle dra ned mig till en lägre fettprocent och ligga där en längre period så hade jag flyttat set point nedåt, men det är jag på tok för lat för att göra. När jag väger fullt i -80 så ska jag nog försöka mig på det.

smeander
2014-09-05, 14:09
Det här stycket är ingen konstigt och t o m grundläggande näringslära för idrott.

Vad bra att du inte tycker att det är konstigt, var lite osäker på om du visste det.

Jag hade ingen aning om att Lepras spelar hockey men även om så är fallet inverkar det inte på frågan jag ställde.

Inte? Var inte frågan "För att?". Jag talade om anaeroba aktiviteter och ishockey är en väldigt anaerob aktivitet, så i sammanhanget ansåg jag att det kanske var relevant. Studier som undersöker kolhydratsintag och prestation finns ett par till av men Burke's är rätt bra och det höga intaget ligger på 6-8g/kg, det intervall som Lepras som lägst bör hamna på som jag uppskattat från hans siffra ~5500kCal.

Var har du fått få kolhydrater ifrån?
Ett högt kolhydratsintag kommer betyda en bättre prestation även om man jämför med ett moderat eller ett moderat högt kolhydratsintag.
Självklart beroende på vilken träningsform man utför men jag syftar på hård anaerob träning.

Akut inte anabolt för vuxna (i alla fall inte för musklerna), kroniskt är det möjligt att det har en effekt men når du de nivåerna via kosten om du tränar mycket? Samt är det särskilt smart att i så fall medvetet sträva efter insulinresistens?

Anabolt behöver inte betyda uppbyggnad av muskelprotein, just termen anabol står för uppbyggande. Insulin har en akut anabol effekt för vuxna(faktiskt) då insulin verkar direkt genom att bygga upp glykogenförråden. Med välfyllda glykogendepåer och blodet fullt med snabb tillgänglig energi kan man genomföra hårdare träningspass med bättre kvalité vilket i slutändan leder till bättre resultat.
Kan du förklara för mig hur man genom att äta mycket kolhydrater i kombination med mycket träning strävar efter insulinresistens?

Vilken tur att du dels inte är Lepras och dels ingen har föreslagit ett moderat intag av kolhydrater.

För att citera mig själv. "Sen känner jag ju personligen en stor skillnad". Jag startade även ett nytt stycke för att det skulle vara tydligt att det var min personliga åsikt, inom ämnet "det här med att äta mycket" plus att det var kolhydratsintag vår lilla diskussion lite kommit in på. Om du missade det, ville jag påvisa min personliga åsikt om att ett högt kolhydratsintag gynnar prestationen, baserat på egen empiri och all kurslitteratur/studier man grävt/gräver igenom på universitetet.

Ajemän
2014-09-05, 14:59
Jag måste typ svälta på deff och överäta på bulk. Min kropp kompenserar väldigt bra...

Gpajpen
2014-09-10, 05:43
Man ska ju inte "ta ut sig" till max när vi snackar styrketräning, så vad spelar det för roll med mer kolhydrat = orkar längre och träna hårdare ?

Sheogorath
2014-09-10, 05:55
Och hela tänket med att överätning av kolhydrat inte leder till fettbildning lika lätt som överätning av fett bygger ju på att överskottet oxiderar. Utöver att det är tveksamt att man behöver så jävla mycket kolhydrat för att prestera maximalt på gymmet så är det ju helt befängt att tro att man presterar bättre av att kroppen avger överskottsenergi som värme. Då har man ju bevisligen redan energi så att det räcker och blir över.

Jontalinen
2014-09-10, 19:40
Försöker ligga på runt 3000 kcal under bulk.
Är alltid hungrig och hade gärna legat på 4000+ kcal istället men vikten ökar rätt duktigt som den gör nu ändå så det går inte :(

Jävla kontorsjobb..

+1

Universitetsstuderande. På somrarna kör jag tre månader fysiskt jobb, då jäklar kan jag äta. Brukar köra slutspurten på deffen då, skönt o kunna äta mycket ändå då.

exor
2014-09-13, 10:44
Min viktökning avstannar runt 102 kilo har jag märkt i år. Jag har inte gått upp mer senaste veckorna trots kontinueligt överskott. Jag måste sänka aktivitetsnivån för att kunna öka mer i kroppsvikt. Skönt att ha hittat sin setpoint. Har inget behov av att gå upp så många kilon mer än det ändå.

R Scarpa27
2014-09-13, 18:45
Min viktökning avstannar runt 102 kilo har jag märkt i år. Jag har inte gått upp mer senaste veckorna trots kontinueligt överskott. Jag måste sänka aktivitetsnivån för att kunna öka mer i kroppsvikt. Skönt att ha hittat sin setpoint. Har inget behov av att gå upp så många kilon mer än det ändå.

funkar inte kaloriökning menar du.

exor
2014-09-16, 06:23
funkar inte kaloriökning menar du.

Självklart kan jag öka kaloriintaget, men ser ingen ide med det. Får jobba mindre i så fall för att kunna sitta och äta. Då skulle ett bättre alternativ vara att dra ner på aktivitetsnivån istället. Det är dock inte något jag vill göra då jag trivs med att vara aktiv.

Som sagt, har inget behov av att öka mer i kroppsvikt då jag bara börjar bli fet. Men kul för min egen del att veta var min gräns går.

1x0
2014-09-16, 09:45
Det här med setpoint tycker jag är bland det mest intressanta inom kost och näring!

Själv gick jag ner från ~115 kg till 70 kg, har alltid gillat att äta och kan nästan trycka i mig hur mycket mat som helst (till jag får magknip, kvittar typ vilka livsmedel jag väljer) sedan efter min viktnedgång.

Har flygit mellan 70-88 kg de senaste åren och märker ingen skillnad alls på hunger och mättnadskänslor. Antar jag har rejäla "tjockisgener"? Min bror äter efter hunger och han bryr sig inte om sin kropp, han väger nog 160-170 kg, jag var alltid värre än min bror när vi var små (sprang runt och letade kakor och godis varje dag hemma, morsan fick gömma allt sånt från oss).

Tänkte jag skulle prova att gå upp lite högre denna bulk, se om aptiten ger sig. Börjar bli trött på att bara bli mätt en gång per dag (på kvällen, när jag ätit all mat).

Har en fråga med detta sagt; är det kroppsvikten eller fettprocent, eller bägge, genetik(?) som spelar roll? Antar det inte finns någon specifik forskning, men av tråden att dömma, pratar de flesta om kroppsvikt och ej fettprocent?

Så om jag går upp 5 kg muskler men behåller nuvarande fettprocent, kommer min aptit och mättnadskänslor vara oförändrade (förvirrande fråga)? Har som sagt inte märkt någon skillnad de senaste åren när jag pendlat i vikt med relativt låg fettprocent.

Om något, så kan jag äta ännu mer mat under bulk, sett till volym. Ligger jag på väldigt låg kalorimängd per dag, i några veckor, vänjer sig kroppen pyttelite och jag nöjer mig på mindre måltider (sett till volym),,,vet inte riktigt om det bara är psykiskt dock, alltså att jag förbereder mig innan måltiden (typ).

Alltidxx
2014-09-16, 12:13
Jag ser aldrig någon nämna det men det är faktiskt en väldig värdefull och användbar erfarenhet att äta allt vad man orkar under ett års tid medans man tränar stenhårt för att se vad som händer. Jag tjockar på mig till en viss gräns och sen blir det kämpigt att bli ännu fetare. Och då är man ändå inte fet med allmänhetens ögon sett. Om man erfarit det, och vet om det, och har kunskap om hur man sen justerar nedåt så skulle mångas nojjor över viktuppgång mildras betydligt eller försvinna helt.

Om man vet vad som händer och vet hur man hanterar situationen så försvinner oron. Eftersom man har kontroll (även om det kan se okontrollerat ut för vissa andra).

exor
2014-09-17, 09:09
Jag ser aldrig någon nämna det men det är faktiskt en väldig värdefull och användbar erfarenhet att äta allt vad man orkar under ett års tid medans man tränar stenhårt för att se vad som händer. Jag tjockar på mig till en viss gräns och sen blir det kämpigt att bli ännu fetare. Och då är man ändå inte fet med allmänhetens ögon sett.

Tycker det är riktigt skönt. Själv känner man sig lite off men allmänheten tycker absolut man inte är tjock, snarare grov/stor/vältränad. Väger ändå 30 kilo över min längd så kroppen börjar säga ifrån att lägga på sig mer.

Vägde förr 11 kilo mindre relativt otränad och då sågs jag som en tjockis, vilket jag även var.. Íntressant ämnde!

AronP
2014-09-17, 09:23
Det här med setpoint tycker jag är bland det mest intressanta inom kost och näring!

Själv gick jag ner från ~115 kg till 70 kg, har alltid gillat att äta och kan nästan trycka i mig hur mycket mat som helst (till jag får magknip, kvittar typ vilka livsmedel jag väljer) sedan efter min viktnedgång.

Har flygit mellan 70-88 kg de senaste åren och märker ingen skillnad alls på hunger och mättnadskänslor. Antar jag har rejäla "tjockisgener"? Min bror äter efter hunger och han bryr sig inte om sin kropp, han väger nog 160-170 kg, jag var alltid värre än min bror när vi var små (sprang runt och letade kakor och godis varje dag hemma, morsan fick gömma allt sånt från oss).
Antagligen så har du flyttat upp din set point när du gick upp så mycket i vikt förut. Sen verkar sensitiviteten för set point vara olika för olika människor.

Tänkte jag skulle prova att gå upp lite högre denna bulk, se om aptiten ger sig. Börjar bli trött på att bara bli mätt en gång per dag (på kvällen, när jag ätit all mat).
Att hetsa upp till en högre vikt har nog inget egenvärde, bättre att fortsätta ligga lågt. Övervägt periodisk fasta?

Har en fråga med detta sagt; är det kroppsvikten eller fettprocent, eller bägge, genetik(?) som spelar roll? Antar det inte finns någon specifik forskning, men av tråden att dömma, pratar de flesta om kroppsvikt och ej fettprocent?
Precis som du noterat så pratas det ofta om kroppsvikten men jag hittar att det är fettvikten (eventuellt fettprocenten) som år det relevanta. Det finns en artikel på träningslära eller Träna styrka om detta, har för mig att det var Marek som skrev den.

Så om jag går upp 5 kg muskler men behåller nuvarande fettprocent, kommer min aptit och mättnadskänslor vara oförändrade (förvirrande fråga)? Har som sagt inte märkt någon skillnad de senaste åren när jag pendlat i vikt med relativt låg fettprocent.
I teorin i princip ja.

Alltidxx
2014-09-17, 11:14
Att hetsa upp till en högre vikt har nog inget egenvärde, bättre att fortsätta ligga lågt.

Du missförstod nog vad han menade. Han vill inte gå hungrig. Sånt är jobbigt i längden, det vet alla som gått ned i vikt till följd av plan.

AronP
2014-09-17, 11:17
Du missförstod nog vad han menade. Han vill inte gå hungrig. Sånt är jobbigt i längden, det vet alla som gått ned i vikt till följd av plan.
Jo men jag ser inte poängen i att bli fet bara för att man inte ska känna hunger.

Edit: jag kan ju iof läsa in lite mycket i postaren och är fallet så att han bara ska gå upp lite mer men fortfarande vara ganska lean så är det ju lugnt.

DieErste
2014-09-17, 12:22
ligger just nu på 3500kcal om dagen men får ändå lite infall vilket gör att man gå upp till 4000+

trodde dessa skulle försvinna efter deffen men icke då, vet inte om man borde söka för det eller helt enkelt försöka ta sig ordentligt i kragen :/

Längd:180cm
vikt: 80-81kg just nu
tränar 3-1-3 upplägg ca 1,5-2h/gång med medelaktivt jobb

1x0
2014-10-28, 23:50
Jag ser aldrig någon nämna det men det är faktiskt en väldig värdefull och användbar erfarenhet att äta allt vad man orkar under ett års tid medans man tränar stenhårt för att se vad som händer.
Antagligen så har du flyttat upp din set point när du gick upp så mycket i vikt förut. Sen verkar sensitiviteten för set point vara olika för olika människor.

Att hetsa upp till en högre vikt har nog inget egenvärde, bättre att fortsätta ligga lågt. Övervägt periodisk fasta?

Jag kan ju iof läsa in lite mycket i postaren och är fallet så att han bara ska gå upp lite mer men fortfarande vara ganska lean så är det ju lugnt.
Dessa senaste månaderna har jag gått upp 3-4 kg. Sedan jag postade i tråden då. Har lagt på mig en del fett och tycker faktiskt att aptiten börjar försvinna lite! Skönt som fan alltså.

Visst, kan äta brutalt stora mänger mat och energi fortfarande -men jag kan nöja mig med mindre portioner också, där jag blir "lagom mätt".

Även har mattänket försvunnit rätt mycket (speciellt mattänket mellan måltider, ni vet, efter man ätit en måltid, börjar man tänka/längta till nästa, det har nästan försvunnit helt).

Har siktat på överäta med 3000-4000 kcal i veckan (+0.5kg i veckan har jag strävat efter), blir ungefär 3500 kcal på vilodagar och 5000-6000 på träningsdagar. Hade inte behövt cykla mängden energi och makronuetter så mycket men jag gillar det sättet att äta (mkt kolisar och sött träningsdagar sedan mycket fett och salt vilodagar).