handdator

Visa fullständig version : Ang. mycket fett/lite kolhydrater och träning

alphahanen2
2014-09-03, 21:31
Söker ett klargörande i den grad det går från kunnigare signaturer!

Har tidigare ätit mycket fett och protein medan jag legat lågt på kolhydratfronten. En vanlig dag kan se ut såhär; 3000kcal, 180g fett, 220g protein, 70g kolhydrat. Vad jag märkt då är att jag har mycket mer energi och dessutom tappat vikt (inte bara vatten vikt), midjemåttet har minskat etc. Däremot har styrkan minskat något/stått stilla. Vad jag märkt dock är att jag ökat i volym under denna period men det kan också ha o göra med den ökade intensiteten på passen.

Nu ligger landet såhär att jag mår jäkligt bra med denna kosthållning. När jag inte fått i mig skitmat som godis, bullar, läsk osv mår jag som bäst. Men denna kosthållning är inte värd om vikterna ska stå stilla på gymmet. Eller ännu värre, att man får en blodpropp av för mycket fett. Fettkällorna är f.ö från grädde, rapsolja, fisk, kött (oftast ej processat), avokado osv.

Mina mål med denna kosthållning är: att jag orkar mer i vardagen/på gymmet, ökar i muskelmassa samt styrka.

Nu till min fråga: Hur ska jag balansera kosten? Räcker det inte med att jag ligger på kcal behovet/lite över det, får i mig mycket protein och äter en del kolhydrater efter träningen? Hur skulle en dag som denna verka; 3500kcal, 150g fett, 220g protein, 150g kolhydrat?

Jag köper att LCHF som de som verkligen vill gå ner i vikt inte är optimalt för de som tränar hårt. Men jag köper inte att lassa i sig uppemot 500g kolhydrat om dagen, mycket från skräpmat skulle ha en bra verkan på kroppen.

Tacksam för svar! Vill också klargöra att jag hellre ser seriösa svar än dryga svar. Den här frågan är inte så självklar som ni kanske vill få det till. Dryga svar kan vara kul ibland men det sänker nivån nåt otroligt. Jag kommer absolut anmäla sånt! :) Vet att den här typen av frågor är en het potatis så vill visa var ribban sitter.

vicarious
2014-09-04, 06:19
70 till 150g kolhydrat tror inte jag gör jättestor skillnad men du får nog testa. Det är ganska individuellt vad som krävs för att prestera så bra som möjligt. Jag hade nog satt gränsen runt minst 3g kolhydrat/kg kroppsvikt men då kommer du få gå ned en del i fett om du vill ligga på samma energiintag.

Pretorian
2014-09-04, 07:01
Grattis till att du hittat en kosthållning som du mår bra av!

För min del är det tvärtom - jag trivs bättre med mindre mängd fett och mer kolhydrater.

Även om du gillar det du gör idag så kan det vara värt ett försök att testa vända lite på siffrorna. Minska fettet och öka kolhydraterna. Se hur det känns.

z_bumbi
2014-09-04, 07:34
Men jag köper inte att lassa i sig uppemot 500g kolhydrat om dagen, mycket från skräpmat skulle ha en bra verkan på kroppen.

Det är ett stort spann mellan 70 g och 500 g och det finns inte heller något som säger att det måste förekomma någon som helst skräpmat (vad det nu är) bara för att man ska äta mer kolhydrater.

Det du beskriver är en typ av ketodiet som kallas Targeted Ketogenic Diet (TKD) och det funkar betydligt bättre för att hålla glykogenförråden fulla än att köra en ren ketodiet/lågkolhydratskost.
Hur mycket du bör fylla på beror på vad du väger och vad du tränar men för de flesta män så kan 100-150 g efter träningen vara lagom. Då säkerställer de flesta som inte kör mycket träning att de har fyllt på med glykogen.

alphahanen2
2014-09-04, 16:53
TACK för bra svar! Detta gör mig glad! :)

Ska prova att höja kolhydratintaget lite under dagen innan träning med rotfrukter&grönsaker som bas. Inte pasta och vitt bröd. Och sen ganska mycket kolhydrater efter träningen. Tror detta blir en bra kombination med bra fetter. Ska iaf prova och se hur det känns!

Grattis till att du hittat en kosthållning som du mår bra av!

För min del är det tvärtom - jag trivs bättre med mindre mängd fett och mer kolhydrater.

Även om du gillar det du gör idag så kan det vara värt ett försök att testa vända lite på siffrorna. Minska fettet och öka kolhydraterna. Se hur det känns.

Det är lite det jag gjorde innan jag sänkte kolhydratintaget. Men då åt jag också mycket godis o bullar och överdrev gärna pastaintaget innan träning osv. Som du säger så är det jättebra att jag hittat "my jam". Tror det kan bli skitbra för mig med lite mindre fett och lite mer kolhydrater, speciellt efter träning.

Det är nyttigt iaf att man får experimentera lite med kosten för att kunna hitta sitt o inte få ett schema på måfå av någon annan likasinnad.

Mvh!

Pretorian
2014-09-05, 07:49
Kan bara tillägga att det inte är något fel på vitt bröd och pasta. Jag äter mestadels sådant när det kommer till kolhydrater eftersom det är godast. Gillar du inte vitt bröd så kan du strunta i det.

alphahanen2
2014-09-05, 17:09
Kan bara tillägga att det inte är något fel på vitt bröd och pasta. Jag äter mestadels sådant när det kommer till kolhydrater eftersom det är godast. Gillar du inte vitt bröd så kan du strunta i det.

Nej absolut inget fel på det. När jag skrev skitmat syftade jag på godis, glass, läsk osv. Men det där med pasta och vitt bröd är individuellt. Jag upplever att jag blir mycket segare/tröttare av att äta det. Och det försämrar ju då träningen likväl. Därför tänker jag personligen satsa på typ rotfrukter och mörkt bröd som känns som "lättare" kolhydrater.

Fjrebqll
2014-09-06, 07:21
Googla lite på "Carb backloading", kanske du finner intressant.

alphahanen2
2014-09-06, 22:27
Googla lite på "Carb backloading", kanske du finner intressant.

Det var jäkligt intressant! Finns det nåt belägg för att insulinet skulle tillföra musklerna kalorier just efter träning? Varför inte under hela dagen?

Bossebäver
2014-09-07, 03:36
Det var jäkligt intressant! Finns det nåt belägg för att insulinet skulle tillföra musklerna kalorier just efter träning? Varför inte under hela dagen?

Insulin fungerar likadant hela dagen, musklernas insulinkänslighet är dock förhöjd efter träning.