Visa fullständig version : slv's portioner!
Matte_Maiden
2004-03-27, 15:39
jag har totalt hjärnsläpp just nu, o undrar om det här verkligen kan stämma!
kan en banan väga 105 gram? tycker att dom borde väga mer... enligt www.slv.se ska dom väga 105 gram per portion, o det borde väl vara en banan?
någon som bara kan berätta om en portion = en banan :)
tack på förhand, o ursäkta för den kanske dumma frågan!
King Grub
2004-03-27, 15:42
Ingen kan väl säga vad en banan väger så där hux flux! :smash: Olika storlek - olika vikt!
Om någon säger 105 gram så är det väl en uppskattning av genomsnittsbananen. Alla bananer lär ju inte väga 105 gram för det.
Du får väl väga den själv. En halvmetersbjässe lär ju inte väga lika lite som en pekfingerstor.
Om du pratar om energitabellerna så är värdena angivna i 100 gram ätlig vara. Och 100 gram banan ger alltså 97 kcal och nästan 22 gram kolhydrat.
Megatuttarna
2004-03-27, 15:43
Originally posted by King Grub
I
Du får väl väga den själv. En halvmetersbjässe lär ju inte väga lika lite som en pekfingerstor.
Sant. Size does matter. :D
Matte_Maiden
2004-03-27, 15:46
Man kan ju söka "per portion" och då var banan utsatt som 105 gram. Jag vet att man kan söka på 100 gram, men i detta fall så var det 105 gram som det gällde :)
En normal banan snackar vi nu ;)
King Grub
2004-03-27, 16:02
Originally posted by Matte_Maiden
Man kan ju söka "per portion" och då var banan utsatt som 105 gram. Jag vet att man kan söka på 100 gram, men i detta fall så var det 105 gram som det gällde :)
En normal banan snackar vi nu ;)
Som sagt, det finns bara uppskattade bananstorlekar, inga säkra siffror. Köp en matvåg.
Skalet räknas nog inte in där heller, det gör det ju däremot på vågen i affären..
King Grub
2004-03-27, 16:50
Originally posted by SeWs
Skalet räknas nog inte in där heller, det gör det ju däremot på vågen i affären..
Som jag skrev: ätlig vara.
Matte_Maiden
2004-03-27, 17:06
Det jag undrade var om dessa 105 gram var ungefär som en vanlig banan, och så är det alltså? Ätlig vara alltså, inte skalet inräknat.
Tack för hjälpen, det är sånt som gör att kolozzeum är så himla bra!
Originally posted by Matte_Maiden
Det jag undrade var om dessa 105 gram var ungefär som en vanlig banan, och så är det alltså? Ätlig vara alltså, inte skalet inräknat.
Tack för hjälpen, det är sånt som gör att kolozzeum är så himla bra!
"Vanliga" bananer skiljer ju hur mycket som helst individuellt också.
Enda sättet att inte behöva uppskatta allting, och så gott som alltid få fel resultat, är att köpa en matvåg, kostar knappt nånting och man kan sova lugnt på natten! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.