handdator

Visa fullständig version : Substitut till marklyft

jlpettersson
2014-09-03, 09:12
Tja!

Efter att ha tränat i huvudsak med kroppsvikten en tid började jag nyligen komplettera med att träna efter programmet Starting Strength för att få in lite tyngre övningar på nedre rygg. Eftersom jag reser mycket i jobbet brukar jag söka upp olika utegym i närheten av hotellen och har därför inte alltid tillgång till tyngre vikter. En del utegym har ju dock en skivstång med lättare vikt eller någon liknande station/"maskin". Jag har där kunnat köra högreps i exv. militärpress. Benböj har jag kunnat ersätta med pistol squats vilket jag tycker känns tillräckligt lika. Men för marklyft känns det särskilt fånigt då jag kört mer än 30 repetitioner utan att trötta ut musklerna.

Min fråga är därför vad jag i detta fall kan ersätta marklyft med? Rörelsebanan i dessa "maskiner" på utegym begränsar ju rörelsen till en hyfsat vertikal bana, varför good mornings inte fungerar.

BobaFett
2014-09-03, 09:21
http://www.paulcheksblog.com/wp-content/uploads/2013/06/Big-rock-lift-1-300x200.jpg

Loke
2014-09-03, 09:31
Ärligt talat, om jag ska vara lite hård, så är ju lite grejen till varför folk uppmanas att köra starting strength att dels köra ett fåtal stora, hyffsat funktionella övningar och dels träna dessa så metodiskt att man får en mätbar, kontinuerlig progression. Sett ur det perspektivet går det inte att ersätta marklyft. Marklyft är marklyft. Andra saker är inte marklyft. Därför skulle jag kunna säga att det tyvärr verkar som att du inte har möjlighet att träna enligt starting strength. Så kan det vara.

Hur som hellst. Har man någon sorts vikt så kan ju till exempel kettlebell swings eller frivändningar vara ett alternativ. Djupa utfall är också bra grejer. Hamstrings kan tränas specifikt med "finnen" (eller "nordic hamstrings rise"). Någon form av ryggresningar i avsedd ställning kan också bara bra.

straycat
2014-09-03, 09:32
Substitut till marklyft? Ja, träna alla muskler i 10 olika maskiner, med fokus på ländrygg och ben.

jlpettersson
2014-09-03, 09:41
Ärligt talat, om jag ska vara lite hård, så är ju lite grejen till varför folk uppmanas att köra starting strength att dels köra ett fåtal stora, hyffsat funktionella övningar och dels träna dessa så metodiskt att man får en mätbar, kontinuerlig progression. Sett ur det perspektivet går det inte att ersätta marklyft. Marklyft är marklyft. Andra saker är inte marklyft. Därför skulle jag kunna säga att det tyvärr verkar som att du inte har möjlighet att träna enligt starting strength. Så kan det vara.

Hur som hellst. Har man någon sorts vikt så kan ju till exempel kettlebell swings eller frivändningar vara ett alternativ. Djupa utfall är också bra grejer. Hamstrings kan tränas specifikt med "finnen" (eller "nordic hamstrings rise"). Någon form av ryggresningar i avsedd ställning kan också bara bra.

Tack för ditt raka svar. Jag får väl söka upp gym med rätt utrustning om jag vill följa Starting Strength mer strikt. Ryggresningar av olika slag ska jag också att testa när det finns en ställning för detta. Nordic hamstring rise var ny för mig och är också något jag ska testa!

phatboi
2014-09-03, 09:56
Marklyft är iofs inget måste för styrka och/eller massa, dvs. den är inte livsnödvändig (såvida inte är maxstyrka i just marklyft).

Jag har sett många som "bara" kör chins, rodd och hypersträck och ändå har riktigt bra fysik. De flesta utegym har väll nån form av chinsstång. Rodd kan ju va svårt men du kanske kan göra som på bilden nedan:

http://www.menshealth.co.uk/cm/menshealthuk/images/wj/bedroomLARGE19122011.jpg

jlpettersson
2014-09-03, 10:52
Marklyft är iofs inget måste för styrka och/eller massa, dvs. den är inte livsnödvändig (såvida inte är maxstyrka i just marklyft).

Jag har sett många som "bara" kör chins, rodd och hypersträck och ändå har riktigt bra fysik. De flesta utegym har väll nån form av chinsstång. Rodd kan ju va svårt men du kanske kan göra som på bilden nedan:

http://www.menshealth.co.uk/cm/menshealthuk/images/wj/bedroomLARGE19122011.jpg

Chins, pullups och olika former av mixade grepp brukar jag köra, men upplever att det snarare blir övre ryggen som jobbar än ländryggen. Sådan liggande/hängande rodd som du visar tycker jag ger lite för lätt motstånd så den har jag slutat med, men jag bör snart kunna lägga in front lever pullups istället.