Logga in

Visa fullständig version : För mycket träning vid deff?

Fluency
2014-09-02, 13:43
Hej har deffat en vecka hittills och har några frågor:

Jag gillar och äta så jag har lagt in några konditionspass för att slippa dra ner mycket på maten. Frågan är hur nyttigt det är i ett längre perspektiv? Exempelvis fram till december.

Kör för tillfället styrka på gym 4ggr/v (1h pass) och springer 1mil 3ggr/v (ibland byter jag ut ett löparpass mot ex. spinning). Eftersom jag deffar så ligger jag fortfarande på ett underskott på 550kcal per dag.

Känner mig redan betydligt tröttare, men det kan bero på att jag legat på ett överskott under hela sommaren. Njöt lite för mycket av sommaren och släppte väl egentligen hämningarna helt ;) Gick upp 4kg :D Så är fortfarande i fasen när kroppen vänjer sig gissar jag. Rent styrkemässigt så känner jag inte att jag tappat styrka.

Då borde det väl vara helt OK att köra på som jag gör? Vad tror ni?

shut teh face
2014-09-02, 13:59
För mycket träning är ju ett luddigt begrepp, så länge du tycker det fungerar så är det ju bara köra på.

Konditionspass är bra vid deff för att kunna äta mer, framförallt högintensivt vilket dämpar hungern bra för de flesta, medan lågintensiv snarare kan öka hungern. Men alla är ju olika ...

vicarious
2014-09-02, 14:00
Jag gillar och äta så jag har lagt in några konditionspass för att slippa dra ner mycket på maten. Frågan är hur nyttigt det är i ett längre perspektiv? Exempelvis fram till december.

Betydligt nyttigare än att sitta still. Hur kan det ens vara en fundering?

cero
2014-09-02, 14:18
Cardio är alltid ett måste om man är det minsta mån om sin allmänhälsa.

Diomedea exulans
2014-09-02, 14:43
Sålänge du inte får krämpor så går det säkert fint.

Shqypnia
2014-09-02, 17:53
Det är nog inte "för mycket" träning, snarare går du kanske ut för hårt för tidigt. Du måste låta kroppen anpassa sig annars kommer ditt välbefinnande kollidera med all träning.

austria
2014-09-03, 10:23
Du kanske får justera kaloriintaget lite om du fortsätter att känna dig trött. Möjligt att du ligger på ett större underskott än du tror.

Fluency
2014-09-03, 12:51
Ok, well vill helst öka konditionspassen till 5ggr/v. Då pratar vi 4ggr styrketräning + 5ggr 8-10km's löpning i veckan.

Det blir 9 pass i veckan fram till december. Om ni säger att det bara gynnar mig så superduper! Frågar bara för att det känns som man kanske borde slita mindre på kroppen när man deffar, men det är säkert helt fel då :>

cero
2014-09-03, 13:36
Du springer alltså 50 km per vecka? Den mängden konditionsträning riskerar nog försämra muskeluppbyggnad en aning. Konditionsträning i stora mängder har ju som bekant den effekten. Så att begränsa den träningen under deff är inte helt tokigt nej.

Starvation
2014-09-03, 16:49
Ok, well vill helst öka konditionspassen till 5ggr/v. Då pratar vi 4ggr styrketräning + 5ggr 8-10km's löpning i veckan.

Det blir 9 pass i veckan fram till december. Om ni säger att det bara gynnar mig så superduper! Frågar bara för att det känns som man kanske borde slita mindre på kroppen när man deffar, men det är säkert helt fel då :>

Kör isf löpning innan styrketräningen om du kan. Samma dag alltså, minimerar negativa effekter av löpningen.

Försök hålla kalorier uppe, ta det lugnt ner.

Fluency
2014-09-04, 09:18
Kör isf löpning innan styrketräningen om du kan. Samma dag alltså, minimerar negativa effekter av löpningen.

Försök hålla kalorier uppe, ta det lugnt ner.

Ok fast nu kör jag dock löpningen enbart på kvällarna - dvs efter mina gympass - men det skiljer trots allt ca 6-7h mellan dessa träningspass, så hur destruktivt kan det egentligen vara?

Har ett stillasittande jobb likaså.

Elfsberg
2014-09-04, 10:31
Nja. Det blir väldigt fort för mycket träning på diet. När livet blir ett rent helvete p g a viktminskning så gör man något fel.

Tycker jag. Jag lever även under den devisen själv.