handdator

Visa fullständig version : Hur stort underskott är lämpligt för en kraftigt överviktig ?

Niv
2014-09-01, 21:04
Hej.

Läste lite här och grubs sticky.
Försöker få reda på lite med lämpligt kcal per dag.

Fakta:30 år, Man, 119kg,174cm

Jag vill helst inte göra det till en stor "sak" för då fungerar det helt enkelt inte.

Enligt formulan i stickyn och diverse viktsidor så ligger jag på 2800-3000kcal i helt viloläge. Detta låter mycket?, visst jag kan absolut ha fått i mig det tidigare. Då jag legat på 120-124kg i säkert 6 månader.

Jag testade minska till 1600kcal men det kändes alldeles för lite och blev för lågt att börja med. Men alla skriver ju man ska ner på 1500kcal för att gå ner i vikt osv.

Så vad ska jag egentligen sikta på som är möjligt, kanske 0.5kg i veckan? Går det med 2000-2200 med min vikt,längd osv? Eller är det för högt?

Jag räknar inte med mycket motion och ingen styrketräning osv nu pga andra problem. Lite promenader då och då men inga mil utan mest för att röra på mig.

Mvh

vicarious
2014-09-02, 06:04
Så stort man klarar av och samtidigt hålla proteinmängden hög.

Försök börja styrketräna, det har en väldigt positiv effekt på din kroppssammansättning. Enkelt sammanfattat:

Viktnedgång utan styrketräning = förlust av fett och muskler.
Viktnedgång med styrketräning = förlust av fett.

shut teh face
2014-09-02, 07:43
Att ligga traditionellt lågt (1000-1500 kcal) via vanlig mat är jobbigt. Jag skulle satsat på att lägga dig på runt 2000 kcal och acceptera att det tar tid, eller att du kan lika gärna dra till med LCD/VLCD (800/600 kcal) och styrketräna mycket, du kommer ändå tappa mestadels fett. Och du kommer må mycket bättre - efter någon dag på VLCD. :-)

Så gjorde jag iaf, jag började på 139 kg. :-)

Men styrketräningen är superviktig ..

Sparven från Minsk
2014-09-02, 08:37
Jag hade tagit formeln från dietguiden och räknat ut dit BMR samt din aktivitetsfaktor, dvs hur mycket energi du förbrukar för att överleva samt hur mycket energi du bränner en normal dag med jobb ect.
Sen dra av cirka 500 kcal från detta och lägga till lite träning på det.
Kör så 2-4 veckor och utvärdera. Går du inte ned i vikt, sänkt med 300 kcal. Testa 2-4 veckor igen och utvärdera :)

Rawrx
2014-09-04, 14:32
Tycker 0,5 kg i veckan verkar lite futtigt om du nu har en del att gå ner. 1 kg/veckan borde inte vara några problem.

Hur jobbigt det känns påverkas också av vad du väljer att äta. Satsa på mycket protein osv så upplever du nog mindre hunger.

Sedan tar det ett tag att vänja sig också från att äta normalt till att äta på underskott, något att tänka på.

Niv
2014-09-04, 15:29
Tackar för alla svar.

Försöker ligga på 1800-2000kcal just nu då det känns som det fungerar ok.

Går neråt iaf på vågen.
Som sagt, jag låg nog närmare 3000-3500kcal i snitt per dag förr.

Träningen får jag försöka hoppa på senare, det är tufft just nu med annat så det känns som maten kan jag hantera nu. Men med träning osv blir det för mycket.

Räknar kcal med lifesum på mobilen vilket gör det "lite" roligare iaf.

Fortfarande hungrig rätt ofta så ska försöka få i mig mer protein.
Fast det hugger iaf inte längre i magen som det gjorde i början.

hasch
2014-09-07, 14:46
Jag har gått ned över 17 kg sedan jag började för 11 veckor sedan och jag gjorde det simpelt för mig själv genom att lägga mig på minsta kaloriemängd jag kunde tänka mig; 1600 kcal per dag. Ligger på runt 120 gram protein per dag, ibland mer ibland mindre.
Mitt tips till dig är dock att inte hoppa över eller slarva med träningen som jag tyvärr gjort då jag inte började träna igen efter en ryggskada som uppstod.
Bara tanken av att jag kan ha tappat en hel del muskelmassa nu ger mig lite panik och när man närmar sig normalvikt igen vill man inte bli tanig utan muskler eller t.om. "skinny-fat".
Köp hantlar så du kan träna hemma om du inte vill ta dig till ett gym.

Lycka till!

Niv
2014-09-21, 22:33
Liten uppdatering.

Det går sådär med maten osv, har fallt tillbaka någon dag,helg och gått en bra bit över 2000kcal men försöker inte låta det ta tag i mig för mycket och återgå till det jag satsar på efter.

En jobbig depression är det som strular till det en hel del.

Jag ligger på 115.8kg nu så jag går iaf neråt, om än något sakta.

Har fixat min cykel nu så ska börja cykla till jobbet några dagar i veckan som start. Blir en runda på 1.8 mil fram o tillbaka.
Så iaf något.

Försöker inte gå all out för jag vet att jag kommer rasera allt då som vanligt, försöker mer inse mina misstag jag gör och återgå till målet med maten osv och inte bara hoppa av.

Första målet är 110kg, en vikt jag låg på senast 2010.

Agitator
2014-09-21, 23:13
Bästa rådet är att härda ut.

Hungerskänslor är ok att känna. Man vänjer sig efter ett tag.

Försök vänja dig vid att bara äta två gånger om dagen t.ex.

En lätt lunch max 500 kcal, sedan 1500 kcal till middag.

Är något liknande jag skulle prova på. Även smart att tappa vikt rätt snabbt. Det är så sjukt segt/drygt att behöva plåga sig över väldigt lång tid med att dieta. Om du klarar av dina delmål snabbare så kan du ju unna dig en vecka där du äter runt balans eller svagt överskott varje dag. Och försöker hålla fettet nere så du inte lagrar in massa fett via kosten omgående de dagar du överäter.

Gröt till lunch är grymt.

60 gr havregryn, 3 dl mjölk och ICAs billigaste äppelmos (8 kr typ för 800 gr) 100-150 gr så har du en snål lunch runt 450 kcal.

Sedan något enklare hemma. Eller en stor potatissoppa med lite grönsaker i. Du kanske säkert göra en riktigt grym soppa på 1-2 liter utan problem med buljong osv samt rotfrukter så du når 500 kcal för en hel batch. Så kan du sörpla i dig den till lunch och känna dig mätt längre av varm soppa i matsäcken.

Men du är ju redan på väg och provar dig fram! Kämpa på!

Beemel
2014-10-01, 07:15
Hej.

Jag vill helst inte göra det till en stor "sak" för då fungerar det helt enkelt inte.

Enligt formulan i stickyn och diverse viktsidor så ligger jag på 2800-3000kcal i helt viloläge. Detta låter mycket?, visst jag kan absolut ha fått i mig det tidigare. Då jag legat på 120-124kg i säkert 6 månader.

Jag testade minska till 1600kcal men det kändes alldeles för lite och blev för lågt att börja med. Men alla skriver ju man ska ner på 1500kcal för att gå ner i vikt osv.

Så vad ska jag egentligen sikta på som är möjligt, kanske 0.5kg i veckan? Går det med 2000-2200 med min vikt,längd osv? Eller är det för högt?

Jag räknar inte med mycket motion och ingen styrketräning osv nu pga andra problem. Lite promenader då och då men inga mil utan mest för att röra på mig.

Mvh

Vilka alla gör det? Och var någonstans?

Jag vägde i.o.f.s lite mindre (100-105 någonstans) än vad du gjorde när jag startade min viktnedgång.
Jag käkade ungefär 2500 kcal om dagen (i snitt, helgerna blev det oftast lite mer och vardagar lite mindre). Såg till att få i mig ungefär 2g protein/kg kv varje dag och minst 1g fett/kg kv.
Jag gick på denna "diet" ned lite över ett kg i veckan, då tränade jag i.o.f.s. olika former av träning mer eller mindre varje dag. Ökade kontinuerligt i styrka under de tre månaderna som jag körde på detta vis.
För tillfället väger jag på ungefär 86-87kg (var nere och nosade runt 80 innan semestern i sommras) och ska nu fram till årsskiftet prova att lägga mig på ungefär 2500kcal för att få bort det som jag la på mig under semestern.
Tränar då fyra gympass (helkropp) och tre löppass (5-15km per pass) i veckan.

Kalle Axelsson
2014-10-10, 11:40
Men ca tre kg på tre veckor är ju inte dåligt, skitbra ju.. Ett tips med depressionen är att prova med multivitamin.. Jag kör på det tillsammans med min psykmedicin och jag tar mindre psykofarmaka samtidigt som jag mår bättre i skallen.. Ifall du har lite brister som behöver tas om hand.....

Häng i nu o kämpa.....

Ajemän
2014-10-10, 14:23
Går det bra? :)

tsim
2014-10-25, 11:30
Hej.

Mvh

Efter sommarn så var jag ganska precis i din vikt och läng, slappa sprit&mycke skräpmat(skönt som fan).

Jag är väl lite mer aktiv än dig men jag räknar på bas-behovet om jag vore i koma och kör -500kilokalorier på jobbdagarna.

dricker whiskey och käkar gott på helgen, är fortfarande mindre än BMRx7.

Blir lite cp när jag dricker dock.

tsim
2014-10-25, 11:38
-15kg på 8 veckor då. med 2 plattåer då jag jämnat ut mig.