Visa fullständig version : 3-4 koppar kaffe optimalt intag för att reducera risk för kardiovaskulär dödlighet
King Grub
2014-09-01, 18:17
Several studies have analyzed the relationship between coffee consumption and mortality, but the shape of the association remains unclear. We conducted a dose-response meta-analysis of prospective studies to examine the dose-response associations between coffee consumption and mortality from all causes, cardiovascular disease (CVD), and all cancers. Pertinent studies, published between 1966 and 2013, were identified by searching PubMed and by reviewing the reference lists of the selected articles. Prospective studies in which investigators reported relative risks of mortality from all causes, CVD, and all cancers for 3 or more categories of coffee consumption were eligible. Results from individual studies were pooled using a random-effects model. Twenty-one prospective studies, with 121,915 deaths and 997,464 participants, met the inclusion criteria. There was strong evidence of nonlinear associations between coffee consumption and mortality for all causes and CVD (P for nonlinearity < 0.001). The largest risk reductions were observed for 4 cups/day for all-cause mortality (16%, 95% confidence interval: 13, 18) and 3 cups/day for CVD mortality (21%, 95% confidence interval: 16, 26). Coffee consumption was not associated with cancer mortality. Findings from this meta-analysis indicate that coffee consumption is inversely associated with all-cause and CVD mortality.
Am J Epidemiol. 2014 Aug 24. Coffee Consumption and Mortality From All Causes, Cardiovascular Disease, and Cancer: A Dose-Response Meta-Analysis.
http://aje.oxfordjournals.org/content/early/2014/08/22/aje.kwu194.long
Läs hela artikeln innan ni går bananas på kaffe gubbar. :D
R Scarpa27
2014-09-02, 19:49
4 koppar blir det ju bara på 10 min direkt på morgonen :) sen fortsätter drickandet, dock dricks det oftast inte mot eftermiddan eller kvällen då har jag inge sug kvar efter x antal koppar under hela dagen på arbetet osv.
Blir oftast 3-4 koppar på förmiddagen, sedan är jag nöjd. Kan hända att jag tar mig en extra kopp fram på eftermiddagen.
Läs hela artikeln innan ni går bananas på kaffe gubbar. :D
Vad menar du?
@Grub
Är det fel att tänka att koffein stressar hjärtat i onödan genom att låta det jobba förhöjt i vila. Pwo etc lär ju vara rena hälsokuren isåfall?
Bump på gammal tråd. Jag har för mig att det skrevs någonstans här att det var bryggkaffe som gav de flesta positiva effekter, kontra snabbkaffe. Hur är det dock med dessa kaffeautomater som maler bönor direkt? Är det en bra eller rentav bättre variant?
exevision
2016-09-28, 09:03
Bump på gammal tråd. Jag har för mig att det skrevs någonstans här att det var bryggkaffe som gav de flesta positiva effekter, kontra snabbkaffe. Hur är det dock med dessa kaffeautomater som maler bönor direkt? Är det en bra eller rentav bättre variant?
Det är väll kokkaffe inte snabbkaffe som inte hade de positiva effekterna? Är väll just filtreringen som är avgörande?
Shqypnia
2016-09-28, 09:21
Vad anses vara en rimlig kopp? På jobbet är de små - hemma är den större.
PerLedin
2016-09-28, 09:59
Exakt, för att fylla en kopp (mugg??) hemmavid fodras det till två koppars-strecket på Moccamastern.
Landström
2016-09-28, 10:09
En "kaffekopp" är 1,5 dl
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3945962/
upperkatt
2016-09-28, 15:36
En "kaffekopp" är 1,5 dl
Men en (amerikansk) kopp är 2.36588237 dl. Känns lite luddigt.
Ozziking
2016-09-28, 15:56
Men en (amerikansk) kopp är 2.36588237 dl. Känns lite luddigt.
Såklart den är :D
Merica :hbang:
Enligt vetenskapliga mått är väl en kaffekopp 125ml? Orimligt säger vi, för vi överkonsumerar med våra 0,5l termosar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.