handdator

Visa fullständig version : Den bästa fettförbränningsmetoden??

BamseFan
2004-03-27, 13:07
Tja!

Diskutterade tidigare med några av er hur jag skulle göra åt min träning.

Men nu undrar jag, vilken "aktivitet" som anses vara den bästa för fettförbränning?? ...

Megatuttarna
2004-03-27, 13:09
Originally posted by BamseFan
Tja!

Diskutterade tidigare med några av er hur jag skulle göra åt min träning.

Men nu undrar jag, vilken "aktivitet" som anses vara den bästa för fettförbränning?? ...

Långfärdsskidor?

BamseFan
2004-03-27, 13:11
kan kanske bli lite svårt nu när snön är borta men hehe ? .. Men kanske kan stämma annars =) ..

King Grub
2004-03-27, 13:13
Därefter brukar väl rodd komma, följt av löpning. Ju fler aktiverade muskelgrupper, desto högre energiförbrukning.

Skillnaden mellan aktiviteter är dock inte stor nog att motivera att man väljer något man avskyr. ;)

z_bumbi
2004-03-27, 13:20
Styrketräning, basövningar och tunga vikter.

BamseFan
2004-03-27, 13:36
Rodd är något jag kan tänka mig göra .. det är rätt skoj faktist =) ... Men borde inte simmning vara en bra metod då ? .. Det är ju i princip hela kroppen eller?? Iaf jäkligt många muskelgrupper ??

Åse Columbus
2004-03-27, 13:37
inlines = kul och fettförbrännande!:smokin:

King Grub
2004-03-27, 13:38
Originally posted by BamseFan
Rodd är något jag kan tänka mig göra .. det är rätt skoj faktist =) ... Men borde inte simmning vara en bra metod då ? .. Det är ju i princip hela kroppen eller?? Iaf jäkligt många muskelgrupper ??

Simning är en utmärkt motionsform, men som jag svarade dig en gång förut, just simning verkar inte vara den allra bästa aktiviteten i fettminskningssyfte. Simmare har ofta en högre andel kroppsfett jämfört med t ex löpare som både väger och äter lika mycket, och förbränningsträning med simning ger ofta ett sämre resultat än vad som kan förklarars med energibalansen:

http://www.ausport.gov.au/ais/Swimming/articles3.htm

BamseFan
2004-03-27, 13:45
men man kan säga såhär då .. Jag kan börja på Nautilus som ligger i badhuset här i stan. Då får man även tillgång till bad. Man kör rodd sålänge man orkar ... sen kör man lite annat krims krams rung omkring där inne .. sen gå ner och simmar en timme ...

Skulle funka ??? ...

King Grub
2004-03-27, 13:48
Självklart. Kaloriförbrukning är kaloriförbrukning trots all, och energin måste tas någonstans ifrån. Välj den motionsform du tycker är roligast, eller minst tråkig i alla fall.

BamseFan
2004-03-27, 13:52
Jo men det kommer nog bli Nautilus samt simmning. Fast ska köra mest rodd där uppe. Det passar nog mig hehe =) ...

Callister
2004-03-27, 14:27
Vad e rodd? :booty:

King Grub
2004-03-27, 15:07
Originally posted by Callister
Vad e rodd? :booty:

Ummm.... Roddmaskin?

Diana
2004-03-27, 19:26
Originally posted by Åse Columbus

lääängtar till de satans gruset städas bort!:whipped:

z_bumbi
2004-03-27, 20:24
Originally posted by Diana

Att gå och borsta bort grus bränner det också...gör en insats. :D

BamseFan
2004-03-27, 21:31
har åkt inlines en gång i hela mitt liv ... var inte på gummihjul utan av hårdplast .. gick fasen inte åka ... minsta lilla håla i asfalten fick en att svaja till .. livsfarligt hehe ...

Callister
2004-03-27, 21:53
Originally posted by King Grub

Ummm.... Roddmaskin?
Vad är roddmaskin?

X-Change
2004-03-28, 01:17
"Att ro en båt med åror". En roddmaskin är en maskin där du ror, fast på land då ;) Tekniken liknar den som du använder när du ror en båt, liknar även "sittande rodd i cablen"...

tydligare än så här går det nog inte att få det... och förstår du det inte så bry dig inte! :angel:

Callister
2004-03-28, 08:05
Jo jag fattar nu, första beskrivningen på det, inte direkt någon hjälp o säga Roddmaskin..

King Grub
2004-03-28, 08:08
Originally posted by Callister
Jo jag fattar nu, första beskrivningen på det, inte direkt någon hjälp o säga Roddmaskin..

Inte för att vara elak, men jag trodde inte det fanns någon som inte visste vad en roddmaskin var.

Callister
2004-03-28, 08:18
Originally posted by King Grub

Inte för att vara elak, men jag trodde inte det fanns någon som inte visste vad en roddmaskin var.
Folk kanske fattar vad det är pga. namnet. "Roddmaskin"
Men jag kom inte på det förrens efteråt. :smash:

Tomten
2004-03-30, 11:15
Originally posted by z_bumbi

Att gå och borsta bort grus bränner det också...gör en insats. :D

påminner mig om pensionärerna som står och spettar is när det börjat töa, snacka om slösa bort tiden på något helt sanslöst.

z_bumbi
2004-03-30, 12:02
Originally posted by Tomten

påminner mig om pensionärerna som står och spettar is när det börjat töa, snacka om slösa bort tiden på något helt sanslöst.

Ungefär som att träna 5 gånger i veckan.. eller vänta nu. :D

Herkulez
2004-03-30, 12:28

påminner mig om pensionärerna som står och spettar is när det börjat töa, snacka om slösa bort tiden på något helt sanslöst. det är ju kul :D

kharon
2004-03-30, 17:31
Originally posted by Åse Columbus

OK, har tänkt inhandla inlines till våren, mest för att kunna rulla lite med tjejen , men jag funderar på om man skulle köra inlines istället för morgonpromenader också.

Har nån bra erfarenheter av inlines som cardio? Kör ni med stavar?

B-jay
2004-03-31, 10:12
Inlines som cardio är kanon!

Körde ett pass senast igår kväll!
Det är både roligt och ger mycket.

Brukar åka nån mil åt gången, ibland lite mer.
Man har väl ett lite plus att man är gammal avdankad hockeylirare! :cool:

Edit: kör utan stavar! tror inte det ger något speciellt.
Anser nog att dom bara är i vägen!
En hockeyklubba i händerna hade passa mig bättre eftersom man är van vid det! men man ser ju så jävla dum ut då! =)

kharon
2004-03-31, 10:21
Originally posted by B-jay

En hockeyklubba i händerna hade passa mig bättre eftersom man är van vid det! men man ser ju så jävla dum ut då! =)

För några år sedan såg det dumt ut att promenera med stavar. Idag är det ju hur vanligt som helst.... :D

B-jay
2004-03-31, 13:08
Originally posted by kharon

För några år sedan såg det dumt ut att promenera med stavar. Idag är det ju hur vanligt som helst.... :D

Jo förvisso, men jag tycker fortfarande det ser förbannat dumt ut :) överviktiga personer går med stavar i ett slött lunktempo fast beslutna om att dom kommer att gå ner i vikt.
När dom kommer hem knaprar dom i sig nått meningslöst piller dom läst om i Aftonbladet. som dom sett ska förbränna allt deras fett bara dom äter 5 st om dagen.
Jag såg nån studie om att stavgång höjde förbränningen med ca 3 %. Detta var kanske lite Off topic, men kunde inte låta bli :D

Inlines är ivarjefall kanon! :)

MunsöHustla
2004-03-31, 14:30
Originally posted by Diana

Bortskämda statsbor! Själv längtar man till den dagen man får asfalt i sitt postnummer :)

Herkulez
2004-03-31, 14:36

ör tom hos mina föräldra nu och ska precis gå ut å göra det yeee-haaa :D

lavinfaran
2004-03-31, 14:54
All aktivitet innan frukost i drygt en timme-+ fungerar ju bra. Här tar ju kroppen från fettreserven istället för kolhydraterna (som förbränns när du sover).
Så länge du inte öser på för hårt så kroppen börjar bryta ner muskler istället.
Gå, in-lines, cykla fungerar bra.

Sen är väl spinning en riktig fett-ugn.

King Grub
2004-03-31, 15:42
Originally posted by lavinfaran
All aktivitet innan frukost i drygt en timme-+ fungerar ju bra. Här tar ju kroppen från fettreserven istället för kolhydraterna (som förbränns när du sover).
Så länge du inte öser på för hårt så kroppen börjar bryta ner muskler istället.
Gå, in-lines, cykla fungerar bra.

Sen är väl spinning en riktig fett-ugn.

Kolhydraterna förbränns inte speciellt mycket när du sover! Inte en chans att glykogendepåerna töms över natten, i sängen, om du inte ägnar dig åt riktigt akrobatiska övningar mellan lakanen.

Den största anledningen till att kroppen tar från fettreserverna är att insulinnivåerna är låga eller obefintliga efter nattens fasta.

lavinfaran
2004-03-31, 16:04
Ok tömmer depåerna gör du ju inte direkt men äter du inte två tre timmar (pasta eller anndra "tyngre" kolhydrater) innan du knapar in och om du får en 8 timmars sömn så har du en riktigt bra grund för fettförbränning