handdator

Visa fullständig version : Lite blandade frågor

Mello
2014-08-30, 08:04
Hej alla på denna trevliga lördag morgon!:)

Så, har några frågor angående träning och sådan, here we go!

1. Magen, jag har hört olika teorier och sätt att se på hur man ska träna den.
Några säger att man kan köra magen varje dag eftersom den återhämtar sig snabbt. Andra tycker att 1 gång i veckan då man får med sig magen i de flesta övningar man gör (syftar på calisthenick, crossfit, skivstång). Mitt mål är att bygga 8pack. Hittils har jag alltid kört mage/bål varje gång jag tränar. Hur tycker ni att jag ska köra för att bygga mage? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7118184#post7118184
Min nystartade träningsdagbok och lite bilder om det skulle hjälpa.

2. Lats, jag läste att de är extremt svåra att bygga. Har någon tips på övningar? Och våga inte säg chins för dem har jag manglat allt för mycket i livet. :P

3. Sendrag, ja! Jag får nästan jämnt sendrag i foten/tårna när jag tränar. Jag har testat magnesium, zink, salt och vatten. Inget hjälper. Sömn brukar ligga på 6-7 timmar per natt. Hur blir jag kvitt det? Oerhört irriterande när man maxar och så hugger det till.

Tack för svar!:)

svenbanan
2014-08-30, 08:09
2. Stångrodd, hantelrodd, inverterad kroppsviktsrodd, latsdrag...

3. Sendrag av vilken övning?

EDIT: Såvitt jag vet får man sendrag/kramp av att muskeln får jobba mycket och blir trött, och att den jobbar i ett förkortat läge (dvs inte blir helt utsträckt under träningen). Dessutom kanske man lättare får kramp om man rent allmänt blir "uttröttad" (dvs inte specifikt i den muskeln bara).

Wormzie
2014-08-30, 08:11
1. Fortsätt träna mage ofta - vill du ha fram 8-packet så måste du ner på riktigt låg bf%.

Mello
2014-08-30, 08:19
Tack för svar!

@svenbanan
Kan vara vilken övning som helst. Ibland händer det när jag kör bål och ibland när jag lyfter.

svenbanan
2014-08-30, 08:23
Tack för svar!

@svenbanan
Kan vara vilken övning som helst. Ibland händer det när jag kör bål och ibland när jag lyfter.

Sendrag under foten/fötterna alltså?

Testa att stretcha genom att böja tårna bakåt/uppåt. Om musklerna i fotvalvet är väldigt korta så kan det kanske leda till problems. Annars har jag ingen susning.

Ajemän
2014-08-30, 08:27
Har fått dra ner på min latsträning eftersom de lätt sticker iväg. Förutom chins så tycker jag pullovers i kabel med rep, är riktigt bra. Kan få sinnesbra kontakt i den. Stretch och squeeze, och konstant belastning tror jag på.

Mello
2014-08-30, 12:59
Har fått dra ner på min latsträning eftersom de lätt sticker iväg. Förutom chins så tycker jag pullovers i kabel med rep, är riktigt bra. Kan få sinnesbra kontakt i den. Stretch och squeeze, och konstant belastning tror jag på.
Är det när man är i stående position? Har annars bara kört pullover med skivstång liggandes på en bänk.

Ajemän
2014-08-30, 13:31
Är det när man är i stående position? Har annars bara kört pullover med skivstång liggandes på en bänk.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQarVlhUuk#t=194

Jag föredrar dock på knä

sungun
2014-08-30, 13:33
Sendrag under foten/fötterna alltså?

Testa att stretcha genom att böja tårna bakåt/uppåt. Om musklerna i fotvalvet är väldigt korta så kan det kanske leda till problems. Annars har jag ingen susning.

Bra tips av Bananen. Frågan är hur du lyckas belasta fötterna i alla övningar. Pressar du omedvetet med tårna när du tar i? Står du konstigt? Kom ihåg att ha tyngd på hälen å trampdynorna fram. Tårna ska du kunna vifta på när du lyfter. Dom ska inte vara belastade.