handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - svårt att hitta strukturerad info på forumet i search & best of?

apollo r
2014-08-25, 13:40
Disclaimer: kan vara jag som suger och bara misslyckas hitta rätt, ber om ursäkt i så fall!

Hej alla Kolozzer!

Nu är väl inte så att homo sapiens fysik har förändrats så himla mycket på några år, men det känns lite weird att all nybörjarinfo är typ 8 år gammal?

Det man ser först är ju här i träningssektion:

Viktigt: Välkomna hit nybörjare! - skapad 2004

Där står det att man ska kolla best of - i best of verkar det finnas sjukt mycket bra info, men det är fan inte lätt som hel nybörjare att hitta något sammanhängande och strukturerat.

Har man en 50 timmar kan man ju gå igenom alla trådar och bli något av en expert, och don't me wrong - det är awesome, men det jag tror jag skulle behöva för att komma igång på rätt sätt är en mer strukturerad nybörjarsamling med hur du initialt börjar bygga.

Själv är jag väldigt väldigt otränad, 189 cm och väger typ 95kg och har aldrig tränat i mitt liv (33 år gammal).

Mitt mål är att tappa allt fläsk och bli bitig.

Jag tror att jag nog skulle må bra av att bara träna för att "må bra", men för att jag ska hålla uppe motivationen måste jag få resultat som sporrar mig, annars kommer jag bara återvända till soffsittandet, och det gäller att vara realist.

Så, Jag behöver

1. ta tag i kost och lära mig näringslära
2. lära mig rätt tekniker och bakomliggande idéer kring kroppsbyggande
3. komma på ett bra nybörjarprogram anpassat efter mig själv (värdelös core/rygg/ben-muskulatur men helt ok armstyrka dock EXTREMT dålig uthållighet.)
4. hålla uppe skiten så jag inte dör i hjärtinfarkt vid 40 års ålder som det lutar åt idag.

Nu förväntar jag mig verkligen inte något på ett silverfat här, men det skulle vara extremt uppskattat om någon hade några tips på VILKA av alla hundratals best-of-trådar man bör börja med och hur jag ska foka för att nå mitt mål (ingen hjärtinfarkt vid 40 pga övervikt och/eller dålig kondis - med sidomål att bli snygg och bitig)

Vidare undrar jag om vilken av två vägar som är smartast att gå:

Tränings-setup 1. - Svensson

Signa upp på mitt lokala ACTIC-gym och kötta en PT 10 gånger och gå efter deras må-bra-och-bygg-lite-muskler-men-inte-för-snabbt

+++ fördelar:

absolut enklast, mindre förberedelser

--- nackdelar:

inte helt säker på att jag kommer gilla själva gymmandet bara för sig, utan snabba resultat kommer jag tyvärr ge upp - jag känner mig själv

Tränings-setup 2. - Kolozzen

Lära mig ordentligt hur byggande och näringslära fungerar och köra mer fria vikter och egna program (även om det kanske också blir på actic)

+++ fördelar:

svårt för saker jag inte går all in i
bättre träning antar jag?
tydligare resultat snabbare

--- nackdelar:

extremt mycket jobbigare startsträcka
kanske gör något fel?

Vad tror ni? Lära sig rätt från början eller börja på ACTIC med svensson-träning tills jag är på grundnivå i kroppen och då börja lära sig själv och bygga ordentligt?

Jag är 100% motiverad och kommer ifall jag väljer version 2 försöka dokumentera mina val och min resa för att inspirera andra som vill göra samma sak.

Med vänlig hälsning,
A

Bossebäver
2014-08-25, 13:44
Läs deffguiden. Börja alltid med deffguiden.

Stor Hård Ådrig
2014-08-25, 13:46
Kolla igenom den här serien så får du en riktigt bra grund angående kost och näring. Du kan vara lugn att snubben inte tramsar med massa komplicerade myter, han kör 100% forskningsbaserad info.

GAvW6xBZjSk&list=PLnPAPdT4m_g_jts_h2xcr2MFzW5uwJ2uP

apollo r
2014-08-25, 13:48
Läs deffguiden. Börja alltid med deffguiden.

Will do! Search gick bet, har du länk?

Kolla igenom den här serien så får du en riktigt bra grund angående kost och näring. Du kan vara lugn att snubben inte tramsar med massa komplicerade myter, han kör 100% forskningsbaserad info.

2 minuter in och det känns perfekt. Tack som fan!

SirreASDF
2014-08-25, 13:52
Will do! Search gick bet, har du länk?

jag gissar att det är denna som det syftades på i ovan post.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Krutpaket
2014-08-25, 14:31
Om du vill gå ner i vikt och "bli bitig" så:

1. Läs deffguiden
2. Läs genom de träningsupplägg som rekommenderas för nybörjare
3. Gör ett kostupplägg som passar din vardag (i enlighet med deffguiden)
4. Välj ett av de tränigsupplägg du läst om
5. Träna och ät enligt de upplägg du valt under 2-3 månader.
6. Utvärdera och välj därefter om du ska fortsätta med samma upplägg eller göra någon förändring

Det enda sättet att hitta vad som passar dig är att testa och utvärdera. Jag lärde mig t ex att kombon hög volym, hög frekvens och hög intensitet inte funkar för mig då jag efter 3-4 veckor blev rejält sjuk. You live and you learn brukar man ju säga.

Lycka till.

NiklasAlm
2014-08-26, 02:13
så himla komplicerat är inte träning, speciellt inte på nybörjarnivå. Kost ät mkt protein, ät mindre än vad du gör av med följ vågen -0,5 kg/vecka är lagom takt, testa gå lite hungrig varje dag så kommer vågen börja röra på sig. Skippa socker helt.

Träning, ha din grund i basövningar typ mark, bänk, knäböj se till att öka vikterna då och då. Men självklart skadar det inte med fler övningar. Träna hårt och mycket märker du att du bli för sliten eller skadad minska mängden. Sov bra.

Gör du detta kommer du få bra resultat :)

spas
2014-08-26, 08:21
så himla komplicerat är inte träning, speciellt inte på nybörjarnivå. Kost ät mkt protein, ät mindre än vad du gör av med följ vågen -0,5 kg/vecka är lagom takt, testa gå lite hungrig varje dag så kommer vågen börja röra på sig. Skippa socker helt.

Träning, ha din grund i basövningar typ mark, bänk, knäböj se till att öka vikterna då och då. Men självklart skadar det inte med fler övningar. Träna hårt och mycket märker du att du bli för sliten eller skadad minska mängden. Sov bra.

Lyssna på detta. Du ska börja träna inte forska om träning. Du har säkert 40 år kvar att träna, det är gott om tid för att hinna lära dig mer. Gå till gymmet få hjälp av en instruktör så att du kommer igång. Matmässigt så vet du troligen redan idag vad som är "bra" och "dålig" mat. Skynda långsamt.

caro
2014-08-26, 09:16

Jag måste protestera lite mot detta. Det är förstås enkelt när man gått igenom allt och ser hur enkelt det är när man väl fått det rätt. I backspegeln.

Men när man står där med stagnerad viktnedgång, t ex, och stagnerad styrkeökning, trots att man gjort ungefär som du beskriver, så undrar man ju lite vad man ska ändra på. Det är inte lätt att göra val när det finns enormt många att göra, och man har svårt att värdera dem. Det är otroligt lätt att köra fast, fast man vet "hur enkelt det är" ...