handdator

Visa fullständig version : Blir uttröttad väldigt fort i musklerna - varför?

vrgz
2014-08-25, 08:47
Hej!

Jag har ett problem, som består i att jag väldigt fort måste sänka vikterna efter det första/andra setet.

Låt mig ge ett exempel: Jag kör uppvärmingsset på militärpress, landar slutligen på 40 kg (stång + 20 kg). Jag gör 10 reps på den vikten, utan några problem. Vilar i någon minut, för att sedan försöka igen. Nu orkar jag bara 2 reps på 40 kg, och måste således sänka till 35! Jag kör 10 reps på 35, och nästa set måste jag sänka till 30 kg för att orka 10 reps.

Inte uteslutande militärpress, utan även bänk. Jag arbetar mig upp till 60 kg, utan problem. När jag är uppe i 60 kg gör jag 10 reps på det, men nästa set blir det bara 2 reps på 60 kg, och jag måste sänka till 50 för att orka göra 10!

Sedan en annan sak, chins. Har jag precis kommit till gymmet och precis har börjat träna (jag börjar alltså passet med chins) gör jag 5-6 chins utan problem. Försöker jag göra en chin efter att ha kört några set rygg, så finns det inte en chans i världen att jag klarar det. Om jag vill göra chins i mitten/slutet av passet måste jag använda mig av motviktsmaskinen, och jag förstår inte varför det blir såhär?!

Jag har i regel bara fått i mig 550 kalorier när jag går till gymmet, kan detta vara anledningen till att jag blir trött så snabbt i musklerna? Vad kan det annars bero på tror ni?

Skulle uppskatta förslag på vad jag skulle kunna göra åt saken, och idéer om vad det kan bero på. Om det är kosten, eller något annat.

Hjälp uppskattas! Tack på förhand, MVH

Ajemän
2014-08-25, 08:59
Tror du kan tjäna på att köra kanske 8 reps istället för 10 på samma vikt, så du får några fler reps nästa set.

Sen är 1 min vila ganska lite. Om styrka är det primära målet bör du kanske vila längre.

Om du tränar kväll och bara åt 550kcal på förmiddagen så kan det påverka, annars tror jag inte kosten är problemet.

Du är nog bara "otränad" ur den aspekten. Den akuta återhämtningsförmågan blir bättre ju längre man tränat.
Är nog bara för dig att köra vidare, men som sagt kanske lägga dig lite längre ifrån fail på dessa tunga övningar, och vila lite längre om du vill bygga styrka.

Kanske kan en förbättrad kondition kan hjälpa dig också.

Agitator
2014-08-25, 09:32
Vila mer mellan setten.

Kosten i helhet över dagen som är viktigt. Inte att du käkat innan gymmet.

Gör många av mina bästa pass på över 16h fastande.

Dock kör jag inte volymträning.

Illustrerade mannen
2014-08-25, 21:29
Som andra skriver - kör inte till max i första setet. Du kanske inte tränat så länge heller? Sänk repsantalet i första setet. Kanske testa med att börja med några set tyngre lågreps för att så så sakteliga bygga styrka?
Jag tränar alltid utan mat i kroppen - äter endast middag och tränar på lunchen - så jag tror inte det beror på det.

Strixen
2014-08-25, 21:36
Jag har samma problem, jag kroknar snabbt. Inte lika radikalt som du, men nästan och det är frustrerande.

berocca
2014-08-25, 21:41
Har samma problem. Gjorde ett inlägg om det som ingen svarade på i HMB-tråden:

Kollade igenom lite logs i clear muscle tråden på bb.com och blev helt chockad över hur folk lyckas öka vikten emellan sina sets trots 60s vila. Jag försökte fråga där med, men fick knappt någon respons.

Jag kör inte wilsons program men jag håller just nu på med en halvkroppssplit där jag varannat pass kör 60s vila och varannat pass 3min vila.

På mina hypertrofipass med 60s vila får jag sänka vikterna dramatiskt emellan mina sets för att orka 8-12 reps. Till exempel kan ett överkroppshypertrofipass med 60s vila där jag inleder med bröst börja följande för mig:

Plan hantelpress

34kg x 12
30kg x 9
26kg x 9

sen går jag över till incline hantelpress och följande sker:

24kg x 8
22kg x 8
20kg (!!) x8

På ett styrkepass med 3min vila mellan mina set trycker jag upp en 5reps med 40-42kg hantlar plant på sista setet samt 5-6reps med 34kg hantlar incline på mitt sista set. Är det här normalt eller har jag overkligt dålig återhämtning? Bör jag istället börja med lättare vikter?

Edit: Inte för att det ska vara relevant, men jag tar ju också Clear Muscle

PureWhey
2014-08-25, 21:42
Pröva kör 34x9/10 på första settet istället.

MaxHBG
2014-08-25, 22:03
Hej!

Jag har ett problem, som består i att jag väldigt fort måste sänka vikterna efter det första/andra setet.

Låt mig ge ett exempel: Jag kör uppvärmingsset på militärpress, landar slutligen på 40 kg (stång + 20 kg). Jag gör 10 reps på den vikten, utan några problem. Vilar i någon minut, för att sedan försöka igen. Nu orkar jag bara 2 reps på 40 kg, och måste således sänka till 35! Jag kör 10 reps på 35, och nästa set måste jag sänka till 30 kg för att orka 10 reps.

Inte uteslutande militärpress, utan även bänk. Jag arbetar mig upp till 60 kg, utan problem. När jag är uppe i 60 kg gör jag 10 reps på det, men nästa set blir det bara 2 reps på 60 kg, och jag måste sänka till 50 för att orka göra 10!

Sedan en annan sak, chins. Har jag precis kommit till gymmet och precis har börjat träna (jag börjar alltså passet med chins) gör jag 5-6 chins utan problem. Försöker jag göra en chin efter att ha kört några set rygg, så finns det inte en chans i världen att jag klarar det. Om jag vill göra chins i mitten/slutet av passet måste jag använda mig av motviktsmaskinen, och jag förstår inte varför det blir såhär?!

Jag har i regel bara fått i mig 550 kalorier när jag går till gymmet, kan detta vara anledningen till att jag blir trött så snabbt i musklerna? Vad kan det annars bero på tror ni?

Skulle uppskatta förslag på vad jag skulle kunna göra åt saken, och idéer om vad det kan bero på. Om det är kosten, eller något annat.

Hjälp uppskattas! Tack på förhand, MVH

Kan vara din muskeluthållighet. Testa träna på samma vikt och stegvis öka vikten, och kör inte till fail, stanna 2 reps ifrån om du kan.