handdator

Visa fullständig version : Pannkakor efter träningspasset

aliquis
2004-03-26, 21:53
Det finns inget gott vegangodis (eller ja, sura sjöstjärnor från malaco kanske), så efter passet brukar det bli lite olika saker, har varit druvsocker ibland även om det känns onyttigt, torkad frukt och lite så.

Men så har ju våfflor ett gi på 109 enligt paulun.com, kolhydraterna är väl mestadels stärkelse och därmed inte särskilt mycket fruktos och borde därför gå rätt ut till musklerna?

Så min fråga är om det går fint att klämma en pannkaka med sylt efter passet? Vore ju äg deluxe då det är assmarrigt och jag aldrig brukar äta det :hbang: :eating: :hbang:

Sylten sänker väl gi något men vem bryr sig, om man vill kan man väl sockra den med druvsocker annars.

Har pannkakor ungefär samma gi som våfflor? Blir ju lite mer kompakt?

Kan man frysa pannkakor? Att göra en före varje pass verkar ju lite drygt även om jag säkert skulle acceptera det.

Om dom är frysbara kommer jag grädda upp ett lager på en 10-20 st att ha efter passen, smaskigare belöning kan jag inte komma på :)

Om jag dessutom använder dinkel istället för vanligt vete, och slänger i en del extra sojamjöl/bovete för att få dom att hålla ihop bättre och tillsätter kallpressad rapsolja så blir det ju nästintill lite näring i alltsammans också. Kanske kan man tom göra pannkakor på rejält med sojaprotein och vetemjöl? Så man helt enkelt bara slänger i sig sin proteinpannkaka och sedan är färdig :)

Diana
2004-03-26, 22:31
låter ju gott som satan o smaska på en pankisrulle efterträningen men när ja kollade på innehållsförteckningen på dem man köper i affärn så e de ju typ 9% fett i både dom o plättarna, men iförsej om man gör på Woffelsmet o steker i teflonpanna så går de nog att få bort lite fett så gi:t stiger har ja faktist aldri tänkt på!

AJO
2004-03-26, 22:51
Ibland gör jag en pannkaka
innehållandes:

4ägg
1dl vetemjöl
1dl minimjöl
lite salt

Tar cirka 20 min att steka..... 1cm tjock...

blir väl nära 40 gram protein, sen kan man ju ha ost och skinka på med så blir det super;)

Är det ngn som vågar chansa på ett GI för denna utan ost och skinka?

Lär väl vara lägre än en normal pannkaka.....

aliquis
2004-03-26, 22:51
Färdiga kommer ju inte på fråga, och mängden fett väljer man ju själv, jag brukar då inte hälla i några mängder i smeten.

Frågan är ju dock om eventuell nerkylning och infrysning kommer påverka stärkelsen och sänka gi eller inte.

aliquis
2004-03-26, 22:53
Originally posted by AJO
10-20 st
Gör du väldigt små pannkakor eller är du en grub?;)
Tänkte ju naturligtvis inte äta dom vid samma tillfälle :smash:
Och 5-10 fungerar väl med, vet inte hur många 1l smet eller så kan räcka till.

AJO
2004-03-26, 22:59
såg det 5 sekunder efter att jag hade postat....:smash: :smash: :smash:
:em:

aliquis
2004-03-26, 23:33
35g protein
60g kolhydrater

500g = 14 dl
35g = 14/500*35=0.98
Dvs 1dl proteinpulver.

600ml sylt = 750g
15ml sylt (1msk) = 750/600*15= 19 g, 43% kolhydrater = 8g kolhydrater
Återstår 52g.

100g vetemjöl = 71g kolhydrater
1 dl vetemjöl = 60g = 43g kolhydrater
1/43*52 = 1.2 dl vetemjöl

Tillkommer eventuellt lite socker i smeten, men det kan jag ju bjuda på. (säg 1tsk typ 4g socker, big deal)

Så schysstast vore om man kunde göra pannkakor på ca 1.2dl vetemjöl, 1dl sojaprotein, 3dl vatten, lite socker, salt och rapsolja och sedan bre på 1msk sylt... Eventuellt lite mindre mjöl... frågan är hur den pannkakan skulle se ut. Lite bakpulver för att få den porösare kan ju vara värt också.

Vet inte om jag väntar på grubs svar eller om jag provgräddar en för att se hur den blir :)

tortured
2004-03-26, 23:57
finns ju massor av gott vegangodis =) fast pannkakor är ju inte helt fel det heller.. varför frågar du inte i träningsforumet på vegan.nu istället, de lär ju ha lite bättre koll på bra veganrecept och hur grejer funkar?..

aliquis
2004-03-27, 00:49
Efter att ha bestämt med personen jag en gång i tiden talade med att vi inte skall talas tog jag bort mitt konto på vegan.nu, forumet där är tråkigt ändå... btw, jag var Hagge där :D

Förövrigt gick det rätt bra, gjorde EN först men det blev en bastant sak, så sedan gjorde jag dubbel sats, lite mer socker och kompenserade med lite mer protein, till ca 2.5dl protein och lika mycket vetemjöl går det utan problem ner 8dl vatten... Testade nu att göra mindre dom man "brer ut" med stekspaden och kör på rätt hög temperatur och då verkar dom bli lite trevligare, nåja, löser sig säkert, frågan är bara hur gi ligger till :)

aliquis
2004-03-27, 00:51
Btw, vad gäller vegangodis så är det ju typ snören och läkerol som är ok både innehåll och maskinmässigt, om man inte är så kräsen vad gäller maskiner så kan ju även sura sjöstjärnor, djungelvrål, turkisk peppar, gröna kulor och en del annat gå ner... samt typ all lakrits, men lakrits vill jag inte ta efter passet och jag vill inte ha några snuskmaskiner så det får vara ;D

Mycket hårt godis är ju ok men vem vill ha hårt godis...

tortured
2004-03-27, 01:34
vadå, borde man veta vem hagge är, vad gjorde du för något egentligen =) brukar inte hålla till där nu för tiden, minns inte ens vad mitt nick var..

snuskmaskiner? =)
hmm jag bryr mig inte om E120 så jag vet inte exakt vad du kan äta om du nu är vän med insekterna, men det finns rätt mycket lösgodis som e veganskt, typ colanappar och colaflaskor och en massa annat geléigt...minns inte riktigt just nu. mentos är ju gott också =)

aliquis
2004-03-27, 02:05
colanappar o grejer har ju bivax, och så även pastellfiskar o grejer... och gott&blandat som numera är förstörda med e120 och salt&blandat osv... e120 är inte ok och snuskmaskiner är sådana som gelatin, e120 m.m. används i ;D

Kom att tänka på det här med oxiderat protein, man skall ju ha burkar stängda o grejer, men om man steker det då? Men skall ju vara ok att tillaga mat, så jag är fundersam... ;D

och ja, är/har man varit något sånär aktiv i forumen borde man veta vem hagge är ..

aliquis
2004-03-27, 12:51
ingen gigissning eller information om oxidering av protein :(