Logga in

Visa fullständig version : Bättre kondition - högre fettförbränning?

Wrista
2014-08-24, 07:02
Jag vill bara kolla om detta stämmer. Att om konditionen förbättras så blir kroppen bättre på att använda fett som bränsle? Alltså lättare att gå ner i vikt och öka sin fettförbränning? Eller är det endast energiförbrukningen som ökar med bättre kondition?

King Grub
2014-08-24, 07:35
Energiförbrukningen i sig ökar inte direkt med bättre kondition. Bättre kondition gör att du kan hålla högre intensitet vid träning, men det är träningen som ökar energiförbrukning.

Träning ökar kroppens förmåga att använda fett som bränsle, men det är inte säkert att det innebär en ökning av hela dygnets fettförbränning. Träning ökar inte dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag med motsvarande kaloribalans.

Jarp
2014-08-27, 08:40
"Träning ökar inte dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag med motsvarande kaloribalans."

Jag misstror verkligen inte det du skriver, men jag har länge funderat kring en grej (jag har sökt men inte hittat svar på min fråga). Såhär: ett givet kaloriunderskott ger en viss viktminskning. Styrketräning gör att kroppen bevarar muskelmassa bättre. Innebär inte det att styrketräning (åtminstone indirekt) ökar fettförbränningen eftersom att muskelmassan stannar men viktminskningen ändå sker? Då måste ju fettminskningen öka.

King Grub
2014-08-27, 08:43
Proteinsyntes uppreglerad av styrketräning är inte kopplad till fettförbränning.

Jarp
2014-08-27, 09:48
Men blir inte effekten densamma som om styrketräningen ökade fettförbränningen?

F Ultra
2014-09-03, 21:18
Men blir inte effekten densamma som om styrketräningen ökade fettförbränningen?

Inte nödvändigtvis, det är ganska vanligt att viktminskningen minskar vid styrketräning. Om du äter minus utan att träna så kanske du går ner 20kg varav 10kg är fett och 10kg är muskler men om du styrketränar så går du ner kanske 13kg istället varav 10kg är fett och 3kg muskler (fantasisiffror bara för att ha ett exempel).