Logga in

Visa fullständig version : Nya kvalgränser!

Deceiver85
2014-08-21, 15:30
Motiveringen från tävlingskommittén:

”Med hänsyn till att lyftarsverige blivit starkare och fler deltar klassiskt lyftning har vi justerat kvalgränserna i Klassiskt lyftning men även utrustningslyftning. Utgångspunkten vi använt är senaste SM och placeringarna 4-6 samt tittat på rankingen i respektive viktklass i alla discipliner. Vi kan då konstatera att för att det ska kunna gå att genomföra tävlingar inom rimlig tid så måste vi höja kvalgränserna. Utgångspunkten har varit att skapa förutsättning för att kunna ha runt 10 deltagare i respektive klass i Styrkelyft och runt 15 deltagare i respektive klass i Bänkpress.”

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/SMtavlingar/Kvalgranser/

Rikard Jansson
2014-08-21, 15:32
40 kg diff mellan att kvala med eller utan utrustnin i SL :O

Ahead Of The Pack
2014-08-21, 15:36
På damsidan är vissa av kvalgränserna högre i klassiska än vad de är i vanliga styrkelyft.

Motionären
2014-08-21, 15:50
Jaha nu är det 700 som gäller i 120an klassiskt. Jag är helt förstående till höjda kvalgränser men överraskad att man höjde 50kg. Dock absolut inget att klaga på, ska 700 upp så ska 700 upp.:hbang:

Wormzie
2014-08-21, 16:09
Utrustningsgränserna kommer ändras. De är väldigt låga och kommer troligtvis anpassas efter SM. Just nu är dom inte alls balanserade.

sattersta
2014-08-21, 17:14
Utrustningsgränserna kommer ändras. De är väldigt låga och kommer troligtvis anpassas efter SM. Just nu är dom inte alls balanserade.

Helt rätt

spoon
2014-08-21, 17:20
Förklarande text till de höjda SM-kvalgränserna

Följande information är ett litet utkast ur de reviderade tävlingsbestämmelser som SSF:s tävlingskommitté arbetat fram och som SSF:s styrelse fastslagit med vissa justeringar.

Gällande nya kvalgränser och kvaltävlingar

Motiveringen från tävlingskommittén:

”Med hänsyn till att lyftarsverige blivit starkare och fler deltar klassiskt lyftning har vi justerat kvalgränserna i Klassiskt lyftning men även utrustningslyftning. Utgångspunkten vi använt är senaste SM och placeringarna 4-6 samt tittat på rankingen i respektive viktklass i alla discipliner. Vi kan då konstatera att för att det ska kunna gå att genomföra tävlingar inom rimlig tid så måste vi höja kvalgränserna. Utgångspunkten har varit att skapa förutsättning för att kunna ha runt 10 deltagare i respektive klass i Styrkelyft och runt 15 deltagare i respektive klass i Bänkpress.”

Anledningarna till de höjda kvalgränserna är alltså förutom en kvalitetshöjning också det faktum att fler och fler anmäler sig och tävlingarna blir större deltagarmässigt. Något som ställer större och större krav på arrangören och inblandade funktionärer iochmed fler och längre tävlingsdagar. Vi har dessutom förlagt våra seniormästerskap till SM-veckorna där konkurrensen om lokaler ökar eftersom fler och fler specialidrottsförbund vill delta på dessa evenemang.

Gällande kvaltävlingar har styrelsen beslutat som följer:

”Kvaltiden för nästkommande mästerskap börjar dagen efter avslutat mästerskap. Kvaltidens avslut är när anmälningstiden till mästerskapet går ut. Godkända kvaltävlingar är: serieomgångar(inkluderat DM), landsdelsmästerskap, SM-tävlingar, NM, EM och VM-tävlingar.”

Iochmed de höjda SM-kvalgränserna bör ytterligare ett tävlingstillfälle bjudas de som inte riktigt når upp till kvalgränsen. Landsdelsmästerskap har arrangerats förr men arrangeras numer bara för föreningarna inom ramen för Norrlandsdistrikten, nämligen Norrlandsmästerskapen.

Förbundsstyrelsen föreslår övriga distrikt att hörsamma detta för att försöka återuppliva Svealands(ex. ÖSSF, VSSF) -och Götalandsmästerskap(ex. VGSF, SÖSF och SSSF).

För SSF:s styrelse genom

Robert Ericsson, Sportchef

Tuffa kvalgränser! Men det hade varit väldigt kul om det öppnade för Svealandsmästerskap och Götalandsmästerskap. Det kunde ha ökat bredden än mer :)

Pepz
2014-08-21, 18:40
Tuffa kvalgränser! Men det hade varit väldigt kul om det öppnade för Svealandsmästerskap och Götalandsmästerskap. Det kunde ha ökat bredden än mer :)

+1

Jag tycker att det är bra.
SM ska man behöva slita för.. äntligen har vi urvalet som borgar för riktigt bra SM.

sen är jag verkligen för att man inför fler tävlingar!

lei
2014-08-21, 18:51
Kul! Då har man ännu lite högra mål att satsa mot. Är mycket positiv till landsdelsmästerskap även hos oss sörlänningar, känns som rätt väg att gå att få fler tävlingar än serien för oss som är för dåliga för att kasta sten och delta i SM!

Rikard Jansson
2014-08-21, 19:13
Man borde göra en nomination där man bjuder in de XX bästa från Serie 2 att köra SM (om det är på sommaren) så att man inte kan löka eller mörka på kvalet. Samt intressant med live-telefon-uppdateringar mellan olika tävlingar för att försöka få reda på vad ens konkurrenter gör i samma ögonblick.

Petter__Jonsson
2014-08-21, 19:37

Om det inte blir fler anmälda på sl sm än det var i Umeå ser jag inte varför en höjning av kvalgränserna skulle vara nödvändig. Självklart hoppas jag på många stora klasser och det skulle möjligen kunna bli full klass i 93:an eller 105:an men jag är tveksam, tyvärr.

I Borås var det några klasser som blev för stora och då kan jag köpa höjda kvalgränserna.

MtotheM
2014-08-21, 19:39
Man borde göra en nomination där man bjuder in de XX bästa från Serie 2 att köra SM (om det är på sommaren) så att man inte kan löka eller mörka på kvalet. Samt intressant med live-telefon-uppdateringar mellan olika tävlingar för att försöka få reda på vad ens konkurrenter gör i samma ögonblick.

Blir väl snarare jobbigt att koordinera det om det skulle bli så. Speciellt att det kan finnas internationella tävlingar efter/kring serie 2 som folk hellre satsar på och varje förening kan anordna en egen serie 2:a (lycka till att ha live-telefon mellan 100 föreningar samtidigt :D).

Höjningarna är inte små däremot så det blir intressant hur många som faktiskt kommer att kvala och vara med, men detta kanske även höjer nivån på serierna också :) Hoppas även jag på att landsdelsmäterskap kommer igång :)

Ahead Of The Pack
2014-08-21, 20:27
Om det inte blir fler anmälda på sl sm än det var i Umeå ser jag inte varför en höjning av kvalgränserna skulle vara nödvändig. Självklart hoppas jag på många stora klasser och det skulle möjligen kunna bli full klass i 93:an eller 105:an men jag är tveksam, tyvärr.

I Borås var det några klasser som blev för stora och då kan jag köpa höjda kvalgränserna.

Jag ser inte heller vad högre kvalgränser i styrkelyft skulle göra för nytta. Tvärtom borde man sänka dem i klasser med lägre deltagare.

Richter
2014-08-22, 06:17
Pust, 50 kg till för att kvala i 105:an. Det är några år bort nu...

Bra med höjda kvalgränser dock! Borgar för högre kvalitet! :)

Flisen
2014-08-22, 06:50
Är det bara jag som inte kan räkna/förstå:
Utgångspunkten har varit att skapa förutsättning för att kunna ha runt 10 deltagare i respektive klass i Styrkelyft och runt 15 deltagare i respektive klass i Bänkpress
Om jag kollar lite snabbt på resultaten från senaste SM så var det
4 st i 93 som klarade 170 eller mer
7 st i 105 som klarade 182,5 eller mer
5 st i 120 som klarade 192,5 eller mer

Hur är det då tänkt att man skall få 15 deltagare i varje klass? Ger höjda gränser effekten att fler blir sugna på att tävla?

Richter
2014-08-22, 07:00
Utgångspunkten har varit att skapa förutsättning för att kunna ha runt 10 deltagare i respektive klass i Styrkelyft och runt 15 deltagare i respektive klass i Bänkpress

Hur är det då tänkt att man skall få 15 deltagare i varje klass? Ger höjda gränser effekten att fler blir sugna på att tävla?

Det såg ju onekligen rätt märkligt ut.

Stod dock att de tagit hänsyn till rankingen också, men jag vet inte.

bubbe
2014-08-22, 07:27

Fast om du går igenom rankingen för ett helår så ligger det ganska nära.

(oj, richter hade visst redan skrivit om rankingen).

Flisen
2014-08-22, 08:50
Jag får inte ihop runt 15 i de klasserna ens i rankingen men de säger att de vill ha runt 15 deltagare på SM och inte i rankingen i databasen.
Vi får väl se men det känns som att de sätter ribban ca 10 kg för högt och kommer att få sänka den efter nästa års SM.
Faktum är att det inte bara var mer än 15 i 3 herrklasser och då bara några till.
Fast det kanske är så att man räknar med att trenden med ökningen av antal deltagare och ökningen av resultat håller i sig. Det vore ju verkligen roligt om det blev så.

Richter
2014-08-22, 09:29
Ja, jag vet inte. Spontant tycker jag också att vissa ser liiiiite för höga ut och tror att de kan komma att korrigeras ned lite till 2016.

Men, vi får se helt enkelt!

Bara att träna vidare så länge...

hertzman
2014-08-22, 10:10
Det finns många invändningar mot den extrema höjning av kvalgränserna som nu gjorts.

Man har utgått från rankingen när man valt den faktiska kvalgränsen, inte resultaten på SM som vore mer rimligt. Utifrån detta har man sagt att man vill ha tio kvalade, men som vi vet av erfarenhet så innebär tio kvalade långt ifrån tio deltagare. Till årets klassiska SM i -93 hade vi över 50 kvalade på rankingen. Av dessa kom 18 stycken till start.

Om vi tittar på damer -63 blir det förda resonemanget än mer oförståeligt. Här har man gjort en ökning från 260 kilo för kval till 335 kilo, ett resultat som hade genererat en sjundeplats på årets SM! Förutsätt att vi har ett litet bortfall i eliten bland Sveriges -63 tjejer så kan vi stå med 4-5 tävlande till nästa SM.

Tittar vi på nästa del i motiveringen från förbundet så faller även den platt. Man vill uppmuntra till att skapa det man kallar "landsdelsmästerskap", i stil med Norrlandsmästerskapen, över hela landet. Absolut en bra målsättning, Norrlandsmästerskapen är trots allt en otroligt rolig tävling, men man kan inte höja kvalgränserna först och sedan anta att tävlingarna ska följa efter. Man börjar i fel ända. Först skulle landsdelsmästerskapen behöva inrättas, så det finns en högre nivå att tävla på för alla de som nu missar SM, innan man höjer kvalgränserna så radikalt. Nu riskerar vi ett stort tapp av lyftare när alla de som precis klarat kvalgränsen förra året faller bort för att de inte har någon större tävling än DM att tävla på.

Än mer förvirrande är hänvisningen till rankingen som gjorts av förbundet. Man menar att om vi nu hamnar i en situation, som om de själva redan förutsatt detta, där vi endast får ett fåtal anmälda per klass, så ska dessa fyllas upp från rakningen. Problemet här är att den sista kvaltävlingen för året går sex veckor innan SM.

Det innebär att arrangören får sätta upp ett mindre callcenter för att kontakta alla deltagare som ligger i tur på rakningen. Dessa deltagare ska då på stående fot svara på om de kan delta eller inte. Svårigheterna med detta är såklart många. Man kan anta att de allra flesta har jobb där det inte är lätt att få en semester beviljad så sent som sex veckor innan. Då står vi inför en situation där alla som ligger bra till på rakningen får ta semester i förebyggande syfte och toppa sin tävlingsform i hopp om att få ett samtal. Och åter igen, ett enormt arbete för arangören som kanske inte får tag på rätt personer direkt och får spendera en vecka med att ringa runt till deltagare för att fylla platserna. Ponera också att av de som ligger på plats 5-15 okvalade men erbjudna plats så säger endast två ja. Då får man fortsätta ner i rankingen och spendera ännu mer tid med att ringa runt för att inte få klasser som gapar tomma.

För arrangören så innebär också färre deltagare mindre intänkter i form av anmälningsavgifter, och med ett så stort tapp mot föregående SM blir skillnaden givetvis märkbar. Sedan har vi såklart frågan om varför som varit själva brännpunkten, att höja själva "statusen" på SM. Innebär mindre deltagare en högre status? Norge har exempelvis medvetet låga kvalgränser för att få till ett så stort mästerskap som möjligt. Flera andra sporter inom Sverige för samma resonemang. SM i Borås blev en riktig lyftarfest som fyllde flera andra funktioner än enbart tävlingen i sig. Lyftare från olika klubbar spridda över landet fick en möjlighet att möta varandra. Denna sociala funktion med ett stort SM verkar ha blivit helt förbisedd.

Utifrån detta anser jag att styrelsen har satt för höga kvalgränser och att vi, som ett direkt resultat av detta, riskerar att tappa många av de nyfrälsta inom sporten. Jag tror tyvärr att vi kommer se antalet licenserade sjunka igen för första gången på många år.

eleni
2014-08-22, 10:37
Det är ingen jäkla rättighet att få kvala och få vara med på SM bara för att man håller på med en liten idrott. Personligen jublade när beskedet om gränserna kom igår även om jag kan tycka att vissa höjningar är lite väl hårda och drabbar enskilda viktklasser hårt. Om utvecklingen fortsätter som den gjort så hade vi haft 500 anmälda till nästa års mästerskap vilket är helt orimligt. Inför årets SM i Borås hade inga justeringar gjorts och då landade vi på över 300 anmälda (minns inte den exakta siffran). Sedan undrar jag om folk är seriösa när de hasplar ur sig att de nu tappat motivationen eftersom gränserna höjts. Kvalet i min viktklass ligger nu på 355 kg, en total som jag inte ens var i närheten av för några år sedan MEN med hård och målmedveten träning passerat och ligger en bra bit över.

hertzman
2014-08-22, 10:42
Det är ingen jäkla rättighet att få kvala och få vara med på SM bara för att man håller på med en liten idrott. Personligen jublade när beskedet om gränserna kom igår även om jag kan tycka att vissa höjningar är lite väl hårda och drabbar enskilda viktklasser hårt. Om utvecklingen fortsätter som den gjort så hade vi haft 500 anmälda till nästa års mästerskap vilket är helt orimligt. Inför årets SM i Borås hade inga justeringar gjorts och då landade vi på över 300 anmälda (minns inte den exakta siffran). Sedan undrar jag om folk är seriösa när de hasplar ur sig att de nu tappat motivationen eftersom gränserna höjts. Kvalet i min viktklass ligger nu på 355 kg, en total som jag inte ens var i närheten av för några år sedan MEN med hård och målmedveten träning passerat och ligger en bra bit över.
Ingen har hävdat att det är en rättighet och det ska givetvis inte vara för lätt att kvala. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att min oro främst är att vi riskerar att stå med väldigt få deltagare i varje klass. Detta utöver flera andra problem, som jag redan beskrivit utförligt.

Mapa
2014-08-22, 10:43

håller helt med dig! Det finns andra tävlingar än SM för bredden

Richter
2014-08-22, 10:49
...

...

Diplomatiskt nog tycker jag att ni bägge har poänger.

Förstås är det ingen rättighet att kvala till SM, och givetvis måste de SM-tävlandes förutsättningar för prestation prioriteras (detta genom att inte ha för stora lyftargrupper t. ex.).

Med det sagt tror jag att Hertzman har helt rätt i att detta kommer att minska intresset och antalet licensierade lyftare inom styrkelyft, någonting som åtminstone jag (och rimligen också förbundet...) tycker är väldigt, väldigt tråkigt. När så många motionärer redan tränar knäböj, bänkpress och marklyft utan att ens veta om att styrkelyft finns så borde det gå att få en väldigt stor skara tävlande. Helt enkelt bygga en högre topp (elit) med hjälp av den stora motionärsmassan. För en liten sport som styrkelyft tycker jag det vore aktuellt att ta tillvara på denna potential.

Drömlösningen enligt mig vore att ha kvalgränser som motiverar stora och festliga tävlingsarrangemang, men där man ändå har kapacitet att få tävlingar att flyta på bra sätt. Men jag vet inte hur man skulle organisera det.

Hur löser man det i Norge, om man nu har stora tävlingsgrupper där?

Richter
2014-08-22, 11:04
Vetefan vad jag tycker om hur man ska göra.

Tänker bara att bredd ger höjd, och ju fler licensierade lyftare man får, desto bättre blir vår elit.

bubbe
2014-08-22, 11:05
Jag är mer inne på Elenis linje, även om jag inte jublade utan snarare nickar i samförstånd enl min åsikt att SM bör ligga ganska högt i en lyftares utvecklingstrappa. Sen om det ska vara 10,15 eller 5 som lyckas ta sig till ett SM så bör en plats vara åtråvärd och inte som något av andra dussintävlingar eller motionsfenomen vi ser för breddidrott idag.

bubbe
2014-08-22, 11:06
Vetefan vad jag tycker om hur man ska göra.

Tänker bara att bredd ger höjd, och ju fler licensierade lyftare man får, desto bättre blir vår elit.

Så är det, fram för fler öppna tävlingar, cuper etc. Ju fler tävlingar och möligheter att få folk att tävla desto större rekrytering och behållning av folk som vill prova på.

Karlos
2014-08-22, 11:11
Kanonbeslut!

Man bygger inte intresse för en sport långsiktigt genom att "locka" med SM-möjligheter. Trenden, som jag uppfattat den, har sett ut så att folk hör talas om att de har en chans att kvala till SM, gör en tävling, kvalar och vips har man ett SM-deltagande under bältet. Som Eleni säger borde ju SM snarare vara en långsiktig morot till nyblivna lyftare. Det om något höjer väl statusen på idrotten?

Vunnis
2014-08-22, 11:12
Nu har vi två från Sveriges elit här som tycker att kvalgränserna ska vara riktigt höga. Är det en genomgående inställning bland er som är bättre? Vill man göra den förhållandevis lilla sporten ännu mer inskränkt?

edit. Se där. Det var en ganska genomgående inställning.

Richter
2014-08-22, 11:17
Jag tror inte det handlar om varken att locka eller inskränka, jag tror det handlar om att erbjuda roliga tävlingsmöjligheter till alla som älskar att tävla i styrkelyft - motionär som elit.

Mapa
2014-08-22, 11:55
jag tycker det handlar om att både höja underhållningsvärdet på SM och även göra en längre trappa i sporten, med serien, dm, cup-varianter, landskapstävlingar osv innan man tar sig till SM.

Richter
2014-08-22, 12:07
jag tycker det handlar om att både höja underhållningsvärdet på SM och även göra en längre trappa i sporten, med serien, dm, cup-varianter, landskapstävlingar osv innan man tar sig till SM.

Håller helt och hållet med!

Vunnis
2014-08-22, 12:17
Men som Hertzman säger så är det väl inte mycket till trappa som det ser ut idag? Det är en serie där sista tävlingstillfället också räknas som DM. Cup-varianter och landskapstävlingar, vad är det som räknas in där? Norrlands?

hertzman
2014-08-22, 12:40
Men som Hertzman säger så är det väl inte mycket till trappa som det ser ut idag? Det är en serie där sista tävlingstillfället också räknas som DM. Cup-varianter och landskapstävlingar, vad är det som räknas in där? Norrlands?
Exakt. För de som nu blir snuvade på möjligheten att vara med på SM finns det inga alternativ om man inte bor i norra Sverige. Jag menar att man bör börja med att inträtta dessa lands delsmästerskap först, om man nu ska göra en så kraftig höjning av kvalgränserna. Det är lätt att säga att det ska komma till cuptävlingar och annat, men någon ska ta ansvaret för att det blir av också.

toymonster
2014-08-22, 12:52
surt jag trodde jag va kvalad, nu behöver jag lyfta på mitt max om 10v för att komma med igen.

men denna frågan handlar väl lite om att sporten ska få plats på SM-Veckan?
så vill jag minnas att Robban sa under Borås veckan?
Hallar ska bokas och fler sporter vill in på veckan och vill ha utrymme och tid.

Fler tävlingar skulle va uppskattat!

Richter
2014-08-22, 13:01
Kolozzeum Cup. :)

Big Lou
2014-08-22, 13:07
Jag tycker absolut att en höjning av kvalet kan vara på sin plats.
Men samtidigt ser jag det som ett stort minus om antalet deltagare per klass sjunker för mycket.
I Borås fightades vi 15 st i vår klass. På gränsen till för långt mellan lyften men samtidigt skoj att tävla i en stor klass.
Optimalt i mina ögon hade varit 10-12 lyftare per klass.
Att det däremot kanske bara blir 4-5 lyftare i en klass skulle jag personligen tycka var tråkigt.

the_PL_man
2014-08-22, 13:08

Fast att ha tre startande i varje klass ger inte mycket underhållningsvärde, se hur OL:en sett ut under många år.

Har man 10 startande i varje klass så kan man få till flera kamper så att en speaker kan ha något att jobba med - en kamp om femteplatsen kan vara nog så tacksam att prata om.

the_PL_man
2014-08-22, 13:09
Jag är mer inne på Elenis linje, även om jag inte jublade utan snarare nickar i samförstånd enl min åsikt att SM bör ligga ganska högt i en lyftares utvecklingstrappa. Sen om det ska vara 10,15 eller 5 som lyckas ta sig till ett SM så bör en plats vara åtråvärd och inte som något av andra dussintävlingar eller motionsfenomen vi ser för breddidrott idag.

SM är väl åtråvärt idag? Eller har jag missat något?

z_bumbi
2014-08-22, 13:14
En höjning var både väntad och önskvärd men det här är så illa som jag antog att det skulle bli. Vad är felet med att höja stegvis så att de som tävlar hinner anpassa sina målsättningar för nya gränser lite i taget?

Det enda positiva är att så många verkar pigga på att anordna tävlingar på lägre nivå redan nästa år så vi kan se fram mot massor av fler tävlingar. För det är väl inte bara så att någon säger att det finns andra tävlingar och sedan inte tänker fixa dem?

Toni Radanov
2014-08-22, 13:15
Kanonbra höjningar, om än att utrustningssidan inte ännu fipplats runt men det kommer säkert!

För mig är SM kval och därmed rätten att få delta på ett SM ingen rättighet för var man och kvinna i landet bara för att man sysslar med en idrott. Där gör de bästa upp om vem som slutgiltigen är bäst. Ingen annan sport har utövare som efter en eller två serietävlingar och 6-12 mån träning totalt valsar in på SM och hamnar på fina placeringar. SM är och ska vara prestige i min mening.

De som ligger i trakten av kvalgränserna får fortsätta sträva mot sitt mål, vad det än må vara med träningen/sporten och tids nog med tillräcklig ansträningning och dedikation kommer de klara kvalgränser. Sen hur vida man deltar eller ej är upp till var och en.

Jag personligen har alltid legat på gränsen (oftast något kilo i underkant i sl/bänk) men för mig gör det inget för det får ta tid och jag tänker hålla på länge än. Höjda gränser som skiljer agnarna från vetet är ju vad tävling är. Att tävla är att TÄVLA.

Distriktsmästerskapen är rankat under SM och där kan man ändå få tävla under samma typ av upplägg som ett SM är utan kvalgränser och alla är välkomna. Detta är bra och ett tillfälle att ge lite riktig tävlingskänsla då serietävlingarna är som ett domardömt träningspass ändå, bortsett från om man är helt inne på lag-SM fronten! (Här lär många ha helt andra åsikter och syn på det)

Slutsats: Det kanske låter elitistiskt men ett SM är inte "ha roligt i första hand så får det gå som det går" som snarare hobbyidrott är, ett SM är för eliten. Kvalgränserna var för låga för färre deltog i styrkelyft och mästerskap i helhet förr. De måste höjas så detta är kanon!

För gemene man som inte tränar eller iaf inte tävlar som frågar "hur går det med träning? Tävling snart?" får jag alltid svara "ja jo det går bra" eller "njaa skador osv" och nämner man sm/sm kvalgränser förstår de snabbt att det iaf är okej nivå på det hela än att man försöker förklara att en serietävling bara är "en tävling, typ..." så ingen kan skapa sig en uppfattning om vafasen man ens tävlar för/om. Att lyfta mycket, ja, men vad är mycket? Jämfört med vem?

För mig har att kvala till SM alltid varit första målet, än så länge, men det har känts lite billigt (kan man säga så?) när gränserna ändå var relativt låga då jag förväntade mig att slita i 10 år för att komma dit. Men jag kanske har udda inställning... ska det verkligen vara så jobbigt? Jag tycker det. Ser ingen tjusning i att träna SL 3 ggr / vecka, ibland bra pass ibland slöa, öka en del och sen vips var man klar för SM utan att egentligen ansträngt sig mer än en vanlig styrketränande person. Skillnaden var bara att man la all tid på böj/mark/bänk. Det ska krävas extra ansträning. Extra dedikation. Extra träning för att resultera i att man platsar bland de som gav allt det där extra.

Tur att man inte är president men tävling är tävling. :D

hurril
2014-08-22, 13:37
Jag tycker man ska vara försiktig med att peka ut andra som elitistiska för att de vill ha svåra kvalgränser men visst kommer det att svida för en del som kanske drömde om nästa år. Men jag kan tycka att många har gått runt med en kanske något naiv (ett elakare ord än jag menar) bild av hur lång tid det tar att nå till de bästa i Sverige.

En sak som är väldigt synd tycker jag är något som hänt de senaste 3-5(?) åren och det är att de bästa liksom inte visat upp sig ens på SM (utan tvång!) för att de har större tävlingar att åka på. Jag förstår hur man tänker då men samtidigt blir det tråkigt för oss som inte kommit längre än dit. Visst - vi kommer få spö på SM men vadå, man köper väl inte medaljerna?

Det tog mig flera år på SM att få stå på pallen och inte fan har jag någonsin tyckt att det varit tråkigt att få spela på den arenan. Tvärtom! Hela året har handlat om att ta mig sig en extra stor snyting till de andra. Det tog mig flera år att ens nå SM-kvalgränsen till de utrustningskval som gäller idag; de som sannolikt kommer att höjas. Det betyder att prestigen blir så oerhört mycket större!

DM har något slags uppsamlingsheat med låg status vilket är väldigt synd. I mina ögon beror det på att folk inte förstår att, om du kommer dit och är stark och andra också gör det så kommer det att bli en tävling av bra kaliber. Men om du stannar hemma så gör alla andra också det. När jag började köra så ville jag se duktiga, starka damer och herrar eftersom jag ville se hur fan det gick till på nära håll. Jag vill verkligen inte ha något slags Alla-Ska-Med men ändå tycker jag att fler borde åka dit och göra upp!

Det är en tävling trots allt, inte ett diplom för att du varit duktig.

Zacke
2014-08-22, 14:47
Jag tycker man ska vara försiktig med att peka ut andra som elitistiska för att de vill ha svåra kvalgränser men visst kommer det att svida för en del som kanske drömde om nästa år. Men jag kan tycka att många har gått runt med en kanske något naiv (ett elakare ord än jag menar) bild av hur lång tid det tar att nå till de bästa i Sverige.

En sak som är väldigt synd tycker jag är något som hänt de senaste 3-5(?) åren och det är att de bästa liksom inte visat upp sig ens på SM (utan tvång!) för att de har större tävlingar att åka på. Jag förstår hur man tänker då men samtidigt blir det tråkigt för oss som inte kommit längre än dit. Visst - vi kommer få spö på SM men vadå, man köper väl inte medaljerna?

Det tog mig flera år på SM att få stå på pallen och inte fan har jag någonsin tyckt att det varit tråkigt att få spela på den arenan. Tvärtom! Hela året har handlat om att ta mig sig en extra stor snyting till de andra. Det tog mig flera år att ens nå SM-kvalgränsen till de utrustningskval som gäller idag; de som sannolikt kommer att höjas. Det betyder att prestigen blir så oerhört mycket större!

DM har något slags uppsamlingsheat med låg status vilket är väldigt synd. I mina ögon beror det på att folk inte förstår att, om du kommer dit och är stark och andra också gör det så kommer det att bli en tävling av bra kaliber. Men om du stannar hemma så gör alla andra också det. När jag började köra så ville jag se duktiga, starka damer och herrar eftersom jag ville se hur fan det gick till på nära håll. Jag vill verkligen inte ha något slags Alla-Ska-Med men ändå tycker jag att fler borde åka dit och göra upp!

Det är en tävling trots allt, inte ett diplom för att du varit duktig.

+1

För mig tog det 8-9 år att kvala in till SM i styrkelyft. Det var en enorm känsla när jag gjorde det första gången.

Man kan alltså tävla i styrkelyft utan att vara tillräckligt duktig för att kvala in på SM. Jag gjorde det själv under lång tid.

Att höja kvalgränserna kan också göra att DM och Norrländska mästerskapen får högre status.

Jag själv har inte kvalat in till klassiska SM, så för mig och alla andra okvalade gäller det bara att träna hårdare och ännu bättre.

bubbe
2014-08-22, 14:53
SM är väl åtråvärt idag? Eller har jag missat något?

Nej, SM är inte åtråvärt med väldigt låga kvalgränser. Det liknar mer göteborgsvarvet, något man gör en gång eller flera för det är lite kul och man tänker att man behöver rycka upp sig inför beachsäsongen.

(såklart överdriver jag just nu, men iaf åt det hållet)

toymonster
2014-08-22, 20:59
Kan någon hjälpa mig räta ut ett ?.
kommer kvalgränsen till styrkelyft/bänk-SM (vinter) justeras efter januari 2015?
eller är det justerat nu?

Ungrim
2014-08-22, 22:32
kommer kvalgränsen till styrkelyft/bänk-SM (vinter) justeras efter januari 2015?

Den är inte justerad nu då det är mitt i kvaltiden, så den justeras tidigast efter SM.

Toni Radanov
2014-08-23, 00:09

Har du klarat nuvarande kvalgränsen så är du kvalad och klar Micke! Om inte så har du ju DM i SL på dig för kvalgränserna består iaf fram tills SM är över (Vinterveckan) *hug*

Fixat ny dräkt än så du faktiskt kan böja 300+ snart? Trist på den gamla!

toymonster
2014-08-23, 06:59
Den är inte justerad nu då det är mitt i kvaltiden, så den justeras tidigast efter SM.

Tack för svar!

toymonster
2014-08-23, 07:03
Har du klarat nuvarande kvalgränsen så är du kvalad och klar Micke! Om inte så har du ju DM i SL på dig för kvalgränserna består iaf fram tills SM är över (Vinterveckan) *hug*

Fixat ny dräkt än så du faktiskt kan böja 300+ snart? Trist på den gamla!

då är jag klar Toni:) jag va lite orolig att jag skulle behöva upp och lyfta på mina max nu på DM, jag känner mig inte riktigt förbered för det.

det är ingen fara med dräkten, det va en insydd söm som knakade bara.
däremot har jag beställt nytt material till marken:)

z_bumbi
2014-08-23, 09:14
Ingen annan sport har utövare som efter en eller två serietävlingar och 6-12 mån träning totalt valsar in på SM och hamnar på fina placeringar. SM är och ska vara prestige i min mening.

Om det är så många som gör det så beror det inte på att kvalgränserna är för låga utan för att nivån generellt är för låg eller att folk inte åker till SM fast de är kvalade.
Iofs tvivlar jag på att det faktiskt är så många som gör det för att någon "bara" tränat med en klubb i 12 månader betyder inte att den aldrig hållit i en skivstång tidigare.
Samma sak händer också i andra idrotter, vi har t ex ett exempel just nu i friidrott med en löpare som bytte från fotboll.

Martinio0o
2014-08-23, 09:22
Är det någon som sitter inne med dem gamla kvalgränserna?

MtotheM
2014-08-23, 09:34
Är det någon som sitter inne med dem gamla kvalgränserna?

http://web.archive.org/web/20131031100241/http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/SMtavlingar/Kvalgranser/

collieweed
2014-08-23, 14:41
Det här gör ju att jag personligen tar ett stort kliv åt fel håll i mina försök att ta mig till klassiska sm. MEN nej jag är inte bitter, utan tycker faktiskt att det ska vara en elittävling. 6-8 tävlande per viktklass tävling höjer klassen på klassiska sm enligt mig. Kanske skulle "rörliga" kvalgränser kunna vara ett bra alternativ....

collieweed
2014-08-23, 14:48
800 m löparen Almgren bytte väl inte sport. Han slutade med fotboll och fortsatte med friidrott.

toymonster
2014-08-23, 17:37
800 m löparen Almgren bytte väl inte sport. Han slutade med fotboll och fortsatte med friidrott.

vad jag vet så är det så ja

Lillgrabben
2014-08-23, 19:58
Kvalgränserna till SM bör spegla den generella nivån i landet, har den höjts bör nog även kvalgränserna höjas. Ett problem i svensk SL har länge varit att idrotten inte är speciellt stor, men om antalet utövare har höjts rejält nu & den generella prestationsnivån är högre måste även kvalgränserna höjas. ( mina tankar rent allmänt om dessa kvalgränser, har inte kollat upp resultat etc)

Deceiver85
2014-08-24, 13:47
Det är mycket vettigt som redan skrivits (eleni, richter, mapa, hurril, zacke mfl) om de höjda kvalgränserna. Jag kan egentligen bara hålla med och det var ungefär så jag resonerade när kvalgränserna har diskuterats i förbundsstyrelsen.

SM är, trots allt, det högsta nationella mästerskapet vi har och nivån på SM ska spegla nivån i landet. Att kvalgränserna höjs nu så dramatiskt i den klassiska lyftningen (vissa klasser) är för att nivån där också har ökat dramatiskt sedan de infördes, särskilt på damsidan. På utrustningssidan sker inte samma utveckling just nu, och därför kan jag inte tänka mig att de kvalgränserna kommer att justeras nämnvärt efter nästa SM (annat än i bänken).

Med det sagt, så behövs det också fler tävlingar i steget mellan serieomgång och SM. En tävling förr som gick var Örebro Open, en annan Göteborg Cup, och en rad sådana här "B-SM"-tävlingar har funnits genom åren, och det kanske är dags att ruska fram dem igen. Det stora problemet är dock, var ska man finna arrangörerna? Det är i min mening det enskilt största problemet för svensk styrkelyft idag, att väcka till liv arrangörsskapet igen.

Ahead Of The Pack
2014-08-24, 18:45
Det är mycket vettigt som redan skrivits (eleni, richter, mapa, hurril, zacke mfl) om de höjda kvalgränserna. Jag kan egentligen bara hålla med och det var ungefär så jag resonerade när kvalgränserna har diskuterats i förbundsstyrelsen.

SM är, trots allt, det högsta nationella mästerskapet vi har och nivån på SM ska spegla nivån i landet. Att kvalgränserna höjs nu så dramatiskt i den klassiska lyftningen (vissa klasser) är för att nivån där också har ökat dramatiskt sedan de infördes, särskilt på damsidan. På utrustningssidan sker inte samma utveckling just nu, och därför kan jag inte tänka mig att de kvalgränserna kommer att justeras nämnvärt efter nästa SM (annat än i bänken).

Med det sagt, så behövs det också fler tävlingar i steget mellan serieomgång och SM. En tävling förr som gick var Örebro Open, en annan Göteborg Cup, och en rad sådana här "B-SM"-tävlingar har funnits genom åren, och det kanske är dags att ruska fram dem igen. Det stora problemet är dock, var ska man finna arrangörerna? Det är i min mening det enskilt största problemet för svensk styrkelyft idag, att väcka till liv arrangörsskapet igen.

Det har ju faktiskt arrangerats riktiga B-SM för inte allt för länge sedan. Det är kanske något man skall dra igång igen. Nackdelen är att det blir ännu en tävling att hitta en arrangör till.

thatice
2014-08-24, 19:27
Är sm den enda tävlingen med kvalgräns för i så fall borde det finnas utrymme för att t.e.x någon större tävling tog de gamla kvalgränsen för att höja sin prestige och tävlande under utveckling hade ett mål att sträva efter som ligger ett snäpp under sm-kvalet.

spoon
2014-08-24, 21:16
Ni pratar om prestigen i att deltaga. Den största prestigen borde väl vara att prestera? "

Toni Radanov
2014-08-24, 22:06
Ni pratar om prestigen i att deltaga. Den största prestigen borde väl vara att prestera? "

Prestera vad dock? Att bara "prestera" är ju helt meningslöst om det inte jämförs med andra prestationer. Därav tävling!

Prestigen i att deltaga föds ur att man presterat något som anses svårt/respektabelt = Kvalgränser. Att NybörjarNils knäböjt sin egen kroppsvikt kanske är en enorm prestation i hans ögon men på en SL tävling är det ju, jämfört med övriga (eftersom det är tävling), inte en direkt jawdropping prestation. Ska NybörjarNils få delta på SM för sin prestation? Nej. :(

Eller jag kanske missuppfattade din fråga? Men en prestation är ju bara relevant om den är jämförbar med en annan i mina ögon.

Richter
2014-08-24, 22:50

Det är väl mest det att man bör ha presterat för att kvala till ett SM.

spoon
2014-08-25, 17:54
Det är väl mest det att man bör ha presterat för att kvala till ett SM.

Jag ser den. Det enda som stör mig är när folk tror att höjda kvalgränser ska leda till bättre prestationer. Bättre prestationer däremot kan givetvis leda till höjda kvalgränser. Precis så som har hänt nu. Jag tycker att gränserna är lite tufft satta. 15-20 lyftare är helt okej för mig i en viktklass. Men det blir säkert bättre för publiken med 10 lyftare i en grupp. Blir spännande att se vad som händer med svensk styrkelyft framöver. Verkar vara nåt riktigt bra på gång :)

z_bumbi
2014-08-25, 18:19
Enligt vissa på nätet är det dels direktkval och dels att klasserna fylls på via rankingen om antalet inte är tillräcklig många. Det står inget om det i reglerna så är det något som bara diskuterat eller finns det ett beslut på det?

petersson
2014-08-25, 19:04
Enligt vissa på nätet är det dels direktkval och dels att klasserna fylls på via rankingen om antalet inte är tillräcklig många. Det står inget om det i reglerna så är det något som bara diskuterat eller finns det ett beslut på det?

Får se vad som dyker upp!

Att fylla på klasserna känns som en dum idé eftersom att många behöver ta semester i god tid, boka boende långt i förväg och kanske planera långresor.
Om man är seriös i sitt tävlande behöver man ju också planera sin träning...

Börje H
2014-08-26, 06:58
Det är mycket vettigt som redan skrivits (eleni, richter, mapa, hurril, zacke mfl) om de höjda kvalgränserna.

SM är, trots allt, det högsta nationella mästerskapet vi har och nivån på SM ska spegla nivån i landet. Att kvalgränserna höjs nu så dramatiskt i den klassiska lyftningen (vissa klasser) är för att nivån där också har ökat dramatiskt sedan de infördes, särskilt på damsidan.

Med det sagt, så behövs det också fler tävlingar i steget mellan serieomgång och SM.

Håller med ovanstående och många andra. Är nivån hög måste kvalgränserna upp, det är ju ren logik :) Det var ju dock en väldans höjning i flera av klasserna och vi får helt enkelt se hur det slår. Personligen tror jag att det kommer bli rätt så balanserat. När nu väl "chocken" stillar sig och folk sätter sig vid ritbordet och gör sina planeringar kommer de inse att det ändå är rimliga mål för respektive viktklass. Nåbara för den duktige lyftaren, kanske inte i år, men väl nästa :) Är man däremot en ocean ifrån dessa gränser får man ju försöka kriga på mot DM eller andra mindre tävlingar. I norr är vi ju lyckligt begåvade med Norrlandsmästerskapen och jag kan nog understryka vikten av denna tävling. Många, läs nästan alla, bredd/subelit-lyftare har denna som sitt allra största mål!

Pepz
2014-08-26, 07:46
personligen är jag en av dom som "drabbas" av de nya kvalgränserna.
det är stor risk att jag inte klarar att kvala till nästa års SM. (har varit kvalad ett par år men inte kört pga skador eller min prestationsnivå)

är jag bitter över det? inte alls. nu blir det ju en mycket större grej när man väl kvalar. och då kommer jag ju verkligen göra allt för att köra SM.

jag kan ju också tycka att det blir lite larvigt på ett SM när det skiljer 100-150kg mellan första och sista lyftare.. och 100poäng

mini
2014-08-26, 08:41
Jag tycker att det är bra att kvalgränserna höjs men att man har utgått från ett för litet urval. Att se till ett år när det är konstaterat att vi har en rätt hög omsättning på licensierade lyftare tycker jag är snävt. Bättre hade varit att ta det i ett par steg.
Regeln om att fylla ut klasser finns redan. Det har dock aldrig funnits en fungerande administration kring det.

Landström
2014-08-26, 08:51
Får se vad som dyker upp!

Att fylla på klasserna känns som en dum idé eftersom att många behöver ta semester i god tid, boka boende långt i förväg och kanske planera långresor.
Om man är seriös i sitt tävlande behöver man ju också planera sin träning...

Det är ju bara att utgå från rankingen så som den ser ut när kvaltiden löper ut. De 10 bäst rankade lyftarna i respektive klass, när kvaltiden är slut, kvalar in till SM.

Höjer statusen ännu mer på själva rankingen utan att behöva laka ur statusen på SM. Det är landets 10 bästa som kommer.

Klasser med 4-5 lyftare (eller mindre) är döden för sporten.

petersson
2014-08-26, 09:10
Det är ju bara att utgå från rankingen så som den ser ut när kvaltiden löper ut. De 10 bäst rankade lyftarna i respektive klass, när kvaltiden är slut, kvalar in till SM.

Höjer statusen ännu mer på själva rankingen utan att behöva laka ur statusen på SM. Det är landets 10 bästa som kommer.

Jag menar att det kan bli för kort varsel för lyftarna. Men det är väl inget större problem egentligen. Det är väl bara att avboka hotell m.m. om man inte får vara med.

gunhamn
2014-08-26, 09:16
Man kanske får bestämma ett sista kvaldatum, eller det kanske redan finns?

mikaelj
2014-08-26, 09:25
Man kanske får bestämma ett sista kvaldatum, eller det kanske redan finns?

Just nu är det i praktiken serie 2 för sommaren och serie 3 för vintern. Vad är det för skillnad på de datumen och de du efterlyser?

gunhamn
2014-08-26, 09:28
Just nu är det i praktiken serie 2 för sommaren och serie 3 för vintern. Vad är det för skillnad på de datumen och de du efterlyser?

Några i tråden ser det som ett problem att man kvalar så nära inpå tävling men jag menar att det går att lösas genom att man måste kvala innan ett spec datum, kanske går att flytta bak serie 2 i kalendern tex?

edit: själv ser jag inte det som ett problem utan man hittar mycket fel nu men tror det kommer ordna sig väl i praktiken, känns som att folk tycker att det är jobbigt att träna lite hårdare bara =)

gunhamn
2014-08-26, 09:36
Till vinterSM är det inga problem ju då det är betydligt längre tid.

Kom även på att om det inte finns ett sista datum för kval så skulle en klubb i praktiken kunna fixa domare och arrangera en egen tävling precis innan anmälningstiden går ut för att på så sätt kunna gå in på topp 10-listan i en klass där man kvoterat in en del utav deltagarna och det borde bli lite snörpligt för dom som tror sig är kvalade, eller tänker jag fel nu?

gunhamn
2014-08-26, 09:51
Till vinterSM är det inga problem ju då det är betydligt längre tid.

Kom även på att om det inte finns ett sista datum för kval så skulle en klubb i praktiken kunna fixa domare och arrangera en egen tävling precis innan anmälningstiden går ut för att på så sätt kunna gå in på topp 10-listan i en klass där man kvoterat in en del utav deltagarna och det borde bli lite snörpligt för dom som tror sig är kvalade, eller tänker jag fel nu?

Godkända kvaltävlingar är: serieomgångar(inkluderat DM), landsdelsmästerskap, SM-tävlingar, NM, EM och VM-tävlingar.”

hittade svaret själv, inga problem då =)

z_bumbi
2014-08-26, 09:56
Regeln om att fylla ut klasser finns redan. Det har dock aldrig funnits en fungerande administration kring det.

Sexpersonersregeln känner jag självklart till men jag har sett folk diskutera 10-15 lyftare som en gräns. Då är frågan om det är en ändring som bara diskuteras, om det är en felaktig tolkning av att målet är 10-12 lyftare per klass eller om det faktiskt finns ett beslut som har ändrat på sexpersonersregeln.
Jag skulle varit mer klar med vad jag menade.

sattersta
2014-08-26, 16:15
Sexpersonersregeln känner jag självklart till men jag har sett folk diskutera 10-15 lyftare som en gräns. Då är frågan om det är en ändring som bara diskuteras, om det är en felaktig tolkning av att målet är 10-12 lyftare per klass eller om det faktiskt finns ett beslut som har ändrat på sexpersonersregeln.
Jag skulle varit mer klar med vad jag menade.

Hämtat på förbundets Facebook sida
"Robert Ericsson Annan kvotering kommer, liksom tidigare, att gälla. Hur den kvoteringen fungerar rent praktiskt kommer att informeras om efter SSF:s planeringskonferens 27-28/9."

MtotheM
2014-08-26, 17:03

Det förutsätter att alla kvalade anmäler sig och är med. Annars så blir det just precis som du skriver, att det blir klasser om 4-5 lyftare (om man ser till benägenhet att vara med). Visserligen så misstänker jag att benägenheten att anmäla sig även har varit lägst just bland dom som knappt kvalat.

Knatcharn
2014-08-28, 11:16
Som helt ny i sporten tycker jag att det är kul att kvalgränserna höjs. Det får en att se fram emot att kvala mycket mer; att behöva ställa in siktet på det och inte bara råka komma med. När resan till målet är lång blir det mer motiverande att jaga det.

Det vore kul om detta också leder till att de mindre tävlingarna blir större så att det blir mer konkurrens och ännu häftigare stämning på DM. Man förstår såklart eliten som behöver spara sig till tävlingar som är stora för dem men att vara distriktsmästare borde vara en stor prestation i sig. Det kanske det blir nu, om de sämre från SM som inte längre kvalar ställer in sig på DM som deras största tävling för året. :)

z_bumbi
2014-08-28, 12:30
Hämtat på förbundets Facebook sida
"Robert Ericsson Annan kvotering kommer, liksom tidigare, att gälla. Hur den kvoteringen fungerar rent praktiskt kommer att informeras om efter SSF:s planeringskonferens 27-28/9."

Tackar.

Loke
2014-09-03, 14:58
Höjningen är precis så stor som jag tycker krävdes, så jag är nöjd! Hoppas många känner sig sporrade att lägga på ytterligare ett kol i träningen :)

weztlund
2014-09-23, 10:04

Som jag läste det när förbundet la ut kvalgränserna på nätet så hade dom även ändrat för SL/BP (vinter) men det ändrades tillbaka till som det ser ut idag rätt så snabbt men räkna med att det blir en förändring så fort SM i Örebro har gått av stapeln.

Anders77
2014-11-19, 14:35
Från de uppdaterade tävlingsbestämmelserna:

"Vid SM-tävling (SL) gäller att 10 lyftare är garanterad kvalplats, ex ifall endast 5 klarat kvalgränsen i en viktklass får de 5 nästkommande i rankingen deltaga på SM.
Vid SM-tävling (BP) gäller att 15 lyftare är garanterad kvalplats, ex ifall endast 10 klarat kvalgränsen i en viktklass får de 5 nästkommande i rankingen deltaga på SM."

Anders77
2014-12-19, 18:35
Från de uppdaterade tävlingsbestämmelserna:

Vid SM-tävling (BP) gäller att 15 lyftare är garanterad kvalplats, ex ifall endast 10 klarat kvalgränsen i en viktklass får de 5 nästkommande i rankingen deltaga på SM."

En fråga angående ovanstående regel:

Ponera att t.ex. 8 personer har klarat kvalgränsen i en viktklass. Då är det alltså de 15 högsta på rankingen som har en chans att vara med genom kvotering via rankingen. Men om t.ex. endast 12 av dessa 15 personer anmäler intresse av att vara med; går chansen då vidare till de 3 nästkommande på rankingen (d.v.s. de som är rankade 16-18)?
Alltså, är det de 15 högsta på rankingen som har möjlighet att vara med? Eller är det så att man fyller på enligt rankingen tills man kommer upp i 15 anmälda personer i en viktklass?

Martinio0o
2014-12-20, 11:01

Ponera att t.ex. 8 personer har klarat kvalgränsen i en viktklass. Då är det alltså de 15 högsta på rankingen som har en chans att vara med genom kvotering via rankingen. Men om t.ex. endast 12 av dessa 15 personer anmäler intresse av att vara med; går chansen då vidare till de 3 nästkommande på rankingen (d.v.s. de som är rankade 16-18)?
Alltså, är det de 15 högsta på rankingen som har möjlighet att vara med? Eller är det så att man fyller på enligt rankingen tills man kommer upp i 15 anmälda personer i en viktklass?

Utan att veta skulle jag gissa på det första, alltså att dem 15 bästa har chans att tävla, resten har det inte.

elvelind
2014-12-29, 00:15

Vad jag har förstått från tävlingskommitten så är det det senare. Dock med förbehållet att det kommer sättas stopp någonstans för att inte det ska gå för långt ner i rankingen.

z_bumbi
2014-12-29, 11:26
Målet med de nya kvalgränserna var, som jag förstår det, att höja nivån och få ner antalet deltagare och att då inte dra gränsen vid tionde respektive femtonde plats på rankingen borde missa båda de målen.
Administrativt så är det också en mindre mardröm men det tror jag kommittén redan har upptäckt. :D

mini
2015-09-14, 14:45
Då var det dags igen.
Diskutera.
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Nyheter/Egnanyheter/Andradekvalganserinfor2016klassiskSLBP/

Dreas
2015-09-14, 14:57
Då var det dags igen.
Diskutera.
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Nyheter/Egnanyheter/Andradekvalganserinfor2016klassiskSLBP/Snart samma kvalgränser med som utan utrustning. Det är lite roligt med tanke på vad utrustning ger.

Loke
2015-09-14, 15:02
Visst har vissa gränser faktiskt blivit lägre? Har precis för mig att det va 145 i bänk i -74 senast, tyckte det var lite saftigt, eller minns jag fel? 140 nu.

kalle_kula
2015-09-14, 15:03
Då var det dags igen.
Diskutera.
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Nyheter/Egnanyheter/Andradekvalganserinfor2016klassiskSLBP/

Det känns lite onödigt! Om man tittar på resultaten från SM i styrkelyft i somras så ser man att den största klassen hade 13 tävlande för herrarna och 12 för damerna. Det kan väl knappast räknas som för stora klasser? Eller räknar de med att resultaten ska höjas ännu mer bland de tävlande till nästa år så att deltagarantalet blir för stort då istället?

Motionären
2015-09-14, 15:17
Finner det smått tragikomiskt att det bara diffar 15kg för oss i 120an med eller utan utrustning. Sedan (för mig personligen) så tappar jag all motivation av detta. Man tränar och jagar ett resultat (700) och just när det är inom räckhåll så.. ja. Ska bli intressant och se hur många det blir på klassiska SM. I Sundsvall fick ju lägre resultat än kvalgränsen vara med pga ointresse.

Kungkvalle
2015-09-14, 15:22
Visst har vissa gränser faktiskt blivit lägre? Har precis för mig att det va 145 i bänk i -74 senast, tyckte det var lite saftigt, eller minns jag fel? 140 nu.
Stämmer!

Gävleborg
2015-09-14, 15:23
Utrustningsdöden :confused:

hurril
2015-09-14, 15:49
Jag ser glatt att det inte längre är 800 pannor i 120+ i kontemporär styrkelyft men det verkar ha varit 770 ett tag?

Oavsett är ni för många som fastnar på kvalgränsens läge. Om vinsten går på 500 - vad är det att bråka om att kvalet höjs med 50kg till 420? (Påhittade siffror!) Dina 400, som därmed inte räcker, räckte inte innan heller. Dessutom kan du fortfarande göra 400 (405 - ett PB kanske) på vilken annan tävling som helst.

Svenska mästerskapen innebär att man gör upp för att avgöra vilka som är starkast. Vill du vara med där så måste du träna och för de flesta av oss tar detta många år. Att du, snudd på arrogant, sitter och bölar om att du nu inte längre ser någon mening med ditt liv efter 17,5 månaders träning men inte längre som automatiskt kvalad... kissar på oss andra från en höjd. Som jag redan skrivit i tråden tog det mig ett par år att göra kvalgränsen och ytterligare något år på SM-scenen att nå en pallplats (och det ett år när deltagandet var lågt till råga på allt!)

bubbe
2015-09-14, 15:58
Naturligtvis tråkigt att inte kunna nå det mål man sett sig nära att klara. Men det är också en del av tävlandet, ju fler som blir bättre desto bättre måste man bli själv. Kvalgränsen är därför dum att ha som slutmål. Ska man ha kvalgräns som mål så måste man tidsbegränsa det inom kvaltiden.

z_bumbi
2015-09-14, 16:10
Var det någon SL-klass som hade 10 kvalade eller någon bänk-klass som hade 15 kvalade i år?

mini
2015-09-14, 16:12
Men, var det verkligen så många anmälda 2015? I både bänk och SL verkar det ha varit en grupp som hade 13 startande, ett par som hade 12 och någon 11. Hur få är önskvärt att ha?
Jag tycker personligen att det är negativt att ändra kvalgränserna för ofta. Vill man att de ska vara exakta utifrån dagens siffror kanske man hellre skulle gå efter ranking? De 10 översta har rätt att deltaga, typ.

LASEGAR
2015-09-14, 16:36
Då var det dags igen.
Diskutera.

det där sög ju tyvärr riktigt hårt.
hade tänkt försöka kvala nu i november, men nu blir det ju inget av.
synd.
förstår också då såklart att jag hade kommit sist, men siffran i sig
var bara intressant iom att den betydde SM, nu är den rätt oviktig
och kan därför sikta på 500 istället, som dessutom då såklart är mera troligt.

z_bumbi
2015-09-14, 17:02
Målet att minska antalet tävlande och tidsåtgången för tävlingarna görs genom att ge rum för 45 fler tävlande och 90 fler lyft. Någon som kan förklara hur det går ihop?

bubbe
2015-09-14, 17:17
Men, var det verkligen så många anmälda 2015? I både bänk och SL verkar det ha varit en grupp som hade 13 startande, ett par som hade 12 och någon 11. Hur få är önskvärt att ha?
Jag tycker personligen att det är negativt att ändra kvalgränserna för ofta. Vill man att de ska vara exakta utifrån dagens siffror kanske man hellre skulle gå efter ranking? De 10 översta har rätt att deltaga, typ.

Funderade på det också. Men då blir det ju väldigt svårt att kunna planera sitt eget deltagande om man kan bli petad i sista kvaltiden innan SM.

Annars håller jag nog med dig om att det justerats lite väl mycket det senaste åren, man kanske borde införa så kvalgränserna max får justerats var 3e år el likn. Sätt en baslinje och kör på den ett tag.

itzhakskenstrom
2015-09-14, 17:29
Svenska mästerskapen innebär att man gör upp för att avgöra vilka som är starkast. Vill du vara med där så måste du träna och för de flesta av oss tar detta många år.

Ja visst är det förjävligt att man ska behöva elitsatsa på en idrott för att få fara på SM.

Loke
2015-09-14, 17:46

Det är väl det som står också, kvalgräns eller rankad bland de 14 bästa?

Richter
2015-09-14, 18:31
Det är väl det som står också, kvalgräns eller rankad bland de 14 bästa?

Som jag förstått det i alla fall. Låter som en riktigt bra lösning!

Sen är det förstås förjäkligt att jag är så hjärtskärande klen. Om det bara fanns något sätt att åtgärda det...

hurril
2015-09-14, 19:55
Ja visst är det förjävligt att man ska behöva elitsatsa på en idrott för att få fara på SM.

Ha! lite så menar jag men mycket snällare :)

gunhamn
2015-09-14, 20:47

Kan ändå tycka att det finns en funktion med en kvalgräns då det kan va skönt att nå en gräns och veta att man 100% kvalad.

Motionären
2015-09-14, 20:53
Oavsett är ni för många som fastnar på kvalgränsens läge. Om vinsten går på 500 - vad är det att bråka om att kvalet höjs med 50kg till 420? (Påhittade siffror!) Dina 400, som därmed inte räcker, räckte inte innan heller. Dessutom kan du fortfarande göra 400 (405 - ett PB kanske) på vilken annan tävling som helst.

Svenska mästerskapen innebär att man gör upp för att avgöra vilka som är starkast. Vill du vara med där så måste du träna och för de flesta av oss tar detta många år. Att du, snudd på arrogant, sitter och bölar om att du nu inte längre ser någon mening med ditt liv efter 17,5 månaders träning men inte längre som automatiskt kvalad... kissar på oss andra från en höjd. Som jag redan skrivit i tråden tog det mig ett par år att göra kvalgränsen och ytterligare något år på SM-scenen att nå en pallplats (och det ett år när deltagandet var lågt till råga på allt!)

1. :)
2. Jag har styrketränat i 23-24år.
3. Var med i Borås och kom 9a, var nöjd med detta. Men du anser alltså att jag inte hade nåt där att göra från första början då jag ändå inte kunde vara med och tävla om pallen?
4. Inte min mening att kissa, bajsa eller spy på någon från en höjd. Jag säger bara vad jag känner, men det ska jag tydligen sluta med.
5. :)

hurril
2015-09-14, 20:53
Kan ändå tycka att det finns en funktion med en kvalgräns då det kan va skönt att nå en gräns och veta att man 100% kvalad.

Tror mini mer menar att det kan finnas ett rättviseproblem med den typ av kvalsystem vi har idag. Särskilt om det grundas via ranking men med grupper som inte blir lika stora. Det vore, på vissa sätt, mer rättvist om man löpte hela linan ut genom att plocka tio per viktklass uppifrån och ned bara.

hurril
2015-09-14, 20:56
2. Jag har styrketränat i 23-24år.
3. Var med i Borås och kom 9a, var nöjd med detta. Men du anser alltså att jag inte hade nåt där att göra från första början då jag ändå inte kunde vara med och tävla om pallen?
4. Inte min mening att kissa, bajsa eller spy på någon från en höjd. Jag säger bara vad jag känner, men det ska jag tydligen sluta med.

2. Jag har styrketränat lika länge som du.
3. I min viktklass hade jag blivit utskrattad i Borås. 105:ans kanske översta 10 personer lyfte mer än något av mina PB:n. Jag väger 125.
4. Precis så menar jag. Passa på att skämmas också för att du gör det personligt och dessutom så töntigt melodramatiskt att man storknar.

Pepz
2015-09-14, 21:11
SM är SM.
så länge det blir tillräckligt med tävlande i alla klasser så ser jag inga problem med saftiga kvalgränser. Det är ska vara kvalitet på den högsta nationella tävlingen!

Sen kommer jag själv aldrig att nå dit, men det är ju inte SM:s fel.

345.5 i bänk
2015-09-15, 08:33
Tror mini mer menar att det kan finnas ett rättviseproblem med den typ av kvalsystem vi har idag. Särskilt om det grundas via ranking men med grupper som inte blir lika stora. Det vore, på vissa sätt, mer rättvist om man löpte hela linan ut genom att plocka tio per viktklass uppifrån och ned bara.

Nu plockar man ju 14st uppifrån och ner.