Visa fullständig version : bygga på kaloribalans?
Hej, jag är en tjej som gymmar ca 4 gånger i veckan och vill såklar bygga muskler, men har även liite fett jag vill bli av med. Ja är också väldigt duktig på att räkna kalorier, men problemet ligger i att jag inte vet riktigt hur jag SKA äta.. Jag är avsolut inte överviktig men känner att jag inte skulle klara av att lägga mig på överskott rent psykiskt just nu för att deffa senare. Och då undrar ja om ni tycker att ja ska deffa några veckor först eller om det går att bygga ganska effektivt på kaloribalans? Är det någon som gjort det och hur gick de för er?
Postat via en mobil enhet
Givetvis så går det och har mycket med inställningen, kosten och träningen att göra. Du kan definitivt ändra din kroppssammansättning på kaloribalans igenom att hålla bra intensitet på dina träningspass, äta bra mängder protein och hålla fettet på en rimlig nivå.
Jag kan själv säga att jag tränade på kaloribalans under 1 år och kan säga att skillnaden var ganska stor efter ett år när man kollade på sig själv i spegeln och fick höra det ifrån andra. Troligtvis ett resultat av minskat fett och en liten ökning av muskler. Jag vägde 90kg när jag började och 90kg när det hade passerat 1 år.
Eftersom du är duktig på att räkna kalorier så ska det nog inte vara så svårt för dig att trixa lite med kalorierna upp och ner för att nå just dom resultat du är ute efter.
vicarious
2014-08-22, 14:54
Det går men "ganska effektivt" kanske kan vara svårt.
Begreppen över eller underskott, bulk och deff beror egentligen på vilken tidsperiod man väljer att titta på. Oftast gör man det i veckor eller dygn för att det är enkelt. Bryter man ned dygnet i timmar så ser man att det råder perioder av både under och överskott. Så ja, det går att öka muskelmassa och minska kroppsfett trots att man sett över en längre period totalt sett ligger på underskott av energi.
Jag får en viss känsla av hela ditt inlägg.
Känslan säger mig; lägg dig på kaloribalans, fortsätt träna, ät mycket protein så kommer du forma kroppen åt det hållet du vill med lite tid.
Shqypnia
2014-08-23, 09:50
Ligga på balans och bygga är möjligt. Tänk inte på vågen utan så länge formen går åt rätt håll så är det utmärkt.
shut teh face
2014-08-23, 11:25
Det går bra, även på underskott. Jag personligen har inget större intresse att riskera ligga på kaloriplus så jag äter runt balans, troligtvis mer ofta under.
Tränar 10 ggr i veckan i snitt, konditionsträning och styrketräning. Och man ser tydligt att kroppen förändras fastän vikten inte gör det, men det hade säkert gått fortare om man ätit mer eller fokuserar mer på styrketräningen kontra konditionsträningen). :)
Det viktiga är att äta rätt vid rätt tillfälle, vad det är handlar inte så mycket om vad som "är" rätt utan snarare hur du fungerar, så du orkar prestera fast du inte äter så hemskt mycket.
Ozziking
2014-08-23, 13:09
Det går bra, även på underskott. Jag personligen har inget större intresse att riskera ligga på kaloriplus så jag äter runt balans, troligtvis mer ofta under.
Tränar 10 ggr i veckan i snitt, konditionsträning och styrketräning. Och man ser tydligt att kroppen förändras fastän vikten inte gör det, men det hade säkert gått fortare om man ätit mer eller fokuserar mer på styrketräningen kontra konditionsträningen). :)
Det viktiga är att äta rätt vid rätt tillfälle, vad det är handlar inte så mycket om vad som "är" rätt utan snarare hur du fungerar, så du orkar prestera fast du inte äter så hemskt mycket.
Snabb fråga. Av ren nyfikenhet.
Hur lägger du upp kosten då? lagom med mat innan träning och mer efter? :)
Tyvärr så är aldrig dina frågor om "nyfikenhet" bara optinojja.
Ozziking
2014-08-23, 14:44
Du, Lägg ner bara. Optinojor kan man få bort, vilket jag för det mesta har. Tror du inte att man utvecklas eller?
Jag följer mina planer och mål som är satta. Jag får fråga vem jag vill om vad jag vill. Och jag är nyfiken hur andra personer går tillväga. Nya kunskaper är aldrig fel, oavsett om det är något man inte ska följa.
Så om jag frågar min lärare om något jag inte förstår så är det optinojja?
Löjligt beteende. Det har passerat gränsen nu.
King Grub
2014-08-23, 15:42
Den här "inget spelar någon roll eller gör någon skillnad"-mentaliteten börjar bli tröttsam. Ingen får fråga några detaljfrågor, för då har man någon störning eller noja.
Ozziking
2014-08-23, 15:43
Den här "inget spelar någon roll eller gör någon skillnad"-mentaliteten börjar bli tröttsam. Ingen får fråga några detaljfrågor, för då har man någon störning eller noja.
Okej!
Skit i frågan isåfall. Om det nu var ett sådant problem.
King Grub
2014-08-23, 15:46
Nu tolkade du mitt inlägg på 100% omvänt sätt. Det var ju ett fullständigt stöd för det du skrev.
sjukt onödig kommentar.
sviningt.
+1
Ozziking
2014-08-23, 16:42
Nu tolkade du mitt inlägg på 100% omvänt sätt. Det var ju ett fullständigt stöd för det du skrev.
Märkte det nu när jag läste det en gång till. Ibland läser man för fort... ursäkta.
Kommentaren var menad till wix och resterande som medhåller.
Tack, grub. *hug*
Shqypnia
2014-08-24, 09:33
Det är ju bara att köra på och ligga på kalori balans några månader och träna hårt och utvärdera därefter. Med ett par bra gener lär man få mycket bra resultat skulle jag tro.
shut teh face
2014-08-24, 19:11
Styrketräning kör jag alltid på fastande mage, det är det enda sättet för mig att undvika illamående of death. :confused: Det viktiga för mig här är att jag ätit något på kvällen, funkar inge bra att lägga sig på tom mage och träna på morgonen. :) Jag tar EAA innan träningen på morgonen
Innan konditionsträning så ser jag alltid till att äta hyfsat med kolhydrater någon timme innan, vad är då hyfsat för mig? En smörgås extra kanske..
Jag äter rätt lite kolhydrater generellt, äter mycket vegetariskt, främst vegetabiliskt protein, 1kg grönsaker om dagen, jag överdriver inte proteinintaget.
Jag är inte främst intresserad av att göra jättestora framsteg på vikterna, jag tränar för det är kul och försöker att äta som jag vill utan att tänka till för mycket. :)
shut teh face
2014-08-24, 19:18
Ozzi, tränar du på form visborg?
Ozziking
2014-08-24, 19:32
Okej!
Haha.. Jag är en pank tonåring, give me a break! ;) friskis mannen!
exevision
2016-01-20, 15:04
Vi bumpar lite..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.