handdator

Visa fullständig version : Kcal förbrukning arbetsposition!

emanuels
2014-08-21, 09:38
Goddagens! Låt säga att en person i sig står upp hela dagen, nästintill stilla med papper & penna i handen VS en sittandes person med papper & penna. Hur mycket mer förbrukar den stående personen? Under en normal arbetsdag dvs åtta timmar.

Båda personerna är runt 185 samt väger ungefär 100kg. Vältränade.

Kvicksilver
2014-08-21, 09:53
Goddagens! Låt säga att en person i sig står upp hela dagen, nästintill stilla med papper & penna i handen VS en sittandes person med papper & penna. Hur mycket mer förbrukar den stående personen? Under en normal arbetsdag dvs åtta timmar.

Båda personerna är runt 185 samt väger ungefär 100kg. Vältränade.

100 kalorier extra på 5 timmar enligt detta reportage...

http://smalare.net/Brann-kalorier-med-gratismotion.php

Bättre länk..

http://hjarnfysik.blogspot.se/2012/10/sta-upp-och-brann-kalorier.html

Knatcharn
2014-08-21, 10:32
Har inte kvar källan men har för mig att man förbrukar ungefär dubbelt så mycket energi om man ställer sig upp.

Har för mig att det var 80 istället för 40 kcal / timme där jag läste men det är ju väldigt individuellt.

austria
2014-08-21, 10:42
Kollar jag Acivity Calculator här (http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php) får jag en skillnad på 474 kalorier.

Sitting - light work
888 calories in 8 hr

Standing - light work
1,362 calories in 8 hr

Räknade på 74kg. (min vikt)

Bossebäver
2014-08-21, 10:42
Har inte kvar källan men har för mig att man förbrukar ungefär dubbelt så mycket energi om man ställer sig upp.

Har för mig att det var 80 istället för 40 kcal / timme där jag läste men det är ju väldigt individuellt.

En person som ligger ner hela dagen har alltså en bmr på mäktiga 960 kcal/dygn?

Nja.....en 30 kg's kvinna kanske.

Ajemän
2014-08-21, 11:00
Kollar jag Acivity Calculator här (http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php) får jag en skillnad på 474 kalorier.

Sitting - light work
888 calories in 8 hr

Standing - light work
1,362 calories in 8 hr

Räknade på 74kg. (min vikt)

Det är orimligt stor skillnad

emanuels
2014-08-21, 11:26
För nu har jag nämligen gjort precis dessa saker, observations dagar.. Den stående dagen kändes grymt mkt jobbigare och påfrestande för kroppen.

Knatcharn
2014-08-21, 13:03
En person som ligger ner hela dagen har alltså en bmr på mäktiga 960 kcal/dygn?

Nja.....en 30 kg's kvinna kanske.

Kaxig?

1. Var fick du ligger ned från?

2. När man räknar på energiförbrukning så räknar man inte med BMR, precis som när du räknar ut vad som går åt när man går eller springer. Det var aktiviteten att sitta som tog 40 kcal / timme.

Knatcharn
2014-08-21, 13:21
Det är orimligt stor skillnad

Varför? Man involverar väl flera stora muskler när man står upp som vilar när man sitter? :p

Ajemän
2014-08-21, 13:31
Varför? Man involverar väl flera stora muskler när man står upp som vilar när man sitter? :p
500kcal är typ 2,5h rask promenad eller nåt sånt :p

Såklart skillnad på att sitta och stå, men skillnaden är ganska liten.

austria
2014-08-21, 14:16

Såklart skillnad på att sitta och stå, men skillnaden är ganska liten.

Håller med om att det låter mycket, men 8 timmar är ju ändå en hel del av dina vakna timmar på dygnet.

vicarious
2014-08-21, 18:07
2. När man räknar på energiförbrukning så räknar man inte med BMR, precis som när du räknar ut vad som går åt när man går eller springer. Det var aktiviteten att sitta som tog 40 kcal / timme.

Det beror ju helt på vilket sätt att räkna man använder sig av. Det man oftast stöter på tycker jag är den typ av uträkningar som inkluderar BMR.

Grazzafukkinrazzi
2014-08-21, 21:48

Mjaaaa, om du väger 40kg kanske.

Bossebäver
2014-08-21, 22:40
Kaxig?

1. Var fick du ligger ned från?

Jag gissade, hade det varit sitta hade siffran varit ännu mer åt skogen.

så det är alltså bmr+40 eller 80 kcal per timme som gäller? För exempelpersonen i ts inlägg så betyder det att han drar närmare 3000 på att sitta rakt upp och ner ett dygn, låter också felaktigt.

en siffra jag har hört kastas runt är ca 30% mer energi vid stående än sittande, men jag minns inte källan.

Knatcharn
2014-08-22, 09:12
Det beror ju helt på vilket sätt att räkna man använder sig av. Det man oftast stöter på tycker jag är den typ av uträkningar som inkluderar BMR.

Det verkar konstigt när man vill räkna ut vad en viss aktivitet gör för skillnad i ens energiförbrukning.

Jag gissade, hade det varit sitta hade siffran varit ännu mer åt skogen.

så det är alltså bmr+40 eller 80 kcal per timme som gäller? För exempelpersonen i ts inlägg så betyder det att han drar närmare 3000 på att sitta rakt upp och ner ett dygn, låter också felaktigt.

en siffra jag har hört kastas runt är ca 30% mer energi vid stående än sittande, men jag minns inte källan.

Verkar det konstigt att man gör av med 3000 kcal en stillasittande dag? Det är ju individuellt men det känns ganska vanligt.

30% Mer energi med BMR inräknat blir ju ganska snabbt 40 kcal per timma. Om man gör av med 3360 kcal på en stillasittande dag (140 kcal / timma) så är 30% extra 182 kcal per timma (42 kcal extra).

Man kan inte säga att det är BMR + 40 eller + 80 kcal men om de siffrorna stämde så kan man säga att aktiviteten "att stå" kräver ca dubbelt så mycket energi som aktiviteten "att sitta". Det gäller bara att inte blanda in BMR.

vicarious
2014-08-22, 10:46
Om man räknar på MET-värden så finner man:

1.0 inactivity light reclining - reading

1.8 miscellaneous standing - reading

Om personen väger 100kg och det handlar om 8h så blir det följande:

100kg x 1.0 (MET) x 8h = 800 kcal.
100kg x 1.8 (MET) x 8h = 1440 kcal.
Det vill säga en skillnad på 640kcal för hela arbetsdagen.

MET-tabell (http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf)