handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag fortsätta härifrån...

kfmuscle
2014-08-18, 16:05
Hej!

Jag har varit tjock/mullig ända sen jag var 13-14 år. Men i februari i år tog jag tag i träningen och gick ner i vikt från 93 kg till dagens 72 kg. Gymmar 6 ggr i veckan, och har fått väldigt fina benmuskler, axlar, armar men magen har hängt efter lite grann. Så här ser mitt träningsupplägg ut:

Dag 1: Axlar
Dag 2: Bröst
Dag 3: Rygg
Dag 4: Ben
Dag 5: Mage + kondition
Dag 6: Armar

När det gäller kosten så äter jag Ca 50 % protein, 30 % kolhydrater och 20 % fett. Ligger på ca 120-160 g protein/dag.

nippman
2014-08-18, 16:52
vad är det du undrar över?

Deadandlivin
2014-08-19, 00:04
Sänk kolhydraterna lite och tappa lite mer fett så ser nog magen bättre ut.

En ide kan vara att lära dig träna magen propert om det visar sig att du tränar magen dåligt. Mage är förmodligen den lättaste muskeln att träna av allt tycker jag nog. Det enda felet jag känner att man kan råka begå är att träna hipflexors framför absen när man gör sina crunches.

Med största sannolikhet behöver du bara tappa några kilon fett för att få en bättre mage. Av att döma från vad du säger låter det som att du ändå behöver tappa nära tvåsiffrigt antal kilo. Svårt att bedöma utan bild.

jonas_u
2014-08-19, 08:01
Du har tränat i _6_ månader, gått ner 20kg, och verkar överlag vara nöjd med resultaten. Vad är det du vill ändra på?

nippman
2014-08-19, 13:59
Av att döma från vad du säger låter det som att du ändå behöver tappa nära tvåsiffrigt antal kilo.

vad är det han säger som får dig att anta det?

Deadandlivin
2014-08-19, 14:45

Flöt iväg i tankarna när jag skrev det, vara bara ett skrivfel, menar istället ensiffrigt antal.

Det antagandet tar jag eftersom han väger 72kg och han omöjligen kan ha mycket kvar att tappa.

Strixen
2014-08-20, 07:45
Hur gammal är du (alltså hur länge har du varit överviktig)?

Nyfiken på hur du upplever din muskeltillväxt i samband med 21 kg viktnedgång på ett halvår. Du skriver att du har fått fina resultat, menar du definiering eller muskeltillväxt eller kombo?

Man hör alltid att man inte kan lägga på sig muskler när man samtidigt går ner i vikt (kcal-underskott). Jag har också gått ner i vikt, ca 20 kg på 1,5 år och legat på underskott (syndat i bland förstås, annars skulle det gått fortare) och jag har definit byggt muskler under viktnedgången. Jag har 5 kg fett kvar att gå ner för att nå min "idealvikt", och jag bygger fortfarande muskler och ökar i styrka.

Hur funkar det för dig?

Jpgd
2014-08-24, 21:06
Hijackar tråden lite då jag är i precis samma situation.
90 - > 72 sedan i februari men magen kan fortfarande hyvlas betydligt känns det som.
Men jag har nått en vikt jag känner att jag är bekväm med.

Ska jag fortsätta att ligga på kaloriunderskott tills fettet på magen är borta och därefter "träna och äta mig uppåt" tillbaka till denna vikten, eller är det bättre att lägga mig på jämvikt och bara fortsätta träna? (jag tror det är samma fråga som TS har)

Jag har inte tänkt mig någon bulk, mitt mål var att gå ned i vikt och bränna fett, inte att lägga på mig massa muskler.

beckman88
2014-08-28, 13:31

+1