handdator

Visa fullständig version : stort underskott = frosseri ?

Jyboen
2014-08-17, 20:39
Hej,
Råkade komma över en ganska underhållande tråd där några berättade om deras frosserihelger efter väldigt strikta veckor.

Undrar bara hur vanligt det är att folk totalt tappar kontrollen och om ni gjort det - är det ett för stort underskott som lett till detta ?

Sedan undrar jag även om man frossar i sig 3500kcal över kan det väl omöjligt generera 0.5kg fett även om man normalt ligger i balans.
Precis som att inte äta något alls på 2 dagar inte förbränner 0.5 kg fett (tänker jag mig iaf)

Sniggel
2014-08-17, 20:47
Hej,
Råkade komma över en ganska underhållande tråd där några berättade om deras frosserihelger efter väldigt strikta veckor.

Undrar bara hur vanligt det är att folk totalt tappar kontrollen och om ni gjort det - är det ett för stort underskott som lett till detta ?

Sedan undrar jag även om man frossar i sig 3500kcal över kan det väl omöjligt generera 0.5kg fett även om man normalt ligger i balans.
Precis som att inte äta något alls på 2 dagar inte förbränner 0.5 kg fett (tänker jag mig iaf)

Ja ett för stort underskott ökar risken för att hamna i frosseri visst har man märkt det.

Frossar man i sig 3500 kcal över balans när man redan legat på ett kraftigt underskott så blir det nog inte ett halvt kilos nybildning av fett den dagen. Men du kommer på sikt att ligga ungefär "ett halvt kilos fett back" jämfört med om du hållt dig till planen.

Så i praktiken så kan du inte "lura kroppen" på nåt sätt. "Cheat day" efter långvarigt underskott hindrar deffen lika mycket som om du inlett deffen med en cheat day, typ. Iaf så länge vi snackar samma kaloriöverskott.

Jyboen
2014-08-17, 21:38
Ja ett för stort underskott ökar risken för att hamna i frosseri visst har man märkt det.

Frossar man i sig 3500 kcal över balans när man redan legat på ett kraftigt underskott så blir det nog inte ett halvt kilos nybildning av fett den dagen. Men du kommer på sikt att ligga ungefär "ett halvt kilos fett back" jämfört med om du hållt dig till planen.

Så i praktiken så kan du inte "lura kroppen" på nåt sätt. "Cheat day" efter långvarigt underskott hindrar deffen lika mycket som om du inlett deffen med en cheat day, typ. Iaf så länge vi snackar samma kaloriöverskott.

Så man bör inte ha någon ätardag med kolhydrater för att fylla på glykogendepåerna?

För min del blev det nog 500kcal över vad jag brukar ligga på idag, men eftersom jag ligger i genomsnitt -(500-600)/dag så gick jag nog ändå back under dagen (kan man hoppas). Så ska jag anta att jag legat för lågt och höja med 100-200 kcal då ?
Har ingen våg hemma så sjukt svårt att hålla koll på hur mycket jag går ner i veckan, kör mest på ögonmått, det är trotsallt där målet kommer ses..
Vad bör man göra efter en "drawback" - fortsätta som vanligt eller kompensera kommande dagar..

thure
2014-08-18, 09:09
Så man bör inte ha någon ätardag med kolhydrater för att fylla på glykogendepåerna?

För min del blev det nog 500kcal över vad jag brukar ligga på idag, men eftersom jag ligger i genomsnitt -(500-600)/dag så gick jag nog ändå back under dagen (kan man hoppas). Så ska jag anta att jag legat för lågt och höja med 100-200 kcal då ?
Har ingen våg hemma så sjukt svårt att hålla koll på hur mycket jag går ner i veckan, kör mest på ögonmått, det är trotsallt där målet kommer ses..
Vad bör man göra efter en "drawback" - fortsätta som vanligt eller kompensera kommande dagar..

Seriöst köp en våg.. kostar typ 99kr om du köper en billig. Annars finns ju måttband för ögonmått är inte att lita på. Anorektiker ser ju en tjockis i spegeln oavsett hur smala dem är.... :smash:

Jyboen
2014-08-18, 10:15
känns ju minst lika onödigt att haka upp sig på vikten när det är fettprocenten man vill ha bort, och då kan man deffa tills man är nöjd.
Jag skiter fullständigt i vad jag väger när deffen är över, så länge jag fått ner fettprocenten tillräckligt. och jag vet inte hur långt ner jag vill förrän jag är där.

thure
2014-08-18, 12:25
känns ju minst lika onödigt att haka upp sig på vikten när det är fettprocenten man vill ha bort, och då kan man deffa tills man är nöjd.
Jag skiter fullständigt i vad jag väger när deffen är över, så länge jag fått ner fettprocenten tillräckligt. och jag vet inte hur långt ner jag vill förrän jag är där.

Jag använder inte vågen för att nå en specifik vikt utan för att mitt underskott ska kontrolleras till max -0.5kg/vecka detta är ju i princip omöjligt att kontrollera med ett ögonmått i spegeln. Min prio är att styrkan skall bibehållas kanske ska tilläggas.

Sheogorath
2014-08-18, 12:59

Som ovanstående skriver så är det vågen som gäller för att kontrollera ditt underskott. Du kan förutsätta att det bara är fett och lite vätska du går ner OM ditt underskott inte är för stort (vilket vågen berättar för dig - inte någon formel) och OM du blir starkare (eller åtminstone inte svagare) kontinuerligt på ett ordentligt proteinintag.

Krutpaket
2014-08-18, 13:34

Köp en mer avancerad våg som även mäter kroppsfett då. Eller kaliper.

nippman
2014-08-18, 13:39
Köp en mer avancerad våg som även mäter kroppsfett då. Eller kaliper.

våg som mäter kroppsfett = nej nej.

Krutpaket
2014-08-18, 13:40

Det lär ju va bättre än ögonmått. Men jag tipsar ju även om kaliper.

nippman
2014-08-18, 13:44
Det lär ju va bättre än ögonmått. Men jag tipsar ju även om kaliper.

kanske, kanske inte... personligen litar jag mer på vad jag ser i spegeln än på en såndär BF våg.

Kaliper funkar säkerligen utmärkt om man vet hur man gör.

Sheogorath
2014-08-18, 13:46
Köp en mer avancerad våg som även mäter kroppsfett då.

Fullständigt värdelöst. En vanlig våg och en välplanerad kost och träning. Så ser man till att tappa fett och inte muskler.

Jyboen
2014-08-18, 18:54
+1!

Hade en sån hos mina föräldrar, fullständigt värdelös.
Någon gång påstod den att jag hade 6% underhudsfett - tjenare!
Har nog aldrig legat under 12% ... En BF våg bör väl mäta resistansen i kroppen, fett leder nästan ingen ström - dvs hög resistans, medan muskler och framförallt vatten leder, det innebär däremot att man kan få flera %-enheters fel om man bara har mycket vatten i kroppen...

Jag väger mig på gymmet med jämna mellanrum, men det brukar diffa en hel del...*gah!*

Sheogorath
2014-08-18, 19:28
+1!

Hade en sån hos mina föräldrar, fullständigt värdelös.
Någon gång påstod den att jag hade 6% underhudsfett - tjenare!
Har nog aldrig legat under 12% ... En BF våg bör väl mäta resistansen i kroppen, fett leder nästan ingen ström - dvs hög resistans, medan muskler och framförallt vatten leder, det innebär däremot att man kan få flera %-enheters fel om man bara har mycket vatten i kroppen...

Jag väger mig på gymmet med jämna mellanrum, men det brukar diffa en hel del...*gah!*

Vill man använda kroppsvikten till något vettigt så brukar jag rekommendera nypissad morgonvägning varje dag. Värdet för man sen in i t.ex. ett Excel-dokument. Efter en vecka kör man funktionen Median över de sju vägningarna. Då får man en bra "veckovikt" som man kan jämföra med en annan "veckovikt" för att se vartåt det lutar.

Sniggel
2014-08-19, 00:50
De allra mest avancerade kroppsfettvågarna är dåliga. De som kostar över 20k stycket alltså. En "för hemmabruk" är lika värdelös som en pincett avsedd för att få lena ben.
Kaliper är 1000 ggr mer prisvärt även om man inte har någon erfarenhet av att använda en sån.
Den mest prisvärda lösningen och som är bättre än att inhandla en kroppsfettvåg för 20-30 lakan är måttband + våg + eventuellt kamera/spegel samt ett kalkylbladsprogram.

Jyboen
2014-08-19, 23:20
jag tycler spegeln brukar kunna avgöra rätt bra hur det går, jag har även en ven som går under magen som jag brukar ha som referens när jag nått en fettprocent jag är nöjd med, och det är när den är tillräckligt synlig.
Jag deffar inte till någon tävling eller så, vill bara se hur långt ner i BF jag kan gå, aldrig deffat så tycker bara det är skoj.
Däremot känns det som att det är rätt lätt att man får lite för stort kontrollbehov av deffen, att inte längre våga njuta av mat utan bara se en tallrik med X-antal kalorier, och ur den aspekten tycker jag för min del att det är helt irrelevant att väga sig dagligen och föra statistik över det, speciellt när jag inte har någon tävling eller ett officielt slut på det hela.
Räkna kalorier funkar som ett måttstock så man inte går för lågt, vet ju från tidigare ungefär hur mycket jag gör av mig och vilket kcalunderskott som jag kan hålla mig mätt på...

cAase
2014-08-20, 08:00
Jag har frossat allt för många gånger tyvärr. När jag låg på 1300 kalorier slutade det med att jag frossade en jävla massa dagar tyvärr. Dieten detta år låg jag på ett underskott på 500-700 i genomsnitt och även då slutade det med frosseri. Dock i betydligt reducerad mängd. Mitt problem är att jag aldrig lyckas äta mig mätt under diet vilket tyvärr gör att jag flippar helt. Jag höjer volymen på maten, mer grönsaker etc. Det mättar strålande 2-3 dagar sen är det som att magen expanderar.

Jyboen
2014-08-20, 10:21
Jag har frossat allt för många gånger tyvärr. När jag låg på 1300 kalorier slutade det med att jag frossade en jävla massa dagar tyvärr. Dieten detta år låg jag på ett underskott på 500-700 i genomsnitt och även då slutade det med frosseri. Dock i betydligt reducerad mängd. Mitt problem är att jag aldrig lyckas äta mig mätt under diet vilket tyvärr gör att jag flippar helt. Jag höjer volymen på maten, mer grönsaker etc. Det mättar strålande 2-3 dagar sen är det som att magen expanderar.

Känner verkligen igen mig! Jag hade nog kunnat vara mer disciplinerad om jag hade en klar deadline med deffen, men nu vet jag om jag börjar äta mycket kolhydrater igen så är jag garanterat tillbaka där jag var innan.
Det konstiga är att jag tycker jag har lättare att hålla en bra form med låg BF när jag INTE deffar, då käkar man lite mer någon dag och lite mindre en annan utan att tänka på det, men när jag äter så strikt som nu, då blir det istället frosserier när man väl får sig en bit. Känns som att man lätt får en tendens till ätstörningar av att deffa och hakar upp sig lite för mycket på kalorierna.
Sedan känns det i vissa trådar som att man är dumihuvudet om man inte är hur strikt som helst och mäter/väger sig 10 gånger om dagen och helst väga maten också...

Sheogorath
2014-08-20, 11:09
Känner verkligen igen mig! Jag hade nog kunnat vara mer disciplinerad om jag hade en klar deadline med deffen, men nu vet jag om jag börjar äta mycket kolhydrater igen så är jag garanterat tillbaka där jag var innan.
Det konstiga är att jag tycker jag har lättare att hålla en bra form med låg BF när jag INTE deffar, då käkar man lite mer någon dag och lite mindre en annan utan att tänka på det, men när jag äter så strikt som nu, då blir det istället frosserier när man väl får sig en bit. Känns som att man lätt får en tendens till ätstörningar av att deffa och hakar upp sig lite för mycket på kalorierna.
Sedan känns det i vissa trådar som att man är dumihuvudet om man inte är hur strikt som helst och mäter/väger sig 10 gånger om dagen och helst väga maten också...

Att väga sig och väga maten är ett sätt att kontrollera deffen. Inte någon garant för att man:

a) kommer följa sin plan
b) kommer kunna agera balanserat när man slutar väga och räkna