handdator

Visa fullständig version : Vad beror all denna optinojja på?

Krutpaket
2014-08-14, 09:48
Tja,

Ja, som rubriken lyder: Vad beror all denna opptinojja på? Känns som många som börjar träna tänker allt för mycket på detaljer. Beror det på överflöd av information eller det faktum att man vill ha snabba resultat? Eller nått annat?

Det ställs t ex ofta frågor om antal set, reps, övningar och träningsfrekvens. Men jag menar, äter man rätt, vilar, tränar regelbundet så kvittar det för dem flesta om dem gör 8, 10 eller 12 reps. Dem kommer ju bli större ändå + dem kommer ju inte bli mycket större om dem gör 12 reps istället för t ex 8. Det viktiga är väll att man har nån form av progression.

Men jag kan ju ha helt fel också.

caro
2014-08-14, 09:55
Tja,

Ja, som rubriken lyder: Vad beror all denna opptinojja på? Känns som många som börjar träna tänker allt för mycket på detaljer. Beror det på överflöd av information eller det faktum att man vill ha snabba resultat? Eller nått annat?

Det ställs t ex ofta frågor om antal set, reps, övningar och träningsfrekvens. Men jag menar, äter man rätt, vilar, tränar regelbundet så kvittar det för dem flesta om dem gör 8, 10 eller 12 reps. Dem kommer ju bli större ändå + dem kommer ju inte bli mycket större om dem gör 12 reps istället för t ex 8. Det viktiga är väll att man har nån form av progression.

Fast om man verkligen inte vet något alls, hur ska man öht kunna göra något? Om man inte vet vad "äta rätt" är t ex, eller öht vilka övningar som är bra att sätta ihop. Om man inte vet att det inte spelar så stor roll om det är 12 eller 8 reps.

Tror det blir "översläng" i början när man inte har en aning om vad som är "rätt" eller hur stora "toleranser" det finns. Sen märker man det och slappnar av ett tag. Tills det verkligen är dags, för en del, att fundera på detaljerna. :)

Man måste ju ha något i alla fall att utgå från. Det är väl letandet efter en bra bas som kan tolkas som opti-noja. Sen kanske det också är att man tror, från början, att det har enorm betydelse olika saker som faktiskt mest är detaljer. Men det vet man inte säkert till att börja med. (Man kan ju lätt få det intrycket när man läser abstrakt från olika separata studier t ex, om man inte fattar att det är isolerade effekter de studerar för att öka kunskap om hur kroppen funkar ... stora saker för en forskare, små för en som "normal-tränar", men det vet man ju inte säkert).

VoDaresVins
2014-08-14, 09:58
Var nog rätt optinojig för några år sedan. Kändes väl kanske främst som resultatnoja. När man ändå spendera 4-5 dar per vecka i gymmet så ville jag va säkert på att jag fick "nog betalt för mödan".

Tror det kanske är en fas som de flesta ska genom helt enkelt. Man börjar träna, läsa lite mera om träning. Börjar se olika artiklar om vad som är "optimalt" osv. Släpper väl nog med automatiskt efter några år. :)

mattilainen
2014-08-14, 10:00
handlar nog om intresse. I början är man jätteintresserad och vill veta allt om allra minsta sak. Sedan inser man att det inte handlar om de där små optisakerna, utan istället om det stora hela.

VoDaresVins
2014-08-14, 10:01
Jag står själv för min egen definition av optinoja (gone bad)... Hade en period när jag ställde väckarklockan att ringa mitt i natten för att stiga upp och äta. Ville ju inte vara katabol. :D
Pommes frites till nyår är en annans klassiker...

Alltidxx
2014-08-14, 10:12
För mycket information gör att man oroar sig för att gå fel i kombination med att man vill hitta den snabbaste, mest effektiva vägen till resultat.

Det handlar ju även om intresse. För mig var det så att jag i ett antal år i början ville veta allt för att inte lämna något åt slumpen men även för att jag var väldigt intresserad. Sen när man började märka vilket spann man i alla fall inte låg fel i så körde man på det i åratal utan att uppdatera sig. Sen gjorde jag ett ryck igen för att uppdatera mig när det kommit ny info för att verifiera att det jag tyckte mig kunna fortfarande gällde. Det var en hel del nytt så jag justerade upplägget för det och nu är det åter någon slags lunk då jag sneglar lite på nytt men har ett genomtänkt upplägg som jag följer.

Diomedea exulans
2014-08-14, 10:16
Det är väl klart att om man har ett starkt driv att uppnå ett resultat så vill man göra allt som krävs för att ta sig dit? Om ingen kunnit berättar att det inte spelar någon roll om man gör si eller så, så vore det väl snarare konstigt om man inte fick optinojja?

ARMSTARK
2014-08-14, 10:16
Styrkeökning och muskelstorlek kommer så himla sakta så jag tror att folk vill hitta alla möjligheter för att påskynda det. Och faktiskt så tror jag inte att man ska underskatta placebo-effekten.

dodie
2014-08-14, 10:23
Styrkeökning och muskelstorlek kommer så himla sakta så jag tror att folk vill hitta alla möjligheter för att påskynda det. Och faktiskt så tror jag inte att man ska underskatta placebo-effekten.

+1
Om man ska spendera flera år av sin framtid på något kan det kännas tryggt att veta att man gör "rätt" iallafall.

Fast jag gjorde tvärtom, tränade lite halvrandom i 5år, sen nu har jag börjat optinojja istället :D

Alltidxx
2014-08-14, 10:26
I träningssammanhang gäller "det man inte vet har man kanske ont av". :)

Kedaran
2014-08-14, 10:54
Jag tycker det finns två aspekter. Dels optinojja som många vid någon tid fastnar vid men är det inte ofta så att det börjar med en rejäl dos bro-science? Sen börjar man läsa lite själv och förstår att kompisens storebror som är 20 inte vet allt.
Då börjar man kanske läsa mer för att slå hål på de sanningar man tidigare kände till och stirrar sig blind på den enorma mängd (ibland svårttolkad eller otydlig) information som nu finns att tillgå.

Beemel
2014-08-14, 11:15
En ren gissning från min sida. Det är VÄLDIGT ofta nybörjare som ställer frågor (på detta forum så väl som andra) får svaret:
"Läs på lite innan du frågar."
När dessa sedan försöker "läsa på" så är det nog i de flesta fall google som är verktyget. Och då förstår jag att folk blir förvirrade, för varje rekomendation man hittar så finns det någon annan som säger tvärtmot.
Tror att den överdrivna tilltron till kostttillskott kommer även från detta fenomen. Folk som gymmat en vecka surfar in på GG eller någon liknande webshop och läser hur fantastiskt bra alla coolt namngivna pulver är och hur oumbärligt det är med diverse bokstavskombinationer.
De läser fejkade recensioner (skapade av företagen som ligger bakom produkterna) som på sann TV-shopsmaner berättar om hur man gick från överviktig och otränad till bodybuilder med 6% kroppsfett på 5 veckor.

Att många vill ha snabba resultat är säkert även deten bidragande orsak. Det väldigt få som just börjat träna förstår är att det tar tid och dedikation för att bygga muskler. Och om de då tränar i ett par månader (och troligen ökar rätt bra) för att sedan upptäcka att de inte ser ut som Arnold redan gör att många utgår från att de gör något fel.

Just my 0.05$

NickeSthlm
2014-08-14, 11:30
Var nog rätt optinojig för några år sedan. Kändes väl kanske främst som resultatnoja. När man ändå spendera 4-5 dar per vecka i gymmet så ville jag va säkert på att jag fick "nog betalt för mödan".

+1
Är man väl inne i träningen och vill få ordning på kropp och muskler så har i alla fall jag försökt se till att komma över information och se till att man gör övningar rätt och av rätt anledning osv.

Däremot tycker jag alltid att det är lika kul med "Jag deffar men råkade precis äta en hamburgare, är allt kört nu" eller "Räknade fel igår på ett set bicepscurl och gjorde endast 9 reps istället för 10, kommer inte mina biceps växa nu" osv.. Där har folk fått fokus på heeeelt fel saker.

cero
2014-08-14, 11:30
Överflöd av information ger nybörjare intrycket att träning och kost är svårare än vad det är. Först när man är påläst och får lite helhetsperspektiv så inser man hur löjlig opti-nojan framstår.

En annan faktor är att många som söker sig till internet har för mycket fritid och gärna vill snöa in sig på saker oavsett om det ger resultat som motsvarar insatsen eller inte. Sedan finns det ju folk som är allmänt "allt eller inget" när det gäller det mesta i livet, på gott och ont.

CalleP
2014-08-14, 12:55
En kombination av att vilja få bästa möjliga resultat på kortast tid, ha intresset för det och tillgång till internet och diverse gurus.
Finns mycket information som är skit och en del som är bra och det är svårt att veta vad som är någorlunda rätt och fel när man är helt ny.

Sen beror det ju självklart på personen också.

Klein
2014-08-15, 02:36
Optinoja är något som träningsindustrin sår och skördar.

Krutpaket
2014-08-15, 08:38
Optinoja är något som träningsindustrin sår och skördar.

+1

Sen fattar jag inte varför folk har så jäkla bråttom att uppnå sin "drömkropp". Är det ingen som tränar för att dem GILLAR att träna?? "Drömkroppen" är kul om man når, men jag tränar för det är min hobby liksom. Bara de senaste 3-4 dagarna har minst 3 trådar startats i stil med "hur lång tid tar det för att nå se ut så här".

Varför inte bara träna, vila, äta rätt och njuta av resan istället?

Snubben
2014-08-15, 08:40
+1

Sen fattar jag inte varför folk har så jäkla bråttom att uppnå sin "drömkropp". Är det ingen som tränar för att dem GILLAR att träna?? "Drömkroppen" är kul om man når, men jag tränar för det är min hobby liksom. Bara de senaste 3-4 dagarna har minst 3 trådar startats i stil med "hur lång tid tar det för att nå se ut så här".

+1 på fetmarkerad. *popcorn*

alphahanen2
2014-08-15, 09:07
Tja,

Vad är att äta/vila-och träna rätt då?

alphahanen2
2014-08-15, 09:11
Jag försöker också se träningen som en hobby men jag tror ingen gillar att trampa runt på samma ställe 5-15h /vecka. Man "opptinojjar" väl för att kombinera träningsglädjen med effektiviteten.

Pepz
2014-08-15, 09:13
beror på att folk vill pilla på det som är lätt.
antal set och reps och övningar, gram kosttillskott, gram protein

träna hårt - ät mycket - sov mycket. är tydligen för abstrakt och svårt att ta tag i..

Animalisk
2014-08-15, 09:16
optinoja är något som träningsindustrin sår och skördar.

+1

caro
2014-08-15, 09:22
+1

Samma här, jag gillar att träna. Träningen i sig är en rolig, avkopplande aktivitet. Känslan att kroppen orkar, är/blir stark och uthållig. Känslan när man tränat ett tungt pass, på gymmet eller i löpspåret, endorfiner eller vad det är. Sen tycker jag det är kul att ha "nästa mål" i styrka och löptider.

Men vad träningen ger utseendemässigt, tja, det blir ju mer som det blir.

Jag har, har aldrig haft, inte tillräckligt med intresse för utseendet för att fokusera på aktiviteter som syftar till att befrämja det. Särskilt inte uthålligt (det händer att jag får för mig att plocka ögonbrynen ;)). Men man är olika.

Krutpaket
2014-08-15, 09:33
Vad är att äta/vila-och träna rätt då?

För mig är det att äta vanlig mat egentligen. Vill man ner i vikt skär man ner på kcal lite, vill man upp så äter man lite mer. Man käkar protein och grönsaker och såklart lite kolhydrater på det. Tallriksmodellen fungerar utmärkt. Sen kan man ju anpassa det så det fungerar för ens egen vardag så att säga.

När det gäller träning så behöver man inte komplicera till det. Utgå ifrån hur många dagar per vecka du kan/vill/orkar träna. Välj sedan ditt primära mål, dvs. är du främst ute efter styrka, massa, båda eller bara ett va hälsosam och må bra. Väl därefter ett beprövat upplägg som passar in i dina val och kör på det 3-4 månader. Utvärdera. Repetera. Vila är självklart viktigt så man hinner återhämta sig och orka träna ordentligt.

Sen gäller det att ge det TID. Behöver inte va svårare än så.

EDIT: Men va f-n vet jag. Jag är bara en noob själv.

Diomedea exulans
2014-08-15, 11:02

För att det inte är så lätt att göra något man tycker är tråkigt till någonting roligt. :)

mangemani
2014-08-15, 11:22
var likadan själv i början.
men kom på efter nått år att det hela egentligen bara hänger på att träna, äta och sova.
tränings delen blev så mycket enklare när man skippade att fokusera på alla detaljer.
vissa gör det 100 gånger svårare/krångligare än vad det egentligen är.

XXXL
2014-08-15, 11:23
Internet.

Beemel
2014-08-15, 11:32
För att det inte är så lätt att göra något man tycker är tråkigt till någonting roligt. :)

Om man tycker träning är tråkigt så vette fan varför man skulle hänga på ett träningsforum =P

Diomedea exulans
2014-08-15, 11:33
Om man tycker träning är tråkigt så vette fan varför man skulle hänga på ett träningsforum =P

För att man ändå vill träna och bli större, starkare och snyggare? Dessutom är allmänt-delen rolig. :P

Mags
2014-08-15, 11:36
Tja,

För att det är riktigt drygt att länge sitta fast på samma vikter. Samtidigt som den allmänna uppfattningen på träningsforumet man brukar läsa på både är att "det är bara att lyfta på och käka husmanskost" och "de flesta nybörjare markar väl en 100 kg och ökar till 150 inom ett halvår" när man själv tycker att man gör the basics bra och funderar på varför det inte går framåt.

Kanske syftade du till totala nybörjares PWO-hets etc. Jag har ju tränat ett tag (och tar inte pwo) men jag tror folk uppfattar mig som detaljhetsig.

+1 på fetmarkerad. *popcorn*

Mjo, men det roliga med hobbyn är ju att göra framgång, inte gymmandet i sig.

Jämför: Jag jobbar mycket i min mors trädgård och tycker det är jätteroligt att så nya växter. Men om de aldrig kommit upp och gett lite sallad eller dylikt hade jag inte tyckt att planteringsprocessen är rolig...

Det var någon som för ett tag sedan skrev att denne tyckte att gymmande var meningsfullt snarare än roligt, och det håller jag med om.
Även om det är kul i gymmet ibland (men för mig är det mest när man lyckas med något).
Sen verkar det finnas de som tycker det är dötrist, vilket är konstigt... jag hade aldrig pallat med det då (jag tycker bara det är rätt ok för det mesta, lite som att vara på en föreläsning).

Linjedomarn
2014-08-15, 22:17
Ju mer man lär sig ju mer inser man att man inte kan ett piss. Då återgår man till att fokusera på de stora sakerna.

joelaxelsson
2014-08-15, 22:31
Jag vilja påstå att "optinojja" beror på inkompetens, generellt sett.

alphahanen2
2014-08-15, 23:37

Utveckla gärna! :)

alphahanen2
2014-08-15, 23:47
För mig är det att äta vanlig mat egentligen. Vill man ner i vikt skär man ner på kcal lite, vill man upp så äter man lite mer. Man käkar protein och grönsaker och såklart lite kolhydrater på det. Tallriksmodellen fungerar utmärkt. Sen kan man ju anpassa det så det fungerar för ens egen vardag så att säga.

När det gäller träning så behöver man inte komplicera till det. Utgå ifrån hur många dagar per vecka du kan/vill/orkar träna. Välj sedan ditt primära mål, dvs. är du främst ute efter styrka, massa, båda eller bara ett va hälsosam och må bra. Väl därefter ett beprövat upplägg som passar in i dina val och kör på det 3-4 månader. Utvärdera. Repetera. Vila är självklart viktigt så man hinner återhämta sig och orka träna ordentligt.

Sen gäller det att ge det TID. Behöver inte va svårare än så.

EDIT: Men va f-n vet jag. Jag är bara en noob själv.

Fast det finns ju också bättre o sämre sätt att träna o äta på. Kan man optimera något för att träningen ska bli effektivare tror jag att de flesta gör det. Sen finns det givetvis en gräns när optinojan bli ohälsosam. Så jag tror att optinojan beror på att visa vill få en effektivare träning o kost. Sen behöver det inte betyda att de inte tycker om att träna.

Äsch nedvärdera inte dig själv så! ;) Ingen kan allt om träning o kost, annars hade optinojan inte funnits då alla hade vetat exakt hur man skulle gå till väga.

panzerpig
2014-08-16, 05:25

Håller med. För mig är optinoja när en person hakar upp sig på småsaker i sin strävan mot att få ut maximala resultat från sin träning.
Om man tror att skillnaden ligger i 9 reps istället för 7, om man tar 30 gram protein max 30 minuter efter passet, inte 31 minuter! osv. Så är nått galet ;)

joelaxelsson
2014-08-16, 06:18
Utveckla gärna! :)

En hen tillskriver en företeelse större relevans än den faktiskt har i ett bredare perspektiv pga inkompetens.

SteelPulse
2014-08-16, 10:37
Är inte optinojja en del lathet? Massa småsaker/detaljer som inte kräver fysisk prestation och som man hoppas ska ge bra resultat, bara för att man varit så noggrann?

Diomedea exulans
2014-08-16, 11:03
Sen tror jag att det har att göra med att styrketräningsresultat är så beroende av hur man lever i stort.

Har ni funderat på varför gitarrspelare aldrig optinojjar? Har ni någonsin sett någon skriva "jag tänkte börja spela fiol tre halvtimmar i veckan, kommer det påverka mitt gitarrspelande negativt? Om jag måste spela gitarr och fiol efter varandra, vilket ska jag göra först?" Eller "mitt mål är att kunna spela som Eric Clapton, hur mycket protein måste jag äta?"

De flesta hobbyer är bara beroende av att man utövar hobbyn i fråga, och sedan spelar det typ ingen roll vad man gör i övrigt. Okej, det är klart att man blir bättre på att måla akvarell om man äter och sover bra än om man inte gör det. Men det är inte alls lika beroende av allt runtomkring som styrketräning är.

Och det här allt-runtomkring-beroendet är nog en faktor till att folk börjar optinojja.