Visa fullständig version : Hemmagym, gummi lukt? Rost?
Hej!
Jag är påväg att inhandla skivstång, ställning, matta osv. Ska gymma hemma på parkettgolvet men lägger en 12 mm tjock gymmatta under allt.
Jag var mest sugen på gummivikter då det låter mindre och kanske är skonsammare men har hört att det kan lukta lite gummi. Vi kommer att ha skivstånggsetet och skivstångsställningen i vardagsrummet och tänkte fråga om ni tror att det kommer lukta i hela lägenheten eller om det endast är en svag doft som inte är så påtaglig? Någon med erfarenhet av gummivikter?
Sen undrar jag även; vi har två balkonger till denna lägenhet och ena balkongen använder vi knappt. Kan man ställa ut skivstången ställningen och allt ute på balkongen eller kommer allt att rosta när det är minusgrader ute? Det är ju en balkong över så det regnar/snöar inte direkt på grejerna. Kanske att man köper en presenning ändå? Eller rostar grejerna tror ni?
bertbert
2014-08-13, 21:28
1. Billiga gummivikter luktar. Mina stinker.
2. Om det rostar beror på kvaliten på grejorna.
3. Ett riktigt hemmagym har man i garaget eller i ett dedikerat rum, inte på balkongen/i vardagsrummet ffs!
1. Billiga gummivikter luktar. Mina stinker.
2. Om det rostar beror på kvaliten på grejorna.
3. Ett riktigt hemmagym har man i garaget eller i ett dedikerat rum, inte på balkongen/i vardagsrummet ffs!
Använder endast skivstång på gymmet så känns onödigt att ta sig dit för marklyft/bänkpress/knäböj/militärpress osv.. Kör stronglifts..
Därför skulle det vara sjukt skönt att ha det hemma och bänken är ihopfällbar endast ställningen, skivstången och vikter som ligger framme..
Dom jag köper av flaggade om att det kunde lukta lite.. Men om det stinker kanske det är bäst att köpa utan gummi, det är ju billigare också.. Problemet då är väl att det låter som fan och kanske skadar golvet mer? Eller spelar det ingen roll då jag ändå har en tjock gymmatta?
tossefar
2014-08-13, 21:59
Du kan självklart inte träna i lägenheten om det bor andra i huset. Inga mattor i världen kommer att absorbera stötarna från en lastad skivstång.
Mackie Messer
2014-08-13, 22:08
Mitt tips är att skippa marklyften pga risken att störa grannar och skada golvet ( även om du har matta. Böj/bänk/militärpress är nog de övningar du kan ägna dig åt på ett hyffsat lämpligt sätt. Marklyften bör du nog utföra på gymmet.
Angående lukt och rost har jag ingen aning.
Du kan självklart inte träna i lägenheten om det bor andra i huset. Inga mattor i världen kommer att absorbera stötarna från en lastad skivstång.
Mitt tips är att skippa marklyften pga risken att störa grannar och skada golvet ( även om du har matta. Böj/bänk/militärpress är nog de övningar du kan ägna dig åt på ett hyffsat lämpligt sätt. Marklyften bör du nog utföra på gymmet.
Angående lukt och rost har jag ingen aning.
Det är nyproducerade lägenheter så det är bra ljudisolerat mellan lägenheterna. Kommer det låta för mycket ändå tror du??
Det är ju bara marklyft som låter nedåt och det är 3 gånger i veckan.. oftast på dagen..
Mackie Messer
2014-08-13, 22:15
Det är nyproducerade lägenheter så det är bra ljudisolerat mellan lägenheterna. Kommer det låta för mycket ändå tror du??
Det är ju bara marklyft som låter nedåt och det är 3 gånger i veckan.. oftast på dagen..
Nyproducerade lägenheter tenderar att vara mer eller mimdre lyhörda. Det finns grannar som blir mycket besvärade av ovälkommet ljud oavsett tid på dygnet. Grannar tenderar att slippa oljud i onödan. Det är klart att man behöver borra och sånt ibland men marklyft låter är jag övertygad om. Om man inte smyger ner vikten vilket begränsar utförandet väldigt mycket.
Nyproducerade lägenheter tenderar att vara mer eller mimdre lyhörda. Det finns grannar som blir mycket besvärade av ovälkommet ljud oavsett tid på dygnet. Grannar tenderar att slippa oljud i onödan. Det är klart att man behöver borra och sånt ibland men marklyft låter är jag övertygad om. Om man inte smyger ner vikten vilket begränsar utförandet väldigt mycket.
Dom har varken klagat på hög musik eller tvättmaskinen, så jävla mycket kan väl inte marklyft låta och när man endast gör det 3 gånger i veckan? :/
Och nyproducerade lägenheter är väl mindre lyhörda? Har aldrig hört dom och grannarna säger att dom aldrig hört något från vår lägenhet (under och bredvid)
Dom har varken klagat på hög musik eller tvättmaskinen, så jävla mycket kan väl inte marklyft låta och när man endast gör det 3 gånger i veckan? :/
Och nyproducerade lägenheter är väl mindre lyhörda? Har aldrig hört dom och grannarna säger att dom aldrig hört något från vår lägenhet (under och bredvid)
Skillnaden är väl att ett marklyft blir en duns som sprider sig i byggnaden, lite som när någon har mycket bas på sin stereo. Man märker basen men inget annat.
Skillnaden är väl att ett marklyft blir en duns som sprider sig i byggnaden, lite som när någon har mycket bas på sin stereo. Man märker basen men inget annat.
Några dunsar i veckan :P Men finns det någon som har haft lägenhetsgrannar under sig och ändå kört utan att dom klagat? Anyone? :P
Mackie Messer
2014-08-13, 22:57
Jag håller nog fast vid att det är lämpligast att hålla sig till böj/bänk /militärpress. Vill du köra mark så får får du göra det på eget ansvar. Jag avråder från det. Om du beslutar dig för att köra mark så får du gärna återkomma med hur det har gått. Som kuriosa så tror jag att du kan få bra träning med ett modifierat program som inte innehåller just marklyft.
Släng in lite bicepscurl och triceps-extesioner så kan du träna mycket bra.
Marka hemma i lägenheten? Har inte hört någon som ens tänkt tanken. Det kommer låta fruktansvärt mycket i lägenheter runt om kring din egna lägenhet, inte bara dem som är vägg i vägg.
Tillverkaren borde ha med i sin beskrivning om produkterna har blivit behandlat med rostskydd eller inte. Men de flesta gymprodukter är väl inte anpassat för utomhusbruk, gissar jag på.
Armed Dingo
2014-08-14, 06:28
Du ska köra marklyft med järnvikter på en 1,2 cm tjockmatta, med nyproducerat (och ofta av dålig kvalitet) parkettgolv under?
Kan du filma? :D
VoDaresVins
2014-08-14, 06:32
Om du kommer köra tunga mark är jag nog lite fundersam om vad ditt parkettgolv kommer tycka om dunsarna med bara 12mm gummimatta på. Min gissning är att fogarna kommer ge vika efter ett tag.
bertbert
2014-08-14, 06:37
Du ska köra marklyft med järnvikter på en 1,2 cm tjockmatta, med nyproducerat (och ofta av dålig kvalitet) parkettgolv under?
Kan du filma? :D
+1
Du behöver bygga ett provisoriskt flak om inte parketten ska ta skada. Mikrofiberduk närmast parketten, gummimatta, några lager plywood, och en gummimatta på toppen så klarar sig parketten nog. Men det kommer fortfarande att låta för jävligt hos grannarna, tro mig!
Jag föreslår att du löser gymkort för stålarna så länge du bor i lägenhet. Då får du även tillgång till en massa andra lattjo manicker. Som ett powerrack, lite gymkollegor, en hantel och någon hissmaskin. Sistnämnda två är bra att ha även om du inte använder det just nu.
Skall du marka på parkettgolv så kanske en typ av lyftarflak är det bästa alternativet.
Skruva ihop två stycken 22mm plywoodskivor och lägg din gummimatta ovanpå den så blir det nog bättre.
Men grannarna kommer säkert att bli störda ändå. Även om det bara är tre gånger i veckan.
Men vafan Bert!! *grr27**grr27*
Sen misstänker jag att grejorna som står ute inte kommer må så bra.
Skivstänger och vikter är inte tillverkade för att stå utomhus i fukt och kyla.
bertbert
2014-08-14, 06:42
Men vafan Bert!! *grr27**grr27*
Sen misstänker jag att grejorna som står ute inte kommer må så bra.
Skivstänger och vikter är inte tillverkade för att stå utomhus i fukt och kyla.
Great minds stink alike! :D *kissass*
jag brukade träna på ett källargym, med en 6 våningars lägenhetsbyggnad ovanför.
en morgon så körde jag marklyft, och var nog rätt mongo och hel-släppte stången i backen från toppen.
3minuter senare kommer en kis ner från toppvåningen och säger att det skakar i hela byggnaden.
ARMSTARK
2014-08-14, 07:29
Stänger och vikter böjar rosta direkt utomhus! Jag ställde ut en skivstång några dagar när jag renoverade min lägenhet, och den var helt brun av rost efter typ 3 dagar.
Alternativet är att du köper rostfria kvalitets grejjer, men då får du punga ut motsvarande 3-5 års gymkort, och har fortfarande ett begränsat gym.
jag har kört mark, iof inte så tungt i lgh med en tunn gummimatta under, hoppat hopprep etc, ingen som klagat iaf
och hur mkt låter det om du kör typ totalt 30 reps mark en gång i veckan, du behöver väl inte kasta stången med full kraft ned i parketten direkt utan hålla emot
gummimatta under, vikter=relativt stor yta mot golvet, tror inte det blir några problem alls om du håller emot
Du kan för tusan inte marklyfta i en lägenhet, i ett flerbostadshus, utan att störa grannarna. *facepalm*
Och skivstång med ställning i vardagsrummet? Snäll fru! :d
Förövrigt har jag förvarat några kettlebells utomhus i ca 4 månader nu. De rostar där de har haft markkontakt. De är förvisso gjorda i gjutjärn, men kanske ändå är av intresse. (Dragondoor och Abilica)
Kör igång en tvätt, och sätt på en låt med fet bas, sen försöker du tajma repsnedlagen med basen i låten så kanske du kan maskera det :)
Mackie Messer
2014-08-14, 07:57
Varför måste du prompt följa programmet stronglift till punkt och pricka? Måste du träna marklyft? Vad tror du kommer hända om du inte tränar marklyft? Kan du intd tänka dig att modifiera ditt träningsprogramm så att det inte innehåller övningar som dunsar i golvet?
Det viktiga är väl att du tränar och tränar bra och effektivt, inte att det måste vara stronglift? Och det kan du uppnå om du är lite kreativ och modifierar programmet efter dina förutsättningar. Släng in lite bicepscurl och triceps-extensioner och andra övningar som du kan komma på så är du i hamn sen
Hade inte marklyft i en lägenhet, mest för grannarnas skull, men även för golvets skull.
Den dagen det är dags för marklyft får du släpa ut allt på innergården och tagga igång!
ARMSTARK
2014-08-14, 08:54
Gummilukten försvinner efter ett tag, det är det minsta problemet i sammanhanget.
jag har kört mark, iof inte så tungt i lgh med en tunn gummimatta under, hoppat hopprep etc, ingen som klagat iaf
Bara för att du inte har fått några klagomål så betyder ju inte det att du inte har stört dina grannar. Att bo i ett hus tillsammans med andra människor kräver ett visst mått av hänsynstagande och en ordentlig dos empati.
OnT: Om du bor i en hyresrätt så föreslår jag att du vänder dig till din hyresvärd och bollar frågan. Om du bor i en bostadsrätt så vänder du dig istället till styrelsen.
Mitt tips är att undvika att träna marklyft i din lägenhet. Dels för grannsämjans skull, men framför allt p g a slitaget. Ditt golv är ju antagligen någons tak, och väggarna har ni ju onekligen tillsammans.
De gummiprodukter som jag har i gymmet på landet luktar fortfarande. Dock i mycket mindre utsträckning än de gjorde då det var nya.
svenbanan
2014-08-14, 12:13
Har ni inget källarförråd? Förvara vikter, stång och bänk/ställning i förrådet istället. När du ska träna släpar du bara ut grejerna i källargången. Myyyycket smidigare än uppe i lägenheten. Slamrar du inte som en idiot kan du i princip träna när som helst på dygnet nere i källare. Detsamma gäller knappast i en lyhörd lägenhet.
Har du betonggolv under så behövs bara en tunnare gummimatta vid marklyft (för att inte slå flisor ur golvet). Det enda som kan tänkas vara ett problem är takhöjd. Kanske måsta du köra militärpress sittande. Men å andra sidan kan detta även gälla uppe i lägenheten...
EDIT: Kanske kan du gillra upp ett rör i taket i källaren som pullupsstång också. Jag hade ett rör tvärs över källargången från mitt förråd över till grannens som bara låg mellan två spjälor i det virke som själva förråden var byggda av. Så länge det inte är mer än 1,5-2m så funkar ett vanligt järnrör med några mm godstjocklek bra för pullups om man väger under 90kg.
Vattenflaska
2014-08-15, 12:45
Jag köpte bumperplates som tyvärr luktade mycket (!) gummi i början, lösningen var att låta dem stå och vädra på balkongen flera dagar samt tvätta dem, sedan så förvarade jag dem staplade på varandra med en sopsäck över, nu är det väl kanske ett år sedan jag köpte dem och nu förvaras dem bara staplade på varandra (utan sopsäck) och då luktar det inget nämnvärd. Men skulle jag köpa idag så skulle jag undvika att köpa dem som luktar och hellre då betala några kronor till för de som inte luktar.
Köpte bumperplates av två anledningar, dels så är det tystare samt att vikten skulle fördelas över en större yta (mot underlaget) än om man skulle ha "vanliga" järnvikter.
Jag har ett powerrack hemma där jag har satt rörisolering runt safety-pinsen, då slamrar det inte alls.
Gällande att köra marklyft är ju svårt att säga, jag släpper aldrig stången utan sänker den kontrollerat ned, skulle dock inte släppa stången.
Har även skaffat roddmaskin och var rädd att det skulle störa grannarna men ingen som har påpekat eller klagat något än, den används ca 3ggr/v.
Svårt för oss att veta hur pass lyhört det är hos dig men jag har iallafall tränat drygt ett år hemma och inte fått några klagomål.
Jag köpte bumperplates som tyvärr luktade mycket (!) gummi i början, lösningen var att låta dem stå och vädra på balkongen flera dagar samt tvätta dem, sedan så förvarade jag dem staplade på varandra med en sopsäck över, nu är det väl kanske ett år sedan jag köpte dem och nu förvaras dem bara staplade på varandra (utan sopsäck) och då luktar det inget nämnvärd. Men skulle jag köpa idag så skulle jag undvika att köpa dem som luktar och hellre då betala några kronor till för de som inte luktar.
Köpte bumperplates av två anledningar, dels så är det tystare samt att vikten skulle fördelas över en större yta (mot underlaget) än om man skulle ha "vanliga" järnvikter.
Jag har ett powerrack hemma där jag har satt rörisolering runt safety-pinsen, då slamrar det inte alls.
Gällande att köra marklyft är ju svårt att säga, jag släpper aldrig stången utan sänker den kontrollerat ned, skulle dock inte släppa stången.
Har även skaffat roddmaskin och var rädd att det skulle störa grannarna men ingen som har påpekat eller klagat något än, den används ca 3ggr/v.
Svårt för oss att veta hur pass lyhört det är hos dig men jag har iallafall tränat drygt ett år hemma och inte fått några klagomål.
Ok testar lite försiktigt! :) tack för svaren!!
Är det nån som vet hur ja ytterligare kan skydda golvet när ja kör mark o sånt? Pallar nog inte bygga saker finns det inte enklare sätt? Eller har ni nån ENKEL guide som förklarar??
tossefar
2014-08-15, 19:07
finns det inte enklare sätt?
Jo, du kan gå till ett gym.
Eller har ni nån ENKEL guide som förklarar??
Lägg två 22mm plywoodskivor ovanpå varandra, skruva ihop dom. Ha en gummimatta under och en över.
Klart.
Wilt the Stilt
2014-08-15, 20:23
Du kan givetvis köra en massa olika övningar i lägenheten. Men wtf marklyft :D Jag tränar bara sådant som inte låter så mycket, i lägenheten. Grannarna brukar inte föra oljud så då vill inte jag vara sämre
Lägg två 22mm plywoodskivor ovanpå varandra, skruva ihop dom. Ha en gummimatta under och en över.
Klart.
Nice köper nån på bauhaus då eller nåt.. Har du tips på specifik skiva som funkar??
Nice köper nån på bauhaus då eller nåt.. Har du tips på specifik skiva som funkar??
Ja, tex: http://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-21mm.html
Ja, tex: http://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-21mm.html
Super! Tänkte göra detta.. Men behöver en plywood skiva i denna storlek: Matta122x183 cm 12 mm tjock (den mattan ja köpte)
Ska ja såga till två plywood eller kan man hitta en på bauhaus i den längden o bredden? Om ja hittar mått i närheten - bör ja ta något för stor eller något för liten? Om de inte går å få exakt samma mått
Super! Tänkte göra detta.. Men behöver en plywood skiva i denna storlek: Matta122x183 cm 12 mm tjock (den mattan ja köpte)
Ska ja såga till två plywood eller kan man hitta en på bauhaus i den längden o bredden? Om ja hittar mått i närheten - bör ja ta något för stor eller något för liten? Om de inte går å få exakt samma mått
Från länken: Mått: 21,0 x 2400 x 1200 mm
Dom kan kanske kapa på byggvaruhuset? Vissa ställen gör sånt.
Det är väl nästan på håret att 1830 räcker i längd. En skivstång är ju 2200 lång.
Bäst dämpning får man (enligt ett avsnitt av äntligen hemma där dom byggde en hemmastudio) genom att varva hårt och mjukt. Så satsa på gummi, plyfa, gummi, plyfa, matta. Kommer ju fortfarande att dåna som fan i hela kåken men kör hårt.
Det jag skulle vara mest rädd för är att knäcka fogarna i parketten så att du står med en massa lösa skarvar i golvet sen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.