Logga in

Visa fullständig version : Hur ska jag träna (viktnedgång)

makn
2014-08-13, 20:01
Tjena
För fyra år sedan började jag träna.
4-5ggr veckan resulterade 2 år senare ungefär en riktigt muskelös kropp och ca 95kg (184cm lång)
Fick barn och tid för träning samt motivation pga trötthet osv gjorde att jag tappade suget och började halka efter.
Väger idag 104kg och är riktigt less.
Har ätit mycket skit, såsom cola/fanta/godis osv.

Sedan 2 veckor tillbaka har jag lagt ner helt och försöker äta så bra som möjligt.
Min undran är hur jag ska träna? Försöker gå ut och gå 2-3ggr veckan ca 1h åt gången.

Vill även fortsätta gymma. Ska jag köra på som vanligt eller ska jag ägna mig åt många reps och lite vila? Med vanligt menar jag tungt. :)

Om jag får svara på min egen fråga så tror jag att följande kan vara ett alt:

1.) Äta bra och lite mindre
2,) Skippa skitmat (godis, alkohol, kebab)
3.) Ut och gå några dagar i veckan
4.) Gymma som vanligt, kanske mer cardio, tex som avslutning, 20min

Vad säger ni?

Aliaas
2014-08-13, 21:19
Tjena
4-5ggr veckan resulterade 2 år senare ungefär en riktigt muskelös kropp och ca 95kg (184cm lång)
Fick barn och tid för träning samt motivation pga trötthet osv gjorde att jag tappade suget och började halka efter.

Sedan 2 veckor tillbaka har jag lagt ner helt och försöker äta så bra som möjligt.
Min undran är hur jag ska träna? Försöker gå ut och gå 2-3ggr veckan ca 1h åt gången.

Vill även fortsätta gymma. Ska jag köra på som vanligt eller ska jag ägna mig åt många reps och lite vila? Med vanligt menar jag tungt. :)

Vad säger ni?

Låter bra, ligg på ett underskott och få i dig cirka 2g protein per KV samt träna tung styrketräning med återhållsam volym så kommer allt gå galant:)

Jyboen
2014-08-13, 21:43
Tjena

Vad säger ni?

Man brukar säga att kosten är 80% och träningen 20%, så den hade jag tagit tag i i förstahand. Då menar jag inte bara ta bort godis/alkohol/pizza, utan faktiskt försöka äta lite nyttigare.

Helst separera på cardio och styrkan, och eftersom du tänkte köra 2-3 gånger i veckan så kan du sätta dessa på olika dagar.
Beroende på hur gammalt ditt barn är skulle du kunna ta barnvagnen och köra en promenad/pw/joggingtur eller vad du nu tänkt köra för cardio - om du nu vill kombinera detta.

Själv vill jag ha så tidseffektiv träning som möjligt, dvs förbränna så mycket som möjligt så snabbt som möjligt, och då tycker jag högintensiv intervallträning funkar bäst.

illiaca
2014-08-14, 00:05
Tycker hela upplägget låter bra. Tunga vikter, lite cardio, mer fokus på maten.

Hur länge sen var det du slutade träna? Med lite muskelminne och en yxa karvar du ut gainzen igen!

vicarious
2014-08-14, 10:19
Låter bra. Träna som vanligt och uteslut onödiga kalorier. Rör på dig lite extra när du har tid och motivation.