Visa fullständig version : Hjärtfrekvensens variabilitet
kalle1321
2014-08-11, 20:06
Jag har intresserad mig för det här med hjärtfrekvensens variabilitet då jag får ut data för RR-intervall från min pulsklocka men har lite svårt att förstå hur detta fungerar och påverkar hälsan. Som jag har förstått det är det så att en regelbunden, och låg?, hjärtfrekvensvariabilitet kan betyda att kroppens autonoma nervsystem inte fungerar som det ska och att blodtrycket ökar, pulsen ökar, kroppens läkningsprocesser försämras, utsöndringen av glukagon ökar vilket leder till att glukoskoncentrationen i blodet ökar, med mera. Har också läst att en större variation, och högre?, hjärtfrekvensvariabilitet då betyder att man är mer vältränad och hälsan i allmänhet är bättre.
Jag hittar dock inte speciellt mycket info om detta och undrar om det är någon som kan förklara detta lite mer ingående på en enkelt sätt. Det jag undrar är alltså ungefär följande:
Hur vet man vad som är en bra hjärtfrekvensvariabilitet?
Hur vet man vad som är en dålig hjärtfrekvensvariabilitet?
Vad kan en dålig hjärtfrekvensvariabilitet leda till?
Fick till exempel följande graf från dagens cykelpass:
108578
Hur ska man tolka den här grafen? Jag förstår att datan man får ut från en pulsklocka inte är helt exakt men det ger ju i alla fall en liten fingervisning hur det ligger till i verkligheten.
Arnoldski
2014-08-11, 20:16
Hej,
jag kan inte ge en specifik siffra på vad en bra hjärtfrekvensvariabilitet är, men man kan säga så här:
*när kroppen är avslappnad och det parasympatiska nervsystemet dominerar (hög vagal tonus) ligger kroppen och ”svänger in” regelbundet till behov sm styrs av mat, vila, temperatur etc och det yttrar sig som variabilitet i hjärtfrekvensen
*vid påslag av det sympatiska nervsystemet (fight or flight) kliver kroppen upp på en högre arbetspunkt och jobabr mer som en motor och variabiliteten uteblir
*man kan säga att en låg variabilitet i RR-intervallen *vid vila* svarar mot ett ökat stresspåslag, tex pga sjukdom eller mental stress (eller till och med hjärtsvikt). Det är normalt med låg variabilitet vid ansträngning.
*det är inte den låga rr-variabiliteten i sig som är skadlig, utan snarare att den signalerar att nåt annat är fel.
kalle1321
2014-08-11, 20:21
Hej,
jag kan inte ge en specifik siffra på vad en bra hjärtfrekvensvariabilitet är, men man kan säga så här:
*när kroppen är avslappnad och det parasympatiska nervsystemet dominerar (hög vagal tonus) ligger kroppen och ”svänger in” regelbundet till behov sm styrs av mat, vila, temperatur etc och det yttrar sig som variabilitet i hjärtfrekvensen
*vid påslag av det sympatiska nervsystemet (fight or flight) kliver kroppen upp på en högre arbetspunkt och jobabr mer som en motor och variabiliteten uteblir
*man kan säga att en låg variabilitet i RR-intervallen *vid vila* svarar mot ett ökat stresspåslag, tex pga sjukdom eller mental stress (eller till och med hjärtsvikt). Det är normalt med låg variabilitet vid ansträngning.
*det är inte den låga rr-variabiliteten i sig som är skadlig, utan snarare att den signalerar att nåt annat är fel.
Hmm, okej. Blev inte så mycket klokare av det där men du säger att en låg variabilitet i RR-intervallen svarar mot ett ökat stresspåslag, men hur vet man vad som är en "låg" variabilitet? Måste man mäta och jämföra mot ett tidigare värde eller finns det till exempel några generella värden man kan gå efter?
Jag höll på med HRV i jobbet för några år sedan (typ 5), och på den tiden var det så att det inte existerade någon riktig uppfattning om vad som var en "normal" eller en "bra" hjärtfrekvens. Det har bedrivits en del forskning, men den har främst resulterat i det som Arnoldski är inne på, att man konstaterat att grupper med vissa sjukdomar (t.ex. neurologiska sjukdomar, diabetes med nervskador, hjärt/kärlsjukdom, stressrelaterad sjukdom) skiljer sig från friska kontrollpersoner genom att ha en lägre variabilitet, vilket man ju förenklat kan läsa som att de har en sämre förmåga att snabbt anpassa sig till förändringar i den yttre eller inre miljön. Det har, vad jag vet, aldrig någonsin handlat om att en dålig hjärfrekvensvariabilitet skulle orsaka sjukdom, utan alltid om en sämre variabilitet som resultatet av sjukdom.
Analys av HRV är inget som rutinmässigt används i sjukvården; det kan användas i diagnostiken av vissa sjukdomar, men i mycket är det fortfarande på forskningsstadiet, och intressant som metod för att försöka ta reda på mer om varför det blir som det blir vid vissa sjukdomstillstånd. Det är vidare ganska svårt att analysera sin egen på hobbynivå; dels för att det krävs viss matematisk magi innan man får ut något vettigt av data (jag vet inte hur mycket klockan består med?), dels för att det inte finns något bra normalmaterial att jämföra med. För att det skall gå att få ut något vettigt av en registrering av någons HRV krävs att man också har något att relatera den till, läs symptom/besvär som skulle kunna förklaras av eller leda till dålig hjärtfrekvensvariabilitet. Det är väldigt kul att jobba med som forskare, men jag tror att det är svårt att få ut något vettigt av det på hobbynivå.
(Är man hyfsat ung, frisk och kan träna regelbundet utan besvär skulle jag säga att man kan utgå från att ens HRV är god och ganska hög.)
Arnoldski
2014-08-11, 20:36
Japp, egentligen måste du vara din egen referens.
Tex finns det en kommersiellt tillgänglig funktion som heter HRV footprint som används för hjärtsviktspatienter som utrustats med hjärtsviktspacemaker (CRT, fabrikat Boston Scientific). En minskad HRV hos patienten i fråga kan då utlösa ett larm som leder till att patienten ombedes kontakta sin läkare, eller åtminstone utgöra diagnostiskt underlag vid nästa läkaruppföljning.
Men som jag var inne på från början -din HRV under ansträngning är inget vidare bra mått på nånting så vitt jag vet, annat än att det kanske kan vara kul att följa. Din HRV under vila kan däremot som sagt (relativt sig själv) prediktera viss ohälsa.
kalle1321
2014-08-11, 20:54
Tack för svaren, nu förstår jag det hela lite bättre. Klockan visar RR-intervall, puls, VO2-max, EPOC och sen sträcka, hastighet och sådant. Man kan kolla hur till exempel RR-intervallet (som den registrerar var tredje sekund) förhåller sig till pulsen och annan data (vilket kanske kan vara intressant?). Jag kan till exempel gå tillbaka en månad och kolla samma data som nu och jämföra.
Ska i alla fall försöka lära mig mer om det och följa det lite noggrannare och se hur det förändras i förhållande till andra faktorer.
Om du vill fördjupa dig: https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/20055/9789513935566.pdf?sequence=1
http://www.firstbeat.com/userData/firstbeat/download/white_paper_recovery.pdf
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.