Visa fullständig version : Köpa "hemmagym"
Hej!
Jag kör stronglift 5x5 och kör alltså endast övningar med skivstången.. Bänk, mark, knäböj osv...
Jag skulle därför vilja köpa detta så billigt det bara går:
- Skivstång & Vikter
- Skivstångställning (För mark och till bänk)
- Bänk (För att kunna köra bänk också)
- Matta (så att golvet inte skadas)
Har ni några tips om var man kan köpa det som billigast?? Hittar inget på biltemas hemsida, inte heller Julas hemsida..
Sen har vi skitdåligt med plats hemma för detta så vi tänkte improvisera fram en yta i badrummet. Finns det nån nackdel med det som jag inte tänkt på? :P Kommer det rosta direkt etc? För att det blir ju ganska fuktigt o stänk i badrum tänkte ja..
tossefar
2014-08-11, 19:23
Det kommer aldrig att bli billigare än att helt enkelt gå till gymmet. Begagnade eleikogrejer kommer ibland upp på blocket, kika där.
Du kan inte släppa en skivstång på badrumsgolvet. Hur skulle du kunna faila i t.ex. böj i badrummet?
Det kommer aldrig att bli billigare än att helt enkelt gå till gymmet. Begagnade eleikogrejer kommer ibland upp på blocket, kika där.
Du kan inte släppa en skivstång på badrumsgolvet. Hur skulle du kunna faila i t.ex. böj i badrummet?
Är det eleiko jag söker på? Ett märke?
Alltså du menar för golvet ? Att det går sönder? Tänkte isånnafall köpa golvskydd, sånt här etc: http://www.traningsmaskiner.com/golvskydd/golvskydd
Och knäböj failar man väl sällan i.. hänger tillbaka den på skivstångsställningen.. När jag ska maxa får jag ju gå till gymmet eller så?
Arnoldski
2014-08-11, 20:20
Jag handlade mitt på nåt som hette typ västsvenska träingsprodukter (googla, så hittar du det).
Jag köpte skivstång (20 kg), gummiviktset (typ 200 kg), power rack, inställbara hantlar (5-35 kg), latspulldown/sittande rodd-ställning (som man lastar med viktskivor) och inställbar bänk, med benspark/lårcurl-del och allt detta gick på typ lite drygt 20 000:- och det tycker jag lätt var värt det.
tossefar
2014-08-11, 21:00
Är det eleiko jag söker på? Ett märke?
Alltså du menar för golvet ? Att det går sönder? Tänkte isånnafall köpa golvskydd, sånt här etc: http://www.traningsmaskiner.com/golvskydd/golvskydd
Och knäböj failar man väl sällan i.. hänger tillbaka den på skivstångsställningen.. När jag ska maxa får jag ju gå till gymmet eller så?
Ja, eleiko är ett svenskt märke som gör högkvalitativ utrustning för exempelvis OS. De är dyra, men håller väldigt länge, så om man kan hitta begagnat så är det ett bra köp.
Jag hade hellre ställt mig på gräsmattan än i badrummet. Finns inte ett badrumsgolv som klarar upprepade dunsar av marklyftsvikter. För att inte tala om alla grejer som kommer att rasa ur skåpen...
Ja, eleiko är ett svenskt märke som gör högkvalitativ utrustning för exempelvis OS. De är dyra, men håller väldigt länge, så om man kan hitta begagnat så är det ett bra köp.
Jag hade hellre ställt mig på gräsmattan än i badrummet. Finns inte ett badrumsgolv som klarar upprepade dunsar av marklyftsvikter. För att inte tala om alla grejer som kommer att rasa ur skåpen...
Men om man har en sån skyddsmatta under då? Så vore man ju kunna släppa den när man kör marklyft..
Typ denna http://www.blocket.se/goteborg/Gymgolv___Gymmatta_30277660.htm
Mackie Messer
2014-08-11, 21:44
Det finns en bra sida som heter powerzite.något. De har ett hemmagym för c:a 8700 som jag tycker ser vettigt ut. Det ingår bänk, ställning stång och vikter upp till iaf. 130 kg. Sen kan jag inte uttala mig om hur det ser ut i ditt badrum. Min första reaktion är att det låter olämpligt men det måste du avgöra själv.
Kolla Gymkompaniet eller Ölme bodypower equipment. Jag har handlar från båda.
Om du behöver skyddsmatta så funkar stallmatta bra, borde bli billigare än gymmattor. Jag fick tag på 2mX3mX20mm för ca 600kr, dock inte i Sverige.
VoDaresVins
2014-08-12, 09:44
Om du ska lyfta i badrummet så är väl nog plattor med gummikant att föredra. Ville annars bara höja en röst för förmånligare utrustning. Jag köpte min stång + 120kg järnplattor för 250€. Har nu lyft med dessa hemma sedan 2007. Inget fel på stången än. Har visserligen aldrig släppt ner vikten i golvet utan att bromsa och har inte lastat på mera än 140. Det jag vill få fram är att man kan träna bra länge hemma utan att satsa i en svindyr stång.
Nu är ju inte TS helt en nybörjare, men sett i många trådar nybörjare som frågar om hemgym och de blir direkt rådgivna att satsa över 10tkr i stång + vikter. Personligen tycker jag det är overkill att börja med. Hur stor del av de som börjar träna tränar verkligen vidare 5-10 år senare. Det är nog inte majoriteten.
Mackie Messer
2014-08-12, 09:48
250 euro. Bor du i Finland eller?
Mackie Messer
2014-08-12, 09:50
Du får gärna tala om var man kan hitta så billig utrustning. Jag tipsade om.det jag har hittat som jag tycker är vettigt. Har någon annan hittat vettig utrustning till billihate pris så varsågod.
VoDaresVins
2014-08-12, 10:51
Du får gärna tala om var man kan hitta så billig utrustning. Jag tipsade om.det jag har hittat som jag tycker är vettigt. Har någon annan hittat vettig utrustning till billihate pris så varsågod.
Jo bor i Finland och köpte mitt skivstångsset här från Intersport. Priset är kanske inte samma mera men knappast skjutit i höjden heller.
Mitt svar var inte riktat till dig. Ville bara lägga fram att man kan träna bra länge med billigare utrustning. Utan tvivel är en Eleikostång en bra investering, men jag skulle åtminstone inte säga åt en nybörjare att hen "bör" skaffa en sån direkt.
Jo bor i Finland och köpte mitt skivstångsset här från Intersport. Priset är kanske inte samma mera men knappast skjutit i höjden heller.
Mitt svar var inte riktat till dig. Ville bara lägga fram att man kan träna bra länge med billigare utrustning. Utan tvivel är en Eleikostång en bra investering, men jag skulle åtminstone inte säga åt en nybörjare att hen "bör" skaffa en sån direkt.
Här har du en som bugar och tackar för tipset.
Jag är också på G att köpa lite prylar till garaget men med nybyggt hus och målning och altanbygge på gång så blir budgeten något begränsad.
Jag tackar också 3bz för tipset av stallmatta istället för gymmatta, låter helt klart vettigt och prisvärt som alternativ till de dyra gymmattorna :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.