handdator

Visa fullständig version : Nacke skjuter fram

utsvulten
2014-08-10, 23:20
Tjena gott folk!

Tränade med en vän nyligen och märkte att hans nacke sköts fram under vissa övningar. Det var ganska markant och inte en liten framskjutning. Detta hände när vi gjorde, Corner rows, Cable curls och Face pulls (minns inte om det var på fler övningar).
I vanliga fall så är inte nacken framåtskjuten och kroppshållningen är ganska normal.
Personen ifråga har gymmat i ca 1,5år och kört innebandy/fotboll tidigare.

Till min fråga eller frågor.
Något som sett det tidigare eller har erfarenhet från det?
Vad beror det på och hur kan man minimera det (känns inte som att det är så bra för hållningen)?

Tack på förhand!

Richter
2014-08-11, 00:26
Låter som Upper Crossed Syndrome. Det är inte så ovanligt, och jag har själv haft det till mild grad.
För min del kunde jag arbeta bort det genom att "göra en dubbelhaka" i de övningar där det uppstod. Det finns förmodligen en del tips man kan googla sig till, annars kan en sjukgymnast eller välutbildad PT hjälpa honom.

sungun
2014-08-11, 01:01
Han kanske är stel i sina nackmuskler å då drar det obehagligt i vissa övningar, varför han då skjuter fram huvet för att slacka musklerna.

utsvulten
2014-08-11, 11:05
Låter som Upper Crossed Syndrome. Det är inte så ovanligt, och jag har själv haft det till mild grad.
För min del kunde jag arbeta bort det genom att "göra en dubbelhaka" i de övningar där det uppstod. Det finns förmodligen en del tips man kan googla sig till, annars kan en sjukgymnast eller välutbildad PT hjälpa honom.

Tack! Precis någon liknande svar var det jag var ute efter.