Visa fullständig version : Bygger smala eller breda chins bredd på ryggen?
Som rubriken lyder, är det axelbredda, ännu bredare eller kanske smala chins som bygger bredd på ryggen?
Vad på ryggen tränar man om man gör smala, axelbreda samt ännu bredare chins?
Alla.
Samma svar på alla övningarna.
breda för bred rygg kompis
Armed Dingo
2014-08-11, 06:41
breda för bred rygg kompis
Nej kompis. Latsen får större rom om du håller axelbrett.
pezrulezhaakon
2014-08-11, 08:10
Nej kompis. Latsen får större rom om du håller axelbrett.
ROM är inte enda faktorn för effektiv träning. I detta fallet avgör bla rörelseplan och belastat ROM.
Har för mig att smalt/axelbrett med supinerat grepp gav störst muskelaktivering bland olika varianter.
dluddeckens
2014-08-11, 09:25
Avser du Latissimus när du säger "bredd"? Isf tycker jag personligen att rodd är bäst.
Armed Dingo
2014-08-11, 10:53
Har för mig att smalt/axelbrett med supinerat grepp gav störst muskelaktivering bland olika varianter.
Har också läst samma studie.
Jag kör fortfarande axelbrett pronerat. Vet inte varför egentligen. Men det gav näst bäst aktivering har jag för mig.
Mitt svar gäller varken smalt eller brett grepp men kanske ett tips för att variera jobbet och få en skön träningsvärk.
Jag fick en disksänkning i nacken, C5 - C6, och hade problem att träna latsdrag utan att få ont och lade då om latsdragen totalt.
Byt ut stången mot ett vanligt "tricepsrep" och dra nedåt och ut med armbågarna sittandes rak i ryggen, för mig gav det ingen smärta i nacken men en otrolig känsla i just latsen och härlig träningsvärk dagarna efter.
Järnvilja
2014-08-12, 09:30
Som rubriken lyder, är det axelbredda, ännu bredare eller kanske smala chins som bygger bredd på ryggen?
Jag vet inte exakt vilka olika delar som tränas vid olika chins. Men det jag skulle rekommendera är att du varierar. Kanske nån månad breda, nån månad smala etc etc. Experimentera dig fram och hitta vad som är bäst just för dig :)
Commando1980
2014-08-12, 12:01
Alla varianter bygger upp ryggen.
Alla varianter bygger upp ryggen.
+1 precis variera i mängder i utföranden, marklyft, chins, rodd/hantel/stång/kabel. obs! chins är överkroppens marklyft, kör hårt.
filmjölk
2014-08-21, 21:54
Båda varianterna är jättebra. variera med olika grepp!
+1, får mest kontakt och träningsvärk av den varianten i lats.
Får ingen träningsvärk av viktade chins, inte för att träingsvärk är allt men^^
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.