Visa fullständig version : Konsultkostnad i företag
Hej hopp. Skatteverket har stängt idag så jag kan inte ringa och fråga. Tänkte om nån här vet.
Om jag utvecklar spel, och tar in någon som jag hittat som hjälper mig, t.ex i USA eller Frankrike, som jag pröjsar via Paypal. Kan jag dra av detta i mitt egna företag(enskild firma)?
Handlar det om ett företag eller en privatperson som kör svart?
Handlar det om ett företag eller en privatperson som kör svart?
Förmodligen privatperson som kör svart.
Men spelar det någon roll för min del? Om jag betalar någon är det väl upp till personen att deklarera det, eller har jag fel?
PureWhey
2014-08-10, 20:04
Arbetsgivaravgifter betalar du antar jag? (Förstår inte riktigt frågan.)
MasterChief
2014-08-10, 20:11
Förmodligen privatperson som kör svart.
Men spelar det någon roll för min del? Om jag betalar någon är det väl upp till personen att deklarera det, eller har jag fel?
Ja, det har du. Skatteregler måste följas av samtliga parter delaktiga i transaktionen.
Om du handlar en tjänst inom EU av ett företag (tex i Frankrike) så blir Sverige beskattningsland och i regel använder man sig av omvänd skattskyldighet där du deklarerar både ingående och utgående moms. De fakturerar utan moms och du lägger på både ingående och utgående moms på fakturan, och detta särredovisas på momsdeklarationen. Då blir man även skyldig att ha koll på säljarens VAT-nummer.
Om du köper tjänster av en som inte är näringsidkare så blir ju det frågan om ett slags anställningsavtal och ska behandlas därefter.
Jag skulle inte köpa in svarta tjänster till mitt företag.
Alright, jag fick svar på frågan. Redovisa inte tjänsterna/kostnaderna genom företaget. :)
Stort söndagstack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.