Visa fullständig version : Olika styrkor i olika benövningar
eliashakanssson
2014-08-09, 18:56
Ja som titeln lyder, Jag är nyfylld 14 åring och i orkar 120kilo i benpress på maskin men bara 35-40 kilo i knäböj/squats och ännu mindre i lunges. Är det normalt?
monsa123
2014-08-09, 19:32
Ja det är normalt. Benpress tar man alltid mer i än knäböj. Jag tar 200 i knäböj men slänger väl ut några reps på 400 kg i benpress.
Ja det är normalt. Benpress tar man alltid mer i än knäböj. Jag tar 200 i knäböj men slänger väl ut några reps på 400 kg i benpress.
Samma här, knäböjer 140kg men kan ta 300-400kg i benpress beroende på maskin.
Benpressen är en väldigt dålig styrkemätning. Finns många som knappt kan knäböja, men ändå trycker upp närmre 400kg benpress. Själv klarar jag 210kg knäböj, men tycker +300kg benpress känns tungt!
Sheogorath
2014-08-09, 20:17
Benpress är en dålig styrkemätare personer emellan (som inte tränar ihop) eftersom det inte finns någon standard för vilken maskin som ska nyttjas och vilket utförande som är godkänt.
Vissa benpressar kan man i princip lasta på hur mycket som helst i.
Benpress är en dålig styrkemätare personer emellan (som inte tränar ihop) eftersom det inte finns någon standard för vilken maskin som ska nyttjas och vilket utförande som är godkänt.
Vissa benpressar kan man i princip lasta på hur mycket som helst i.
Ja, vissa benpressar har jag kunnat lasta på 400kg, medan där jag tränar i dag så går jag helst inte över 220kg. Fast benpress är ju aldrig en bra styrkemätare, förutom i just benpress då. Vad nu det skulle vara bra för! :d
ARMSTARK
2014-08-11, 08:24
Här är en bild som illustrerar det vi pratar om rätt tydligt:
http://i62.tinypic.com/68sgsg.png
Benpress enligt bilden som Armstark postat så med 45graders lutning halveras vikten du trycker upp om vi bortser från friktionen.
Sen som alla skriver går det inte att jämföra övningar emellan...
Detta är en sanning som bidrar till styrkedepression för sådana som mig som endast kan benpressa och inte knäböja :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.