handdator

Visa fullständig version : Carbs or no carbs? That is thw question

phatboi
2014-08-08, 13:15
Tja,

Satt och läste i 2 olika böcker (+ ett par sajter) om kost, fettminskning osv. Å ena sidan påstås att man ska äta 5-6 mindre måltider per dag och å andra räcker 1-3 gånger. Å ena sidan kan man skippa frukosten om man inte är hungrig å andra sidan ska man äta frukost då kroppen behöver det efter "fastan" under natten. Å ena sidan ska man äta kolhydrater, å andra ska man inte det.

Vad gäller? Ska man äta 5-6 måltider om dagen eller 3? Ska man skippa kolhydraterna (typ lchf eller nån form av carb cycling) eller ska man käka kolhydrater och bara äta lite mindre portioner för att minska i fett.

Blir helt förvirrad... just nu äter jag 2 måltider + 2 mellanmål mellan 12-20.00. Käkar inte så mkt kolhydrater under dagen (bortsett från det som finns i grönsaker, kvarg, yoghurt och sånt), men jag äter kolhydrater på kvällen till sista måltiden efter gymmet. Jag går ner i vikt och behåller min styrka, men det går så jäkla sakta. Vill skynda på förbränningen då jag har 5-7 kg kvar jag vill gå ner. Ska jag dra ner ytterliggare på kalorierna eller ska jag skippa kolhydraterna helt (bara fylla på när det verkligen behövs, t ex var 7e eller 14e dag)?

Reaper123
2014-08-08, 13:30
Min personliga upptäckt, är att om jag äter mer kolhydrater blir jag mer aktiv i vardagen samt presterar bättre på gymmet, under deff.

Just detta underlättar helt klart, för presterar man bra på gymmet så borde man minimera muskelförlusten maximalt mot att knappt ha energi för att genomföra ett pass. Är jag mer aktiv, ökas mitt energibehov = mer kcal att äta.

Problemet är ju om man har en väldig snål kcalbudget, tvingas att dra ner på protein/fett för att kunna äta tillräckligt med kolhydrater för att må/prestera bra.

I mitt fall har jag alltid kunna äta minst 2ggr kv protein och 0,5-1ggr kv fett och fortfarande haft gott om plats för en hel del kolhydrater :)

Så hur du ska göra, ja... äter du dina kolhydrater efter gymmet så har du åtminstone gjort något för att fylla på glykogenet och maximera din återhämtning. Sen om det innebär 50 eller 200g kolhydrater, ja det har ju med din totala kcalbudget att göra...

Skippa dom "helt", känns för mig helt onödigt om vi nu inte pratar deffa på sjukt lågt kcalintag. Men att skippa dom helt, kan i ditt fall göra att du får ett större kcalunderskott och på så vis går ned i vikt fortare (vilket du verkar vilja).

Kvicksilver
2014-08-08, 13:39
Jag tror på att hålla det enkelt. Köra 2-3g protein/kkv 1g fett/kkv och sedan fylla upp med kolhydrater till sin kalorigräns.
Tre måltider om dagen samt några mellanmål. Avsluta dagen med lite kasein så nattens "fasta" inte blir så lång.
Tror det är väldigt viktigt med kolhydrater efter träningen för återhämtningens skull så nästa pass blir bra.
Att dra ner på kalorierna för mycket i panik riskerar ett orsaka förlust av muskelmassa.
Kolhydraterna är en förutsättning för att man ska orka träna och på så sätt behålla maximalt med massa under deffen.

Löpsko
2014-08-08, 15:32
Kört snart 19 veckor på lågt kh intag och det funkar bra för mig. Kör 2-3 gympass i veckan men är väldigt slö Imellan passen. Fördelen med lågt kh är att man kan äta jävligt god mat. Sen tycker jag att det är lättare att hålla sig borta från sötsaker om man utesluter kolhydraterna helt. Självklart får jag i mig från grönsaker och mjölkprodukter men det blir inga större mängder.

Starvation
2014-08-08, 16:01
Tränar du styrketräning så ska du alltid äta kolhydrater. Om du nu tränar mer än 2-3ggr per vecka. När jag uteslöt kolhydrater och fortsatte träna varje dag blev jag kraftigt svagare.

Pretorian
2014-08-08, 17:51
Carbs or no carbs?

Carbs

Adrianite
2014-08-08, 18:10
Beror helt och hållet på hur du själv upplever att du presterar och orkar med vardagslivet och träningen.

Personligen så äter jag endast kolhydrater en dag i veckan, resterande dagar runt 0-20g Kolhydrater. Inte av någon speciell anledning att det blivit så, föredrar endast att spendera mina kalorier på proteiner och fetter, och brukar bli högre kolhydratsintag en dag i veckan med familj, vänner eller släkt.

Upplever inte någon större skillnad i prestation mellan dagen efter kolhydratsintaget eller övriga dagar, har inte förlorat i styrka eller nått en träningsplatå, och känner inget behov av kolhydrater.

Å andra sidan så har jag aldrig ätit en kost som är rik på kolhydrater, så det är svårt att avgöra hur annorlunda jag skulle kunna prestera utan en referenspunkt, men hittills har detta fungerat väl för min del med ett träningsschema på 5x Pass i veckan, en muskelgrupp om dagen följt av 15-20min Cardio, varav 2 Pass HIIT.

Finns massor med vetenskap bakom insulin och måltidsfrekvens, glukagon och serotonin och kolhydraters olika effekt osv., men det är knappast något som du behöver tänka på såvida du inte ligger i tävlingsform och vill vara optimal. Använd det antal måltider som passar dig bäst och den fördelning av makros som du personligen föredrar.

Som exempel så fastar jag 24h varje dag middag-middag med träningsfönster mellan 12:00-17:00, middag runt 20:00. Passar mig bra.

J3T69
2014-08-08, 18:47
Pwrsonligen är jag inne på Reapers linje att jag presterar sämre med ett lägre kolhydratsintag pluss att jag blir mindre aktiv i vardagen.
En diet skall ju inte vara sådan att din prestation på gymmet blir lidande.
TS:du får prova och se vad som fungerar för dig helt enkelt.

eiri
2014-08-08, 21:04
Tränar du styrketräning så ska du alltid äta kolhydrater. Om du nu tränar mer än 2-3ggr per vecka. När jag uteslöt kolhydrater och fortsatte träna varje dag blev jag kraftigt svagare.

det här typ, ska du sitta stilla gör som du vill men annars så.

Sheogorath
2014-08-08, 21:15
LCHF är för tjockisar som inte vill träna. Respect and honour to the king.

Tobbey
2014-08-08, 21:27
Nu när jag lärt mig effekten av ett högre kolhydrats-intag på träningen och i livet överhuvudtaget genom egna observationer kommer jag aldrig att (med flit) sänka kolhydraterna, det är som dag och natt med mycket/lite kolhydrater på träningen dagen efter.

Ska jag se till prestation är det kolhydrater som gäller hela vägen, MEN jag kan personligen hålla mig på lägre kcal-intag lättare genom att minska på kolhydraterna vilket då "tvingar" mig till att äta annan mat som är kolhydratsfattig, vilken i sig ofta är mer mättande och således underlättar viktminskningen eftersom jag slipper gå runt hungrig lika många timmar under dygnet.

EnergiÖverskott
2014-08-09, 06:05
Hur ofta du ska äta och vilken sammansättning din kost ska ha är något du själv får luska ur. Vissa mår bra av att äta 400 gram kolhydrater/dag och relativt fettsnålt medans andra mår bra av att äta 40 gram kolhydrater per dag och den absolut största energimängden kommandes från fett. På samma sätt upplever vissa att 2 måltider/dag är vad som får dem att må bäst, medans andra upplever att 6 måltider/dag är att föredra.

Jag tycker inte att du ska lyssna på varken de som säger att "LCHF är för tjockisar som inte vill träna" eller de som är helt ohyggligt rädda för morötter och menar att kolhydrater är djävulens påfund. Istället får du testa dig fram och hitta ett koncept för både måltidssammansättning och måltidsfrekvens som du själv upplever är vad som passar dig bäst.

jonas_u
2014-08-09, 08:34
Hur ofta du ska äta och vilken sammansättning din kost ska ha är något du själv får luska ur. Vissa mår bra av att äta 400 gram kolhydrater/dag och relativt fettsnålt medans andra mår bra av att äta 40 gram kolhydrater per dag och den absolut största energimängden kommandes från fett. På samma sätt upplever vissa att 2 måltider/dag är vad som får dem att må bäst, medans andra upplever att 6 måltider/dag är att föredra.

Jag tycker inte att du ska lyssna på varken de som säger att "LCHF är för tjockisar som inte vill träna" eller de som är helt ohyggligt rädda för morötter och menar att kolhydrater är djävulens påfund. Istället får du testa dig fram och hitta ett koncept för både måltidssammansättning och måltidsfrekvens som du själv upplever är vad som passar dig bäst.

+1

Finns inget "man ska".

mTOK
2014-08-09, 08:45
En sak som jag märkt när jag utesluter kolhydrater under deff är att det påverkar min sömn.
Jag kan vakna flera ggr och har väldigt svårt att somna om igen.
Är det fler som har upplevt detta????

Shqypnia
2014-08-09, 09:39
Carbs är ditt bränsle.

Löpsko
2014-08-09, 09:45
LCHF är för tjockisar som inte vill träna. Respect and honour to the king.

dvs den stora massan.

Sheogorath
2014-08-09, 09:57
dvs den stora massan.

Ja. Men här på Kolozzeum tränar vi eftersom vi inte bara villa hålla en något-så-när kroppsvikt utan också vill vara hälsosamma. Mm.

Löpsko
2014-08-09, 10:11
ja. Men här på kolozzeum tränar vi eftersom vi inte bara villa hålla en något-så-när kroppsvikt utan också vill vara hälsosamma. Mm.

:d

anvihl
2014-08-09, 10:26
Ät det du tycker är gott och så att du kan prestera på gymmet och nå dina mål. Kolhydrater eller inte, måltidsfrekvens etc spelar inte så jäkla stor roll så länge du mår bra och presterar som du vill.

Tänk att du ska kunna äta som du gör idag även om tre månader och om tre år. Extremiteter åt nått håll är ofta inte särskilt hållbart. Även om man vill gå ner i vikt eller gå upp vikt är det i regel betydligt mer hållbart att göra det långsamt såvida man inte har en väldigt stor övervikt.

vicarious
2014-08-11, 08:52
tänk att du ska kunna äta som du gör idag även om tre månader och om tre år. Extremiteter åt nått håll är ofta inte särskilt hållbart. även om man vill gå ner i vikt eller gå upp vikt är det i regel betydligt mer hållbart att göra det långsamt såvida man inte har en väldigt stor övervikt.

+1.

timoat
2014-08-13, 20:36
En sak som jag märkt när jag utesluter kolhydrater under deff är att det påverkar min sömn.
Jag kan vakna flera ggr och har väldigt svårt att somna om igen.
Är det fler som har upplevt detta????

Tvärtom, sover mycket bättre utan carbs.

Ni som säger at ni blir trötta utan kolhydrater, hur länge testade ni? Det kan ta 2-3 veckor innan kroppen hamnar i ketos, och man blir märkbart slöare under den tiden, men sen kommer man ifatt igen. Om ni inte testat low carbs (under 20 g totalt om dagen) i minst en en månads tid tycker jag att ni ska göra det för att kunna uttala er om hur bra eller dålig det är.

Löpsko
2014-08-13, 20:40

Ni som säger at ni blir trötta utan kolhydrater, hur länge testade ni? Det kan ta 2-3 veckor innan kroppen hamnar i ketos, och man blir märkbart slöare under den tiden, men sen kommer man ifatt igen. Om ni inte testat low carbs (under 20 g totalt om dagen) i minst en en månads tid tycker jag att ni ska göra det för att kunna uttala er om hur bra eller dålig det är.

word

qjendav
2014-08-14, 13:57
Jag tror det där med kolhydrater eller inte på deff är väldigt individuellt och genetiskt betingat. För vissa funkar LCHF medan det för andra människor inte fungerar alls. Därav har folk så extrema åsikter om de. Samma sak med hur lågt man kan gå i energimängd och hur mycket effekt träningen ger i förbränningssyfte tror jag är indivuduellt.

Man kan testa detta på bland annat [/URL] [url]http://dna-medic.com/ (http://dna-medic.com/) som ger svar på dessa frågor.
Jag fick svaret för knappt 1½ vecka sedan och har bara följt råden sedan dess men hittills verkar de mycket lovande!

Alltidxx
2014-08-14, 14:14
Jag tror på att hålla det enkelt. Köra 2-3g protein/kkv 1g fett/kkv och sedan fylla upp med kolhydrater till sin kalorigräns.
Tre måltider om dagen samt några mellanmål. Avsluta dagen med lite kasein så nattens "fasta" inte blir så lång.
Tror det är väldigt viktigt med kolhydrater efter träningen för återhämtningens skull så nästa pass blir bra.
Att dra ner på kalorierna för mycket i panik riskerar ett orsaka förlust av muskelmassa.
Kolhydraterna är en förutsättning för att man ska orka träna och på så sätt behålla maximalt med massa under deffen.

Man skulle kunna tro att du är min tvillingbror när man läser upplägget.

Kvicksilver
2014-08-14, 14:49
Man skulle kunna tro att du är min tvillingbror när man läser upplägget.

Vi kanske har samma pappa :d
Är du liten och klen precis som jag?

Xead
2014-08-14, 18:41

Körde LCHF i något halvår som test, under 20g kolhydrat/dag. Mådde helt OK, inget utöver det vanliga. Tappade en del stryka och kände aldrig samma pump på gymmet som innan men livet överlag rullade på bra och som sagt, mådde prima förövrigt.

Gick sedan över till den traditionella tallriksmodellen med lite inslag av PF och helt ärligt så mår jag minst lika bra, har bättre pump på gymmet och inget sötsug whatsoever.

timoat
2014-08-14, 20:40
Körde LCHF i något halvår som test, under 20g kolhydrat/dag. Mådde helt OK, inget utöver det vanliga. Tappade en del stryka och kände aldrig samma pump på gymmet som innan men livet överlag rullade på bra och som sagt, mådde prima förövrigt.

Gick sedan över till den traditionella tallriksmodellen med lite inslag av PF och helt ärligt så mår jag minst lika bra, har bättre pump på gymmet och inget sötsug whatsoever.

De är asbra! Jag funderar själv på att återinföra svarta bönor när jag nått min målvikt, och hoppas att sötsuget håller sig borta, eller att självdisciplinen återvänder!

Zababa
2014-08-17, 05:02
Kolhydrater är som syre för mig. Utan det klarar jag knappt av någonting och blir sjuk. Känns som att man stressar CNS mer utan carbs när man tränar? Sen när man väl äter carbs efter ett uppehåll kombinerat med träning så infinner sig en känsla av välmående som jag inte får annars. Carbs is the shiet. Punkt. Det man kan utföra på carbs kan man inte utföra utan.

Erkänner dock att jag aldrig pushat mig en månad till ketos.

Måste säga att det är lättare för mig att hamna på kcal minus genom att ta bort fettet än kolhydraterna. Borde säga sig självt faktiskt i och med energitätheten. Potatis vs Bea liksom... easy.

alphahanen2
2014-08-17, 11:41
Energin på mina pass hittills utan vidare mycket kolhydrater har jag aldrig upplevt tidigare. Jag överdriver inte när jag säger att efter ett 2h intensivt pass är det egentligen bara styrkan som är borta, energin och lusten/viljan att träna är kvar.

"LCHF är för tjockisar som inte vill träna"? Jag vet att det är skrivet med glimten i ögat. Men jag har ändå en motfråga. Hur kan det anses vara bra av många här på forumet att lassa i sig massa glass, bullar o godis och landa på 400-600g kolhydrat om dagen men inte att sänka intaget av sånt skit o istället äta mat med bra fetter i sig? FYI gainar man inte ett skit av att trycka i sig ett packet glass om dagen. Det om något är isf ett tjockisbeteende!

Den enda onyttiga jag fått i mig den senaste månaden är ca 100g glass och några öl utöver några gånger jag åt kanske lite pasta, nån kebabrulle osv. Placebo-effekt eller ej, jag har nog fan aldrig mått bättre kroppsligt!

timoat
2014-08-17, 11:54
Energin på mina pass hittills utan vidare mycket kolhydrater har jag aldrig upplevt tidigare. Jag överdriver inte när jag säger att efter ett 2h intensivt pass är det egentligen bara styrkan som är borta, energin och lusten/viljan att träna är kvar.

"LCHF är för tjockisar som inte vill träna"? Jag vet att det är skrivet med glimten i ögat. Men jag har ändå en motfråga. Hur kan det anses vara bra av många här på forumet att lassa i sig massa glass, bullar o godis och landa på 400-600g kolhydrat om dagen men inte att sänka intaget av sånt skit o istället äta mat med bra fetter i sig? FYI gainar man inte ett skit av att trycka i sig ett packet glass om dagen. Det om något är isf ett tjockisbeteende!

Den enda onyttiga jag fått i mig den senaste månaden är ca 100g glass och några öl utöver några gånger jag åt kanske lite pasta, nån kebabrulle osv. Placebo-effekt eller ej, jag har nog fan aldrig mått bättre kroppsligt!

You said it brotha! Jag har aldrig mått bättre, både mentalt och fysiskt. jag tror att folk helt enkelt inte läser på ordentligt, eller så vill de inte inse att de tänker fel. Skygglappar!

Måste säga att det är lättare för mig att hamna på kcal minus genom att ta bort fettet än kolhydraterna. Borde säga sig självt faktiskt i och med energitätheten. Potatis vs Bea liksom... easy.

Det är det som är grejen, eftersom fett och mindre protein (20-25% av dagliga intaget, men ej under 30 g per måltid) inte stimulerar insulin så sker ingen eller minimalfettinlagring (beroende på hur stort överskott du ligger på), och kroppen använder fettet du äter samt fettet du har på kroppen som bränsle. MEN du MÅSTE vara i ketos, äter du för mycket protein eller kolhydrater så stimulerar du insulinfrisättningen, och kroppen börjar lagra fett, samt omvandla kolhydraterna och proteinet du inte använder till fett.

Magnus N
2014-08-17, 12:46
Till ovanstående

Men protein frisätter väl visst insulin och gör det rätt bra med, princip samma utsträckning som vitt bröd etc

http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-3-kolhydrater-insulin-fettinlagring/

Så tolkar iaf jag texten

Jontalinen
2014-08-17, 18:49

Man måste alltså välja mellan LCHF och "massa glass, bullar och godis"? Det finns mellanting.

Och jo, de flesta av oss upplever att de "gainar" av att äta mycket kolhydrat. Måste dock inte vara i form av sötsaker om man inte vill det.

alphahanen2
2014-08-17, 18:59
Man måste alltså välja mellan LCHF och "massa glass, bullar och godis"? Det finns mellanting.

Och jo, de flesta av oss upplever att de "gainar" av att äta mycket kolhydrat. Måste dock inte vara i form av sötsaker om man inte vill det.

Var skrev jag att man måste välja? Jag undra hur folk tänker när de resonerar att det är OK att käka skräpmat men inte bra mat med bra fetter i.

alphahanen2
2014-08-17, 19:04
På vilket sätt skulle man gaina om man käkar massa glass? Jag vet att man ökar kaloriintaget och går upp i vikt men hjälper det verkligen muskeluppbyggnaden så mycket? Jag tror man skulle tjäna mycket mer på att istället äta mer riktig mat. Men det är som sagt bara en tanke.

Jontalinen
2014-08-17, 20:19
På vilket sätt skulle man gaina om man käkar massa glass? Jag vet att man ökar kaloriintaget och går upp i vikt men hjälper det verkligen muskeluppbyggnaden så mycket? Jag tror man skulle tjäna mycket mer på att istället äta mer riktig mat. Men det är som sagt bara en tanke.

Jag tror inte att kroppen gör skillnad på vad du äter om det platsar i dina macros. Kaloriöverskott kommer hjälpa dig framåt oavsett.

Sen finns det andra hälsomässiga aspekter som kan förändras negativt om en stor del av intaget består av godis.