Logga in

Visa fullständig version : Minskat midjemått men ökad vikt

TobiasP
2014-08-08, 12:29
Polarn har deffat någon månad nu, förra fredagen när han vägde sig så visade vågen 78.3kg och hans midjemått var:

Spänd mage: 80cm
Avslappnad: 82.5

Idag, en vecka senare så har han enligt honom själv gått upp till 78.9kg, men måtten har minskat:

Spänd mage: 79cm
Avslappnad: 82cm

Hur går detta ihop, exakt? Har han lagt på sig muskelmassa samtidigt som han minskat i fett, eller är det något annat?

Sheogorath
2014-08-08, 12:44
Ja, varför inte? Eller så hade han bara mer i tarmarna förra veckan, eller var bara lite gasig. Det kan utan problem göra ett par centimeter. Man kan inte ta enskilda dagar och jämföra så. Man måste kolla på snitt, precis som med kroppsvikt.

TobiasP
2014-08-08, 12:49
Ja, varför inte? Eller så hade han bara mer i tarmarna förra veckan, eller var bara lite gasig. Det kan utan problem göra ett par centimeter. Man kan inte ta enskilda dagar och jämföra så. Man måste kolla på snitt, precis som med kroppsvikt.

Mm han säger att han bara vägt sig förra fredagen samt denna, dvs inga dagar emellan. Antar vi har svaret där.

Reaper123
2014-08-08, 13:01
Mm han säger att han bara vägt sig förra fredagen samt denna, dvs inga dagar emellan. Antar vi har svaret där.Mest troligt, även om midjemåttets minskande åtminstone ger en vink om att han iaf deffar.

Men vikt och mått kan som sagt pendla mycket dag-till-dag, så jag kollar alltid trender under en lång mätperiod för att tyda hurvida jag ligger på det kcalunderskott jag förväntas.

Rawrx
2014-08-12, 13:25
Det där är ju så små fluktuationer att det inte går att dra några slutsatser. Men ja, det går att väga samma/mer på vågen men ändå ha minskat sitt midjemått.

Ur mina egna loggar:

2014-04-01 - vikt: 93,7 kg mage: 90,0 cm
2014-06-01 - vikt: 94,0 kg mage: 85,0 cm

För några dagar sedan vägde jag 94,0 kg+ också, men nu är nog magmåttet närmare 82-83 cm.

Detta kommer sig förstås av kreatin, träning, kolhydrater och vanlig fluktuation i vikt (vilken jag f.ö. räknade ut har standardavvikelse på 0,5 kg i min data).

caro
2014-08-12, 13:30
Polarn har deffat någon månad nu, förra fredagen när han vägde sig så visade vågen 78.3kg och hans midjemått var:

Spänd mage: 80cm
Avslappnad: 82.5

Idag, en vecka senare så har han enligt honom själv gått upp till 78.9kg, men måtten har minskat:

Spänd mage: 79cm
Avslappnad: 82cm

Hur går detta ihop, exakt? Har han lagt på sig muskelmassa samtidigt som han minskat i fett, eller är det något annat?

0.5-1 centimeter på måttbandet?? Det måste ju betraktas vara inom mätosäkerheterna. Jag skulle säga att absolut ingenting har hänt. Vare sig med vikt eller midjemått.

CalleP
2014-08-12, 13:52
0.5-1 centimeter på måttbandet?? Det måste ju betraktas vara inom mätosäkerheterna. Jag skulle säga att absolut ingenting har hänt. Vare sig med vikt eller midjemått.

+1 Känns som om det är lite för kort mätperiod för att kunna utesluta det ena eller det andra.

mattilainen
2014-08-12, 14:38
för osäkert att säga något om en sån liten förändring.

Shqypnia
2014-08-12, 22:49
Nojja eller nojja ?