Logga in

Visa fullständig version : Paj axel under diet, vilket alternativ är bäst?

Armed Dingo
2014-08-07, 18:00
Jag kan bara köra på ungefär 70% av den belastning jag brukar köra i bänkpress och hantelpress utan att det gör mer ont än jag tycker är OK för att kunna läka samtidigt. Dips kan jag inte köra alls.

Jag har gjort detta för jag trodde skadan skulle läka fortare om jag "höll igång" lite grann istället för att bara vila och inte köra alls. Dessutom känns det som att jag sparar en del muskler under dieten.

Men nu har det gått snart tre veckor och det blir inte bättre... sen så gjorde jag saken värre senaste passet för jag blev irriterad. Det var en stor herre som stog och spände sig framför spegel i flera poser (vilket jag tycker är fjantigt, jag tränar på SATS liksom, inget källargym) och han körde med 45 kg hantlarna i lutande hantelpressen. Tyckte han var coolast i lokalen. Självklart var jag tvungen att bryta min rehab och reppa på samma vikt bara för att fimpa hans ego då jag är drygt hälften så stor. Gick ju bra men efteråt så var axeln bra svullen igen...

Iallafall. Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag skita i dessa övningar och hoppas skadan läker snabbare eller fortsätta som jag gjort med lätt belastning och inte låta mitt egna ego sabba min rehab nästa gång?

Hur mycket belastning krävs för att kroppen inte ska börja äta upp mina pecs under dieten?

Mina pushpass i vanliga fall, kör två ggr/veckan: ett tungt och ett lätt pass:

BP
120x5
100x8
(eller 100x11x3 om jag kör lätta passet)

HP
45x5x2
35x10
(eller 36x10x3 om lätta)

Dips
+40x8
+20x10
(eller +20x12x2 om lätta)

Triceps extension
50x12
50x10
(samma)

Sedan tre övningar för rotatorcuffen, tre set/övning. Har börjat köra dessa innan Bänkpressen sedan jag började med rehaben.

Och hur jag kör nu under rehab:

Rotatorcuff

BP
40x12x3
60x10x3
80x10x2
40x12

HP
26x12x2

Dips
Kör inte alls, kan inte

Triceps extension
Oförändrad

Mycket tacksam för alla svar

J3T69
2014-08-07, 19:52
Om din axel är svullen fortfarande hade ju inte jag tränat bröst eller axlar alls.
Träna det som inte gör ont mwn jag skulle defenitivt vilat från all form av pressar.
Har själv problem med en axel som krånglar men den är inte svullen.
Har fått släppa på egot som du själv nämner och visst är det tråkigt när man ligger i deff och rädslan
Att förlora massa men vad är alternativen?
Lycka till med axeln nu och lyssna på kroppen så är du tillbaka snart förhoppningsvis;)

Tolkia
2014-08-07, 22:08
Jag tycker att du skall söka sjukgymnast för att få lite tips och råd, inte minst om tidsperspektivet. Fixar man inte att sköta sin rehab på egen hand (och det gör man inte om man väljer att bruka våld på en skadad kroppsdel för att man tycker att någon gubbe i lokalen verkar ha för stort ego) behöver man styrning. Det brukar vara lättare att hålla sig till ett rehabprogram om någon annan håller i tömmarna.

Armed Dingo
2014-08-08, 06:46
Tack ska se mig om efter en!

Noproblem88
2014-08-08, 08:02
hej du!

Jag satt i samma sits som dig fast för 5 månader sen. min axel skadades april 2013 och jag avbröt deffen helt. drog till sjukgymnast, massör, naprapat, ingen av de kunde lösa mitt problem. jag satt o läste på alla forum och gjorde som de sa, men även där fejlade jag. jag hade problem med axeln i 1 år och mådde skit illa, nu vet inte jag om du har samma skada, men min axel var skadad på flera ställe. fästet som går till skulderbladet var ena sedan till brösten var det andra. nu är jag helt fri från skador och det fixade sig genom extrem vila och rehab träning, jag körde även mkt triggerpunktsmassage, hade golfbollar som jag stoppade i en strumpa och sedan lutade jag mot de, både framifrån och bakifrån, det gjorde skit ont men gav mkt blod till skadan i alla fall. du måste skita helt i träningen och fokusera på skadan istället, jag lyssnade inte från början utan körde som en galning och det gjorde saken värre. tillslut sa jag upp mig helt från träningen och började köra mkt rehab samt vilade. idag har jag fullt fungerande axel men fortfarande kör jag rotatorkuffen, det är många som skiter i det, men tro mig, det är är jätte viktigt att man kör det.

jag började med deffen så fort skadan läkte, har deffat från mars och håller på fortfarande, mkt bra resultat har jag fått. om du fortsätter deffa med en skadad axel, finns stor risk att du tappar alla dina muskler, för under deff är det viktigt att man kör tungt och på så sätt behåller man sina muskler.

emanuels
2014-08-08, 08:07
Undra vem som hade störst ego :)

Armed Dingo
2014-08-08, 08:28
hej du!

Jag satt i samma sits som dig fast för 5 månader sen. min axel skadades april 2013 och jag avbröt deffen helt. drog till sjukgymnast, massör, naprapat, ingen av de kunde lösa mitt problem. jag satt o läste på alla forum och gjorde som de sa, men även där fejlade jag. jag hade problem med axeln i 1 år och mådde skit illa, nu vet inte jag om du har samma skada, men min axel var skadad på flera ställe. fästet som går till skulderbladet var ena sedan till brösten var det andra. nu är jag helt fri från skador och det fixade sig genom extrem vila och rehab träning, jag körde även mkt triggerpunktsmassage, hade golfbollar som jag stoppade i en strumpa och sedan lutade jag mot de, både framifrån och bakifrån, det gjorde skit ont men gav mkt blod till skadan i alla fall. du måste skita helt i träningen och fokusera på skadan istället, jag lyssnade inte från början utan körde som en galning och det gjorde saken värre. tillslut sa jag upp mig helt från träningen och började köra mkt rehab samt vilade. idag har jag fullt fungerande axel men fortfarande kör jag rotatorkuffen, det är många som skiter i det, men tro mig, det är är jätte viktigt att man kör det.

jag började med deffen så fort skadan läkte, har deffat från mars och håller på fortfarande, mkt bra resultat har jag fått. om du fortsätter deffa med en skadad axel, finns stor risk att du tappar alla dina muskler, för under deff är det viktigt att man kör tungt och på så sätt behåller man sina muskler.
Jag är inte lika illa ute som du var men inte långt ifrån.. Har kört på i flera månader och det blev till sist naturligt att ha skitont i höger axel upp till fyra dagar efter ett push pass.

Dum och envis som jag är så fortsätter jag nog som jag gjort men börjar rulla axeln mot en taggig plastboll varje dag och hoppas det blir bättre. Sen när deffen är klar om tre veckor så kan jag trappa ner vikten lite till.

KlopFer
2014-08-08, 14:02
Jag har fått lägga om mitt bröstpass helt pga axeln. Körde på 1år med en axel som gjorde ont tills det var helt olidligt.

Nu räcker det med att jag sover lite konstigt så vaknar jag med en öm axel, det är fan inte värt det!

Men det börjar bli bättre och deffa var bara att glömma. Bättre att ha lite extra hull och kunna köra hårt i andra övningar samt rehab för axel och ta deffen längre fram.