Visa fullständig version : Långvarig hård styrketräning ökar dina testosteron-basnivåer
Bör tilläggas att det handlade om "elit lyftare" med 5+ års erfarenhet.
Neuromuscular and hormonal adaptations to prolonged strength training were investigated in nine elite weight lifters. The average increases occurred over the 2-yr follow-up period in the maximal neural activation (integrated electromyogram, IEMG; 4.2%, P = NS), maximal isometric leg-extension force (4.9%, P = NS), averaged concentric power index (4.1%, P = NS), total weight-lifting result (2.8%, P less than 0.05), and total mean fiber area (5.9%, P = NS) of the vastus lateralis muscle, respectively. The training period resulted in increases in the concentrations of serum testosterone from 19.8 +/- 5.3 to 25.1 +/- 5.2 nmol/l (P less than 0.05), luteinizing hormone (LH) from 8.6 +/- 0.8 to 9.1 +/- 0.8 U/l (P less than 0.05), follicle-stimulating hormone (FSH) from 4.2 +/- 2.0 to 5.3 +/- 2.3 U/l (P less than 0.01), and testosterone-to-serum sex hormone-binding globulin (SHBG) ratio (P less than 0.05). The annual mean value of the second follow-up year for the serum testosterone-to-SHBG ratio correlated significantly (r = 0.84, P less than 0.01) with the individual changes during the 2nd yr in the averaged concentric power. The present results suggest that prolonged intensive strength training in elite athletes may influence the pituitary and possibly hypothalamic levels, leading to increased serum levels of testosterone. This may create more optimal conditions to utilize more intensive training leading to increased strength development.
http://jap.physiology.org/content/65/6/2406
exevision
2014-08-07, 19:53
Styrketräning i sig ökar ju nivåerna. Överträning gör det inte.
BisonLGcrew
2014-08-07, 20:33
Exellent.
"Elite lyftare" äter oftast i överskott för att prestera vilket bör tas in i bilden. Tror det är i kasulation med resultatet.
Anders The Peak
2014-08-08, 06:06
Studien gjordes 1987-1988 då var det rätt vanligt att man använde preparat därför säger den ingenting utan mer än möjligtvis att de var dopade mest hela tiden.
ARMSTARK
2014-08-08, 09:50
Det skulle absolut kunna stämma, vid längre uppehåll har jag märkt att jag blir mjukare och lugnare som person. När jag tränar som hårdast kan jag gå omkring och nästan vänta på en anledning att slå ihjäl någon. (Vilket jag naturligtvis inte gör ;) )
Det skulle absolut kunna stämma, vid längre uppehåll har jag märkt att jag blir mjukare och lugnare som person. När jag tränar som hårdast kan jag gå omkring och nästan vänta på en anledning att slå ihjäl någon. (Vilket jag naturligtvis inte gör ;) )
Fast, testosteron, inom normala nivåer dvs icke tillfört utifrån håller dig förr lugn och tillfreds än aggressiv.
Anders The Peak
2014-08-08, 10:05
Hård träning sänker testosteronnivåerna kraftigt och det är bristen som gör att du känner dig aggressiv etc. Samma forskargrupp visade det i ett par andra studier.
Alltidxx
2014-08-08, 10:50
Hård träning sänker testosteronnivåerna kraftigt
Det låter som överträning då i så fall. Vanlig hård träning höjer testosteron åtminstone akut under under ... ett dygn? Nåt sånt. Jag kan inte tänka mig att nivåerna sen skulle dyka under vanliga vilonivåer, vilket det måste göra för att det du återger ska gälla.
Anders The Peak
2014-08-08, 11:22
Studierna jag hänvisar till var tyngdlyftare som deltog i ett träningsläger.
De tränade i 3-4 timmar varje dag precis som tyngdlyftning görs normalt med resultatet att efter fyra dgr hade nivåerna sjunkit till riktigt låga nivåer. De ändrade träningen till varannandags träning och det gjorde att nivåerna normaliserade sig efter en tid.
Psykologiskt, rätt eller fel, men för egen del har jag alltid trott mig känna av en ökning av könshormon när jag precis påbörjat en period med hårdare träning. Detta kan bla yttra sig genom ryckningar i snabeln bara en tjejs skinkor råkar guppa lite extra..*cupid*
Detta fenomen är dock snabbt övergående, det blir snarare så efter en tid att morgonerektionen osv försvinner.
Allt detta normaliseras kvickt i perioder med mer vila.
Psykologiskt kanske, men slår aldrig fel.
Psykologiskt, rätt eller fel, men för egen del har jag alltid trott mig känna av en ökning av könshormon när jag precis påbörjat en period med hårdare träning. Detta kan bla yttra sig genom ryckningar i snabeln bara en tjejs skinkor råkar guppa lite extra..*cupid*
Detta fenomen är dock snabbt övergående, det blir snarare så efter en tid att morgonerektionen osv försvinner.
Kan bara instämma.
Efter en deff på 7 månader så krävs det mycket mer för att man skall tända till.
Lite väl långsökt? Kan vara vad som helst, om inte placebo. Lycka till att "känna" hur mycket könshormon du har olika dagar.
Cero, det var ju exakt det jag sa, om än i andra ord, så du behöver inte komma med några spydiga " lyck önskningar ".
Det jag skrev är dock fakta, gällande mig.
Fast, testosteron, inom normala nivåer dvs icke tillfört utifrån håller dig förr lugn och tillfreds än aggressiv.
Inkorrekt. Testosteron gör dominant lagda individer mer aggressiva medans det gör mer passivt lagda individer lugnare.
Hård träning sänker testosteronnivåerna kraftigt och det är bristen som gör att du känner dig aggressiv etc. Samma forskargrupp visade det i ett par andra studier.
Detta enbart direkt efter träning, i vilotillstånd så får man högre basnivåer av hård styrketräning.
Lite väl långsökt? Kan vara vad som helst, om inte placebo. Lycka till att "känna" hur mycket könshormon du har olika dagar.
Man kan absolut känna det.
Chipsfet
2014-08-08, 14:38
Tar för givet att man som Cero säger inte kan känna av olika mycket könshormon från dag till dag.
Hade inget mer att tillföra.
Man kan absolut känna det.
Ökad sexlust kan bero på 100 olika saker, så att härleda det till testosteron bara för att man tränat känns lite långsökt.
Hur känner man det?
Ökad sexlust kan bero på 100 olika saker, så att härleda det till testosteron bara för att man tränat känns lite långsökt.
Hur känner man det?
Ökad sexlust kan givetvis bero på många olika faktorer men med alla andra faktorer likställda så kommer högre T ge större sexlust. Testosteron är också det absolut viktigaste och "nyckelhormonet" när det kommer till libido.
Jag har genom åren experimenterat rätt mycket med just testosteron (injektioner, givetvis under uppsyn) och känslan man har när man har höga nivåer VS låga är väldigt uppenbar. Det är självklart en del skillnader mellan personer och hur man svarar på det, men i regel får man ett oerhört gott välmående av testosteron, man känner sig manlig och "viril", hög sexuell energi i kroppen, en värme som är svår att beskriva, tävlingsinriktad. Man är mer bestämd, mer målinriktad, "onödiga tankar" om småsaker som man annars kan ha försvinner, fokuset stärks och jag personligen får ökat intresse för vetenskap och varför saker fungerar som dom gör, när jag har höga nivåer.
Människor verkar känna av det undermedvetet och ger en mer "respekt", är man i en grupp och börjar tala så blir alla genast tyst och alla lyssnar. Även kvinnor känner av det starkt, man får enormt många "kåtblickar" av alla möjliga sorters kvinnor, dom skapar ursäkter för att vara nära en, få fysisk kontakt etc och det blir något så ofantligt mycket lättare att fixa hemsläp.
På låga nivåer känner man sig som en mus, väldigt feminin, "vek", ofokuserad, känslomässig, man bryr sig väldigt mycket om vad andra tycker och tänker om en, självmedveten, passiv och man tänker inte lika klart.
Låter som att det delvis kan vara psykologiskt? Ofta behövs det bara en liten knuff (placebo kan räcka) för att självförtroendet ska börja rulla på egen hand och då förstärks alla mentala aspekter.
Låter som att det delvis kan vara psykologiskt? Ofta behövs det bara en liten knuff (placebo kan räcka) för att självförtroendet ska börja rulla på egen hand och då förstärks alla mentala aspekter.
Haha nej, detta handlar inte om placebo. Testosteronets effekter är väldokumenterade, jag har personligen testat allt från "någorlunda höga" nivåer till skyhöga nivåer, och även "gått av" då jag haft väldigt låga nivåer under en period, tro mig, effekterna är så extrema att det ej skall misstas för något "placebo".
Blir alltid lika trött när människors ( både mina å andras) erfarenheter å upplevelser lättvindigt avskrivs som inbillning.
Råkade se ett program om könsbyte där den före detta tjejen beskrev hur testoinjektioner totalt förändrat personligheten. Verkar som att människor är rädda för att säga att testosteronet gör könen olika i dessa jämlikhetstider.
bighulken
2014-08-09, 05:54
Blir alltid lika trött när människors ( både mina å andras) erfarenheter å upplevelser lättvindigt avskrivs som inbillning.
Råkade se ett program om könsbyte där den före detta tjejen beskrev hur testoinjektioner totalt förändrat personligheten. Verkar som att människor är rädda för att säga att testosteronet gör könen olika i dessa jämlikhetstider.
Detta kan nog bero på att personer har svårt att förstå att alla är vi olika.
Och , om "de" inte varit med om liknande, så kan det inte ha hänt osv......
Som Tobias p skriver, om man rycker i snabeln mer än 6-10ggr/dag, och ändå inte är tillfreds, ja då har man nog mkt testo, just då. En del har det naturligt, vilket inte är speciellt roligt,(sjukdom), samt andra kan få det via yttre omständigheter. Bäst är att ligga på en lagom nivå=ofta den naturliga egen nivån, om man nu inte har sjukdom.
Att ha detta naturligt, mkt testoproduktion, är inte speciellt bekvämt heller, även fast många nog skulle "tycka så", detta för även med sig annat.
Och visst ändrar det personligheten också. Placebo.....ha ha ha ,,,,jo du cero, säg det till alla sexualbrottslingar/våldsbrottslingar å liknande då.
Sen åt det andra hållet också, låg produktion, för med sig andra saker. kan också bero på sjukdom el andra omständigheter, typ skador, slag el sjukdom.
Och alla vi människor har olika där. en del har mer, en del har mindre osv.................
Livet är inte rättvist/orättvist, livet bara är!!!............face it and live it.
PS:En mkt god vän till mig, hade en dotter som hade detta problem. Det är nu åtgärdat, och är i detta dagsläget, en man. Med allt vad detta innebär i behandlingar/operationer osv. Ibland slår naturen också fel!!!......
PEACE åt alla.........*whatever*
Nu är det stopp om allt dopningssnack.
Tråden handlar om styrketräning och testosteronnivåer och då är det underförstått att det gäller naturliga variationer.
Nu lämnar vi allt snack om testosteron tillfört utifrån.
Ett inlägg till och personen och tråden ryker.
Anders The Peak
2014-08-10, 15:42
Detta enbart direkt efter träning, i vilotillstånd så får man högre basnivåer av hård styrketräning.
Gäller endast då intensitet och volym är avpassad till den egna förmåga.
Annars blir det som med tyngdlyftarna jag pratade om. Nivån sjunker även under vila.
ARMSTARK
2014-08-11, 08:15
Men vad exakt är det som gör att man blir så arg, de relativt höga östrogennivåer? Är det rentav det som är anledningen till att kvinnor kan bli så hysteriskt arga för småsaker?
David_wigren
2014-08-11, 08:58
Men vad exakt är det som gör att man blir så arg, de relativt höga östrogennivåer? Är det rentav det som är anledningen till att kvinnor kan bli så hysteriskt arga för småsaker?
Jag gissar att det där är högst individuellt och beror på både endokrina och psykologiska faktorer. Jag blir aldrig mer eller mindre aggressiv som konsekvens av min träning. I alla fall inte så att jag märker det själv.
Du är en Alfahane inget konstigt alls, :naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.