Visa fullständig version : Få in mer fett i kosten, vart/hur?
knubbigbjoern
2014-08-03, 18:30
God afton!
Sitter här och försöker plita ihop ett slutryck av deff innan höstens bulk (ska ner i bf så jag vet hur mkt muskler jag lagt på mig tills efter 2015's deff)
Stöter dock på ett problem som jag haft under en längre tid, jag får inte riktigt in fett i min kost.
Som det ser ut just nu har jag ett par fasta mål som jag ätit under en längre tid, dessa är:
Frukost hemma - (50g Havregrynsgröt tillsammans med 150g lättmjölk + 20g whey)
Frukost/mellanmål på jobbet - 2 ägg (ca 130g)
Pwo före gym, EAA under, Whey efter
Sedan kvällsmålet - 250g kvarg
Detta blir totalt:
870 kcal
100g Prot
63g Kolh
18g Fett
För att nå mitt makronutrienta dagsintag saknar jag då:
1130 kcal
60g prot
87g kolh
52g fett (!!)
Så nu tänkte jag höra med er mer erfarna hur ni skulle gått tillväga?
Självklart är detta inte raketforskning och jag skulle väl kunna lösa de själv, men trådens syfte var att kanske kunna få tips på lämpliga livsmedel av personer som kanske stött på samma problem.
Så hur hade ni gjort? Ringlat olja över måltiderna? Kanske tillsatt nötter/frön till havregrynen samt kvargen? Notera att jag gärna har kvar så mkt kolhydrater som möjligt till lunch/middag.
Tack på förhand *hug*
Du äter ju inget? 2 ägg lite kvarg och pulver?
Kolhydrater tex potatis i ugn med lite rapsolja på. Protein fyller du på med vad du vill tills du är uppe på ca 2.5g per kg/kv.
knubbigbjoern
2014-08-03, 18:40
Du äter ju inget? 2 ägg lite kvarg och pulver?
Kolhydrater tex potatis i ugn med lite rapsolja på. Protein fyller du på med vad du vill tills du är uppe på ca 2.5g per kg/kv.
"För att nå mitt makronutrienta dagsintag saknar jag då:
1130 kcal
60g prot
87g kolh
52g fett (!!) "
Där har du makro för både min lunch/middag. Men eftersom jag inte har 1 fast middag (t.ex kycklingfilé, pasta och broccoli) som jag äter 365 dagar om året skrev jag inte med det.
knubbigbjoern
2014-08-03, 19:25
Avokado & ägg!
Ägg var första tanken, men då jag bara har 60g protein att dela upp på lunch och middag så vill jag inte gärna minska proteinet där :(
Avokado har jag faktiskt aldrig smakat, ska testas snarast :)
Avokado, nötter, fröer, feta animalier, oljor, smör, grädde och crème fraîche.
Amen vafan, kasta ner lite kokosolja i din vassledrink eller något.
Simonbaws
2014-08-03, 20:31
Byt till röd mjölk, gör någon sås/dressing på lättmajonnäs eller typ (eldorados kebabsås). ägg/nötfärs/nötter/lax
joelaxelsson
2014-08-03, 21:46
Ringla lite leanfröolja över fitnesskvargen med kalorifri (!) funlight som du äter innan sänggående för att maxxxa MPS. Berika den den självskrivna protein-havregrynsgröten inkl. toxiska doser kanel (för sänka dat GI-värde) med kokosollja så blir du odödlig. Därefter kan du lägga resten av budgeten på plain kycklingfilé och broccoli til opti- lunch och middag precis som de bästa självutnämnda experterna på sociala medier gör. Icke att förglömma: du måste äta minst var tredje timma, annars blir du aldrig grofv!
Ringla lite leanfröolja över fitnesskvargen med kalorifri (!) funlight som du äter innan sänggående för att maxxxa MPS. Berika den den självskrivna protein-havregrynsgröten inkl. toxiska doser kanel (för sänka dat GI-värde) med kokosollja så blir du odödlig. Därefter kan du lägga resten av budgeten på plain kycklingfilé och broccoli til opti- lunch och middag precis som de bästa självutnämnda experterna på sociala medier gör. Icke att förglömma: du måste äta minst var tredje timma.
+1 glömde Fitnessgurus jordnötssmör och kokosfett att steka i dock.
joelaxelsson
2014-08-03, 22:07
+1 glömde Fitnessgurus jordnötssmör och kokosfett att steka i dock.
Ack och ve, då blir vederbörande supertjock istället för ZyZZ.
Ack och ve, då blir vederbörande supertjock istället för ZyZZ.
Det finns ett sätt att råde bot på detta.
http://www.gustafollas.com/wp-content/uploads/Fitnessguru-One-Heat-Fettf%C3%B6rbr%C3%A4nnare-900x599.jpg
Adrianite
2014-08-06, 00:51
Lax
Makrill
Böckling
Avokado
Köttfärs
Finns knappast några nyttiga fetter annat än de som återfinns i fet fisk, så kör på det eller så får det bli ren smalfet-gainermat som rekommenderas till tjejer som går hos dietist (pannkakor, pommes frites, såser, grädde, feta oster, etc.)
Haha. Böckling. Så jävla grovt namn är det. Hur/var äter man det, det är ett namn på en tillagad fisk va? Inte en fisksort i sig?
BRISLING. Med aristokratisk röst: "Ööö ja, det var en utsökt brisling, hovmästaren, på min ära, min herre".
Mackie Messer
2014-08-06, 18:44
Böckling varmrökt strömming. Påminner om varmrökt makrill.
Essete Imar
2014-08-06, 18:47
Lax
Makrill
Böckling
Avokado
Köttfärs
Finns knappast några nyttiga fetter annat än de som återfinns i fet fisk, så kör på det eller så får det bli ren smalfet-gainermat som rekommenderas till tjejer som går hos dietist (pannkakor, pommes frites, såser, grädde, feta oster, etc.)
Du glömde nämna nötter. Där finns det mycket fett som är bra sorts fett. Dock skall nötterna vara naturella och inte choklad doppade eller dylikt.
Albin Eriksson
2014-08-06, 18:53
Du glömde nämna nötter. Där finns det mycket fett som är bra sorts fett. Dock skall nötterna vara naturella och inte choklad doppade eller dylikt.
Saltade/kryddade kan dom ju iaf vara... :)
Bernhardn
2014-08-06, 19:26
släng i jordnötsmör i gröten, finns inget godare heller!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.