Visa fullständig version : Hur ofta stretchar du?
Kingholm
2014-08-01, 15:07
Och vad, hur länge och varför? :)
Själv gör jag 8-12 shoulder dislocations varje pass. Har ganska dålig rörlighet i framförallt vänster axel så jag försöker att förbättra detta. Vill undvika skador när jag kör bänk och militärpress.
Försöker även att få upp rörligheten i mina hamstrings då jag är otroligt stel här, är inte ens i närheten av att nå ner med händerna till fötterna när jag låser mina knän.. haha. Detta gör jag dock oftast på mina benpass och ärligt talat så blir det väl bara någån minut per ben, även fast jag verkligen skulle behöva mer! Är väl jäkligt stel öht i min kropp så att stretcha mer skulle kanske göra gott, men tycker det är så brutalt tråkigt och finner ingen motivation till det.. :smash:
Har stretchat mycket i perioder men aldrig fått mer än väldigt liten och kortvarig effekt. Det enda som har fungerat för mig är dynamiskt rörelseträning, alltså att aktivt ta ut rörelsen allt mer i tex knäböj. Yoga verkar också vara en höjdare. Tror även shoulder dislocations kan fungera om man inte bara gör rörelsen med fart utan aktivt drar skaftet mot trilskande stela antagonister. Dessvärre är man motvillig mot att göra sådant man är dålig på men kanske skall göra ett nytt yoga ryck nu. Min kropp är immun mot all passiv stretching.
Raka marklyft mot stela hammstrings funkar bra för mig.
Kingholm
2014-08-01, 15:29
Raka marklyft mot stela hammstrings funkar bra för mig.
Brukar försöka köra good mornings för att träna hamstrings, har även provat att stretcha genom att köra raka marklyft fast med kettlebel och det kändes ganska bra måste jag säga. Provade raka marklyft förut men kände lite obehag i ryggen då trots lätt vikt. Antagligen pga dålig teknik, men kanske ska börja nöta in det lite mer då! :)
pezrulezhaakon
2014-08-01, 15:35
Jag stretchar väldigt sällan eftersom jag är rörlig av naturen. 20 års OL lyftning har bidragit till fortsatt rörlighet. Sedan använder jag hela min rörlighet emellanåt och får därmed behålla rörlighet
King Grub
2014-08-01, 15:42
Allt jag tränat efter varje pass. 20-25 min våldstretching per dag.
Varför det?
King Grub
2014-08-01, 16:03
Kan man inte hoppa ner i en split när som helst är livet inte värt att leva.
Jag har läst att styrkan kan försämras om man har väldigt bra rörlighet och att man dessutom kan stretcha ut ledband istället för musklerna vid överdriven stretching, vilket i så fall skulle innebära en ökad skaderisk pga. minskad stabilitet. Jag läste även att stretching av kalla muskler och stretching som gör ont (som jag antar är vad du kallar "våldsstretching") kan vara skadligt för musklerna.
Är det något du känner till?
Hackenschmidt
2014-08-01, 16:45
Periodvis väldigt mycket, framförallt då underkropp. Anledningen är förstörd rörlighet p.g.a datornördliv i 18 år. Ofta dynamisk stretch som en del av uppvärmningen och lite vardagsstretch på vilodagar, exempelvis sitta i knäböjsposition framför TVn, "couch-stretch" med mera.
King Grub
2014-08-01, 16:47
Jag har läst att styrkan kan försämras om man har väldigt bra rörlighet och att man dessutom kan stretcha ut ledband istället för musklerna vid överdriven stretching, vilket i så fall skulle innebära en ökad skaderisk pga. minskad stabilitet. Jag läste även att stretching av kalla muskler och stretching som gör ont (som jag antar är vad du kallar "våldsstretching") kan vara skadligt för musklerna.
Är det något du känner till?
Maximal kraftutveckling är nedreglerad 6-8 timmar efter hård stretching. Men jag stretchar efter passen och skall inte träna igen förrän nästa dag.
Simonbaws
2014-08-01, 17:36
Stretching av underkroppen varje kväll i cirka 20min, så att jag så småningom kan utföra knäböj med maximalt djup!
Andy.da.wohoo
2014-08-01, 17:48
För fan, signaturmaterial! :D
svenbanan
2014-08-01, 18:02
Jag brukar stretcha före jag tränar, vare sig det är kondition eller styrka. Kanske blir jag lite svagare i styrkeövningar, men det tjänar jag igen på att jag faktiskt får tillräcklig rörlighet för att utföra övningarna i vettig ROM. I denna stretching ingår även foamrolling...
Rimligtvis borde jag även stretcha efter träning för att förhoppningsvis bli såpass rörlig en dag att jag skulle slippa stretcha före. Men det är jag för lat för.
Risk för muskelbristningar? Eller vad är "våldsstretchning" för dig?
20 års OL lyftning
Upp med klipp på dina lyft i OL-tråden vafan!
King Grub
2014-08-01, 18:10
En muskelbristning, i baklåret, på 26 år, är acceptabelt.
Periodvis väldigt mycket, framförallt då underkropp. Anledningen är förstörd rörlighet p.g.a datornördliv i 18 år. Ofta dynamisk stretch som en del av uppvärmningen och lite vardagsstretch på vilodagar, exempelvis sitta i knäböjsposition framför TVn, "couch-stretch" med mera.
This :)
En muskelbristning, i baklåret, på 26 år, är acceptabelt.
Hur allvarlig var den? Jag själv är lite nojig över att förstöra något när jag stretchar, kanske ska sluta med det och köra på bara.
King Grub
2014-08-01, 18:39
Den tog väl två tre veckor att gå över helt. Men då körde jag som vanligt trots smärtan, så det kanske hade gått fortare om jag vilat.
När vi ändå är någorlunda inne på ämnet:
Vad säger forskningen om stretching denna dag? Jag har tidigare läst mycket fram och tillbaka angående stretchingens vara eller icke vara.
Således stretchar jag inte själv och jag är en gammal hund..
King Grub
2014-08-01, 19:21
Vad säger forskningen om stretching denna dag?
Du får nog specificera lite.
Forskningsrönen speglar inte hur det används i praktiken iaf, verkar inte som varken individuella eller lagidrottare slopar det. Möjligtvis att det används mer sparsamt inför match osv.
Tokigapysen
2014-08-01, 19:31
Stretchar efter varje benpass, vilket blir 2 ggr veckan :)
Jag "stretchar" alltid innan benpass och under överkroppspassen (jag börjar med roddar, stretchandet kan vänta tills jag ska köra pressar). Citattecken för att det jag gör vanligtvis är övningar med flera syften, men stretch är ett av de viktigare. Lite mer sporadiskt stretchar jag vissa problemområden efter passen också. Den stretchen är hårdare, och då är det just stretching i traditionell betydelse det handlar om.
Men då körde jag som vanligt trots smärtan, så det kanske hade gått fortare om jag vilat.
Haha, försiktig du är. Kombinera det med 0 uppvärmning så får man 26 års skadefri träning? :D
Jag antar att man kan kalla de första tio minuterna av knäböjen för stretching. Det är den tid det tar innan jag
a) Får ner stången från nacken till rätt läge
b) Lyckas böja benen ordentligt utan att kuta med ryggen
För övrigt är livet värt att leva, så jag antar att jag närsomhelst kan hoppa ner i en split (jag är rätt tung så det borde gå, tycker man). Sen får nog någon bära bort mig, men men...
I normalfallet dagligen. Jag har många gamla skador som behöver lite hantering för att inte göra sig påminda för mycket, plus att jag får ont i kroppen annars, och orka ha ont. Senaste tiden, när jag jobbat alldeles för mycket och inte orkat/hunnit/kommit mig för sporadiskt, och det får jag böta för nu.
Varje dag, ibland bara 10 min, ibland en hel film
Du får nog specificera lite.
Jag tänkte huruvida det är positivt för träningen i någon form? Återhämtning/progression/resultat/opti/något.
Menade det som en väldigt öppen fråga. :p
Jag tänkte huruvida det är positivt för träningen i någon form? Återhämtning/progression/resultat/opti/något.
Menade det som en väldigt öppen fråga. :p
95% av träningssverige kan inte utföra en fulldjup böj eftersom de rörelsetränat för lite :p
Dagligen för att hålla gammal ryggskada i schack.
Och vad, hur länge och varför? :)
Nästan ingenting. Lite i höfter om jag sprungit långt på asfalt, och det kan vara skönt att knyta ihop händerna bakom ryggen efter att ha kört triceps.
Jag har stretchat klart, ägnat mycket tid åt det i tonåren och senare, nästan tvångsmässigt, men nu gör jag det bara om jag känner att något behöver dras ut, och om jag får ohejdad lust. Tror att kroppen talar om vad den vill ha, bara man lyssnar på den.
Funkar utmärkt för mig.
I normalfallet dagligen. Jag har många gamla skador som behöver lite hantering för att inte göra sig påminda för mycket, plus att jag får ont i kroppen annars, och orka ha ont. Senaste tiden, när jag jobbat alldeles för mycket och inte orkat/hunnit/kommit mig för sporadiskt, och det får jag böta för nu.
OT: Vad har du för träningsbakgrund?
För att bidra till ämnet så försöker jag stretcha minst 2 gånger per vecka, hela kroppen. Mest dynamisk stretch, statisk biter inte på min kylskåpsstelhet.
95% av träningssverige kan inte utföra en fulldjup böj eftersom de rörelsetränat för lite :p
This!
Det kan inte jag heller. Kommer till godkänt djup med rak rygg först efter stretching. Så det blir dynamisk uppvärmning fem dagar i veckan.
PureWhey
2014-08-01, 23:20
Aldrig ensam, en jag tränar med tvingar mig dock ibland. :-/
bighulken
2014-08-02, 04:47
Stretchar på helgerna, statiskt.
1-1.5 tim/dag lö-sö.
För att undvika, att bli lika vig som ett kassaskåp!
Går fortfarande ned i spagat, trots vikt på +150kg och full styrketräning/styrkelyft.
Men har bara, bibehållit vigheten från kampsporten, tidigare i livet.
Men har börjat gå segare å segare med åren nu. för att kunna gå ned i split, så måste jag minst stretcha 30-45 minuter, nu för tiden. Vilket förut kunde göras ouppvärmd när som helst.......lol.
Om man inte kan ha raka ben, och sätta ned handflatorna i golvet, å stretcha underarmarna, ja då är man lite stel, kanske?..........lol.
Med vänlig hälsning/
Ungefär aldrig någonsin. Ser inget behov för egen del.
smeander
2014-08-02, 08:05
Dynamisk rörlighet inför rygg/benträning. Lätt stretch på prioriterade områden efter passen. Efter löpträning stretchar jag oftast hela underkroppen. Axlarna får ett par rörlighetset under bröstpassen.
Dagligen, ofta i samband med foamrolling eller någon annan slags självmassage. Fokuserar mest på bröst/axlar då det är lite av en akilleshäl.
Andy.da.wohoo
2014-08-02, 11:45
Stretchning kan ju vara lite anabol också tydligen :D
http://www.kolozzeum.com/artiklar/anabol_stretching.htm
shut teh face
2014-08-02, 17:25
Ingenting, för jag är överrörligt förutom framsida lår, där mina muskler är för korta och får ont i knäna om jag inte stretchar dem.
Toni Radanov
2014-08-02, 20:06
sitter på en pilatesboll och glider runt i sumoställning när skiten känns stel!
Dvs, en del... ibland! Haha!
Rikard Jansson
2014-08-02, 20:10
Varje träningspass, 10 minuter vader och fotleder sen 20 minuter framsida lår, piriformis, höftböjare, ljumskar, långa triceps, rulla ut övre rygg på pvc-rör samt köra shoulder dislocations. Kan nämligen inte böja om jag inte gör allt det :d
Batistuta
2014-08-03, 00:41
Har aldri tøyd rett etter trening, fordi jeg har lest at det vil gjøre at restitusjonen blir lenger grunnet at du drar muskelfibrene enda lenger fra hverandre. Har slitt masse med muskelsmerter de siste årene og har tøyd og strukket nesten døgnet rundt(utenom rett etter trening).
I dag brukte jeg 10 min etter trening på å tøye og bøye og føler meg som en King;)
Takk for tips! Er det forresten statisk eller dynamisk tøying du gjør?
Endast som uppvämning 3-5 min. Men så har jag aldrig haft problem med rörligheten heller.
Dagligen, mest för att jag tycker det känns bra.
Till följd av skador stretchar jag min vänstra höftböjare och sätesmuskulatur, båda hamstrings, höger vad och bröstrygg varje dag. Sen blir det lite extra innan och efter träning.
http://traningslara.se/stretching-fore-eller-medan-du-styrketraning/
http://traningslara.se/stretching-fore-eller-medan-du-styrketraning/
Japp!
Om du behöver stretcha innan träning eller tävling för att du ska kunna genomföra din idrott med bra teknik eller smärtfritt så ska du givetvis fortsätta med din stretching.
Japp!
Bara en allmän inflikare, inte specifikt riktat till dig :)
Jag kör dynamisk stretching innan mark och böj, tycker det hjälper med utförandet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.