handdator

Visa fullständig version : Bra uppsättning för mitt nya otroligt påfrestrande jobb(ställningsbyggare)

HardcoreDrone
2014-07-31, 20:32
Hej
Det är så att jag har gått och blivit ställningsbyggare. Ett jobb som många vet är väldigt påfrestande. Jag är inte direkt svag, men absolut inte tränad. Däremot är jag envis och kommer garanterat inte tveka.

Då jag har absolut noll koll på det här med träning överhuvudtaget, så skulle jag behöva någon slags grundläggande förklaring till vad som gör träning så viktigt för just ett redan påfrestande jobb?

Jag är väldigt sugen på träna, och funderar även på vad för slags program ni skulle kört i min situation?

Om detta är fel forum, flytta gärna.
Tack i förhand
Hardcoredrone

Diomedea exulans
2014-07-31, 20:44
Det är viktigt att träna för dig eftersom ju starkare du är, desto mindre risk att du skadar dig i jobbet. Dels för att allt du lyfter på jobbet ju blir lättare att lyfta om du är starkare. Dels för att du kommer träna olika kroppsdelar ojämnt på jobbet, och gymträningen hjälper dig att motverka styrkeobalanser.

Jag har varit ställningsbyggare. Både jag och andra på jobbet tränade på gymmet som vanligt. Det gick bra.

CalleP
2014-07-31, 20:54
Om du är vältränad så kommer det slita mindre på kroppen och kännas lättare att jobba.
Jag hade kört helkropps pass med ganska låg set vila och rätt mycket set 3-6 set per muskelgrupp med 1-2 dagars vila emellan varje pass.

R0B
2014-07-31, 22:37
Prioritera rygg och axlar, samt handleder. Dom får mycket stryk i yrket, den första tiden kommer du antagligen bli starkare p.g.a du hanterar materialet fel. När du börjar få känsla för hur man ska göra och slipper bryta upp allting så kommer du stagnera och till och med kanske tappa styrka eftersom du använder mer teknik istället för råstyrka.

Vet inte vilken typ av jobb du kommer göra men om du kör fasad så kommer du göra väldigt mycket medeltunga lyft hela dagarna, så jag hade kört flera set med tunga reps istället för massa reps, det kommer du få tillräckligt med på jobbet.

Kom ihåg att lära dig bära med bägge axlar, annars kommer dina latz möjligen bli olika stora, om du inte tränar ut skillnaden på gymmet dvs. Min högra sida är större än vänstra p.g.a detta.

Lycka till

Simplicity
2014-08-01, 08:01
Finns några olika anledningar till varför styrketräning är vettigt för personer med tunga jobb;

1. Det stärker upp kroppens leder och ligament och förebygger således arbetsrelaterade förslitningsskador.

2. Arbeten belastar oftast några specifika muskler väldigt mycket, medans andra muskler bara får en bråkdel av belastningen. Detta kommer på sikt leda till muskelobalanser som i sin tur skapar en rad problem.

3. Du kommer öka din återhämtningsförmåga och orka med jobbet bättre med mindre risk för att kroppen ska bli överbelastad och utbränd på sikt.

4. Du lär dig hur du ska lyfta korrekt för att minska skaderisken.

Ang. upplägg hade jag valt ett lågvolymsschema då du belastar kroppen mycket på jobbet och skulle antagligen få svårt att klara återhämtningen om du tränar efter ett schema med högre volym (speciellt till en början). En bra utgångspunkt skulle kunna vara helkroppspass baserade kring tunga basövningar 2-3 pass i veckan (över tid kan du öka volymen gradvis om du känner att du trivs med styrketräning) och komplettera med prehabiliteringsinriktade övningar, såsom rotatorkuffträning, underarmsövningar, balansövningar m.m.

Några bra förslag på upplägg hittar du bl.a. i länkarna längst upp i forumet och prehabiliterande övningar går att söka sig fram till, både här på kolozzeum och google.

Good luck!

bear.flowertwig
2014-08-01, 13:25
Jag har varit ställningsbyggare. Både jag och andra på jobbet tränade på gymmet som vanligt. Det gick bra.

+1. Vill minnas att jag körde en klassisk split 4-5 dagar/vecka på den tiden. Funkade utmärkt. Bara man ser till att få ordentligt med vila och mat.