Visa fullständig version : Hur ser du på "jämställdhet" i hemmet?
Heddaway
2014-07-29, 09:44
Det är nog känt att det finns många förhållanden som brustit p.g.a olika åsikter om vem som ska göra vad i hushållet och hur hemmet ska skötas.
Hur har ni det som är sambos/gifta? Vem sköter vad? Ofta gnabb om att killen bidrar för lite? Inget gnabb alls? Om du är singel; hur vill du ha det/vem skall göra vad?
Haft många diskussioner med väninnor som gnäller på sina killar att de inte gör något/tillräckligt i hemmet och jag själv har gnällt en hel del jag med på mina pojkvänner men dock insett vissa saker som man inte tänkte så mycket på när man var 17-18.
Kommer "kvinnan vid spisen"-traditionen dö ut?
OBS denna fråga rör hushållssysslor och andra vardagsbestyr inte arbetsliv eller dylikt
WHITEFOLKS
2014-07-29, 09:55
Jag brukar oftast sköta matlagning, disk och tvätt.
Jag tycker att par ska få göra som de vill. Tycker ena parten att den andre inte bidrar tillräckligt mycket till hushållet (oavsett hur bidraget ser ut) bör de prata med varandra om det och se om de kan komma överens.
Oftast gillar olika individer att göra olika saker och därför är det nog sällan som båda parter gör lika mycket av samma sysslor. Och det är väl ok så länge båda är överens om det.
Jag har ett enmanshushåll där jag gör allt och jag är inte nöjd med min parts insats :D
Brukar skoja och säga att jag är "hemmafru". Frun jobbar och jag är hemma för tillfället. Då blir det naturligt att jag sköter saker som städning, disk och matlagning. Jag är anti-feminist, höger om högern, och ser inget konstigt i det!
Min kille sköter matlagning och slänga sopor samt vika tvätt. Jag brukar dammsuga och damma.
Singel för tillfället men mitt senaste samboförhållande var det följande som gällde.
Min del:
Matlagning och handla mat. Städning av golv, våttorka / dammsuga.
Kör individuella tvättkorgar då kvinnor har massor av fancy pansy saker som måste specialtvättas med extrem precision.
Rengöring av avlopp och handfat. Avskyr fettfläckar så det fixas omedelbart.
Sambos del:
Saker som faller utanför mina ramar är diska (för det mesta), damma, tvätt av speglar. Tvätt av fancy pansy kvinnoartiklar. Stryk o vikning av tvätt. Balkong.
Saker som delas: Underhåll av hundar/bil/förråd.
Men självklart måste man kunna anpassa sig, och anser man att det är något som stör en så ser man till att göra det istället för att gnälla.
Min sambo sköter tvätt, disk, mat och städning. Jag brukar för det mesta handla hem själva födan som hon sedan bereder så där kan man väl säga att vi delar på uppgiften.
Jag sköter min tvätt, lagar min mat, köper min mat. Sambon sköter sitt. Städa har vi roterande schema. Inga konstigheter.
ARMSTARK
2014-07-29, 10:20
För tillfället gör min sambo allt, men å andra sidan betalar hon ingenting, bor och äter gratis, så det är inte så att hon klagar precis. Inte jag heller, det är ju självvalt.
Är inte 'kvinnan vid spisen' förlegat sedan länge? Den som kommer hem först får handla handla och laga mat så att middagen inte står på bordet senare än kl. 21. Om det blir många dagar i rad så kompenseras det på helgen. På samma vis är det den som börjar jobba sist som får hänga upp tvätten på morgonen. Disken tas gemensamt under idén att varje person tar sin egen skit.
Undantaget är väl att tvätta fönster, speglar, etc. där det ändå inte blir bra nog utan ska göras om efteråt.
Sköter matlagning till 99%. Städar samt tvättar mer sällan, oftast sköter flickvännen detta efter som hon inte klarar av att låta något stå i mer än 5 minuter. Jag sköter all form av fixande med teknik, byggande osv.
Jag har svårt för rutiner när det gäller städning och i ett förhållande där hemmaskötseln skulle fungerat hade jag inte klarat av en rutinmänniska eller någon som inte är motsatsen till pedant. Har aldrig haft ett förhållande där just hemmaskötsel funkat bra. Då trivs jag bättre med att ha det stökigt för det mesta eftersom det inte är i närheten lika jobbigt som en tjatig partner. Rutiner och pressen att regelbundet hålla det städat skapar rätt stor stress och ångest för min del.
Därmed hade jag kunnat tänka mig att ha en partner som t ex jobbar deltid och tar hand om nästan allt där hemma om hon trivs med det upplägget (hemmafru med andra ord) och att jag är den som drar in mest pengar. Fast helst hade jag velat ha någon som är mer lik mig och att man kan motivera varandra utan att pressa. Vilket det borde bli om man ribban ligger lika högt för båda.
Andy.da.wohoo
2014-07-29, 10:35
Vi brukar väl dela på sysslorna rätt bra. Har jag lagat mat mycket den senaste tiden så säger jag att nu är det hennes tur att laga mat några dagar. Och så är det med det mesta. Förutom vid tvättning av kläder och att vika tvätten. Det överlåter jag till henne så ofta som möjligt. Annars delar vi ganska jämnt på allt.
Väldigt blandat, men skulle säga att jag nästan alltid tar hand om disken och dammsugningen, tvätten är jag inte lika pigg på men överlag har vi en schysst fördelning. Skulle säga att tjejen är mera tillbakalutad än vad jag är, jag kan nog vara pådrivande då det gäller att få saker gjorda, typ plocka undan saker och ting man sprider omkring sig m.m.
Vi delar på matlagningen.
Hon brukar tvätta (att tvätta är skittråkigt) och jag stryker alltid (att stryka är avkopplande, om man frågar mig eller skittråkigt, om man frågar min sambo).
Jag brukar diska då jag hatar att se disk framme och då sambon hatar att diska. Sambon brukar dammtorka och dammsuga då hon är noggrannare på sådana saker än vad jag är. Att småplocka upp saker och sortera dem är det nästan alltid jag som gör.
Vi gör helt enkelt så att vi delar på det mesta och så gör var och en sådana sysslor som denne inte har så mycket emot.
Har den ena mer att göra med arbete eller studier rycker den andre in och gör lite mer i hemmet. Det finns inget tråkigare än milimeterrättvisa, därmed inte sagt att man inte ska rannsaka sig själv ibland och se om man inte borde bidra mer till hushållssysslorna.
Vi sköter ungefär hälften var. Diskar, tömmer kattlådan och sådant varann gång. Städar gör vi samtidigt, gör ingen stor grej av det "jag kan ta köket idag så tar du vardagsrummet" även om jag kan vara lite svår att få igång.
Jag lagar i stort sett alltid mat men det är för att jag tycker att det är roligt.
Hon sköter om en del saker mer, byter sängkläder, håller rent på soffbordet och sådant. Jag tycker inte att det är lika viktigt som henne men jag hjälper motvilligt till för det mesta.
Jag ser inte det här som en del i någon feministisk kamp, vi jobbar ungefär lika mycket, betalar utifrån det procentuellt lika mycket på hyran och vi skitar ner ungefär lika mycket så vad ska vi göra.
pragmatist
2014-07-29, 11:02
Min fru håller 180 km/h i hushållsarbetet och letar nya saker att göra hela tiden, jag har gett upp för länge sedan att försöka hålla jämna steg eller förmå henne att bara sitta ner och chilla lite. Denna skillnad i ambitionsnivå ledde till en hel del friktion när vi bara hade en unge, men sedan vi fick två har det blivit mycket bättre eftersom jag tar ett stort ansvar för dagislämning, hämtning och nattning vilket jag kan göra p.g.a. mer flexibelt arbete.
Utöver detta står jag för det mesta av matlagningen och matinköp. Detta verkar också vara ett generellt mönster bland alla jag känner, att killen lagar maten. Tjejerna gillar att baka bullar och sånt men inte laga mat, varken till fest eller vardags.
Vi har lite arbetsfördelning jag och sambon. Jag ska sköta tvätten och hon diskmaskinen. Vi lagar mat tillsammans eller den av oss som har bäst möjlighet.
Sen är det i regel jag som får göra jobb såsom att byta däck på bilen, klippa gräs och annat liknande. Då fixar hon mat eller kanske tvättar om det behövs.
Heddaway
2014-07-29, 11:05
Förvånad att det är så många män här som står för så stor del av hemsysslor och framförallt matlagning. Är detta ett storstadsfenomen?
Förvånad att det är så många män här som står för så stor del av hemsysslor och framförallt matlagning. Är detta ett storstadsfenomen?
Haha, möjligen! Diskberget är det värsta, dammsuga kan jag göra varje dag, det går så pass fort i våran lägenhet ändå.
mangemani
2014-07-29, 11:08
det ska vara 50/50 där jag bor.
båda ska arbeta, både i hemmet och på ett jobb.
rättvist och bra, 2 löner och lättare blir det att sköta om hemmet.
Matlagningen kan ju bero på att koloiter i högre utsträckning är involverade i vad för näring de får i sig och därmed kanske skapat ett större intresse för matlagning än den övriga manliga populationen.
Är själv uppvuxen mestadels på landet. Och är då uppvuxen med att det är pappa som stått för matlagningen. Jag tror faktiskt inte alls att det är ett storstadsfenomen.
det ska vara 50/50 där jag bor.
båda ska arbeta, både i hemmet och på ett jobb.
rättvist och bra, 2 löner och lättare blir det att sköta om hemmet.
Tycker du lika mycket om att jobba som att diska/laga mat? (hem/jobb-fördelning)
Tycker du lika mycket om att diska som att laga mat? (fördelning av hemsysslor)
Om nej på nån av frågorna. Hade du inte sett det som en fördel ifall din partner har ett större intresse för de delar som du gillar mindre?
Tänk om du velat jobba så lite som möjligt men gillar att sköta om hemmet och du träffar en workaholic till partner. Hade det inte varit en win-win ifall ni då hade en snedfördelning där hon jobbade dubbelt så mycket som dig (120% vs 60%) medans du skötte om det mesta i hemmet?
Ignatius72
2014-07-29, 11:13
Jag sköter min tvätt, lagar min mat, köper min mat. Sambon sköter sitt. Städa har vi roterande schema. Inga konstigheter.
Sambo med din polare?
Det är kul att höra hur olika det är hos folk! Själv blir jag bara förbannad när politiker försöker lägga sig i hur och vem som skall ta hand om barnen och att allt måste vara 50/50 mm. Men vill man privat det så är det ju jättebra att den friheten finns, även att dela upp det på helt andra vis.
Heddaway
2014-07-29, 11:19
Är själv uppvuxen mestadels på landet. Och är då uppvuxen med att det är pappa som stått för matlagningen. Jag tror faktiskt inte alls att det är ett storstadsfenomen.
Jag träffar sällan par där mannen står för maten, och jag har bott i småstäder/på landet hela mitt liv. Även kvinnan sköter det mesta utöver matlagning och männen grejar med bilen och skruvar upp hyllor, typ. Hur gammeldags jag än låter så är det detta jag är uppväxt med :P
Det är förmodligen skillnader mellan landsbygg och storstadsmiljö. Jag har själv erfarit dessa skillnader i olika miljöer jag vistats i.
Heddaway
2014-07-29, 11:25
Det är förmodligen skillnader mellan landsbygg och storstadsmiljö. Jag har själv erfarit dessa skillnader i olika miljöer jag vistats i.
Ja jag tror det jag med. Nog därför man dragits till killar som inte vill dra på sig diskhandskarna
Det förnekar jag inte, men tror folk i dag tar friheten att bestämma själva mycket mer. Och det tror jag gäller oavsett "landsbygd eller storstadsmiljö". Jag tror däremot att feminismen och den feminiserade mannen är större i storstäder (nästan uteslutande ett storstadsfenomen) i dag... och det ser jag som något helt annat!
Maten ska stå på bordet annars blir det aj aj
filmjölk
2014-07-29, 11:38
Vi har helt olika standard vad gäller hushållsarbete, jag sköter 60% av det som jag anser borde göras, min fru sköter 80% av det hon anser borde göras.
Ett i-landsfenomen snarare.
Kanske. Både jag och min flickvän är från små orter, < 1000 invånare, och båda är rörande överens om att vi inte vill ha det som många där hade det d.v.s. att kvinnorna gjorde allt som hade med barn och hushåll att göra plus deltidsarbete medan mannen jobbade heltid eller hade egen firma och knappt såg sina barn.
hahavaffan
2014-07-29, 12:19
Vi delar på matlagningen.
Hon brukar tvätta (att tvätta är skittråkigt) och jag stryker alltid (att stryka är avkopplande, om man frågar mig eller skittråkigt, om man frågar min sambo).
Jag brukar diska då jag hatar att se disk framme och då sambon hatar att diska. Sambon brukar dammtorka och dammsuga då hon är noggrannare på sådana saker än vad jag är. Att småplocka upp saker och sortera dem är det nästan alltid jag som gör.
Vi gör helt enkelt så att vi delar på det mesta och så gör var och en sådana sysslor som denne inte har så mycket emot.
Har den ena mer att göra med arbete eller studier rycker den andre in och gör lite mer i hemmet. Det finns inget tråkigare än milimeterrättvisa, därmed inte sagt att man inte ska rannsaka sig själv ibland och se om man inte borde bidra mer till hushållssysslorna.+1 på allt utom småplocket.
Något jag inte kan förstå är hur en person som är intresserad av träning inte har motivationen att lära sig laga vettig mat.
Kombinera detta med möjligheterna att kunna charma en tös med en bra bit mat och ett passande rött.
Holmeros
2014-07-29, 13:24
Uppdelningen i vårt hushåll har skött sig naturligt. Sambon är mer pedant än jag, dvs hon städar oftast.
Hon lagar mest mat, men vi hjälps ganska ofta åt. Vi båda handlar, 50/50 skulle jag tro.
Jag tvättar oftast, men även där händer det att vi hjälps åt, både för det går fortare och det är inte fullt lika tråkigt att gå ner i källaren ensam.
Det enda jag har själv är väl sånt som inte kräver tummen mitt i näven. Hänga upp tavlor å hyllor, bygga nya möbler osv.
Siste personen som lämnar hemmet varje dag bäddar, sånt bara sker naturligt.
mangemani
2014-07-29, 13:27
Tycker du lika mycket om att jobba som att diska/laga mat? (hem/jobb-fördelning)
Tycker du lika mycket om att diska som att laga mat? (fördelning av hemsysslor)
Om nej på nån av frågorna. Hade du inte sett det som en fördel ifall din partner har ett större intresse för de delar som du gillar mindre?
Tänk om du velat jobba så lite som möjligt men gillar att sköta om hemmet och du träffar en workaholic till partner. Hade det inte varit en win-win ifall ni då hade en snedfördelning där hon jobbade dubbelt så mycket som dig (120% vs 60%) medans du skötte om det mesta i hemmet?
intresse? tycka om? finns det någon som tycker diska och städa är intressant eller kul? jag tycker det då inte iaf, likaså att jobba.
man gör det väl för att det är ett illa måste.
däremot om man gör det ihop med någon, laga mat, städa osv, då blir det genast lite roligare, typ sätta på lite musik och små chatta samtidigt.
så jag tycker att 50/50 är rätt, båda jobbar, dubbel lön, kommer hem och hjälps åt med allt som behöver göras och får även en chans att umgås med partnern lite mera på det sättet.
sen kan jag väl även lägga till att båda spelar lite på samma nivå om det är 50/50, om jag jobbar och hon är hemma, då är ju jag rätt så trött när jag kommer hem samtidigt som hon är relativt pigg och kanske vill hitta på något samtidigt som en annan bara vill ta det lugnt(detta har jag erfarat leder till gnabb och bråk i längden). men jobbar båda så är båda lika trötta och kan göra något utifrån den energi som finns kvar.
Sambo med din polare?
Nej.
Jag lagar den mesta maten, hunden och diskberget delar vi på, tvätten sköter vi var för sig (iom att jag har fått ett par utskällningar då jag blandat fel kläder osv), städning handlar om att plocka undan efter barnen som vi tyvärr har varit dåliga med att uppfostra i hård lutersk anda, medans dammsugningen sköter robototen jag köpte för ett par år sen även om det sällan sker även behövs lite manuellt städjobb. Både min fru och jag är icke-stadsmänniskor.
Fö, gnabb handlar om att få barnen att delta med eget ansvar utan att behöva påminna dem. Alltså dålig uppfostran (fast ändå är dem jättesnälla, sympatiska, drivkraftiga och på alla vis älskvärda barn).
Nej.
Själv är jag mest förundrad över hur ni hinner med städningen alls med tanke på vad du sagt om dina sexvanor, träning och arbete. Att ha hanky panky tre till fyra gånger om dagen hade nog gjort att mina hushållsbestyr blev lite lidande i varje fall.
Själv är jag mest förundrad över hur ni hinner med städningen alls med tanke på vad du sagt om dina sexvanor, träning och arbete. Att ha hanky panky tre till fyra gånger om dagen hade nog gjort att mina hushållsbestyr blev lite lidande i varje fall.
Det är inte jättesvårt att få ihop det ärligt talat. Träning tar väl kanske 5 timmar i veckan fördelat på 5 dagar. Städar upp gör vi som bor här när vi har stökat till med något, och som sagt rullande schema på dammsugning/grovrengörning etc. så det är ju typ en gång var fjärde vecka som man åker på det. Tar inte så fantastiskt lång tid. "Arbete" är väl att ta i... jag går 2 minuter hemifrån och borrar i lite tänder och har mig på annat vis några timmar om dagen bara, sen går jag hem. Det är faktiskt gott om tid att få in både det ena och det andra .. hinner också med att förkovra mig nån timme eller två i diverse forskningsrön, latja lite hackysack, laga mat, glo southpark och umgås. Och nu i ledighetstider så hinner man med både stranden och kolo med. *hug*
förresten dammsuga gör vi säkert 4 gånger i veckan. Men det tar ju ingen tid ärligt talat.
För att hålla det hela on-topic så har vi väl det fördelat ungefär 50/50. eller 25/25/25/25 om man nu ska vara extra petig. Och just jag och sambon har kört helt separat matlagning/ätande/shoppande i säkert 10 år nu. Förstår inte varför vi skulle börja med det helt plötsligt. Verkar asjobbigt. Vara tvungen att äta samma mat och på samma tider å fan å hans moster.
Morsan och farsan är extremt ojämställda, farsan för absolut 0 hushållsarbete, förutom att tömma diskmaskinen. Mamma gör allt, lagar skitgod mat och huset är alltid spotless, städar misnt ett par gånger i veckan. och hon jobbar 75% som sjuksköterska. Farsan gör inte så jävla mytcket förutom att sköta sitt företag i morgonrock, men det är han som drar in de stora stålarna. Jag hjälper mamma, men inte med städningen. det är hennes grej.
TheOne1994
2014-07-29, 14:41
Jag städar och diskar alltid, har alltid tyckt det var roligt. Tvätten delar vi oftast på.
Något jag inte kan förstå är hur en person som är intresserad av träning inte har motivationen att lära sig laga vettig mat.
Kombinera detta med möjligheterna att kunna charma en tös med en bra bit mat och ett passande rött.
Äta är ett nödvändigt ont. Jag hade gärna sluppit om jag slapp att laga mat. Så satans tråkigt att stressa ihop mat sent på kvällen eller att spendera söndagen till matlådor.
Vi delar ganska lika på sysslorna i hemmet. Det blir väl att tjejen lagar mat och jag diskar. Jag tvättar och vi hänger in våra egna kläder. Jag förstår inte hennes garderobsystem :D
shut teh face
2014-07-29, 15:46
Min fru är lat och gör inget hushållsarbete alls, jag gör allting i princip, hon tvättar ibland. Jag jobbar väldigt mycket också medan hon inte gör det, men det är OK för hon lägger tid på umgås med barnen, gör saker och har även fått ta alla nätter småbarnsåren.
Jag tycker laga mat är riktigt kul så det är OK, resten har jag lärt mig tycka om efter alla år av pina. :)
Men när man har småbarn så är hushållsarbete en del av dagens alla aktiviteter, barnen tycker det är kul att hjälpa till och att man gör något. Alternativet är inte direkt att sitta och glo i soffan ändå.
Som vuxen har jag alltid bott ensam, men med en hypotetisk sambo kan jag inte tänka mig annat än en så pass rättvis arbetsfördelning som möjligt. Det borde dock komma naturligt, som följd av en grundläggande vilja att göra rätt för sig och dra sitt strå till stacken.
Mina obligatoriska göromål är att se till att min smutstvätt ligger i tvättkorgen, i övrigt är jag ganska fredad, sen så händer det att jag ibland lagar mat eller tar disken men det är sällsynt
eternallord
2014-07-29, 17:04
Lättaste sättet att ha ett välskött hem är att ha vänner över på middag en gång varannan vecka. Då blir det oftast fart på båda parter :)
Andy.da.wohoo
2014-07-29, 17:13
Kanske, kanske inte. Jag och tjejen kommer också från småorter men har ändå valt att dela på det jämnt.
Jag lagar all mat, sköter ekonomin och hon sköter tvätten. Städning delar vi på, fast inte helt lika, hon städar nog lite mer. Mat har jag alltid gillat att laga och jag hatar att tvätta (hon tycker om att tvätta), så det passar ganska bra för oss båda.
Vad kul att läsa om hur det är i andras förhållanden.
I mitt förra förhållande var det han som lagade mat och handlade. Vi hade hjälp med städning och tvätt, men jag plockade väl lite varje dag, tror dock det som var min uppgift var att hålla koll på vad som behövdes göras i hemmet och sedan se till att det utfördes av någon...
intresse? tycka om? finns det någon som tycker diska och städa är intressant eller kul? jag tycker det då inte iaf, likaså att jobba.
man gör det väl för att det är ett illa måste.
däremot om man gör det ihop med någon, laga mat, städa osv, då blir det genast lite roligare, typ sätta på lite musik och små chatta samtidigt.
så jag tycker att 50/50 är rätt, båda jobbar, dubbel lön, kommer hem och hjälps åt med allt som behöver göras och får även en chans att umgås med partnern lite mera på det sättet.
sen kan jag väl även lägga till att båda spelar lite på samma nivå om det är 50/50, om jag jobbar och hon är hemma, då är ju jag rätt så trött när jag kommer hem samtidigt som hon är relativt pigg och kanske vill hitta på något samtidigt som en annan bara vill ta det lugnt(detta har jag erfarat leder till gnabb och bråk i längden). men jobbar båda så är båda lika trötta och kan göra något utifrån den energi som finns kvar.
Om jag omformulerar mig lite då.
Är inte vissa sysslor mer tråkiga än andra? Ett par jag känner där föredrar tjejen att laga mat (och slippa diska). Killen är glad över att han slipper laga mat. Istället diskar han.
Eller är alla nödvändiga ont exakt lika tråkiga? :P
Själv inser jag nu när jag skriver detta att jag hellre jobbar än sköter hushållsysslor. Kanske ska anställa någon att städa nån gång i veckan och kompensera genom att jobba över. Varför har jag inte övervägt det förrän nu? Haha :d
Latissimus Dorsi
2014-07-29, 21:15
Det blir som de blir dvs feministerna kan dra dit pepparn växer 50/50 är inte naturligt
dVKNcdbaqgc
Make love not dinner....
WHITEFOLKS
2014-07-29, 21:28
Felpost.
Jag gör helst ingenting, det är min utgångspunkt. Sedan kan man givetvis kompromissa, men städningen är det jag helst skulle vilja undvika; det är ett sånt otroligt slöseri med tid för liten utdelning.
Just nu så dammsuger jag när det är dammigt och städar enbart med extra guldkant när jag får besök (tipset från eternallord är episkt f.ö), tar max 20min per månad. Tvätt, disk och matlagning brukar inte ta särskilt lång tid, är en rutinerad speedrunner
Jag är fortfarande, tyvärr kanske man kan säga eftersom det säger något om tidigare erfarenheter, helt överraskad av min mans naturliga sätt att bara ta tag i allt som behöver göras, på samma sätt som jag själv gör. Man ser när det behöver städas, handlas, bytas lakan, tvättas, lagas grejer, tvätta fönster. Och så'nt. Och då gör man det. Vi har inget schema, men jag skulle säga vi gör lika mycket, och det som behöver göras. Vi har helt enkelt rätt lika inställning. Livet består av en massa vardag, man får helt enkelt göra så att den funkar på ett smidigt sätt.
Vi bor med mina barn, och jag kör dem oftast till aktiviteter, och då håller han ordning på matlagningen. Jag har inte torkat fönster en enda gång sen han flyttade in, han har tagit på sig den aktiviteten. Jag sorterar oftast tvätten eftersom barnen har hysteriskt mycket kläder som han inte vet hur de ska sorteras. Jag brukar plocka grejer, dammsuga, han torkar golv och badrum. Och brukar vara den som mest sköter diskmaskinens i och urplockning. Vi har aldrig bråkat elller ens pratat om hur vi ska dela det. Det blev bara himla bra. Jag tror den gemensamma synen på att göra vardagen smidig är en starkt bidragande orsak här.
Det har inte varit mina tidigare erfarenheter kan jag säga. I tidigare äktenskap fungerade jag som arbetsledare, även om dåvarande maken snällt gjorde allt jag bad om. Även om han gjorde det var det faktiskt skittråkigt att just ha projektledaransvaret hela tiden. Ojämnt på något sätt. I en samborelation var mannen mer än lovligt lat och egoistisk, både när det gällde hushåll och annat. Han åkte ut förstås när insikten om att det var ett bestående beteende blev tydlig.
WhiskeyCigarr
2014-07-29, 22:46
lol@ alla män här inne som gör mer i hemmet än sin partner. Har ni ingen värdighet kvar eller? Testospruta åt er alla!
Holmeros
2014-07-29, 23:01
Jag tvättar och vi hänger in våra egna kläder. Jag förstår inte hennes garderobsystem :D
Haha, samma här. Jag lämnar över IKEA kass(ar) med hennes kläder när jag är klar. Finns inte en chans att förstå märkliga garderobssystem. Förutom troslådan!
Holmeros
2014-07-29, 23:02
lol@ alla män här inne som gör mer i hemmet än sin partner. Har ni ingen värdighet kvar eller? Testospruta åt er alla!
Har det börjat växa pubishår på dig än?
Tog inte många minuter innan Allan fick fatt i SD-användare #45.
en stor stark
2014-07-29, 23:10
Haha "WhiskeyCigarr"... Skulle gissa på att "DotaSD" är ett mer passande namn.
The_RobRoy
2014-07-30, 02:30
Har haft sen städerska senaste åren som även handlat och lagat mat, samt strukit mina skjortor. Stryka skjortor är så tråkigt.. ..börjar bli kallsvettig för återflytten till Sverige.
Diskmaskin, färdigmat och tvättstuga där man kan tvätta för en hel vecka på 3h bör minimera lidandet. Rutavdraget finns kvar va?
Att jobba hemifrån är då inte att rekommendera för då blir man åbelagd att göra allt. Synnerligen orättvist då kvinnor står för 90% av svinandet i badrum och 80% av all smutstvättsproduktion samt 75% av all konsumtion. Blir att fixa kontor inom kort...
filmjölk
2014-07-30, 14:22
Har haft sen städerska senaste åren som även handlat och lagat mat, samt strukit mina skjortor. Stryka skjortor är så tråkigt.. ..börjar bli kallsvettig för återflytten till Sverige.
Diskmaskin, färdigmat och tvättstuga där man kan tvätta för en hel vecka på 3h bör minimera lidandet. Rutavdraget finns kvar va?
Ta en semester till Vietnam eller något fattigare land i regionen, gift dig med en söt fattig bondtös som gärna tar hela hushållsarbetet och inte vill vara yrkesverksam och ta med henne hem?
Resurrected
2014-07-31, 13:11
Jämnställdhet är något som absolut inte får förekomma i vårt hushåll.
The_RobRoy
2014-07-31, 13:34
Ta en semester till Vietnam eller något fattigare land i regionen, gift dig med en söt fattig bondtös som gärna tar hela hushållsarbetet och inte vill vara yrkesverksam och ta med henne hem?
Var 5 dagar i Bangkok nu påväg ifrån Sverige till Hongkong, hängde med en thai-brud som har en Masters degree och jobbar på ett internationellt försäkringsbolag, hon skulle nog göra det också cofffee
Kanske blir hon, eller så får jag gå på den rika tjejen jag träffat i Hongkong, så kan jag bli hennes boytoy :naughty:
Hos oss har jag för det mesta stått för att hålla hemmet snyggt och städat. Vi är även (trot jag iaf) relativt överens om att hon är den som stökar ned mest i hemmet. Å andra sidan jobbar hon hårt och har på bara några år fått en ovanligt bra löneökning och drar in större delen av pengar till hushållet. Med tanke på att jag är student så är jag ofta mer hemma på dagarna än vad hon är och tycker att sysslor som disk, städning, vika tvätt mm är rätt trivsamt så har jag inget emot detta. Matlagningen delar vi ungefär lika där jag lagar enklare saker på vardagar så hon får träffa efter jobbet medan hon fixar mer avancerade och lyxigare middagar på helger och fredagar. Sen min pappa dog har jag ddog tacklat av en aning om hon har utan att klaga börja klaga (särskilt mycket iaf ;)) tagit över lite mer ansvar. Jämställthet i hushållet i bulllshit i min mening, det är upp till varje par/familj att själva hitta en lösning som funkar för just dem. Att omvandla denna typ av arbete till statisk mellan könen är enbart för populistiska skäl
Hackenschmidt
2014-08-01, 11:32
Jag tycker det ska vara rättvist, vilket inte nödvändigtvis innebär 50/50 rakt av. Det beror ju på en mängd faktorer som finns utanför hemmet.
Jag och tjejen har det hyfsat. Matlagning och disk är nära 50/50. Vi tvättar våra egna kläder så det blir automatiskt rättvist.
Tjejen städar mer, men hon är mer ordningsam och städade mer även innan vi flyttade ihop. Med dammsugning som exempel, hon tycker två-tre gånger i veckan är lagom och jag tycker max en gång. Då blir det svårt att nå fullständigt jämn fördelning samtidigt som det upplevs rättvist. Däremot småplockar hon väldigt mycket, det märks snabbt när hon åker iväg någon dag. :D
Sen finns det vissa saker vi är specialiserade på och där vore det bara ineffektivt att dela på bördan. Jag gör i princip alla dator och teknik-relaterade sysslor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.