handdator

Visa fullständig version : Gå ner och bygga samtidigt? Eller gå ner i vikt först?

Duca
2014-07-26, 21:12
Jag undrar om det är mer effektivt att göra både och för att nå mitt mål?

Jag är överviktig och vill gå ner i vikt. Är 50 kg i övervikt.

Jag funderar på att gå ner 25 kilo först och sedan börja bygga och gå ner i vikt samtidigt.

Vad tycker ni?

Jeml
2014-07-26, 21:16
Det går inte att svara på eftersom du inte nämner vad ditt mål är.

Det är ganska korkat att gå ner i vikt utan styrketräning.

Duca
2014-07-26, 21:18
Mitt mål är att se ut såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=HrlZUJH1aio

Varför är det korkat?

Jag väger 139/140kg. Vill väga 90 kg med 6 pack och lite muskler(vill inte bli för stor).

Jeml
2014-07-26, 21:23
Hur lång är du?

Om du inte tränar kommer du riskera att en stor del av din viktnedgång att bestå av muskler, vilket är korkat om du nu vill bli muskulös?

Duca
2014-07-26, 21:26
Jag är 1,97-2,00 meter.

Nej, vill inte bli muskulös. :P

Jeml
2014-07-26, 21:28
Okej.

Du ville ju se ut som killen på filmen? Han har ganska mycket muskler ska du veta.

Du behöver nog väga minst 95-100kg för att se ut så där, och det krävs många års träning (för dom flesta).

Duca
2014-07-26, 21:31
Okej.

Du ville ju se ut som killen på filmen? Han har ganska mycket muskler ska du veta.

Du behöver nog väga minst 95-100kg för att se ut så där, och det krävs många års träning (för dom flesta).

Ja, vill se ut som honom men lite mindre muskler. Hur många år pratar vi om? :)

Det viktigaste för mig är nog att jag ser fit ut. Med 6 pack och lite muskler. Tar det flera år för att nå upp till det målet? :S

caro
2014-07-26, 21:34
Jag undrar om det är mer effektivt att göra både och för att nå mitt mål?

Jag är överviktig och vill gå ner i vikt. Är 50 kg i övervikt.

Jag funderar på att gå ner 25 kilo först och sedan börja bygga och gå ner i vikt samtidigt.

Vad tycker ni?

Det finns väl absolut ingenting som är dåligt med träning?! Sätt igång och träna, det är väl viktigast av allt.

Duca
2014-07-26, 21:36
Det finns väl absolut ingenting som är dåligt med träning?! Sätt igång och träna, det är väl viktigast av allt.

Aldrig sagt att var dåligt. Men jag måste ha ett mål och en plan innan jag börjar. ;)

Jeml
2014-07-26, 21:37
Ja, vill se ut som honom men lite mindre muskler. Hur många år pratar vi om? :)

Det viktigaste för mig är nog att jag ser fit ut. Med 6 pack och lite muskler. Tar det flera år för att nå upp till det målet? :S

Okej, omöjligt att säga det beror på hur bra gener man har (nu förutsätter jag att man sköter träning och kost bra).

Men för att nå dit snabbast skulle jag satsa på att gå ner till 90kg på 12-18mån, sen bulka till 100-105kg under 12mån och efter det deffa så mycket som är nödvändigt. Du borde alltså kunna ha rutor på 90-95kg om 3år OM du sköter allt bra (vilket dom flesta inte gör i början, såklart). Detta inkluderar styrketräning. Vettig styrketräning.

caro
2014-07-26, 21:41
Aldrig sagt att var dåligt. Men jag måste ha ett mål och en plan innan jag börjar. ;)

Ok, det kan man förstå ... :).

Viktnedgång och träning samtidigt! Både konditionsträning och styrketräning.

Kör något träningsschema som verkar rimligt att hålla. Inte vet jag, tre-fyra dagar i veckan? Och dokumentera matintag, så du får koll på hur det är jämfört med vikten. Så justerar du det beroende på hur viktnedgången verkar funka. Man måste leva samtidigt, så det är bäst om det inte går för fort.

Men detta är bara vad jag själv slutit mig till från teori (läsning) och egen praktik. Tycker det funkar. :)

Duca
2014-07-26, 21:45
Okej, omöjligt att säga det beror på hur bra gener man har (nu förutsätter jag att man sköter träning och kost bra).

Men för att nå dit snabbast skulle jag satsa på att gå ner till 90kg på 12-18mån, sen bulka till 100-105kg under 12mån och efter det deffa så mycket som är nödvändigt. Du borde alltså kunna ha rutor på 90-95kg om 3år OM du sköter allt bra (vilket dom flesta inte gör i början, såklart). Detta inkluderar styrketräning. Vettig styrketräning.

Låter bra. Jag ska undersöka, läsa och lägga upp en plan.

Duca
2014-07-26, 21:46
Ok, det kan man förstå ... :).

Viktnedgång och träning samtidigt! Både konditionsträning och styrketräning.

Kör något träningsschema som verkar rimligt att hålla. Inte vet jag, tre-fyra dagar i veckan? Och dokumentera matintag, så du får koll på hur det är jämfört med vikten. Så justerar du det beroende på hur viktnedgången verkar funka. Man måste leva samtidigt, så det är bäst om det inte går för fort.

Men detta är bara vad jag själv slutit mig till från teori (läsning) och egen praktik. Tycker det funkar. :)

Tack. :)

Jeml
2014-07-26, 21:48
Låter bra. Jag ska undersöka, läsa och lägga upp en plan.
Dom tre absolut viktigaste punkterna...

-ett bra schema för styrketräningen
-2g x kroppsvikt protein per dag (när man går ned i vikt)
-kaloriunderskott (äta mindre än man gör av med)

DOCK med så mycket övervikt anser jag att 200-250g protein är tillräckligt.

Duca
2014-07-26, 21:54
Dom tre absolut viktigaste punkterna...

-ett bra schema för styrketräningen
-2g x kroppsvikt protein per dag (när man går ned i vikt)
-kaloriunderskott (äta mindre än man gör av med)

DOCK med så mycket övervikt anser jag att 200-250g protein är tillräckligt.

Tack. Hur många kcal ska jag äta? 2000-2500 kcal?

Men jag ska väl styrketräna medans jag är på kaloriunderskott? Eller hur?

Jeml
2014-07-26, 22:00
Tack. Hur många kcal ska jag äta? 2000-2500 kcal?

Men jag ska väl styrketräna medans jag är på kaloriunderskott? Eller hur?
Väldigt svårt att säga, allas metabolism är olika, 2000kcal måste vara alldeles för lite för din vikt. Pröva 3000 i en vecka, händer inget så sänker du med 200 inför nästa vecka. Ha som mål att tappa 1kg/v, i medelvikt.

Ja givetvis, det är en av dom viktigaste parametrarna :)

Duca
2014-07-26, 22:01
Väldigt svårt att säga, allas metabolism är olika, 2000kcal måste vara alldeles för lite för din vikt. Pröva 3000 i en vecka, händer inget så sänker du med 200 inför nästa vecka. Ha som mål att tappa 1kg/v, i medelvikt.

Ja givetvis, det är en av dom viktigaste parametrarna :)

3000? Är det inte lite väl för mycket? :confused:

Okey.

King Grub
2014-07-26, 22:05
Med en så stor övervikt kan du också ligga på ett stort underskott (om du klarar det mentalt och hungermässigt). Du kan prova 2-2500 kcal om du vill och tror att du klarar det. Det kommer att ge en betydligt snabbare viktnedgång, men det kan också kännas jobbigare.

Styrketräning gör att du behåller muskelmassa och att din metabolism (kaloriförbrukningen i vila) inte sänks.

Jeml
2014-07-26, 22:08
3000? Är det inte lite väl för mycket? :confused:

Okey.
Som sagt, går inte att säga. Men börjar träna regelbundet och väger 140kg så kommer du garanterat göra av med mycket mer än 3000.

Utöver styrketräningen så kan du gå på promenader osv (valfri kardio).

Jag väger 78-79kg och gör av med 3400-3500/dag.

F.ö har jag också varit fet, droppade 35kg. Hoppas det går bra för dig :)

Duca
2014-07-26, 22:17
Med en så stor övervikt kan du också ligga på ett stort underskott (om du klarar det mentalt och hungermässigt). Du kan prova 2-2500 kcal om du vill och tror att du klarar det. Det kommer att ge en betydligt snabbare viktnedgång, men det kan också kännas jobbigare.

Styrketräning gör att du behåller muskelmassa och att din metabolism (kaloriförbrukningen i vila) inte sänks.

Jag klarar det. Men kan man bygga muskler medans jag går ner i vikt? Målet är att gå ner tills jag är 10-12% kroppsfett så att musklerna syns.

Duca
2014-07-26, 22:19
Som sagt, går inte att säga. Men börjar träna regelbundet och väger 140kg så kommer du garanterat göra av med mycket mer än 3000.

Utöver styrketräningen så kan du gå på promenader osv (valfri kardio).

Jag väger 78-79kg och gör av med 3400-3500/dag.

F.ö har jag också varit fet, droppade 35kg. Hoppas det går bra för dig :)

Låter väldigt bra. Tack. Det är jobbigt att vara fet. Tungt att andas, det sociala livet lider. Jag har märkt att det är svårt att få vänner eller andra typer av relationer när man är fet. Men jag gör det främst för att jag vill må bra och se bra ut.

Jeml
2014-07-26, 22:25
Lägg dig på 2500 då om du känner att du klarar det :)

Ja man kan bygga muskler när man går ned i vikt, dock mycket svårare än när man står still ellrr går upp.
Men när man är ny till styrketräning kan man bygga ganska bra på underskott.
----

Jo jag känner igen det där, och när du når en hälsosammare vikt kommer du förmodligen inse att du mådde ännu sämre än du trodde som fet.

Duca
2014-07-26, 22:32
Lägg dig på 2500 då om du känner att du klarar det :)

Ja man kan bygga muskler när man går ned i vikt, dock mycket svårare än när man står still ellrr går upp.
Men när man är ny till styrketräning kan man bygga ganska bra på underskott.
----

Jo jag känner igen det där, och när du når en hälsosammare vikt kommer du förmodligen inse att du mådde ännu sämre än du trodde som fet.

Ska försöka ligga på 2000-2500. Tack.

Jo, jag är nog säker på att jag kommer må bättre när jag går ner i vikt. Även om jag mår rätt bra nu. Men det är jobbigt att bära på så mycket vikt. :)

King Grub
2014-07-26, 22:38
Jag klarar det. Men kan man bygga muskler medans jag går ner i vikt? Målet är att gå ner tills jag är 10-12% kroppsfett så att musklerna syns.

Styrketräning bygger muskler även på underskott. Det är det som gör att man inte förlorar muskelmassa på en diet, om man styrketräning samtidigt. Utan styrketräning med i bilden kan upp till hälften av den förlorade vikten bestå av fettfri massa (muskler). Med styrketräning kan det mer eller mindre elimineras. Det beror på styrketräningens uppbyggande effekter, inte på minskad nedbrytning.