Visa fullständig version : Kyla ner sovrummet
Jag vet inte riktigt hur ni har det inåt landet i Sverige, men i Oslo så är det varmt!
Någon som har tips på fläkt eller kylaggregat av något slag som man kan ha i sovrummet?
Modell, var den finns att köpa, etc. Har inte tillgång till alla Svenska butiker, men de flesta finns ju även här.
Det stora kravet är att den måste vara någorlunda tyst. Helst så vill jag ju inte heller behöva ligga i en stormvind skapad av en gigantisk fläkt, och vakna upp med en stel nacke.
Några tips annat än en vanlig fläkt?
Gör en fläkt så stor skillnad mer än att kasta runt varm luft?
Edit: Ah, missade 'annat än'.
Gör en fläkt så stor skillnad mer än att kasta runt varm luft?
Egentligen inte, det är därför jag vill ha något annat än en fläkt. :D
Jag kör fläkt som blåser direkt på mig, samt korsdrag genom lägenheten. Sedan sover jag utan täcke och inga kläder. Det funkar även om det rör sig uppåt 30 grader..
Men det gäller att man kan sova med ljud för fläktar på maxhastighet är inte direkt tysta..
AC fungerar ju bra annars.
Någon som har testat att ha en stor fläkt på relativt låg rpm?
Man har ju lärt sig att sova med datorfläkten igång, och det låter ju en del.
Sover givetvis redan naken och utan täcke.
AC fungerar ju bra annars.
Har du några tips på modell? Ljud? Strömförbrukning? Kostnad? Praktisk?
Jag vet allt vad en AC är, syftet med tråden var ju att få tips på mer specifika typer av AC:s eller liknande. ;)
Har själv funderat varje år på en AC men att lägga dem pengarna för 1-2 veckor varje år som det behövs är det inte värt enligt mig iaf.
Get used to it. Its not goning to last long...
martikainen
2014-07-26, 16:59
Halvbra tips!
Jag köpte en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170894 på elgiganten för 4 år sedan. Hittade den på rea efter sommaren för 1500spänn och den går konstant några veckor varje sommar (typ nu).
Den fixar att kyla ner mitt sovrum på ca 20kvadrat från 28grader till 16 grader på ca 5h, på 2h så bli det runt 18-19, de sista 2-3 graderna som är sega!
Den låter något jävulskt men när man väl kylt ner rummet till 16 grader så håller sig temperaturen nere, är det över 18 grader varmt ute på natten så stäng fönstret, är det under så ha det helt öppet så får man riktigt behaglig temperatur.
Just nu finns den bara på el-fynd (ingen aning om vad det är för butik) men kolla på liknande AC's med samma kyleffekt.
Den jag länkade till är specad till 17kvadrat men fixar större rum också, och ska dra ca 1200kw. Min kostar ca 1kr/h den är igång, så sommarmånaderna går elräkningen upp 150-200kr/månad, men det är det värt.
Någon ac med riktig kylmedia och högt BTU
Har ingen koll på modellerna som finns nu och är väl tveksamt om modellen vi kör här hemma fortfarande finns på marknaden.
Vad du inte ska ha är en sån där grejja som du måste fylla på med frysta isklampar eller is rent allmänt. De mest bara blåser ut nerkyld luft liksom. Riktig AC som faktiskt pumpar ut varmluften är grejen. Modellen vi köpte gick väl på 2-3000 och har fetingslangen för utblås som heter duga. Lite otympligt att få ut genom fönster/balkongdörr och man vill helst täta till resten av "springan" som bildas av att man öppnat fönstret.. Vi snackar säkert 1dm öppet liksom. Funkar ju hyfsat. Lägenheten generellt är över 30 grader C medans sovrummet är runt 15C.
Split-aggregat med någon form av separat utedel är ju att föredra egentligen. Inte sån koloss till slang att dra ut, och mer effektiva. Kostar något litet mer dock.
Se till att kolla hur många kubikmeter alternativt kvadratmeter rum som de är tänkta att fungera för... misstänker att ungefär alla ACs är hyfsat lika ok.
Halvbra tips!
Jag köpte en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170894 på elgiganten för 4 år sedan. Hittade den på rea efter sommaren för 1500spänn och den går konstant några veckor varje sommar (typ nu).
Den fixar att kyla ner mitt sovrum på ca 20kvadrat från 28grader till 16 grader på ca 5h, på 2h så bli det runt 18-19, de sista 2-3 graderna som är sega!
Den låter något jävulskt men när man väl kylt ner rummet till 16 grader så håller sig temperaturen nere, är det över 18 grader varmt ute på natten så stäng fönstret, är det under så ha det helt öppet så får man riktigt behaglig temperatur.
Just nu finns den bara på el-fynd (ingen aning om vad det är för butik) men kolla på liknande AC's med samma kyleffekt.
Den jag länkade till är specad till 17kvadrat men fixar större rum också, och ska dra ca 1200kw. Min kostar ca 1kr/h den är igång, så sommarmånaderna går elräkningen upp 150-200kr/månad, men det är det värt.
Matsui! Også maj! Vet inte om det är exakt samma modell dock.
Låter som sagt lite grann när den kyler.. fast ändå mindre än grannarnas ungar som leker på gården. Och när man har stoppat i öronpropparn så här man den ju inte oavsett.
extern utedel låter något mindre.
Currenthill
2014-07-26, 17:06
Jag installerade värmepumpar på både över- och undervåningen. Underbart att ha 20 grader i hela huset när det är 33 ute.
Skickas från min iPad via Tapatalk
blöt en handduk och ha som täcke.
Har letat efter AC några dagar, verkar vara slut i hela Sverige, annars hade jag lätt investerat i en sådan.
Jag har en luftavkylare, en sådan som man fyller med kallt vatten och is och som blåser kalluft, men den sänker inte temperaturen en endaste grad även om det är skönt att få kalluft som blåser på en när det är 28 grader i rummet.
Denna metod, som funkar bra om i alla fall nätterna är hyggligt svala, använder vi (sovrum i söderläge):
Helt öppet fönster på natten, vanlig fläkt på (ibland) för att få luften att cirkulera lite bättre (med varmare luft inne och kallare ute). När temperaturen inne går över temperaturen ute (sker sådär vid nio-tio på morgonen) stänger vi fönstret och har stängt hela dagen tills ute-temperaturen understiger innetemperturen, då öppnar vi för fullt igen (brukar vara vid 9-10 på kvällen).
Samma metod i vardagsrum/kök (västerläge).
Det viktiga är att inte släppa in den varma luften.
Idag hade vi 24 grader inne och 37 grader på altanen utanför när det var som värst. Gissa var man föredrar att vara ...
Om värmeböljan håller på länge, så att väggar värms upp, eller om nätterna är väldigt varma (typ över 25 grader) kommer metoden inte funka vidare bra dock ...
Insulinus
2014-07-26, 19:19
Ett tips är att ta en stor skål med is och ställa framför fläkten, isen kyler luften precis framför fläkten som sedan fläktar ut den i rummet. Fungerar som akutlösning :)
Jag brukar tappa upp ett badkar med så kallt vatten som mitt badrum tillåter. Nedsänk dig i ca 5 min (jag brukar läsa bok och köra 10 min, efter att man domnat av känns det inte särskilt mkt). Därefter är man sval i ca 1-2h.
Ett annat alternativ som brukar fungera är att skaffa den kalla varianten av tigerbalsam och smörja in nacke, bröst och lår. Eller så mycket man vill. Detta går också att kombinera med fuktig handduk, som någon nämnde tidigare i tråden, för bättre resultat.
Jag brukar tappa upp ett badkar med så kallt vatten som mitt badrum tillåter.
Just det. Kvällsbad. Ett himla bra sätt att sänka temperaturen genom hela kroppen, Vi har cyklat till det näraliggande badet varenda kväll. Man flyter omkring tills man är helt avsvalnad och börjar frysa. Och sen klarar man natten med de övriga åtgärderna (hålla svalt inne). Dusch och kallt bad i badkar funkar nog lika bra!
:D
Carlo Fatface
2014-07-26, 22:04
Har själv funderat varje år på en AC men att lägga dem pengarna för 1-2 veckor varje år som det behövs är det inte värt enligt mig iaf.
Get used to it. Its not goning to last long...
Nästa värmebölja ångrar du att du inte tog smällen nu. :)
För dom återkommer...Jag lovar att det känns gott när man kommer på att ac:n står i källaren,betald och redo att sättas igång inom 5 min.*cupid*
Har just nu 18 grader i hela huset. Räkningen får kosta vad den kosta vill.
Nästa värmebölja ångrar du att du inte tog smällen nu. :)
För dom återkommer...Jag lovar att det känns gott när man kommer på att ac:n står i källaren,betald och redo att sättas igång inom 5 min.*cupid*
Än så länge har jag inte ångrat mig å första gången jag fundera på de var väll för en 4-5 år sen.
Men om de rear ut nått billigt nu efter sommaren så kanske man hugger, får se.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.