Visa fullständig version : Vätska eller fett
Hej!
Jag har varit bortrest i 4-5 dagar och ätit ordentligt med mat, kakor och även en omgång chips. Innan jag reste bort åt jag ganska snålt med kolhydrater och nu när jag kommit hem har jag ganska mycket mer att ta i runt magen.
Min fråga är, hur kan man (om ens möjligt) se huruvida det är fett eller vätska man har lagt på sig? Eller kan vätskan ens sätta sig som "valkar" när man sitter ner? Är vätskan kanske svår att "ta i" och snarare bara musklerna mindre definierade?
184 cm, 86 kg (88,5 efter) och ca 9 % kroppsfett innan resan, om det kan ha någon påverkan.
Mycket tacksam för svar!
Det är säkert individuellt men när jag är vätskig set jag rentav fet ut. Kan själv inte se/känna någon direkt skillnad mellan fett och vatten, däremot känner jag att det är vätska jag samlat på mig.
Det är säkert individuellt men när jag är vätskig set jag rentav fet ut. Kan själv inte se/känna någon direkt skillnad mellan fett och vatten, däremot känner jag att det är vätska jag samlat på mig.
Okej!
Att jag har legat på ett överskott råder det ingen tvekan om, men man är ju nyfiken på hur mycket fett kroppen lägger på sig av 4 dagars matslakt. Speciellt när man har enkelt att lägga på sig vätska och aldrig i mitt liv har varit över 12-13 % kroppsfett.
Har hört vissa nämna att kroppen kan vänja sig vid att ligga lågt i fett och därför inte lägga på sig fett, även om det är en teori jag är lite kritisk till. Vore dock förbannat trevligt om det lilla extra runt magen som liknar fett vill släppa efter 4-5 dagars bra kost.
Animalisk
2014-07-26, 14:52
Mest vätska skulle jag tippa på, sen vore det intressant att sen en bild på dig, 9% på den längden/vikten torde väl vara ganska valkfritt?
Mest vätska skulle jag tippa på, sen vore det intressant att sen en bild på dig, 9% på den längden/vikten torde väl vara ganska valkfritt?
Det är mycket valkfritt, jag tenderar dock att binda mest vätska (lägga på mig mest fett) på ryggen. Så när jag står upp är det inte mycket att tafsa på, men när jag sätter mig ned så liksom "glider det fram" :-D
Det är verkligen ingenting att oja sig över eller gnälla på, men är lite nyfiken på varför jag får så otroligt mycket mer på så kort tid, och om det går att veta ifall det är vätska eller fett.
184 cm, 88 KG @ 9% BF?
Du kan nog ställa dig på scen redan nu om det stämmer. :D
184 cm, 88 KG @ 9% BF?
Du kan nog ställa dig på scen redan nu om det stämmer. :D
Det stämmer, låg faktiskt på 8,1 % ett par veckor innan jag vägde 86 men hade inte så bra koll på vikten då :-) Dock var 9 % precis innan jag åkte, vägde då 86 kilo och hade precis tagit kreatin för första gången i mitt liv vilket gav mig ett par pannor extra.
Jag skulle inte platsa på en scen, men är och har alltid varit grov. Förklaringen till det vet jag inte, men ser ingen större mening med att sitta här och ljuga :-)
I alla fall, tack för era svar och egentligen ville jag bara veta om vattnet kan sätta sig likt "valkar" om man böjer på sig (vet skillnaden på "valkar" och skin som skrynklar sig). Har för övrigt ingen ätstörning utan en ganska avslappnad syn på träning och kost, undrar mest av ren nyfikenhet.
Toni Radanov
2014-07-26, 22:54
har du ätit sisådär 3750 kalorier EXTRA (utöver allt du vanligtvis äter per dygn) under dina 5 dagar av "ätande" så har du gått upp 2.5 kg rent fett. Är detta möjligt? Knappast sannolikt.
Det är som att äta det man normalt äter plus en familjepizza extra varje dag.
Därmed är det självklart vatten. Man behöver aldrig nojja över sånt här om man kan räkna på det och man kan alltid räkna på det.
2.5 kg vätska är jättevanligt att kasta på sig under varma dagar med lite extra käk eller bara "lortigare än vanligt" käk då det oftast innebär en ökning av kolhydratsintag.
kroppsfett % hit och dit kommer alltid vara off pga vätskebalans i kroppen så ignorera det helt.
ps: Vätska ser ut som fett i kroppen, dvs skapar "oskärpa" under huden och man ser därmed blötare/slätare/knubbigare ut men väger dock mer per kubik. Är du verkligen 9% från start (extremt lågt, let's be real) så lär lite vattnighet sabba en hel del hårdhet. Har du tagit dig till 9% kroppsfett "på riktigt" så bör du ha koll på detta i ärlighetens namn då ingen vanlig människa av en slump går under 10% eller bara "jag tränar och äter typ bra" oavsett gener. Men nu vet du iaf! Siffror ljuger aldrig, så länge man inte räknat fel ofc!
har du ätit sisådär 3750 kalorier EXTRA (utöver allt du vanligtvis äter per dygn) under dina 5 dagar av "ätande" så har du gått upp 2.5 kg rent fett. Är detta möjligt? Knappast sannolikt.
Det är som att äta det man normalt äter plus en familjepizza extra varje dag.
Därmed är det självklart vatten. Man behöver aldrig nojja över sånt här om man kan räkna på det och man kan alltid räkna på det.
2.5 kg vätska är jättevanligt att kasta på sig under varma dagar med lite extra käk eller bara "lortigare än vanligt" käk då det oftast innebär en ökning av kolhydratsintag.
kroppsfett % hit och dit kommer alltid vara off pga vätskebalans i kroppen så ignorera det helt.
ps: Vätska ser ut som fett i kroppen, dvs skapar "oskärpa" under huden och man ser därmed blötare/slätare/knubbigare ut men väger dock mer per kubik. Är du verkligen 9% från start (extremt lågt, let's be real) så lär lite vattnighet sabba en hel del hårdhet. Har du tagit dig till 9% kroppsfett "på riktigt" så bör du ha koll på detta i ärlighetens namn då ingen vanlig människa av en slump går under 10% eller bara "jag tränar och äter typ bra" oavsett gener. Men nu vet du iaf! Siffror ljuger aldrig, så länge man inte räknat fel ofc!
Jag är fullt medveten om hur kalorier funkar och jag har koll på hur mycket jag skall äta/brukar äta. Jag vet att cirka 7000 kcal motsvarar ett kilo fett osv osv.
Min fråga var inte huruvida man lägger på sig fett om man äter mer än man gör av med, det är ganska självklart. Jag har inte räknat mina kalorier under dagarna men är fullt medveten om att jag har legat på överskott. Min fråga var om vätskan kan bli likt valkar när man sitter ned, eller om det bara ligger som en "hinna" framför musklerna och gör dem mindre definierade.
Jag har mätt med kaliper 2 gånger och som sagt första gången fick jag 8,1 % och ett par veckor senare 9 %. Om du väljer att tro mig är upp till dig! Jag läser mycket om kost & träning för att det är ett stort intresse jag har, men det är inte så att jag får dödsångest om jag smäller i mig en pizza. Man kan sitta på goda kunskaper men fortfarande sakna kunskap inom vissa områden och då anser jag att det är bättre att fråga än att glida runt och leka någon guru i ämnet.
Tack för svaret!
King Grub
2014-07-27, 11:58
Man skall normalt inte få ödem under huden på det sättet. Att släta ut en del, visst, men inte sådana vätskeansamlingar. Sådant kraftigt ödem skulle nog peka på medicinska problem, och det låter det inte som i ditt fall, eftersom du inte borde må speciellt bra då.
Toni Radanov
2014-07-27, 12:49
merparten av vätskan kommer landa intramuskulärt. Men:
Extracellular fluid (ECF) or extracellular fluid volume (ECFV) usually denotes all body fluid outside of cells. The remainder is called intracellular fluid.
In some animals, including mammals, the extracellular fluid can be divided into two major subcompartments, interstitial fluid and blood plasma. The extracellular fluid also includes the transcellular fluid; making up only about 2.5 percent of the ECF.
In humans, the normal glucose concentration of extracellular fluid that is regulated by homeostasis is approximately 5 mM.
The pH of extracellular fluid is tightly regulated by buffers around 7.4.
The volume of ECF is typically 15 L (of which 12 L is interstitial fluid and 3 L is plasma).
Interstitial Fluid makes up 16% of human body weight and blood plasma 4% of human body weight.
Då vet du hur mycket "randomvätska" vi har och av de 15 liter kan såklart en del skifta ;)
Därmed är det inte sagt att allt resulterar i mer pop i muskler, man blir slät och vattnig utöver det sen hur mycket skiljer mellan individer.
Ganska vida accepterad broscience är att tomma fettceller kan hålla vatten vilket förklarar en hel del varför man ser ut som man gör ibland, och varför vikt skiftar så mycket även under konstant diet som inte avviker från macros. Finns ingen direkt forskning som bevisar detta tyvärr, intressant teori såklart!
Grub får gärna söka i arkivet efter relaterade forskning kring fettcellers potentiella funktion utöver att enbart tillhandahålla triglycerider.
Tack för goda svar. Sitter någon på ytterligare info eller erfarenheter får ni gärna kommentera eller skriva till mig i ett privat meddelande.
Dessa är intrycken jag brukar få av min kropp i sådana sammanhang, med utgångspunkt kring 11-12 % kroppsfett:
- Kort period av överätande, där det inte kan ha blivit mycket fett men däremot mycket vatten: Kroppen ser slät ut.
- Längre period av överätande då ett par kilo fett med all sannolikhet har tillkommit: Kroppen ser suddig och luddig ut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.