Visa fullständig version : Ifall du hade eller har hund, vad skulle du vilja att den kunde?
T.ex. Lyssna, hantera hundmöten osv.
OBS; ej valpträning (inte bajsa inne osv)
Gå lös med förslag bara.
Sent from my lumia 928 using Tapatalk
Mackie Messer
2014-07-24, 08:30
Vacker tass, sitt och rulla runt.
Hade min gris slutat tömma sina analsäckar i soffan så hade jag vart väldigt glad med honom.
Red Apple
2014-07-24, 08:51
Gå fint i koppel och att inte vara så ångestladdad inför hundmöten.
Plocka upp sin egen skit.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Evankhell
2014-07-24, 09:00
Förstå allt jag säger.
Mer? Va ensamen utan ångest? Inte hälsa på alla?
Sent from my lumia 928 using Tapatalk
abstract
2014-07-24, 10:21
Använda toaletten.
Holmeros
2014-07-24, 10:23
Hämta öl i kylskåpet. Inklusive stänga efter sig.
Diomedea exulans
2014-07-24, 10:23
- Låta bli att skälla. Alltså alltid sluta skälla på kommando. Hundskall är inte skönt för folk med tinnitus, och kan garanterat orsaka tinnitus.
- Låta bli att jaga andra djur. Mammas och pappas höns har 152932525 gånger blivit jagade och ibland dödade av lösa hundar som går på vägen vid deras tomt. Det är inte kul, och jag antar att det inte är roligare för ägare till kaniner, katter osv som råkar ut för jagande hundar. Hundfan ska stanna på kommando.
- Kunna bli misshandlad utan att ge igen. En ovetande tvåårig människa ska kunna gå fram och dra den fina vovven i öronen utan att riskera att få ansiktet sönderbitet. Hunden ska veta att människor biter man inte.
hämta tofflorna
kunna slappa och ta det chill på kommando
filmjölk
2014-07-24, 10:26
Hugga mot halsen och skrevet på människor på kommando.
Magnus N
2014-07-24, 10:26
Ordentlig allmänlydnad hade räckt för min del den dag man skaffar hund, skitsamma ifall den inte räcker tass eller leker död :)
- Kunna bli misshandlad utan att ge igen. En ovetande tvåårig människa ska kunna gå fram och dra den fina vovven i öronen utan att riskera att få ansiktet sönderbitet. Hunden ska veta att människor biter man inte.
Ett barn ska veta att en hund också har känslor. Annars ska barnet inte vara där, ganska enkelt.
OnT:
- Sluta skälla i hemmet
- Att min tik blir säkrare med andra hundar
- Att min lilla hund inte blir rädd för barn som inte förstår hur hundar fungerar.
Man stirrar inte en hund i ögonen, viftar med armarna och springer rätt emot den. Då önskar jag att den kunde vända på klacken helt enkelt.
delta_mats
2014-07-24, 10:52
Gå fint i koppel.
Komma vid inkallning, även om annat lockar.
Sova ensam utanför sovrummet, utan gnäll.
Vakta/skydda vid skarpt läge.
Kramas.
Det jag har överst på listan för mina kräk,
1. Kunna slappna av på kommando just nu är det som ett inbördeskrig här hemma
2. Att gå utan koppel, (dvs att man skall ha sån pli att det motsvarar ett koppel)
3. Att dom slutar äta upp flickvännensblommor osv
4. Sluta skälla och gny när man säger till dom
5. Kunna gå fint i koppel
6. Kunna leka lugnare och att det håller i sig
7. Att dom skulle kunna dela på leksaker och pinnar
8. Klara av att veta sitt territorium, att man tar en veva på landet förklarar var gränsen går och att dom håller sig där
9. Klara av att acceptera andra hanhundar osv och anpassa nivå efter storlek på ev lekkamrater
bonus
Skulle vara kul att träna skydd med dom men det är ju inget jag kommer att klara av
Har två 8 månaders valpar nu a´50kg så det är en lååååångväg kvar tills man ens kommer ha en halvdassig varddagslydnad
tips till folk skaffa aldrig två hundar speciellt inte större modell i samma ålder, hade dom vadd i huvudet innan så är det ett vakum när dom är två.
Då önskar jag att hunden attackerar föräldrarna istället som inte kan uppfostra/hålla reda på sin unge.
Barn ska veta att hundar drar man inte i öronen.
filmjölk
2014-07-24, 11:27
Barn ska veta att hundar drar man inte i öronen.
Nja, en tvååring kan man inte kräva det av, men en 3-4:åring.
Inse att alla hundar i hela världen inte vill leka med honom hur mycket han än försöker.
Det sa jag inte heller. Jag sa "barn" vilket täcker ett rätt så stort åldersspann.
Hade jag förälder hade jag inte krävt det. Däremot hade jag varit ett tiotal centimeter ifrån barnet när denne är tillsammans med en hund för att jag snabbt ska kan hindra barnet från att t.ex. dra hunden i örat. Därefter sagt till att man ska respektera djur.
Men då har dem heller inget att göra nära en hund utan får nöja sig med att klappa ifrån mammas/pappas knä :-)
Vore kul att kliva på en förortsbuss med en jycke som markerar på knark
filmjölk
2014-07-24, 11:44
Det sa jag inte heller. Jag sa "barn" vilket täcker ett rätt så stort åldersspann.
Hade jag förälder hade jag inte krävt det. Däremot hade jag varit ett tiotal centimeter ifrån barnet när denne är tillsammans med en hund för att jag snabbt ska kan hindra barnet från att t.ex. dra hunden i örat. Därefter sagt till att man ska respektera djur.
Japp det är sunt. Men rätt många föräldrar låter sina småbarn, som kanske precis lärt sig gå tulta omkring och peta på hundar och katter. Det blir inte barnets fel i det läget för att han drar hunden i örat. Ett lite äldre barn skall förstå att man inte gör så, då är det både barnets och förälderns fel om hen gör det ändå, men när de är såpass små som två är det enbart föräldrarnas fel.
Vi har en 14 veckors staffevalp... So far har allt gått väldigt smärtfritt, men förr eller senare kommer vi väl till den perioden när hon får vadd i skallen. Det som står högst upp på listan när det kommer till henne är
- Vardagslydnaden skall sitta som ett smäck. Sitt, ligg, "gå och lägg dig", stanna, kom, varsegod, loss (som nu istället har blivit "aj"). Gå fint i koppel.
- I förlängningen skulle jag vilja se att vi kan möta hundar och människor utan att hon skall fram till dom.
- Ögonkontakt. Det skall vara ögonkontakt minst var 30e sekund så länge jag inte sagt till henne att hon får gå fritt.
- Kunna gå okopplad utan att bry sig om vem eller vad vi möter. Det är husse eller matte som gäller.
- Ha en staffe som spräcker alla jävla förutfattade meningar som finns om rasen.
- Gå in på toa när hon ska lägga sina äckliga vomfisar.
Sedan kan man ju hoppas att alla föräldrar skall lära barnen att inte springa fram till hundar, och framför allt inte valpar. I och för sig är det bara o vänta två månader sedan kommer alla föräldrar vara väldigt måna om att barnen inte springer fram till våran mördarhund.
en stor stark
2014-07-24, 13:05
Hämta öl i kylskåpet. Inklusive stänga efter sig.
Haha vaffan, du tog ju mitt alternativ.
Att komma när man kallar, direkt, oavsett situation och humör. Så att man gå med honom utan koppel utan att oroa sig (där man får gå med honom utan koppel ;) )
en stor stark
2014-07-24, 13:06
Japp, det är nog så jag skulle göra också.
TranceII
2014-07-24, 13:14
Det är väldigt bekvämt om man lär hunden apportera hyfsat. Det är lättare med vissa raser men tror man kan lära så gott som alla att göra det.
Det är ett väldigt bra sätt att få hunden att springa av sig eller simma av sig och de brukar tycka det är enormt roligt.
gå utan koppel, sitta utanför affären utan koppel osv. Orka slita o dra i en kompis :)
Den här typen av trådar får mig alltid att fascineras över andra hundägare.
Som att kunna lämna hunden okopplad utanför affären. Vadå, betyder det att man brukar lämna hunden kopplad utanför affären? Det tycker jag är väldigt udda.
Hämta öl som redan nämnts.
Sätta på kaffe.
Bre mackor.
Farma bg´s.
mangemani
2014-07-24, 14:27
detta:
PztO-OvzRyg
LgBKhj48VDY
P9Fyey4D5hg
Den här typen av trådar får mig alltid att fascineras över andra hundägare.
Som att kunna lämna hunden okopplad utanför affären. Vadå, betyder det att man brukar lämna hunden kopplad utanför affären? Det tycker jag är väldigt udda.
Jag lämnar mina kopplade utanför butiken ibland, kombinera morgonpromenaden el kvällspromenaden ifall man skall köpa snus eller mjölk, först kollar man in ifall det är lugnt i butiken så man bara kan gå in hämta sina saker betala och gå.
Skulle inte lämnat dom när det är mycket folk där nere, är det barn som cirkulerar i området är jag mer restriktiv med det också.
Många butiker här runt tycker annars att det är ok att man tar med hunden in men livsmedelsbutiker är ju lite kinkiga med reglerna
Vad är udda för dig? fattar inte, de flesta kopplar sin hund utanför och går in och handlar. Väldigt få fall där jag ser någon bara gå in och hunden väntar utanför utan att bli kopplad, iaf i Sverige.
Vad är udda för dig? fattar inte, de flesta kopplar sin hund utanför och går in och handlar. Väldigt få fall där jag ser någon bara gå in och hunden väntar utanför utan att bli kopplad, iaf i Sverige.
Tror han snarare reagerar på att man lämnar hunden utanför butiken oavsätt ifall den är kopplad eller inte, och jag förstår han till en viss del med så många småhundar som försvinner, folk som är elaka mot hundar osv
Jag skulle aldrig lämna en hund bunden utanför en butik, speciellt inte efter att ha läst om alla hundar som stjäls utanför butiker om man nu bortser från att någon kan göra illa eller skrämma hunden.
Komma på inkallning i alla lägen är något hundfan gärna hade fått gjort, som det är nu så har jag honom i princip aldrig lös.
Överlag att han var lydigare, han kan flera kommandon men gillar att spela korkad när han inte känner för att lyda.
Han är egentligen för intelligent för sitt eget bästa (eller iaf för mitt tålamods skull).
Han var redan 15 månader gammal när jag köpte honom och kunde absolut ingenting då så han kan iaf mer saker nu men känns lite tragiskt att jag faktiskt haft två hästar med större lydnad på än vad jag har på hunden.
Hästarna kom minsann på kommando, kunde gå lösa bredvid mig från hagen in till stallet, kunde även "parkeras" dvs jag ställde dom någonstans och lämnade dom där utan att dom gick iväg oavsett om det var 1 minut eller 15 minuter som dom skulle stå där..
R Scarpa27
2014-07-24, 18:42
den skulle kunna bli THE MASK
respect :D
http://media1.giphy.com/media/DUbxcFf3V1A08/200_s.gif
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.