handdator

Visa fullständig version : Stående cable fly

Määng
2014-07-22, 14:58
Hur ska egentligen den här övningen utföras? Har försökt kolla runt lite men det finns ungefär 20 olika varianter. De flesta som visar upp övningen talar dessutom om "inner chest development" och "making them cuts" osv vilket får mig att tappa lite förtroende.

Toni Radanov
2014-07-22, 15:04
Memorera din position och vinklar osv när du kör liggande flyes på bänk med hantlar. Använd denna ståendes sen! Enda fördelen med flyes i cable cross är att du får fullt motstånd även "i toppen" av rörelsen jämfört med liggande + hantlar där man bara föser ihop vikten på slutet, ingen uppåtrörelse sker längre.

Alt 2: Prova 4000 vinklar och armbågspositioner tills en känns bra! Även rygglutning kontra fotplacering avgör. (yep, flyes är relativ skitövning för bröst sett till krånglet och att på tok för många gör sisådär fel men kör den ändå eftersom alla youtube-hjältar kör den.)

crizzan
2014-07-22, 15:11
3_zoS5K4sNI

Så fast med kablar då.

pezrulezhaakon
2014-07-22, 15:24
Hur ska egentligen den här övningen utföras? Har försökt kolla runt lite men det finns ungefär 20 olika varianter. De flesta som visar upp övningen talar dessutom om "inner chest development" och "making them cuts" osv vilket får mig att tappa lite förtroende.

Alla varianter kan vara bra, men vad vill du ha ut av övningen?

Anders The Peak
2014-07-22, 20:52
Määng lär dig hur bröstmuskeln fungerar anatomiskt då upptäcker du rätt snart att funktionen är hyggligt enkel att kopiera in i en effektiv bröstövning. Du förstår på en gång att 95 % av alla som försöker optimera bröstträningen gör åt helvete fel pga att de inte vet bröstmuskelns funktion.

MS1
2014-07-22, 22:47
(yep, flyes är relativ skitövning

Håller jag absolut inte med om. Är den övning som verkligen fick mina bröst att växa. Om jag gör övningen rätt ur andras synpunkt vet jag inte men resultatet tycker jag talar sitt språk . Kör alltid med kabeln i axelhöjd och pressar rakt fram och inte som många andra som har kabeln högt och pressar snett neråt.:hbang:

Järnvilja
2014-07-24, 13:11
Prova dig fram. Variera vinkeln då och då om du vill. Så länge du känner en bra känsla i bröstet under övning.

Toni Radanov
2014-07-24, 20:43
Håller jag absolut inte med om. Är den övning som verkligen fick mina bröst att växa. Om jag gör övningen rätt ur andras synpunkt vet jag inte men resultatet tycker jag talar sitt språk . Kör alltid med kabeln i axelhöjd och pressar rakt fram och inte som många andra som har kabeln högt och pressar snett neråt.:hbang:

lägg samma tid på bänk / hantelpress så kanske det blir än mer fart på rattarna! Förutsatt att du använder brösten i övningarna och inte axlarna som allt för många gör genom att ha stången/hantlarna för högt upp på kroppen (nära hakan och inte i linje med bröstvårtorna)!

Kan va värt för att se skillnaden på relativt bra bröstövningar vs relativt halvruttet.

MS1
2014-07-24, 23:07
lägg samma tid på bänk / hantelpress så kanske det blir än mer fart på rattarna! Förutsatt att du använder brösten i övningarna och inte axlarna som allt för många gör genom att ha stången/hantlarna för högt upp på kroppen (nära hakan och inte i linje med bröstvårtorna)!

Kan va värt för att se skillnaden på relativt bra bröstövningar vs relativt halvruttet.

Har lagt betydligt mera tid på bänk(rätt utfört) så jag står fast för mitt utlåtande.

MaxHBG
2014-07-25, 02:25
varför får jag alltid träningsvärk i biceps när jag kör stående flyes i CC?

havok
2014-07-25, 05:26

Personligen så kör jag enbart denna övningen som en sista övning när jag har mer energi kvar för att verkligen krama ur de sista ur bröstet. Då behöver jag inte heller ha så mycket vikt eftersom man redan är uttröttad av "ordinarie" muskelövningar och kan fokusera 100% på kontakt. Det är väll det jag kan bidra med i frågan, sänk vikten och leta efter kontakt. Poppar en ådra dessutom upp på bröstet så vet du att du är rätt ;) Känn dej fram försiktigt helt enkelt.

Toni Radanov
2014-07-25, 11:21

för att när du har armarna sträckta mot ställningen är biceps väääldigt spända och ska förbli det eftersom de statiskt håller armen i rätt vinkel (armbågsleden är ju låst, eller ska vara). Det är lätt gjort att armbågsleden inte är helt låst utan i sträckt läge sträcks armen ut helt så den är rak och sedan återgår till lätt vinklat läge (som sig bör) men den rörelsen står biceps för = such pump. Much värk! Alltså blir det ett litet knyck när armen går från helt rak > lätt böjd = biceps.

Tips: Detta ska inte kunna hända om du faktiskt har full ROM på bicepsövningar, dvs inte kastar från bottenläget eller kör för... kort. Alltid sträckt max sträckt arm > max böjd arm = bicepsrörelse. Inte curla "nästan ända ner" och sen svinga fart i hanteln/stången upp igen.

MaxHBG
2015-07-16, 18:51
ska man dra tillbaka axlarna som i bänkpress även vid flyes i CC? Känner bättre kontakt när jag inte drar tillbaka axlarna under hela rörelsen.

Sheogorath
2015-07-16, 18:58

Därför att biceps korta huvud kan utföra adduktion i axelleden. I en press motverkas bicepsaktiveringen av tricepsaktiveringen (det är ett sätt att uttrycka det). I en flye har du inte detta eftersom man har ett statiskt läge i armbågen.

Sheogorath
2015-07-16, 19:01
för att när du har armarna sträckta mot ställningen är biceps väääldigt spända och ska förbli det eftersom de statiskt håller armen i rätt vinkel (armbågsleden är ju låst, eller ska vara). Det är lätt gjort att armbågsleden inte är helt låst utan i sträckt läge sträcks armen ut helt så den är rak och sedan återgår till lätt vinklat läge (som sig bör) men den rörelsen står biceps för = such pump. Much värk! Alltså blir det ett litet knyck när armen går från helt rak > lätt böjd = biceps.

Tips: Detta ska inte kunna hända om du faktiskt har full ROM på bicepsövningar, dvs inte kastar från bottenläget eller kör för... kort. Alltid sträckt max sträckt arm > max böjd arm = bicepsrörelse. Inte curla "nästan ända ner" och sen svinga fart i hanteln/stången upp igen.

Nope. Det handlar inte om rörelsen i armbågsleden utan om att biceps går över axelleden och kan utföra rörelser i axelleden, precis som bröst, delta m.fl. muskler.

Rolfarsson
2015-07-16, 19:47
ska man dra tillbaka axlarna som i bänkpress även vid flyes i CC? Känner bättre kontakt när jag inte drar tillbaka axlarna under hela rörelsen.

Ja, skulderbladen ska ihop, precis som i en bröst press.

Luca Brasi
2015-07-21, 00:30
Hur ska man utföra dem om man vill överanstränga långa bicepssenan?

Sheogorath
2015-07-21, 05:49
Hur ska man utföra dem om man vill överanstränga långa bicepssenan?

Vill överanstränga senan? Vill du bli skadad?

Mjölkdrickare
2015-07-22, 13:01
Ja, skulderbladen ska ihop, precis som i en bröst press.
Och varför inte passa på att träna full bröstmuskel-ROM när man ändå kan göra detta på ett mycket fördelaktigt och säkert sätt i just denna övning? :hbang:

ARMSTARK
2015-07-22, 13:20
Jag vet att det är någon på brädan som kör CC som enda övning, det är nog rätt ovanligt, men som komplement är det en skön övning. Förr körde byggarna alltid den som sista övningen i bröstpasset, med högt rep, kanske 20-30 reppare. Prova själv, man får grym pump.

Luca Brasi
2015-07-24, 20:09
vill överanstränga senan? Vill du bli skadad?

nää...

toomas
2015-07-25, 05:54
Jag kör cable-flyes för att det är den övningen där jag får bäst "kontakt" i bröstet samt enormt pump. Men gött pump kanske inte är synonymt med att det bygger bättre än t ex hantelpressar?

pezrulezhaakon
2015-07-25, 06:22
Jag kör cable-flyes för att det är den övningen där jag får bäst "kontakt" i bröstet samt enormt pump. Men gött pump kanske inte är synonymt med att det bygger bättre än t ex hantelpressar?

Nä, pump är inte synonymt med muskelbygge, eller att det bygger bättre än en övning som känns mindre.
Att man medvetet kan rikta belastningen till avsedd muskel, ger ju större chanser att få bättre resultat dock.

toomas
2015-07-25, 10:20
Nä, pump är inte synonymt med muskelbygge, eller att det bygger bättre än en övning som känns mindre.
Att man medvetet kan rikta belastningen till avsedd muskel, ger ju större chanser att få bättre resultat dock.Tänkte nästan det. Jag känner ju att kontraktionen blir större i bröstet vid flyes och att jag använder mer av muskeln(?) vid den övningen än t ex hantelpress. Belastningen är ju dock högre vid hantelpress än vid flyes, men efter flyes så känns det som att muskeln fått mer pisk ;)

King Grub
2015-07-25, 10:23
Pumpträning har sin plats i ett upplägg för hypertrofi och kompletterar den tunga träningen för bättre förutsättningar för tillväxt.

http://www.researchgate.net/publictopics.PublicPostFileLoader.html?id=54f1effe d11b8bdd128b4614&key=cc4d67ee-f895-48a3-9004-8538a3e93506

Anders The Peak
2015-07-25, 11:18
Att man medvetet kan rikta belastningen till avsedd muskel, ger ju större chanser att få bättre resultat dock.

Jag vill hävda att om man får pump i avsedd muskel så har man klarat av att rikta belastningen till avsedd muskel.

Men man kan tolka saker olika utifrån egna erfarenheter som inte alls behöver vara vederhäftiga i sammanhanget.

toomas
2015-07-25, 11:30
Pumpträning har sin plats i ett upplägg för hypertrofi och kompletterar den tunga träningen för bättre förutsättningar för tillväxt.

http://www.researchgate.net/publictopics.PublicPostFileLoader.html?id=54f1effe d11b8bdd128b4614&key=cc4d67ee-f895-48a3-9004-8538a3e93506Grymt, tack för artikeln. Brukar köra 6-8 reps på bröstövningar och avsluta bröstpassen med högreps-flyes för pump. Det kanske är bra att fortsätta så för att öka muskeltillväxten och inte bara för att gå från gymmet med ett grymt pump :D

Therefore, individuals seeking maximal hypertrophy should consider dedicating a component of their training sessions toward “pump” training, ideally after heavier strength work, to take advantage of the multiple pathways involved in muscle hypertrophy.

Slaxes
2015-07-25, 22:40
Jag kör CC flyes till ca 80% av min bröstträning. Detta efter att jag stannade upp efter 4 års pressande för ett muskligt bröst och insåg att pressar verkligen inte var det mest logiska för att aktivera bröstet under en hel rörelse.

Kör CC från alla vinkar: botten, mitten, toppen. Kör även en-arms flyes för ökat ROM. Roterar även min kropp antingen ifrån eller emot fästet för kabeln för åtminstone inbillad ändrad aktivering i bröstmuskeln.

pezrulezhaakon
2015-07-25, 23:59
Jag vill hävda att om man får pump i avsedd muskel så har man klarat av att rikta belastningen till avsedd muskel.

Men man kan tolka saker olika utifrån egna erfarenheter som inte alls behöver vara vederhäftiga i sammanhanget.

Det går att spänna en muskel utan belastning och få pump i den, men inte bygger man nån massa på det.
Pump är inte synonymt med muskelbygge.

Anders The Peak
2015-07-26, 04:48
Det går att spänna en muskel utan belastning och få pump i den, men inte bygger man nån massa på det.
Pump är inte synonymt med muskelbygge.

Isometrisk träning ger också goda resultat.

Men ditt inlägg är ett antagande långt utanför ramarna för den ursprungliga styrketräningsfrågan.

pezrulezhaakon
2015-07-26, 07:58
Isometrisk träning ger också goda resultat.

Men ditt inlägg är ett antagande långt utanför ramarna för den ursprungliga styrketräningsfrågan.

Isåfall är ditt antagande lika långt utanför ramarna som mitt inlägg. Vi har inte snackat om isometrisk träning heller.

Jorgen
2015-07-26, 08:34
Back to topic.

delizh
2015-07-26, 09:52
Arne's klipp som visas på sida 1. Jag tycker det ser ut som att det blir lite mer utav en press det han gör? Ska en flyes se ut så?
Jag har alltid kört flyes med svag böj i armbågarna och håller samma vinkel, och tänka att hantlarna är magnetiska så dom dras i ihop i samma spår, en halv cirkel typ om ni förstår.

Hur ska man göra?