Visa fullständig version : Attityder från de som INTE tränar
" finns mer i livet än att lyfta en stång" nä kanske inte om man har många av sina bekanta på gymet och man jobbar skift så alla vänner har glömt att fråga om man vill hitta på något?
"Vad vill du uppnå med att kunna lyfta 80 kg i mark"?
"Äter du mer protein nu igen" Du satsar på att bli fet?
"Det är inte nödvändigt att ha femtio kilo över huvudet"
"Du är träningsnarkoman" nä jag är i trygga händer, en förening som tar tag i folk som ser ut att må dåligt och tränar för mkt/äter för lite.
"Höhö, nä spinning är för folk som är lata och inte orkar cykla ute" jag cyklar ute också. Eh...
"Folk går på gym för att visa upp sig"
Vad har ni mött?
Mest positiva till att man tränar är yngre killar som tränar. Sedan kommer äldre killar som tränar själva. Men det är skoj att enda arena det är ok för tjejer att peppa varandra är träningsarenan. De som satsar seriöst :)
Rikard Jansson
2014-07-19, 14:57
Går inte att lyssna på dylika människor; deras negativitet återfinns i varje bransch eller samtal därom. Det är alltså samma människor som gnäller på att andra gör saker de inte gör.
Bland det värsta jag vet är folk som tror att det går på en dag och är hur lätt som helst att bli vältränad. Typ attityden "aa men om jag bara tränade skulle jag vara större än dig!", ja men gör det då?
Folk som pratar om hur mycket de ska träna och hur starka de ska bli men aldrig lyckas släpa iväg sig till gymmet är ju också en klassiker, men det kanske är ett för uttjatat exempel.
Här kommer ett urval tillsammans med mina kommentarer :P
"hur vet du att det inte är doping i dom där sakerna du dricker" (hur vet du att du är normalbegåvad)
"Vad är det du vill uppnå" (EVERYTHING!)
"man måste ju leva lite ibland" (denna hatar jag mest ska tilläggas)
"Hur länge ska du hålla på så här" (Så länge jag orkar)
"jag tror inte på proteinpulver" (fick denna av en fotbollstjej som tydligen är väldigt aktiv)
"när du blir gammal kommer alla muskler bli fett" (jag är åtminstone inte fet nu)
Tokigapysen
2014-07-19, 15:41
här kommer ett urval tillsammans med mina kommentarer :p
"hur vet du att det inte är doping i dom där sakerna du dricker" (hur vet du att du är normalbegåvad)
"vad är det du vill uppnå" (everything!)
"man måste ju leva lite ibland" (denna hatar jag mest ska tilläggas)
"hur länge ska du hålla på så här" (så länge jag orkar)
"jag tror inte på proteinpulver" (fick denna av en fotbollstjej som tydligen är väldigt aktiv)
"när du blir gammal kommer alla muskler bli fett" (jag är åtminstone inte fet nu)
wat?
SteelPulse
2014-07-19, 15:55
Jag hör bara positiva saker om min träning från omgivningen.
"Va duktig du är som tränar" typ.
PureWhey
2014-07-19, 15:57
"Vad biffig du är" - tack
Diomedea exulans
2014-07-19, 15:59
Jag ser inte ut som om jag tränar, så jag slipper allt sånt här.
Anders The Peak
2014-07-19, 16:01
Men det handlar också om den attityd som du visar. Det är den attityden som sätter ribban på nivån på bedömningen av dig som individ.
Om man nu bär typ XXXL (menar märket) och spänner sig lite utöver sin normala muskeltonus gör det inte bättre och som jag ser det är ett rätt vanligt fenomen. Det gäller även tränande tjejer/kvinnor som framhäver sin goda form med utstuderade klädesval dvs kläder som förbättrar formerna. Jag tror att det är bättre att tona ned än att spela på attributen om man ska bli accepterade i konformiteten. Det vill säga en ödmjuk och med och med en blick förstår inte vad du stirrar på. En avslappnad avväpnande stil :)
Men det handlar också om den attityd som du visar. Det är den attityden som sätter ribban på nivån på bedömningen av dig som individ.
Om man nu bär typ XXXL (menar märket) och spänner sig lite utöver sin normala muskeltonus gör det inte bättre och som jag ser det är ett rätt vanligt fenomen. Det gäller även tränande tjejer/kvinnor som framhäver sin goda form med utstuderade klädesval dvs kläder som förbättrar formerna. Jag tror att det är bättre att tona ned än att spela på attributen om man ska bli accepterade i konformiteten. Det vill säga en ödmjuk och med och med en blick förstår inte vad du stirrar på. En avslappnad avväpnande stil :)
100% sanning.
"Bodybuilder tränar inte hårt, dom tar steroider"
"Man behöver inte deffa, tränar man hårt så blir man inte tjock"
Och the no1 "man får bulliga osmidigt muskler av gymträning" HAHAHAHAHAHA :D
Tomasholm
2014-07-19, 17:16
"Bodybuilder tränar inte hårt, dom tar steroider"
Dock behöver man inte träna hårt på roids
"Känns det inte slöseri med tid att träna om du ändå äter glass och sånt?"
mendezzz
2014-07-19, 17:28
Ibland brukar jag föreslå till tjejer/kvinnor som ständigt kör LCHF 5:2 nutrilett eller annan valfri bantningskur med mediokra resultat att lägga in lite styrketräning för att behålla muskelmassa och tappa lite större del fett istället, det brukar ofta resultera i standardsvaret om hur de får otroligt svällande muskler så fort de tittar på hantel och att det inte är det de eftersträvar.
Klart man inte behöver träna spec hårt om man vill växa lika snabbt som någon utan, men dom som prepar och tar vara på det tränar minst lika hårt som dom som är rena...
Tror du arnold slöade elr? :D
Malmberg
2014-07-19, 17:36
Men det handlar också om den attityd som du visar. Det är den attityden som sätter ribban på nivån på bedömningen av dig som individ....
+1!
Hör sällan något negativ om träning från personer i min omgivning. Vilket är en följd av att jag inte går runt och proklamerar, i tid och otid, att skivstången är guds gåva till mänskligheten. Jag går inte runt och spänner mig, tror inte jag är störst, bäst och att jag är satt på denna jord för att, med sekt liknande metoder, sprida träning till allt och alla. Med lite ödmjukhet kommer man långt.
Det är egentligen ganska enkelt: dra aldrig upp diskussioner om träning/kost med folk som inte tränar/delar intresset. Vill dom diskutera ämnet låter jag dom ta upp det och jag håller det sedan på den nivån dom befinner sig på. Då blir samtalen med kollegor, släkt osv oftast fördomsfria, dom ställer någon fråga om hur träningen går och jag ger ett lagom utförligt svar sen är det inte mycket mer med det.
När det kommer någon med konstiga påståenden (för det gör det ibland) kring träning och/eller kost så nickar jag bara och ler, sen byter samtalsämne. Inte lönt och lägga tid på att diskutera saken med folk som ändå inte kommer lyssna.
Jag drar igång diskussioner kring träning/kost enbart med dom som jag vet är likasinnade.
"Men svårt att vara så där stor om man är på roids, jävla fuskare"
Får höra hela tiden, tvek på att gains kommer över natten bara för att man preppar.
"Sluta discogymma, du har ju inga vader"
Kanske för att vader inte svarar lika bra på styrketräning och om man inte har genetiken för det krävs det mer än två års träning för att rediga vader.
wat?
Jag fattar inte logiken på den heller du. Orkar aldrig ta diskussionen längre med folk dock.
Kvicksilver
2014-07-19, 19:55
Får bara positiv respons att jag gått från tjock latmask till en form bättre än alla runt mig.
Dock ifrågasätts det ibland att jag inte gör så mycket annat än att träna och jobba... men det är ju allt jag vill just nu.
Däremot är mitt val att inte dricka alkohol under ständig attack från omgivningen.
Ibland brukar jag föreslå till tjejer/kvinnor som ständigt kör LCHF 5:2 nutrilett eller annan valfri bantningskur med mediokra resultat att lägga in lite styrketräning för att behålla muskelmassa och tappa lite större del fett istället, det brukar ofta resultera i standardsvaret om hur de får otroligt svällande muskler så fort de tittar på hantel och att det inte är det de eftersträvar.
Eller att dom har ont i ryggen, foten, handen, låret, nacken, ögat, lilltån. Lederna :)
Nää nu var jag taskig.
Bjorneman
2014-07-19, 22:16
"Cola zero innehåller mer energi än vanlig cola, det har jag läst i Aftonbladet. Du blir fet av det, förstår du inte?"
Det har varit svindlande nära att jag dragit burken i huvudet på vederbörande. :P
"Cola zero innehåller mer energi än vanlig cola, det har jag läst i Aftonbladet. Du blir fet av det, förstår du inte?"
Det har varit svindlande nära att jag dragit burken i huvudet på vederbörande. :P
Visa bara innehållsförteckningen?
De enda kommentarerna jag brukar få är att jag inte får äta så mycket när man är på kalas/fest och dylikt, "du kan ju bli fet igen". Tack för den skuldtrippen ditt mähä.
Bjorneman
2014-07-19, 22:37
Visa bara innehållsförteckningen?
De enda kommentarerna jag brukar få är att jag inte får äta så mycket när man är på kalas/fest och dylikt, "du kan ju bli fet igen". Tack för den skuldtrippen ditt mähä.
Jag har försökt. Men de är fullkomligt indoktrinerade av kvällstidningarna. Numera flinar jag bara åt det.
Carlo Fatface
2014-07-19, 23:38
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du börjar jobba heltid"...
-""Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du bor själv"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du blir äldre"....
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du träffar tjej"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du skaffar familj"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du blir över 30"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du blir över 35"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du blir över 40"...
etc.
etc.
etc
Magnus Larsson
2014-07-19, 23:43
"Fattar inte hur du hinner träna så mycket med familj och allt"
Sagt av flera personer som har som gemensamt att de kan sitta inne en heldag och glo på fotboll typ premier league. Alt gå på dålig allsvensk match typ Knäckebrödshult FF mot Slöfote BoIS och pimpla bärs efteråt
Tomasholm
2014-07-20, 03:14
"Men svårt att vara så där stor om man är på roids, jävla fuskare"
Får höra hela tiden, tvek på att gains kommer över natten bara för att man preppar.
okej
XTVWrknCISE
Sohlsken
2014-07-20, 04:21
"Men vill du aldrig ha roligt?"
Folk som inte förstår att det ÄR roligt att ta hand om sig själv, lyckan efter ett bra pass, och att kul inte behöver mena att man latar sig eller äter fet mat eller dricker kopiösa mängder alkohol.
Upplever att man generellt får en positiv respons på träning och den tid man åsidosätter till det runt omkring den. Vissa undantag förekommer ju såklart. När man t.ex. tackar nej till alkohol eller fika/bullar osv.
Självklart kan man ju ta sig ett glas vin osv men många väljer kanske bort det slentrian drickandet man ägnade sig åt tidigare. Jag har aldrig haft svårt att ha trevligt med vatten i glaset på en middag
Upplever att man generellt får en positiv respons på träning och den tid man åsidosätter till det runt omkring den. Vissa undantag förekommer ju såklart. När man t.ex. tackar nej till alkohol eller fika/bullar osv.
Självklart kan man ju ta sig ett glas vin osv men många väljer kanske bort det slentrian drickandet man ägnade sig åt tidigare. Jag har aldrig haft svårt att ha trevligt med vatten i glaset på en middag
hehe här är det omvänt, dricker rätt ofta en 70's vodka i månaden minst och äter bra med godis (fettsnålt dock), folk förstår sig inte på hur jag kan hålla mig fit ändå.. så fort man ens håller i något onyttigt höjer folk på ögonbrynen ^^
Känns aldrig som alkohol har påverkat min styrketräning, brukar tom ta en bild dagen efter, då man blir så ruggigt tömd på morgonen!
Hade avstått från alkohol om ja hållit på med någon konditions sport eller dylikt ofc. Men alkohol och styrketräning funkar alldeles ypperligt för mig.
Hreidmar
2014-07-20, 06:58
Flertalet gånger hört:
"Får du äta det där?"
"Du behöver inte bli smalare"
På senare tid har jag valt att inte diskutera träning och kost om någon inte vill ha hjälp, men de vet ju ofta redan bättre så jag kör mitt race nu :) 5:2, GI metoder, LCHF och hela köret. Jag har testat lite olika "dieter" men det som fungerat för mig är att räkna kalorier, men folk räknar hellre points och dylikt :P
"Det är inte snyggt med muskler på tjejer"
"Hon ser ju ut som en pojke" (visa min målbild, gör aldrig mer... en bikinikropp offseason)
"Vad hård du är, vad äckligt" (min kära mor gillar att säga vad hon tycker)
"Kan du inte ta de lite lugnt" (Från en vän som väger dubbelt så mycket som han borde)
"Men du måste ju kunna dricka lite" (från mina sommar-alkis-vänner)
kan inte ni som tror att roids är mirakel bara prova kör en 10v testo kur och sluta träna och kolla om du växer? och sen sluta skriva att man växer som hulken bara av att titta på en hantel.
hänvisa inte till någon jävla studie nu utan kom tillbaka när du provat *grr*:furious:
Nu håller vi tråden till ämnet.
Flippa inte ut i en dopningsdebatt. Vi får anta att alla på Kolozzeum känner till dopning. Tråden gäller vad andra trycker.
Det finns andra trådar för dopning.
hehe här är det omvänt, dricker rätt ofta en 70's vodka i månaden minst och äter bra med godis (fettsnålt dock), folk förstår sig inte på hur jag kan hålla mig fit ändå.. så fort man ens håller i något onyttigt höjer folk på ögonbrynen ^^
Känns aldrig som alkohol har påverkat min styrketräning, brukar tom ta en bild dagen efter, då man blir så ruggigt tömd på morgonen!
Hade avstått från alkohol om ja hållit på med någon konditions sport eller dylikt ofc. Men alkohol och styrketräning funkar alldeles ypperligt för mig.
Nä avstå helt finns det väl sällan anledning att göra om man inte elitsatsar. Välja sina tillfällen kanske man ska säga istället?
Samma med snask av olika slag. Hade lätt kunna dricka mig ett par kalla och avsluta med en B&J varje kväll *popcorn*
"Det är inte snyggt med muskler på tjejer"
"Hon ser ju ut som en pojke" (visa min målbild, gör aldrig mer... en bikinikropp offseason)
"Vad hård du är, vad äckligt" (min kära mor gillar att säga vad hon tycker)
"Kan du inte ta de lite lugnt" (Från en vän som väger dubbelt så mycket som han borde)
"Men du måste ju kunna dricka lite" (från mina sommar-alkis-vänner)
Åh.. Känner igen alla de där. Att inte dricka retar som få. Det är väl inte värre än att man dricker när man vill och känner fört!
Simplicity
2014-07-20, 11:09
Det spelar ingen roll vad du gör, det kommer alltid finnas människor i det motsatta lägret som kritiserar dig.
Ignorera dom bara. Du lever ditt eget liv och ska dö din egen död, livet är för kort för att slösa energi på människors åsikter däremellan.
Lance Uppercut
2014-07-20, 13:07
Jag gömmer min EAA burk/shake på jobbet och blandar jag en shake gör jag det i skymundan. Vill ha så få diskussioner som möjligt om träning/näring med civilt folk.
Jag upplever främst att andra bara är nyfikna.
- Varför tränar du och varför har du tränat i över 30 år. Vad gör det så kul ?
Frågar jag sedan vad de själva gör eller gjorde när de var yngre, brukar det kunna bli ett bra samtal.
Igenkänningsfaktor på det mesta. Känner som många att det inte ger mig nånting att snacka träning med skeptiker som "skulle tränat" om dom haft tid..å andra sidan pratar jag helst inte träning alls om det inte är under passet eller inför tävling:)
Åh.. Känner igen alla de där. Att inte dricka retar som få. Det är väl inte värre än att man dricker när man vill och känner fört!
Precis!
Men det är som att ett glas inte räcker... dricker man så ska de va ordentligt... så störigt. Men man har vant sig :)
Det var värre när jag var yngre, vilket säkert berodde på både mig och min omgivning. Numera tycker jag att folk som tränar är mycket jobbigare, ska ha åsikter om allting fast många har dålig koll på vad de pratar om. Men från folk som inte tränar kan jag fortfarande få höra:
"Killar tycker inte att det är snyggt med muskler på tjejer."
"Du får väl inte äta chips?"
"Vill du inte få långa slanka muskler istället?"
"Jag tycker att folk är fina som de är, du behöver inte banta."
Jag gömmer min EAA burk/shake på jobbet och blandar jag en shake gör jag det i skymundan. Vill ha så få diskussioner som möjligt om träning/näring med civilt folk.
Japp, allt sker bakom låst dörr på toan!
Det var värre när jag var yngre, vilket säkert berodde på både mig och min omgivning. Numera tycker jag att folk som tränar är mycket jobbigare, ska ha åsikter om allting fast många har dålig koll på vad de pratar om. Men från folk som inte tränar kan jag fortfarande få höra:
"Killar tycker inte att det är snyggt med muskler på tjejer."
"Du får väl inte äta chips?"
"Vill du inte få långa slanka muskler istället?"
"Jag tycker att folk är fina som de är, du behöver inte banta."
Dom känner man igen :laugh::laugh::laugh:
Själv så har jag vasslepulvret på kontoret i "fryspåsar", ser nog ut som värsta doping/drog-grejen :d
Men överlag så verkar ju många här ha en ganska jobbig omgivning, har själv inte stött på något sådant alls. Dock en grej och det är att när jag vägde drygt 70kg mer så var det ingen som kommenterade min vikt öht men nu när man lyckats gå ner dessa kilo så är det helt plötsligt vid två olika tillfällen varit läkare (när jag varit med min fru vid hennas läkarbesök) som påpekat att jag nog borde tänka på vikten...
"Känns det inte slöseri med tid att träna om du ändå äter glass och sånt?"
http://farm4.staticflickr.com/3810/11309124065_dc9a922e28_z.jpg
Albin Eriksson
2014-07-20, 22:38
Vet inte om jag får så mkt attityd från icke-tränande i form av rak ordväxling, däremot känner jag ganska ofta att jag blir dömd och placerad i ett fack.
Undviker dock linne på stan, tshirt om jag går ut på uteställen osv.
Vet inte om jag får så mkt attityd från icke-tränande i form av rak ordväxling, däremot känner jag ganska ofta att jag blir dömd och placerad i ett fack.
Undviker dock linne på stan, tshirt om jag går ut på uteställen osv.
Du verkar bry dig för mycket om hur folk bedömer dig.. Ha på dig whatever känns bekvämt för dig, du ska inte behöva gömma det du jobbat så hårt för att få. Men det är bara mina 2 cent
Albin Eriksson
2014-07-21, 01:13
Du verkar bry dig för mycket om hur folk bedömer dig.. Ha på dig whatever känns bekvämt för dig, du ska inte behöva gömma det du jobbat så hårt för att få. Men det är bara mina 2 cent
Både ja och nej kanske, är jag ute med vänner så kanske inte träning är det man vill stå och prata om och i en tshirt så är det oundvikligt fram x-antal "vikter i bänkpress"-killar under kvällen. (bland annat)
Sitter man i linne på stan så ser man blickarna i periferin och det är inte heller bekvämt, så jag känner mig nog bekvämast i piketröja eller skjorta.
Kalla mej ytlig men jag vill ju på sätt och vis visa upp god fysik. Nog för att man tränar för sin egens skull å allt det där men blickarna tolkar jag främst som beundran, avund och/eller nyfikenhet, inte som någon slags kategorisering.
Sedan jag slutade vara så skitnödig över min träning och slutade gnugga det i folks ansikten (som jag troligtvis gjorde ofta som nybörjare) så har jag blivit mycket bättre bemött. Jag tränar fortfarande lika mycket och mitt intresse är lika stort nu som då, skillnaden är att jag tränar smartare och har slutat nojja. Sedan så handlar det nog även om att kollegor och vänner har vant sig vid att det är så mitt liv ser ut.
Visst hör man folk som ifrågasätter ens livsstil emellanåt. Det kommer man nog aldrig ifrån helt. Jag lägger dock ingen vikt på dessa kommentarer längre och brukar bara svara med någon lättsam "comeback" istället för att bli defensiv och börja argumentera.
Numera är ju även en stor del av min bekantskapskrets styrkelyftare, så i de kretsarna existerar ju inte det problemet. :)
Inte alla som vill synas eller höras hela tiden.
filmjölk
2014-07-26, 02:44
Jag har en skitbra lösning på det här. Bli fet. Är man fet får man vara på gymmet så ofta man vill, och hur insnöad på träning man vill, prata träning hela tiden och folk kommer inte klaga på dig, utan istället vara uppmuntrande.
Min absoluta favorit är och kommer alltid vara alla som säger saker i stil med "du behöver inte träna mer/få mer muskler för du är snygg som du är och mer muskler skulle inte vara snyggt".
Nu är det förvisso med alla skadeproblem och skit som förstör föga troligt att jag skulle kunna träna mig så stor som jag skulle vilja..MEN fortfarande, jag har inte och kommer aldrig någonsin träna för att "se så snygg ut jag bara kan i andras ögon" utan jag bryr mig enbart om att JAG trivs med hur jag själv ser ut.
Men just kommentarer i den stilen får jag både från folk som tränar och inte tränar.
Deadandlivin
2014-07-26, 14:26
"Räkna kalorier och deffa?! Det här är ju typ den sjukaste ät störningen jag någonsin hört!" - Från ett par tjejer som led av annorexia under sin uppväxt...
Har faktiskt bara fått uppmuntran och god respons från min omgivning: "Du har så bra disciplin", "Du är så målmedveten" etc. Tror det mycket har att göra med hur man förhåller sig till andra, det är viktigt att vara ödmjuk.
När folk frågar vad för sport jag håller på med och jag svarar "styrkelyft" så brukar jag få en kommentar i stil med "men styrkelyftare är ju feta och för grova. Det vill du väl inte bli?". "Du ser ju bra ut nu och bör inte bli större".
Som nämnt tidigare i tråden, tycker jag det är väldigt konstigt att andra personer utgår från att alla som tränar på gym gör det för utseendets skull (det skulle folk inte sagt till en fotbollsspelare) och dessutom indirekt säger att jag kommer bli ful i deras ögon av att utöva en sport jag gillar.
Annars kan jag bara instämma i att jag blivit bättre bemött sedan jag blivit mer avslappnad kring träningen om kosten. Jag diskuterar gärna kost och träning om folk visar intresse och först frågar mig, men då försöker jag hålla det väldigt basic och proklamerar aldrig vad som är "rätt" eller "fel".
Det säger ju säg självt att om man går runt och säger att former av träning som man själv inte bedriver är dåligt eller om man aktivt avstår från viss mat eller inte kan äta ute med vänner/familj, så kommer man få obekväma frågor och en och annan kommentar. Självklart ska man egentligen inte behöva utstå sådant, men det känns ofrånkomligt om man gör en stor grej av det.
"Räkna kalorier och deffa?! Det här är ju typ den sjukaste ät störningen jag någonsin hört!" - Från ett par tjejer som led av annorexia under sin uppväxt...
http://www.psykologitest.se/ortorexi.php ;)
Old Nick
2014-07-27, 21:50
När man kommit upp i min aktningsvärda ålder lider de flesta i bekantskapskretsen av artros, bukfetma, ryggbesvär, diabetes och dålig kondis. Så det är rätt sparsmakat med syrliga kommentarer. Alla önskar att de hade min kondition och muskelmassa men är tyvärr för upptagna med att inte träna för att uppnå det målet.
Ibland får man höra att "du kommer också att bli fet!". Alltid av någon som är några år äldre och vill ha det till att det är åldern som gjort honom fet. Inte inaktiviteten eller de många, många goda kakorna han tryckt in ansiktet. Och ibland himlar någon med ögonen när utbrister "men någon gång kan du väl slappna av!" när de får höra att man gör något så fanatiskt som att träna på fredag eller lördag kväll. Då man egentligen skall sitta hemma och dricka läsk och äta godis. Och kakor. Sånt som man blir lycklig av.
Men oftast är det tyst. Då och då är det någon som vill följa med och träna. Men de dyker aldrig upp när det väl är dags.
BisonLGcrew
2014-07-27, 22:04
"Vad vill du uppnå med att kunna lyfta 80 kg i mark"?
"Det är inte nödvändigt att ha femtio kilo över huvudet"
True dat. Varför inte gå direkt från 70 till 120 i mark och 20 till 60 i ståpress under warm ups. Stadig coach. :hbang:
HMS Laestander
2014-07-27, 22:19
Får mestadels bara höra hur stor jag har blivit, och hur mycket bättre jag ser ut i kroppen nu än vad jag gjorde <insert ett tillfälle>, så det är tacksamt.
Ibland kommer det dock en eller annan tomte som ska diskutera träning och berätta hur man ska göra, och hur seriös man är om man gör <såhär och sådär och såhär>. Brukar stänga öronen, nicka lite och le.
Håller mestadels träningen för mig själv, dem jag tränar med och Kolozzeum. Att få uppmuntran från annat håll är jävligt kul, men blir snabbt irriterande också.
Rikard Jansson
2014-07-27, 22:26
Får mest helt utan anledning höra att det inte spelar någon roll att vara stor eller stark i slagsmål. (ok?)
HMS Laestander
2014-07-27, 22:35
Får mest helt utan anledning höra att det inte spelar någon roll att vara stor eller stark i slagsmål. (ok?)
Haha, ja, den får jag också.
"Skulle ändå ta dig i en fight."
Okej..?
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du börjar jobba heltid"...
-""Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du bor själv"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du blir äldre"....
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du träffar tjej"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du skaffar familj"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du blir över 30"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du blir över 35"...
-"Så där kommer du aldrig orka hålla på att träna när du blir över 40"...
etc.
etc.
etc
Den här kan jag faktiskt +1:a. Den här jag fått höra ett antal gånger. Än så länge så har jag inte slutat träna hårt trots att jag på nuvarande jobb har en 50 timmars arbetsvecka. Är inne på mitt femtonde styrketräningsår och tänker inte tanken att någonsin sluta. När jag får barn m.m. får jag helt enkelt anpassa träningen efter det, inte sluta.
För övrigt har flera i tråden skrivit ned den bästa strategin mot ifrågasättande nämligen att inte skylta med att du tränar. Att inte nämna något om din träning (särskilt inte vikten på metallen du flyttar runt på gymmet) och inte delta i träningsrelaterade samtal är det bästa sättet att slippa uppmärksamhet. I mitt fall hjälper även det faktum att jag har rätt smala axlar in. Jag kan därför med lätthet (nåja) dölja frukten av mitt intresse bakom en skjorta och ett par kostymbyxor.
Bjorneman
2014-07-27, 23:32
Den har man ju hört mer än en gång.
Kommentaren kommer i stort sett alltid ifrån samma typ av person. Ni vet: lantis, keps, skitiga jeans som hänger nedanför arslet, luvtröja med volvotryck och en halv dosa snus i käften.
Än sen då? Vi ska inte slåss. Vad rättfärdigar dig till att misshandla andra? Du är verkligen lika korkad som du ser ut, och så vidare.
Jag brukar dock bara skratta åt det.
När man kommit upp i min aktningsvärda ålder lider de flesta i bekantskapskretsen av artros, bukfetma, ryggbesvär, diabetes och dålig kondis. Så det är rätt sparsmakat med syrliga kommentarer. Alla önskar att de hade min kondition och muskelmassa men är tyvärr för upptagna med att inte träna för att uppnå det målet.
Ibland får man höra att "du kommer också att bli fet!". Alltid av någon som är några år äldre och vill ha det till att det är åldern som gjort honom fet. Inte inaktiviteten eller de många, många goda kakorna han tryckt in ansiktet. Och ibland himlar någon med ögonen när utbrister "men någon gång kan du väl slappna av!" när de får höra att man gör något så fanatiskt som att träna på fredag eller lördag kväll. Då man egentligen skall sitta hemma och dricka läsk och äta godis. Och kakor. Sånt som man blir lycklig av.
Men oftast är det tyst. Då och då är det någon som vill följa med och träna. Men de dyker aldrig upp när det väl är dags.
Av ren nyfikenhet, hur gammal är du?
"Du har ju tränat så många helger i rad nu, du förtjänar en utgång!"
Jo, för det som håller mig motiverad att träna är att få festa lite då & då... *facepalm*
Eller den gången en icke-tränande person ville informera mig om att det där farliga proteinpulvret i min shake minsann innehöll steroider...
Unga människor har ofta förståelse. Det är äldre människor som är värst (speciellt käringar, som aldrig rört på kroppen under hela livet).
Om man säger till någon att man inte kan göra något just då eller kommer efter träningen eller liknande.
"Måste du träna hela tiden, det gör väl inget om du struntar i ett pass"
-Dom förstår inte :D
Och dom som säger "Det gör väl inget om du äter onyttigt den här gången bara"(varje gång det bjuds på något onyttigt)
- Men grejen är ju att är alltid något kalas, nått som ska firas, bjuds på jobbet. Hela tiden...
Har tillomed fått höra "Vad är det för jävla larv" åt at jag deffar... cofffee
Den har man ju hört mer än en gång.
Kommentaren kommer i stort sett alltid ifrån samma typ av person. Ni vet: lantis, keps, skitiga jeans som hänger nedanför arslet, luvtröja med volvotryck och en halv dosa snus i käften.
Än sen då? Vi ska inte slåss. Vad rättfärdigar dig till att misshandla andra? Du är verkligen lika korkad som du ser ut, och så vidare.
Jag brukar dock bara skratta åt det.
Skulle betalat för att se dessa dårar gå upp i ringen mot text Finsk Sisu *mini
Som nämnt tidigare i tråden, tycker jag det är väldigt konstigt att andra personer utgår från att alla som tränar på gym gör det för utseendets skull (det skulle folk inte sagt till en fotbollsspelare) och dessutom indirekt säger att jag kommer bli ful i deras ögon av att utöva en sport jag gillar.
Kvinnliga fotbollsspelare får höra det ganska så ofta och det samma gäller tjejer och kvinnor i en rad med andra idrotter.
Kvinnliga fotbollsspelare får höra det ganska så ofta och det samma gäller tjejer och kvinnor i en rad med andra idrotter.
Det stämmer säkert, jag tänkte inte på det från kvinnors perspektiv. Tråkigt att höra iaf.
Andromeda
2014-07-28, 19:51
"Men du som tränar kan ju lyfta/ flytta <insert heavy object> så slipper du åka till gymmet ikväll. *mini
"Men du som tränar kan ju lyfta/ flytta <insert heavy object> så slipper du åka till gymmet ikväll. *mini
this.
Så jävla illa!
this.
Så jävla illa!
"Du som gillar att träna kan väl mocka ut mitt stall? Det är ju bra träning!"
Ehm.. Nej tack.
Helt utan anledning, bor inte du i nån inavlad by i Norrland? ;) Zuupaa, knoolaaa o zlåsss
Jag har för mycket fett för att gymma så ofta.. Och att jag borde börja dricka alkohol istället för att träna. Och fitspo killarna som tycker att jag kör för lite armar. :)
ARMSTARK
2014-07-29, 07:56
"Du käkar rätt mycke anabåla va!?"
"Näe!"
"Joo du, sådär kan man inte bli utan anabåla!"
Jag stöter knappt på några dryga attityder längre. Sen beter jag väl mig väldigt ostereotypiskt för hur jag ser ut antar jag. De frågor jag får är "det där är väl inte nyttigt?", "äter du sånt du som tränar?". Dvs antydningar om att allt jag äter borde vara optimalt(tm) för träningen. Men det är väl inte direkt några attityder utan mer fördomar i kombination med nyfikenhet. Brukar svara sarkastiskt/skojigt för att slippa förklara varför jag råkar äta riskakor med nutella eftersom anledningen är multifaktoriell och därmed tar tid att förklara (ffa pga min analytiska natur). Då hinner jag helt enkelt inte äta upp på min rast och får heller ingen avkoppling. Hellre diskuterar jag något intressant eller roligt.
Överlag är otränade och nybörjare mycket mer intresserade av att diskutera träning och kost än vad jag är.
olle lindblad
2014-07-29, 08:54
Jag skyltar inte med det på samma sätt som de första åren, vilket lett till att det mest blir positiv uppmärksamhet ibland eller att folk vill ha tips om kost och träning.
Jasså dags för kvarg igen med sån där aspartam kan du inte hälla i socker istället.......
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.