Visa fullständig version : Nattätning
Jag håller på att försöka gå ner några kilo i vikt som jag lagt på mig under en längre tid som deprimerad. Dessa kilon gör mig väldigt obekväm i sociala sammanhang då jag känner att kläder sitter tajt och jag inte är nöjd med mig själv.
Kilorna gör dessutom att jag blir nerstämd -> deprimerad -> tröstäter/ fasta -> nerstämd osv.
Problemet som jag har med min viktnergång är att jag vaknar på natten och äter..
Dagarna går kalas med både kost och träning men när jag vaknar på nätterna har jag inte hjärnan med mig för att stoppa suget efter mat.
Dessa nätter är jag vaken 30 min - 60 min oftast mellan 3-4, sitter i soffan och äter alla gamla rester jag kommer över.
När jag sedan vakar på morgonen får jag ångest och panik samtidigt som jag känner att jag måste "göra av" med maten, vilket antingen resulterar till hårdare träning och promenader dagen efter, fasta eller tröstätning.
Blir så himla besviken för varken godis, chips, läsk eller liknande lockar mig och är inte särskilt svårt att undvika på dygnets ljusa timmar men när jag vaknar på natten har jag inget att sätta emot.
Skulle så himla gärna kunna sova en natt rakt igenom och för en gång skull vakna utvilad och inte känna någon ångest..
Behöver tips och hjälp med hur jag lyckas med detta!!
Har även funderat lite över olika typer av mediciner så jag lättare hamnar i djupsömn men den naturliga vägen utan tillfälliga lösningar prioriterar jag först.
se till att inte ha det hemma, över huvud taget.. Du finns inte den möjligheten.
Påvägneråt
2014-07-18, 08:46
Jag håller på att försöka gå ner några kilo i vikt som jag lagt på mig under en längre tid som deprimerad. Dessa kilon gör mig väldigt obekväm i sociala sammanhang då jag känner att kläder sitter tajt och jag inte är nöjd med mig själv.
Kilorna gör dessutom att jag blir nerstämd -> deprimerad -> tröstäter/ fasta -> nerstämd osv.
Problemet som jag har med min viktnergång är att jag vaknar på natten och äter..
Dagarna går kalas med både kost och träning men när jag vaknar på nätterna har jag inte hjärnan med mig för att stoppa suget efter mat.
Dessa nätter är jag vaken 30 min - 60 min oftast mellan 3-4, sitter i soffan och äter alla gamla rester jag kommer över.
När jag sedan vakar på morgonen får jag ångest och panik samtidigt som jag känner att jag måste "göra av" med maten, vilket antingen resulterar till hårdare träning och promenader dagen efter, fasta eller tröstätning.
Blir så himla besviken för varken godis, chips, läsk eller liknande lockar mig och är inte särskilt svårt att undvika på dygnets ljusa timmar men när jag vaknar på natten har jag inget att sätta emot.
Skulle så himla gärna kunna sova en natt rakt igenom och för en gång skull vakna utvilad och inte känna någon ångest..
Behöver tips och hjälp med hur jag lyckas med detta!!
Har även funderat lite över olika typer av mediciner så jag lättare hamnar i djupsömn men den naturliga vägen utan tillfälliga lösningar prioriterar jag först.
Äter du mycket kolhydrater innan du går och lägger dig?
Äter du mycket kolhydrater innan du går och lägger dig?
nej det gör jag inte. Jag äter ganska så lite kolhydrater (rafinerade & snabba) över lag nu när jag vill gå ner i vikt.
Sluta kompensera nästa dag. Har också haft den dåliga vanan att äta om nätterna och det har blivit mycket lättare att hantera när jag bara bortser från det och ser nästa dag som ett tillfälle att starta om på nytt med BRA vanor.
Och som sagt ovan, ha inte mat hemma som du vet att du lätt häver i dig på natten.
Att äta ett större mängd kolhydrater innan läggdags (1-2 timmar innan sovdags) gör att vissa individer sover mycket bättre. Kan vara värt att testa.
vicarious
2014-07-18, 15:35
Det låter som att du äter för lite/svälter dig under dagarna och får därför ett stort sug som kommer i efterhand. Kallas också för crashdiet eller jojobantning.
Att äta ett större mängd kolhydrater innan läggdags (1-2 timmar innan sovdags) gör att vissa individer sover mycket bättre. Kan vara värt att testa.
Det låter som något värt att testas. Kanske lägga sista träningsmålet sent på kvällen och äta mycket kolhydrater. Känns dock konstigt att äta kolhydrater sent på kvällen när man inte behöver ha den energin
Det låter som att du äter för lite/svälter dig under dagarna och får därför ett stort sug som kommer i efterhand. Kallas också för crashdiet eller jojobantning.
Det är mycket möjligt. Har väldigt svårt att hitta en balansgång mellan mat och träning, något som jag så gärna skulle vilja lyckas med
se till att inte ha det hemma, över huvud taget.. Du finns inte den möjligheten.
Det här. Åk inte och handla när du är hungrig.
Det här. Åk inte och handla när du är hungrig.
Sant men det är inte problemet för mig, handlar inte mitt i natten..
Har som sagt inga problem att gå igenom en matbutik utan att köpa något onyttigt eller liknande (sötsug är inget problem). Problemet är konsumtionen av vanlig mat (rester, yoghurt, kvarg osv.) nattetid. Detta kan lätt springa iväg till 600-1000 kcal vilket är jobbigt att ha på pluskontot dagen efter om man vill tappa vikt.
tankoovich
2014-07-20, 12:53
Sätt ett lås på kylskåp och skafferi innan du går och lägger dig. Göm nyckeln på nått jävligt jobbigt ställe som du inte orkar ta dig till mitt i natten! ;)
Nejmen ärligt, det finns nog inga konkreta tips det gäller nog bara att du tar dig själv i nackkragen nattetid.
Alternativt kan du försöka skriva någon lapp som du sätter på kylskåpet, sätt upp en bild och skriv "jag om 2 år om jag inte äter nu" *cupid*
EnergiÖverskott
2014-07-20, 12:59
Sant men det är inte problemet för mig, handlar inte mitt i natten..
Har som sagt inga problem att gå igenom en matbutik utan att köpa något onyttigt eller liknande (sötsug är inget problem). Problemet är konsumtionen av vanlig mat (rester, yoghurt, kvarg osv.) nattetid. Detta kan lätt springa iväg till 600-1000 kcal vilket är jobbigt att ha på pluskontot dagen efter om man vill tappa vikt.
Ligger du på ett hiskeligt underskott under dagen för att försöka kompensera för nattätandet? Då gör du ju det till en ond vana som är svår att bryta: att äta jävligt lite på dagen och sedan någon slags hetsätning på natten.
Sedan undrar jag om du är typ halvsovande när du äter under natten? Har du vaknat helt så får du stålsätta dig, visa lite stake och ge dig fan på att inte äta. Drick lite vätska och lägg dig igen. Jag tror detta helt enkelt är en vana du skaffat dig som är svår att bryta.
Sätt ett lås på kylskåp och skafferi innan du går och lägger dig. Göm nyckeln på nått jävligt jobbigt ställe som du inte orkar ta dig till mitt i natten! ;)
Nejmen ärligt, det finns nog inga konkreta tips det gäller nog bara att du tar dig själv i nackkragen nattetid.
Alternativt kan du försöka skriva någon lapp som du sätter på kylskåpet, sätt upp en bild och skriv "jag om 2 år om jag inte äter nu" *cupid*
Svårt att låsa själva kylskåpet men kanske kan låsa rummet jag sover i istället och gömma nyckeln på något jobbigt ställe så jag kommer att "vakna till" för att ta mig ut haha
Ta ett tuggummi och gör något produktivt
Ligger du på ett hiskeligt underskott under dagen för att försöka kompensera för nattätandet? Då gör du ju det till en ond vana som är svår att bryta: att äta jävligt lite på dagen och sedan någon slags hetsätning på natten.
Sedan undrar jag om du är typ halvsovande när du äter under natten? Har du vaknat helt så får du stålsätta dig, visa lite stake och ge dig fan på att inte äta. Drick lite vätska och lägg dig igen. Jag tror detta helt enkelt är en vana du skaffat dig som är svår att bryta.
Vissa dagar ligger jag på ett underskott dagen efter för att jag nattätit.. Borde egentligen försöka hitta en balans och sluta kompensera för mitt ätande. Balansen av vad kroppen behöver tycker jag är svårt då jag har svårt för att känna mättnad och verklig hunger.
Till din andra fråga så är jag halvsovande , oftast vid fullt medvetande men inga tankar alls på vad som "får" konsumeras eller inte.
Hur stort underskott ligger du på? Hetsätning är inte ovanligt när man har ett alldeles för stort energiunderskott.
Hur stort underskott ligger du på? Hetsätning är inte ovanligt när man har ett alldeles för stort energiunderskott.
Försöker att ligga runt 1500-2000 kcal om dagen (84kg, 190cm)
Samtidigt tränar jag nästan varje dag lite olika aktiviteter så det är lite svårt att anpassa kaloribehovet utifrån aktivitet.
Måste dock säga att i natt gick det bra, sov hela natten igenom och kände mig utvilad. Det jag gjorde var att äta en stabil middag (kyckling och potatis) kl 20 på kvällen, låste dörren till sovrummet och la nyckeln på ett jobbigt ställe samt hade vatten bredvid sängen. Hoppas nu att det fortsätter fungera framöver!! :)
Tack för alla tips och åsikter! :)
BertilHisingen
2022-11-16, 12:53
Lastgammal tråd men svarar ändå ifall någon har nytta av ett tips. Har också ovanan att nattäta. Spelar ingen roll hur mycket eller lite jag äter på dagen. Min känsla är att jag inte har kontroll alls när jag vaknar och äter på natten. Ibland kommer jag inte ens ihåg att jag har varit uppe. Mer info finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/Night_eating_syndrome
Jag löser det genom att äta några kalorier mindre på dagen och ställa en flaska whey och en tandborste bredvid sängen. Har funkat bra hittills.
Ät mer sista måltiden och unna dig något ibland så slipper du känna att du är så restriktiv under hela dagen för att sedan överkompensera för att du har "hållt" emot hela dagen.
Zink, magnesium kan hjälpa för sömn. Jag drömmer något jävulskt av det dock så vaknar rätt lätt men magensium tycker jag funkade helt ok och drömmer inte lika mycket då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.