Visa fullständig version : Butt wink vid knäböj, annan förklaring än stela hamstring
Sprang på den här texten för att tag sen (och den aktualiserades av senaste Body radio avsnittet) som har lite andra förklaringar än det klassiska om att man har stela hamstring.
Vad säger ni kunniga, är det en vanlig orsak och en bra förklaring. Jag köper konceptet men mina kunskaper är samtidigt lite för begränsade för att hitta direkta fel.
http://deansomerset.com/butt-wink-aout-hamstrings/
Edit: En länk kan vara bra också.
Latissimus Dorsi
2014-07-15, 15:05
Kan vara stel röv också, tror jag.
Forzafurioso
2014-07-15, 15:22
Stela adductorer?!
lillmesen
2014-07-15, 15:25
stela hamstrings, stela rövmuskler, stela ljumskar (insida lår)
Rörlighetsträning hjälpte iaf mig, kan dock inte gå ner mer än en bit under parallellt för då kommer denna anusvink tillbaka.
justblaze
2014-07-15, 16:04
Utfall hjälpte mig att bli bra faktiskt, samt att stretcha.
Mackie Messer
2014-07-15, 16:18
Butt-wink är inga problem, så länge det inte är för mycket butt-wink. Orkar inte förklara mer för har någon bestämmt sig att butt-wink är skit så kommer de alltid tro det. Det tar åratal att förstå att lite butt-wink är ok.
Min stela kropp upplever att det är hela kedjan som påverkar. Gluteus, hamstrings, adduktorer och fotlederna. Fotleden missas ofta men den kommer att påverka bl.a. hur skenben/knän kan placeras.
När jag ökar rörligheten i baksida vader ner till foten så minskar butt winken.
Butt-wink är inga problem, så länge det inte är för mycket butt-wink. Orkar inte förklara mer för har någon bestämmt sig att butt-wink är skit så kommer de alltid tro det. Det tar åratal att förstå att lite butt-wink är ok.
Källa på det?
Källa på det?
?v=b1f6mk1aVuA
Ta en titt där! Jag är själv inte så insatt i det och vill helst inte uttala mig om det eftersom jag inte riktigt vet. Men vill tro att det är ganska lugnt med en liten butt wink! :)
Mackie Messer
2014-07-15, 17:40
Källa på det?
http://www.youtube.com/watch?v=FVKEl4Wxoqc
10x142 med en kass böjstil. Är det ditt argument*popcorn*
OnT: Svag bålmuskelatur kan leda till buttwink.
Sparven från Minsk
2014-07-15, 17:59
Vet att Charles Poliquin sa på ett seminarium att lite Butt-wink inte var några problem. Klart har man extremt så kanske.
Sen får man tycka vad man vill om Mr. Poliquin men han är inte okunnig direkt...
Sheogorath
2014-07-15, 18:00
Oj. Hoppas att det hänt lite sedan 2008. :S
Eftersom jag inte själv har på fötterna om vad som är minsta accepterbara butt-wink så kör jag själv med att ingen av dem jag tränar ska wink:a. Men visst - jag accepterar lite på vissa individer där jag fullständigt godtyckligt tänker att det nog inte är någon fara.
För mig själv är det 100% säkert att min rygg rostar ihop om jag ens tänker på att wink:a något men jag har två diskbuktningar som sitter mitt i wink:en.
Jag ser gärna att någon som tror sig vara lite mer auktoritet på området får gärna summera sin syn. (Jag har pratat med många själv!)
Rikard Jansson
2014-07-15, 18:17
Butt-wink är väl oskadligt tills den dagen att det orsakar ett diskbråck. D.v.s.; det är inte ohälsosamt att köra bil full förrän du kör på någon eller krockar :)
(jo, butt-wink är dåligt)
Mackie Messer
2014-07-15, 18:23
Butt-wink är väl oskadligt tills den dagen att det orsakar ett diskbråck. D.v.s.; det är inte ohälsosamt att köra bil full förrän du kör på någon eller krockar :)
Nej, lite butt-wink är ok eller till och med bra om det gör att man kommer ner ordentligt djupt = under parallellt djup. Blir butt-winken så mycket att kotorna trycker på diskarna så kan man få diskbråck, men det är inte noll-tollerans här.
Och enligt tillgänglig info så är det bara erfarenhet som kan tala om hur mycket butt-wink som är ok.
Nej, lite butt-wink är ok eller till och med bra om det gör att man kommer ner ordentligt djupt = under parallellt djup. Blir butt-winken så mycket att kotorna trycker på diskarna så kan man få diskbråck, men det är inte noll-tollerans här.
Och enligt tillgänglig info så är det bara erfarenhet som kan tala om hur mycket butt-wink som är ok.
Varifrån kommer denna information?
Mackie Messer
2014-07-15, 18:30
Varifrån kommer denna information?
1. Först har jag hört det från Arne Persson på en av hans kurser, han demonstrerade på en person, jag frågade om rörelsen i bäcken och ländrygg, han sa att det är ok. Jag vet att Arne inte är någon elitböjare själv pga knäskada men han böjer iaf varje fredag.
2. http://www.youtube.com/watch?v=FVKEl4Wxoqc
Mackie Messer
2014-07-15, 18:32
Fan jag länkade fel klipp:
3. http://www.youtube.com/watch?v=0fN3NhZ5Ifc
Mackie Messer
2014-07-15, 18:39
Det här klippet är också relevant för diskussionen:
4. http://www.youtube.com/watch?v=F08IsODLRZk
Eftersom jag inte själv har på fötterna om vad som är minsta accepterbara butt-wink så kör jag själv med att ingen av dem jag tränar ska wink:a. Men visst - jag accepterar lite på vissa individer där jag fullständigt godtyckligt tänker att det nog inte är någon fara.
För mig själv är det 100% säkert att min rygg rostar ihop om jag ens tänker på att wink:a något men jag har två diskbuktningar som sitter mitt i wink:en.
Jag ser gärna att någon som tror sig vara lite mer auktoritet på området får gärna summera sin syn. (Jag har pratat med många själv!)
Jag vet inte ett skit om detta mer än att buttwink gav mig ryggproblem och många omgångar hos sjukgymnast.
Ni som nu anser att buttwink kan vara skadligt, hur tycker ni att det ser ut för mig? Bör jag oroa mig eller ser det okej ut? För tillfälligt känner jag inget i ryggen, känns jävligt bra att böja för tillfälligt må jag säga.
Men vill ju såklart vara hel i framtiden. Fått höra att min teknik är stabil och fin och att jag inte behöver oroa mig, men när man är ute och härjar på internet så blir man fan väldigt osäker när man är så pass okunnig. :D
Bild:
http://oi59.tinypic.com/fyh3bm.jpg
Film ifall det krävs:
?v=JOXjzfSMqq4&list=UU5E54rVjPuB0Tb2FXSIBB1w
?v=GZnZ5OEixuc&list=UU5E54rVjPuB0Tb2FXSIBB1w
RagnarÖhman
2014-07-15, 19:25
Att lyssna på en random snubbe som säger att en rörelse som påverkar dig negativt inte är farligt är väl inte okej tycker jag. Alla konstiga böjstilar med att göra good mornings, 90gradets böjar etc får mig att må lite illa. Stretcha och ha samma utförande på alla böjar oavsett vikt är idralt.
Nej jag tycker inte buttwink är bra, varken mer eller mindre. Har du en en teknik som är abnorm bör detta tas hand om direkt för att inte få det som din naturöiga teknik.
Ragnar
Mackie Messer
2014-07-15, 19:52
Alla får ta ansvar för sitt eget böjande, jag säger bara att lite butt-wink är inte livsfarligt och hänvisar till de tre YT-klipp som jag har länkat. Jag ser hellre någon böja djupa böj med lite butt-wink än 90gradersböjar och då menar jag 90 grader i knäleden.
bertbert
2014-07-15, 20:03
Finns ingen som helst anledning a vinka med stjärten i böj. Tekniken bör rättas till i ett tidigt stadium och sedan kör man med bra teknik. Varför slarva med tekniken och teoretisera kring om det är skadligt eller ej? Det krävs knappast någon speciellt imponerande rörlighet att knäböja utan fladdrande ändalykt.
Mackie Messer
2014-07-15, 20:13
Finns ingen som helst anledning a vinka med stjärten i böj. Tekniken bör rättas till i ett tidigt stadium och sedan kör man med bra teknik. Varför slarva med tekniken och teoretisera kring om det är skadligt eller ej? Det krävs knappast någon speciellt imponerande rörlighet att knäböja utan fladdrande ändalykt.
Då föreslår jag att du läser artikeln i trådstarten så att du får en bättre förståelse för hur olika höftmorfologi påverkar böjförmågan.
Det finns dom som kan buttwinka sig genom en hel träningskarriär utan att få men av det, och det finns dom som åker på diskbråck av att göra det bara en gång för mycket.
Förklaringen jag har fått är att alla inte har anatomiska förutsättningar för att kunna gå djupt utan butt wink, främst i själva höftleden i form av variationer i längd av femurs "nacke", alltså vid själva höftleden.
Skulle väldigt gärna se Arnes åsikt om detta, vi vet ju att han har ett visst intresse för just lårben.
Vissa verkar alltså ha en gräns för hur djupt dom kan gå före buttwinken kickar in, men jag hävdar att jag hittills aldrig har hört talas om ett fall där man inte kan träna sig till att göra en fulldjup knäböj utan buttwink.
Det skylls alldeles för mycket på detta i min mening.
Det jag också har fått intrycket av, från flera källor, är att lite buttwink är ofarligt.
När jag coachar knäböj, och alla andra typer av knäböjs-rörelser, så drar jag gränsen när buktningen fortplantar sig genom ryggraden.
Där drar jag alltså gränsen för vad som är acceptabelt, men det ska ändå filas bort över tid.
Aldrig heller varit med om ett fall i verkligheten där man har lyckats korrigera buttwink genom att stretcha hamstrings, men det tas alltid upp så fort någon nämner buttwink.
Forumets TL-expert Ragnar kanske också delar denna åsikt?
Diverse enkla dynamiska stretch för adduktorer och höftböjare har jag däremot sett göra underverk.
Ibland är det så enkelt som att få folk att förstå att dom inte ska svanka som damer i en viss sexposition.
bertbert
2014-07-15, 20:27
Då föreslår jag att du läser artikeln i trådstarten så att du får en bättre förståelse för hur olika höftmorfologi påverkar böjförmågan.
Jag har läst den, men undrar om du har gjort det. Det står i artikeln att butt-wink är skadligt, och att alla kan inte fixa den. Lösningen för dessa individer som inte kan reducera sin buttwink helt är att böja något grundare än ATG. Jag delar författarens uppfattning så långt.
Mackie Messer
2014-07-15, 20:31
Jag har läst den, men undrar om du har gjort det. Det står i artikeln att butt-wink är skadligt, och att alla kan inte fixa den. Lösningen för dessa individer som inte kan reducera sin buttwink helt är att böja något grundare än ATG. Jag delar författarens uppfattning så långt.
Jag håller med. Men något grundare än ATG ska också vara något grundare än ATG och inte 90 grader i knäleden. Och tar man ut lite rörelse i ländryggen så är det också OK för att komma ner djupare. Man behöver inte ens butt-winka, bara ta ut lite rörelse där. Och som Proxy skriver inte svanka som en anka.
bertbert
2014-07-15, 20:59
Jag håller med. Men något grundare än ATG ska också vara något grundare än ATG och inte 90 grader i knäleden. Och tar man ut lite rörelse i ländryggen så är det också OK för att komma ner djupare. Man behöver inte ens butt-winka, bara ta ut lite rörelse där. Och som Proxy skriver inte svanka som en anka.
Jag menar att i princip alla kan göra djupa knäböj (som i höftleden under knäleden) utan buttwink om de bara lär sig korrekt teknik och jobbar på rörligheten. Jag är mer tveksam till om alla kan göra det ATG däremot. Så nej, du håller inte med mig.
Mackie Messer
2014-07-15, 21:02
Jag menar att i princip alla kan göra djupa knäböj (som i höftleden under knäleden) utan buttwink om de bara lär sig korrekt teknik och jobbar på rörligheten. Jag är mer tveksam till om alla kan göra det ATG däremot. Så nej, du håller inte med mig.
Jag tror att det är ganska få som kan ATG-böja med hyperextenderad ländrygg och ank-svank. Nån form av rörlighet måste nog de flesta ta ut i ländryggen för en ATG-böj.
bertbert
2014-07-15, 21:03
Den här diskussionen börjar bli konstig. Jag har inte påstått att man ska böja med svank så varför citerar du mig???
smeander
2014-07-15, 21:11
Stela hamstrings och fotleder är de vanligaste orsakerna till begränsad rörlighet i knäböj vilket kan visa sig som en buttwink.
Sätesmuskeln och höftböjarmusklerna (främst ilopsoas) är två andra områden som skall vara rörliga för att kunna klara en fullgod knäböj utan buttwink. Även om folk oftast har problem med de två förstnämnda.
Dynamisk rörlighetsträning och viss statisk stretch brukar ge snabba resultat.
Talet om att lite buttwink är ofarligt är farligt, det är som att säga till folk att det inte är någon fara att dra marklyft med bananrygg. Vissa klarar det medan vissa inte gör det, i slutändan kommer de som har fullgod rörlighet ligga längre ifrån skaderiskzonen än de som ligger i eller närmare.
Skickat från ishallen
Mackie Messer
2014-07-15, 21:20
Stela hamstrings och fotleder är de vanligaste orsakerna till begränsad rörlighet i knäböj vilket kan visa sig som en buttwink.
Sätesmuskeln och höftböjarmusklerna (främst ilopsoas) är två andra områden som skall vara rörliga för att kunna klara en fullgod knäböj utan buttwink. Även om folk oftast har problem med de två förstnämnda.
Dynamisk rörlighetsträning och viss statisk stretch brukar ge snabba resultat.
Talet om att lite buttwink är ofarligt är farligt, det är som att säga till folk att det inte är någon fara att dra marklyft med bananrygg. Vissa klarar det medan vissa inte gör det, i slutändan kommer de som har fullgod rörlighet ligga längre ifrån skaderiskzonen än de som ligger i eller närmare.
Skickat från ishallen
Alla seriösa källor som presenterats i tråden säger att hamstrings i princip ALDRIG är ett problem för att kunna böja utan butt-wink. Så du får gärna förklara hur hamstrings påverkar böjdjupet?
Problemet jag har med den här synen är att man kan säga exakta motsatsen också: Avsaknad av buttwink är oskadligt till den dagen det orsakar ett diskbrock.
För hur kan man vara så säker på att det är ofarligt att bolla runt med tunga vikter om man ENBART har förmåga att hantera dem inom ett extremt smalt spann av rörelse i ryggen? Vad är det som säger att det inte är säkrare att från början vänja kroppen vid en viss dynamik i ryggen?
Alla seriösa källor som presenterats i tråden säger att hamstrings i princip ALDRIG är ett problem för att kunna böja utan butt-wink. Så du får gärna förklara hur hamstrings påverkar böjdjupet?
Sen vill jag veta hur iliopsoas, som vid förkortning orsakar ökad svank, plötsligt kan göra det motsatta.
Min egen gissning är att adduktor magnus kan vara delaktig i 'syndromet'.
lillmesen
2014-07-15, 21:48
Problemet jag har med den här synen är att man kan säga exakta motsatsen också: Avsaknad av buttwink är oskadligt till den dagen det orsakar ett diskbrock.
?
I vilket länge är diskarna mest utsatta för att spricka?
Jag vet inte om det är möjligt att stärka upp diskarna i sig.
I vilket länge är diskarna mest utsatta för att spricka?
Jag vet inte om det är möjligt att stärka upp diskarna i sig.
Jag tror inte min tankegång framgick helt. Den som aldrig tränar med någon rörelse i ryggen vid knäböj kanske kommer utsätta diskarna för mer belastning den dagen rörelse uppstår eftersom man saknar spänsten och motoriken som krävs för att korrigera mitt i rörelsen. Visst, du kanske har större risk att uppleva småproblem med diskarna, men kanske minimerar man risken att de en dag blir helt mos för att något oväntat hände under lyftet.
Lider av detta problem med, det jag ska försöka göra är att böja oftare och köra rörlighetsträning i samband med böjarna i form av mycket värmning samt dynamisk / statisk stretch.
Fjrebqll
2014-07-16, 09:09
http://bretcontreras.com/squat-biomechanics-butt-wink-what-is-it-what-causes-it-how-can-it-be-improved/
Jag ser ungefär lika ofta att det är en fråga om teknik eller styrka som rörlighet. Så att böja med rätt instruktioner och med en vikt som man väljer efter vad som faktiskt klarar av är en bra början. Klarar man av att komma under parallellt under de förutsättningarna så är chansen ganska så stor att rörligheten inte är en katastrof.
svenbanan
2014-07-16, 09:26
Vet att Charles Poliquin sa på ett seminarium att lite Butt-wink inte var några problem. Klart har man extremt så kanske.
Sen får man tycka vad man vill om Mr. Poliquin men han är inte okunnig direkt...
Fast han har väl vräkt ur sig både det ena och andra grundlösa påståendet i sina dagar...
Mackie Messer
2014-07-16, 09:44
Jag ser ungefär lika ofta att det är en fråga om teknik eller styrka som rörlighet. Så att böja med rätt instruktioner och med en vikt som man väljer efter vad som faktiskt klarar av är en bra början. Klarar man av att komma under parallellt under de förutsättningarna så är chansen ganska så stor att rörligheten inte är en katastrof.
Vad är det för rörlighet du pratar om? Du menar att en måttlig flexion i ländryggen inte är någon katastrof?
Vad är det för rörlighet du pratar om? Du menar att en måttlig flexion i ländryggen inte är någon katastrof?
Den rörlighet som alla andra i tråden pratar om dvs för att komma ner i böj.
Vad är måttligt och vid vilken belastning?
Mackie Messer
2014-07-16, 10:14
Den rörlighet som alla andra i tråden pratar om dvs för att komma ner i böj.
Vad är måttligt och vid vilken belastning?
Som har framkommit i de seriösa källor som presenterats i stråden så är det enbart erfarenhet som anger vad som är en lämplig lumbarflexion vid böj. Angående belastning så ökar man den succesivt utan att öka lumbarflexionen så kotorna presaar ihop diskarna ogynnsamt.
Hittills har det (väl?) faktiskt presenterats cirka noll seriösa källor så hur menar du? Det är en fråga om relevant auktoritet här. Du gör Bret Contreras till en, jag gör det inte (automatiskt). Varför bör vi lyssna på just honom istället för t ex justblaze? (Jag försöker inte rycka dig i ballarna men mitt intresse av auktoritära svar här är väldigt stort. Ämnet är superrelevant både för min egen kropp och många jag tränars.)
Min erfarenhet av varför det winkas är till stor del en felaktig teknik och en överdriven vilja att böja väldigt djupt - särskilt om personen envisas med att böja väldigt snabbt. De saker jag haft positiv erfarenhet av för min kropp och en bunke andras, är att lära sig kontrollera sin gluteus, att inte överextendera ryggen (för mycket svank t ex), att inte trycka upp bröstet överdrivet och att i viss mån stretcha adduktor magnus.
Till det som verkar fungera är att aktivera höftböjare, att lära sig "öppna" höften så att knäna kan röra sig mer ut. Men mest av allt: att lära sig att jobba ut med röven i botten.
Jag släpper förbi liten butt-wink själv hos andra för att även jag bildat mig uppfattningen från Interntets att det förmodligen inte är så farligt. Men jag skulle vilja gå till botten med det helt enkelt.
Mackie Messer
2014-07-16, 13:17
Jag vill också gå till botten med det därfär fortsätter jag följa tråden. Bret är polare med Stu McGill, Mc Gill är auktoritet, Arne Persson godkänner lite butt-wink, Arne är auktoritet IRL trots efterbliben retorosk förmåga på internet, Hurril godkänner viss butt-wink på vissa personer, och Hurril är nog den främsta auktoritet som uttalat sig i tråden.
Sen vill jag tillägga att jag har inget vinstintresse i butt-wink,jag anser att många nybörjare på vanliga gym ute i sverige har problem med böj eftersom de är livrädda för butt-wink och böker därför halva böjar.
Ja men jag godkänner det inte av någon bättre anledning än att ... det verkar så på Internet. Jag vill ha en bättre anledning än så =)
Jag hade en van lyftare som kollade min teknik när jag böjde, å han såg en liten buttvink. Jag hade mycket tyngd på hälarna då å kände själv att balansen på ryggen inte var bra. Då flyttade jag fram tyngdpunkten något på foten å kunde genast hålla ryggen bättre. Kan det vara så att man kan använda lite högre klack för att få fram tyngdpunkten å minska winken? Om man redan kollat så att man inte är påverkad av stela muskler förstås.
Mackie Messer
2014-07-16, 13:31
Ja men jag godkänner det inte av någon bättre anledning än att ... det verkar så på Internet. Jag vill ha en bättre anledning än så =)
Vi får vänta och se om det dyker upp nåt i tråden. Kanske Mart/i/n och Arne Persson kan komma med något matnyttigt tillägg.
Boynextdoor
2014-07-16, 14:30
Hittills har det (väl?) faktiskt presenterats cirka noll seriösa källor så hur menar du? Det är en fråga om relevant auktoritet här. Du gör Bret Contreras till en, jag gör det inte (automatiskt). Varför bör vi lyssna på just honom istället för t ex justblaze? (Jag försöker inte rycka dig i ballarna men mitt intresse av auktoritära svar här är väldigt stort. Ämnet är superrelevant både för min egen kropp och många jag tränars.)
Min erfarenhet av varför det winkas är till stor del en felaktig teknik och en överdriven vilja att böja väldigt djupt - särskilt om personen envisas med att böja väldigt snabbt. De saker jag haft positiv erfarenhet av för min kropp och en bunke andras, är att lära sig kontrollera sin gluteus, att inte överextendera ryggen (för mycket svank t ex), att inte trycka upp bröstet överdrivet och att i viss mån stretcha adduktor magnus.
Till det som verkar fungera är att aktivera höftböjare, att lära sig "öppna" höften så att knäna kan röra sig mer ut. Men mest av allt: att lära sig att jobba ut med röven i botten.
Jag släpper förbi liten butt-wink själv hos andra för att även jag bildat mig uppfattningen från Interntets att det förmodligen inte är så farligt. Men jag skulle vilja gå till botten med det helt enkelt.
Kan du utveckla vad du menar med att jobba ut med röven i botten?
Kan du utveckla vad du menar med att jobba ut med röven i botten?
Att man tänker att man ska svanka ut den i botten. Inte för att man måste ha en svank i botten utan för att jag märkt att det verkar fungera att tänka så.
Arne Persson
2014-07-16, 16:20
Arne "godkänner" :) primärt en liten butt wink i början av karriären som med tiden bör arbetas bort mha ökad smidighet. I början bör man stanna vid den punkten denna inträder när man har högre belastningar på stången. Man bör parallellt med sin styrketräning köra smidighetsträning utan tyngre belastningar så att full djup slutligen kan uppnås (utan butt wink). En utmärkt smidighetsövning är djupa böj med tom stång eller ett "kvastskaft" i ryckposition över huvudet.
En punkt angående rörlighet som ofta glöms bort är dock att man kan maskera VÄLDIGT mycket brister på en låg vikt. Är jag nere på 50% av 1RM kan jag hålla fin rygg och inte buttwinka, vad som inte syns om man inte tänker på det är att stångens tyngdpunkt ligger 1dm för långt fram. Utan att ha någon teoretisk grund bakom det tycker jag också att jag buttwinkar mer när jag inte värmt upp och stretchat stjärten också.
Vi får vänta och se om det dyker upp nåt i tråden. Kanske Mart/i/n och Arne Persson kan komma med något matnyttigt tillägg.
Menar du mig?
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Mackie Messer
2014-07-17, 06:53
Menar du mig?
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Ja, det gör jag. Tänkte att du kan sitta på en uppfattning i ämnet? Men som alla vet är det valfritt att uttala sig.
Någon som har en video med korrekt utförda knäböj? Jag är rätt ny med knäböj och försöker lära mig men det känns som att det är så otroligt många delar att tänka på så försöker bara få information om hur allting ska vara, hur långt är ok för knäna att skjuta fram. Hur ryggen ska se ut osv.
Någon som har en video med korrekt utförda knäböj? Jag är rätt ny med knäböj och försöker lära mig men det känns som att det är så otroligt många delar att tänka på så försöker bara få information om hur allting ska vara, hur långt är ok för knäna att skjuta fram. Hur ryggen ska se ut osv.
Om du är nybörjare tycker jag inte att du ens bör läsa i den här typen av trådar, ärligt talat. Det är nämligen lätt att få uppfattningen att det är väldigt svårt och alla "experter" verkar säga olika saker, vilket du tycks ha drabbats av. Den typen av tankar kommer göra inlärningen onödigt svår.
Den här tråden är betydligt bättre då: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181876
Även om det bästa är att få hjälp av någon på plats. Och det behöver inte vara någon i världseliten som gör det, det räcker med att personen har lärt ut knäböj några gånger tidigare.
Butt-wink är farligt eftersom det är en följd av för svag eller på grund av bristande teknik för dålig aktivering av posterior chain - framför allt glutsen.
För de allra flesta är det nog glutsen just som är den svaga länken och då hjälper det säkert att plocka av en viktkaka på varje sida och följa hurrils råd om att spänna bak röven maximalt, alltså svanka, när man passerar parallellt.
smeander
2014-07-17, 17:18
Är du orörlig i hamstrings kommer den rörligheten att tas ut på ett annat ställe, hamstringsmusklerna (Biceps Femoris, Semitendinosus och Semimembranosus) har sitt ursprung vid sittbensknölen och fäster vid skenbenets insida och skenbenets inre kondyl. Är hamstringsmuskelaturens rörlighet begränsad kommer den istället för att tillåta sig att sträckas i bottenläget dra in sittbensknölen för att inte muskellängden skall ökas. Därav dras rumpan in under kroppen, det här kan iaf en bidragande orsak till alla de här buttwinksen man dagligen ser på gymmen.
Vänjer man således muskelreceptorerna vid den här längdförändringen kommer inte hamstringsmuskelaturen att behöva kompensera sin stelhet genom att dra in sittbensknölen utan kunna sträckas och röven kan hållas på plats.
Mackie Messer
2014-07-17, 17:28
Enligt artikeln i trådstarten så sker ingen relevant längdförändring i bicep femoris och benämns som lomards paradox. Det står också att man kan stretcha hamstrings till förbannelse, det kommer inte lösa problemet med buttwink.
Den enda stretch som i min erfarenhet kan ha viss effekt är höftböjarna och det gäller oss som sitter mycket under dagarna.
mattepatte
2014-07-17, 18:29
Arne "godkänner" :) primärt en liten butt wink i början av karriären som med tiden bör arbetas bort mha ökad smidighet. I början bör man stanna vid den punkten denna inträder när man har högre belastningar på stången. Man bör parallellt med sin styrketräning köra smidighetsträning utan tyngre belastningar så att full djup slutligen kan uppnås (utan butt wink). En utmärkt smidighetsövning är djupa böj med tom stång eller ett "kvastskaft" i ryckposition över huvudet.
Vad är dina tankar kring knän som går innåt vid tunga böjar?
UUA2GZHgbhpkaZiuSVtI3w_A
Nähe, får inte klippet att funka.
http://www.youtube.com/watch?v=rl3Vldo7x4c&index=7&list=UUA2GZHgbhpkaZiuSVtI3w_A
Ja, det gör jag. Tänkte att du kan sitta på en uppfattning i ämnet? Men som alla vet är det valfritt att uttala sig.
Det är aldrig ok att twerka. Aldrig.
smeander
2014-07-18, 11:20
Den enda stretch som i min erfarenhet kan ha viss effekt är höftböjarna och det gäller oss som sitter mycket under dagarna.
Enligt mina erfarenheter är det rörlighetsträning för fotleder, höftböjare, hamstrings, ländrygg och bröstrygg som effektivt hjälper i en knäböj. Eftersom en djup knäböj involverar fot-, knä- och höftleder samt scapula och bålmuskelatur krävs en fullgod rörlighet i de involverade muskler och strukturer kring de här områdena. Annars kommer den rörligheten tas ut i ett annat område och visa sig som till exempel en buttwink.
Eftersom även hamstrings är involverade i en knäböj kan de inte vara alltför stela. Därför kommer de som är stela i hamstrings inte kunna fullborda en god böj, eller utfall med långa kliv för den delen där stela hamstrings direkt känns av.
Skickat från ishallen
Enligt mina erfarenheter är det rörlighetsträning för fotleder, höftböjare, hamstrings, ländrygg och bröstrygg som effektivt hjälper i en knäböj. Eftersom en djup knäböj involverar fot-, knä- och höftleder samt scapula och bålmuskelatur krävs en fullgod rörlighet i de involverade muskler och strukturer kring de här områdena. Annars kommer den rörligheten tas ut i ett annat område och visa sig som till exempel en buttwink.
Eftersom även hamstrings är involverade i en knäböj kan de inte vara alltför stela. Därför kommer de som är stela i hamstrings inte kunna fullborda en god böj, eller utfall med långa kliv för den delen där stela hamstrings direkt känns av.
Skickat från ishallen
Om du googlar på bilder av adductor magnus så kan du fundera på sen om det är hamstrings el magnus du känner av vid långa utfallskliv.
Det finns massa forskning som visar att ryggsegment klarar belastning bättre när ytterlägen undviks. Ffa när rotation kombineras med flexion eller extension minskar segments förmåga att tåla belastning. Här är ett exempel som visar hur ytterlägen ger en dramatisk minskning av belastningståligheten:
Spine:
15 October 2005 - Volume 30 - Issue 20 - pp 2265-2273
doi: 10.1097/01.brs.0000182086.33984.b3
Biomechanics
Torso Flexion Loads and the Fatigue Failure of Human Lumbosacral Motion Segments
Gallagher, Sean PhD, CPE*; Marras, William S. PhD, CPE†; Litsky, Alan S. MD, ScD‡; Burr, Deborah PhD§¶
Collapse BoxAbstract
Study Design. Spine loads associated with lifting a 9-kg weight were estimated at three torso flexion angles (0°, 22.5°, and 45°), and lumbosacral motion segments were cyclically loaded using these loads until failure or to a maximum of 10,020 cycles.
Objectives. To simulate the postures and loads experienced by the lumbar spine during repetitive lifting of moderate weights in different torso flexion postures, and to analyze the fatigue failure response of lumbosacral motion segments.
Summary of Background Data. Previous fatigue failure studies of lumbar motion segments have not reproduced the combination of spinal postures, loads, and load rates anticipated in different torso flexion postures during lifting tasks characteristic of those in occupational settings.
Methods. Twelve fresh human lumbosacral spines were dissected into three motion segments each (L1–L2, L3–L4, and L5–S1). Motion segments within each spine were randomly assigned to a simulated torso flexion angle (0°, 22.5°, or 45°) using a partially balanced incomplete block experimental design. Spinal load and load rate were determined for each torso flexion angle using previously collected data from an EMG-assisted biomechanical model. Motion segments were creep loaded for 15 minutes, then cyclically loaded at 0.33 Hz. Fatigue life was taken as the number of cycles to failure (10 mm displacement after creep loading). Specimens were inspected to determine failure mechanisms.
Results. The degree of torso flexion had a dramatic impact on cycles to failure. Motion segments experiencing the 0° torso flexion condition averaged 8,253 cycles to failure (±2,895), while the 22.5° torso flexion angle averaged 3,257 (±4,443) cycles to failure, and motion segments at the 45° torso flexion angle lasted only 263 cycles(±646), on average. The difference was significant at P < 0.0001, and torso flexion accounted for 50% of the total variance in cycles to failure.
Conclusions. Fatigue failure of spinal tissues can occur rapidly when the torso is fully flexed during occupational lifting tasks; however, many thousands of cycles canbe tolerated in a neutral posture. Future lifting recommendations should be sensitive to rapid development of fatigue failure in torso flexion.
Mitt råd är helt klart att s k butt-wink bör undvikas.
Clin Biomech (Bristol, Avon). 2001 Jan;16(1):28-37.
Intervertebral disc herniation: studies on a porcine model exposed to highly repetitive flexion/extension motion with compressive force.
Callaghan JP1, McGill SM.
Author information
Abstract
OBJECTIVE:
To determine whether repeated motion with low magnitude joint forces, and flexion/extension moments consistently produce herniation in a non-degenerated, controlled porcine spine motion segment.
DESIGN:
Combined loading (flexion/extension motions and compressive forces) was applied to in vitro porcine functional spinal units. Biomechanical and radiographic characteristics were documented.
BACKGROUND:
While most studies performed in vitro have examined uniaxial or fixed position loading to older specimens, there have been few studies that have examined whether 'healthy' intervertebral discs can be injured by low magnitude repeated combined loading.
METHODS:
Porcine cervical spine motion segments (C3-C4) were mounted in a custom jig which applied axial compressive loads with pure flexion/extension moments. Dynamic testing was conducted to a maximum of 86400 bending cycles at a rate of 1 Hz with simultaneous torques, angular rotations, axial deformations recorded for the duration of the test.
RESULTS:
Herniation (posterior and posterior-lateral regions of the annulus) occurred with relatively modest joint compression but with highly repetitive flexion/extension moments. Increased magnitudes of axial compressive force resulted in more frequent and more severe disc injuries.
CONCLUSIONS:
The results support the notion that intervertebral disc herniation may be more linked to repeated flexion extension motions than applied joint compression, at least with younger, non-degenerated specimens. Relevance. While intervertebral disc herniations are observed clinically, consistent reproduction of this injury in the laboratory has been elusive. This study was designed to examine the biomechanical response and failure mechanics of spine motion segments to highly repetitive low magnitude complex loading.
Spine (Phila Pa 1976). 2014 Jun 1;39(13):1018-28. doi: 10.1097/BRS.0000000000000262.
How healthy discs herniate: a biomechanical and microstructural study investigating the combined effects of compression rate and flexion.
Wade KR1, Robertson PA, Thambyah A, Broom ND.
Author information
Abstract
STUDY DESIGN:
Microstructural investigation of compression-induced disruption of the flexed lumbar disc.
OBJECTIVE:
To provide a microstructural analysis of the mechanisms of annular wall failure in healthy discs subjected to flexion and an elevated rate of compression.
SUMMARY OF BACKGROUND DATA:
At the level of the motion segment failure of the disc in compression has been extensively studied. However, at the microstructural level the exact mechanisms of disc failure are still poorly understood, especially in relation to loading posture and rate.
METHODS:
Seventy-two healthy mature ovine lumbar motion segments were compressed to failure in either a neutral posture or in high physiological flexion (10°) at a displacement rate of either 2 mm/min (low) or 40 mm/min (high). Testing at the high rate was terminated at stages ranging from initial wall tearing through to facet fracture so as to capture the evolution of failure up to full herniation. The damaged discs were then analyzed microstructurally.
RESULTS:
Approximately, 50% of the motion segments compressed in flexion at the high rate experienced annulus or annulus-endplate junction failure, the remainder failed via endplate fracture with no detectable wall damage. The average load to induce disc failure in flexion was 18% lower (P < 0.05) than that required to induce endplate fracture. Microstructural analysis indicated that wall rupture occurred first in the posterior mid-then-outer annulus.
CONCLUSION:
Disc wall failure in healthy motion segments requires both flexion and an elevated rate of compression. Damage is initiated in the mid-then-outer annular fibers, this a likely consequence of the higher strain burden in these same fibers arising from endplate curvature. Given the similarity in geometry between ovine and human endplates, it is proposed that comparable mechanisms of damage initiation and herniation occur in human lumbar discs.Level of Evidence: N/A.
Spine (Phila Pa 1976). 2007 Apr 1;32(7):748-55.
Intradiscal pressure, shear strain, and fiber strain in the intervertebral disc under combined loading.
Schmidt H1, Kettler A, Heuer F, Simon U, Claes L, Wilke HJ.
Author information
Abstract
STUDY DESIGN:
Finite element study.
OBJECTIVE:
To investigate intradiscal pressure, shear strain between anulus and adjacent endplates, and fiber strain in the anulus under pure and combined moments.
SUMMARY OF BACKGROUND DATA:
Concerning anulus failures such as fissures and disc prolapses, the mechanical response of the intervertebral disc during combined load situations is still not well understood.
METHODS:
A 3-dimensional, nonlinear finite element model of a lumbar spinal segment L4-L5 was used. Pure unconstraint moments of 7.5 Nm in all anatomic planes with and without an axial preload of 500 N were applied to the upper vertebral body. The load direction was incrementally changed with an angle of 15 degrees between the 3 anatomic planes to realize not only moments in the principle motion planes but also moment combinations.
RESULTS:
Intradiscal pressure was highest in flexion and lowest in lateral bending. Load combinations did not increase the pressure. A combination of lateral bending plus flexion or lateral bending plus extension strongly increased the maximum shear strains. Lateral bending plus axial rotation yielded the highest increase in fiber strains, followed by axial rotation plus flexion or axial rotation plus extension. The highest shear and fiber strains were both located posterolaterally. An additional axial preload tended to increase the pressure, the shear, and fiber strains essentially for all load scenarios.
CONCLUSIONS:
Combined moments seem to lead to higher stresses in the disc, especially posterolaterally. This region might be more susceptible to disc failure and prolapses. These results may help clinicians better understand the mechanical causes of disc prolapses and may also be valuable in developing preventive clinical strategies and postoperative treatments.
Agitator
2014-07-18, 14:05
Och en summering på svenska efter allt det där för de som inte är insatta i anatomin. Samt vart i frågan vi står efter allt det där.
Yay or nay?
Mm, det där med att farten på kompressionen har så stor betydelse får jag erkänna är en intressant aspekt. Det talar ju för att buttwink medför en högre risk även när rörelsespannet i sig inte är så stort.
Skickat från ishallen
Det är nästan aldrig, vågar jag påstå, några avancerade rörlighetsproblem som orsakar butt-wink:en dock. Oftare är det att man har suttit och/ eller att man "lärt" sig toksvanka eller något annat; alltså att man har en (inlärd) teknikbrist och sådana måste angripas så. Att slentrianstretcha kommer inte att lösa det problemet. (Nu påstår jag naturligtvis inte att det är det du anser är den bästa lösningen - detta är mer en replik.)
smeander
2014-07-20, 10:15
Om du googlar på bilder av adductor magnus så kan du fundera på sen om det är hamstrings el magnus du känner av vid långa utfallskliv.
Jag har studerat tillräckligt mycket för att ha koll på var muskler sitter, har sitt ursprung och vad de fäster. Jag behöver inte googla som du. Eftersom hamstringmuskelaturens längd påverkas i både knäböj och utfall så har de en inverkan i hur utförandet kommer att se ut. Muskelreceptorerna kommer att se till att musklerna inte kommer sträckas tillräckligt och kompensera stramheten med att dra in bäckenet (buttwink).
Det jag syftade på med utfallsgången var den "krampande" känsla i hamstrings man får om de är för strama.
Det är nästan aldrig, vågar jag påstå, några avancerade rörlighetsproblem som orsakar butt-wink:en dock. Oftare är det att man har suttit och/ eller att man "lärt" sig toksvanka eller något annat; alltså att man har en (inlärd) teknikbrist och sådana måste angripas så. Att slentrianstretcha kommer inte att lösa det problemet. (Nu påstår jag naturligtvis inte att det är det du anser är den bästa lösningen - detta är mer en replik.)
Ok, rörligheten är enligt min mening det största problemet. Eftersom jag nästan dagligen har arbetat med rörligheten åt många hockeyspelare och andra idrottare så kan nästan alla efter 3-4 månader göra en fulldjup böj och har en klart godkänd rörlighet. Till skillnad från innan då många inte ens kunde sätta sig på huk utan att trilla bakut. Hamstrings har varit det största problemområdet, både styrkemässigt och rörlighetsmässigt. Precis som inom fotboll.
Slentrianstretcha har ingen nytta av, däremot specifik rörlighetsträning som är inriktad på de områden som är orörliga och behöver bearbetas. Endast två av de övningar jag tillämpar är statisk stretch och det är för höftböjarmusklerna och hamstrings, annars är det dynamiska rörlighetsövningar.
Angående frågan om infallande knän är det en enkel lösning. Då har man troligen för svaga abductorer eller så är man slarvig med utförandet, eller båda delarna. "Knee displacement" beror oftast inte på att någon del är orörlig.
Fäst ett gummiband över båda knäna och träna på att öppna ut höften i en knäböj, specifika övningar för abduktorerna och pistolsquats med en knäpassare är några bra vägar att gå.
Har du några stretchmoment du tycker varit extra effektiva?
Animalisk
2014-07-26, 09:23
Med risk för att gå offtopic så undrar jag när buttwink blev ett känt problem, vad sade man om fenomenet på 50,60 och 70-talet, för inte böjde väl folk utan buttwink förr i tiden?
Finns det verkligen någon forskning i ämnet, är buttwink farligt för alla eller kan det vara naturligt för en del beroende på hur man är byggd rent fysiskt? Är det värst om man får buttwink innan man kommit under parallell eller efter?
Frågorna är många men svaren tycks mest vara luddiga.
Bestefar
2014-07-30, 15:06
Nån med lite koll som har åsikter om detta utförandet (http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=1620)?
Med risk för att gå offtopic så undrar jag när buttwink blev ett känt problem, vad sade man om fenomenet på 50,60 och 70-talet, för inte böjde väl folk utan buttwink förr i tiden?
Finns det verkligen någon forskning i ämnet, är buttwink farligt för alla eller kan det vara naturligt för en del beroende på hur man är byggd rent fysiskt? Är det värst om man får buttwink innan man kommit under parallell eller efter?
Frågorna är många men svaren tycks mest vara luddiga.
Jag tror att problemet var mycket mindre vanligt förut eftersom vi numer i mycket högre utsträckning sabbar våra kroppar genom att sitta ner.
Nån med lite koll som har åsikter om detta utförandet (http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=1620)?
Ja, hon har i det närmaste maximal butt-wink. Det framgår kanske som allra tydligast av sista repetitionen.
Ja, hon har i det närmaste maximal butt-wink. Det framgår kanske som allra tydligast av sista repetitionen.
Jag kan bara se butt-wink på de sista 1-2 repetitionerna och skulle inte kalla den för särskilt stor.
Jag kan bara se butt-wink på de sista 1-2 repetitionerna och skulle inte kalla den för särskilt stor.
+1. Och att hon butt-winkar när hon har viktskivorna under hälarna talar för din "teori" om att det sällan är rörligheten som är problemet.
+1. Och att hon butt-winkar när hon har viktskivorna under hälarna talar för din "teori" om att det sällan är rörligheten som är problemet.
Ja _jag_ tycker inte att det verkar vara rörlighet på det där sättet som många andra verkar se det - så pass att de föreskriver sig själva otroligt ambitiösa stretchprogram. Men det är klart att det finns en del rörlighetsproblem också. (Allt detta baserar jag helt och hållet på min erfarenhet nu på senare tid och lite broscience runt vad jag plockat upp runt omkring mig.)
Jag har märkt att jag buttwinkar när jag svankar för mycket, bäckenet "rätar" ut sig vid bottenläget. Om jag har ryggen rak och fin från början och låser fast den så med bra buktryck så försvinner det helt. Värt att testa.
Men helt klart är det många som saknar rörligheten för att böja djupt.
Nu har jag kanske inte koll, men det där tycker jag är tydlig buttwink. Helt uppenbart att höftbenet vickar och det sker rörelse mellan kotorna i ryggen.
Fast det fenomenet tycker jag är något annat än buttwink. Då ser man ju att ryggen böjer sig för att personen inte ska tippa. Grejen med buttwink tycker jag just är att det är en till synes onödig rörelse.
Jag har märkt att jag buttwinkar när jag svankar för mycket, bäckenet "rätar" ut sig vid bottenläget. Om jag har ryggen rak och fin från början och låser fast den så med bra buktryck så försvinner det helt. Värt att testa.
Detta är det jag själv förespråkar.
Då ser man ju att ryggen böjer sig för att personen inte ska tippa. Grejen med buttwink tycker jag just är att det är en till synes onödig rörelse.
Är väl samma sak? Buttwink = ryggen börjar runda av sig längst ned?
Är det bara jag som tycker att det ofta verkar som att winken kommer just av den sista rörelsen i botten när utföraren gärna vill "sätta sig på vaderna" medans folk som böjer djupt utan wink mer pausar i botten utan att "sätta sig"? Typ att folk som winkar slappnar av lite i botten på något vis. Jag kan ha lite svårt att förklara vad jag menar men tex om man jämför skillnaden mellan att pausa stången på bröstet i bänk mot att lägga den på bröstet och låta den sjunka in lite.
Är det bara jag som tycker att det ofta verkar som att winken kommer just av den sista rörelsen i botten när utföraren gärna vill "sätta sig på vaderna" medans folk som böjer djupt utan wink mer pausar i botten utan att "sätta sig"? Typ att folk som winkar slappnar av lite i botten på något vis. Jag kan ha lite svårt att förklara vad jag menar men tex om man jämför skillnaden mellan att pausa stången på bröstet i bänk mot att lägga den på bröstet och låta den sjunka in lite.
Upplever det så också. Man slappnar av lite för att nå ända ner.
Är väl samma sak? Buttwink = ryggen börjar runda av sig längst ned?
Det kanske är samma sak i någon mening, jag vet inte, men det ser olika ut. Ryggen rundar sig utan tvekan även i klippet ovan, men ur ett balansperspektiv har den inget behov att göra det.
Det är ju detta som gör att man som tränare blir ståendes med ett kliande huvud. För en rygg som rundas pga det är det enda sättet att hålla balansen, den fixar man ju lätt genom att ändra kroppens tyngdpunkt genom rörelse i annan led, till exempel höft eller fotled. Det är ju liksom Knäböj 101. Buttwink därmot, det är lite klurigare... Tycker jag, då.
Buttwink därmot, det är lite klurigare... Tycker jag, då.
Hur länge hade man fått jobba med tjejen i klippet för helt och hållet arbeta bort butt-winken med bibehållet djup? Förmodligen år.
Som jag ser det får hon praktiskt tagit inte ut någonting av att böja djupare än parallellt med så mycket butt-wink. Visst hon måste fortfarande upp ur hålet men till vilken risk?
Förutsatt att hon inte hade planer på att tävla i tyngdlyftning hade åtminstone jag rekommenderat henne att inte böja djupare än parallellt samt träna posterior chain med hjälp av andra övningar.
Hur tycker ni min butt wink ser ut? http://youtu.be/PhLelCM8zz0
Jag har märkt att jag buttwinkar när jag svankar för mycket, bäckenet "rätar" ut sig vid bottenläget. Om jag har ryggen rak och fin från början och låser fast den så med bra buktryck så försvinner det helt.
Kan det vara så att rumpan hamnar lite längre bak om du översvankar i böjen, å att det tvingar fram en buttwink?
Animalisk
2014-08-03, 21:49
Jag tror att problemet var mycket mindre vanligt förut eftersom vi numer i mycket högre utsträckning sabbar våra kroppar genom att sitta ner.
Du har förmodligen helt rätt.
showfreak
2014-08-04, 07:51
Snor tråden och ställer en snabb enkel fråga.
Att använda en bänk när du kör tunga squats och har som säkerhet. Hur bra är det? Även om man kanske inte går tillräckligt långt ner så måste det väl även ge resultat?
Mackie Messer
2014-08-04, 08:01
Snor tråden och ställer en snabb enkel fråga.
Att använda en bänk när du kör tunga squats och har som säkerhet. Hur bra är det? Även om man kanske inte går tillräckligt långt ner så måste det väl även ge resultat?
Det låter väldigt dåligt. Hur ska du komma upp om du sätter dig på bänken?
Ska du ha något under rumpan så ska det vara en låda som är så låg att lårbenet hamnar under parallel vinkel. Och då ska du sätta dig ner ordentligt på lådan och sedan gunga bak med huvudet och sedan gunga fram, med spänd mage/core och ställa dig upp. Som Louis Simmons förespråkar.
Det ska tydligen ha bra överföring till olika idrotter och knäböj generellt då man går från avslappnat till spänt och får en bra avslappnat-till-spänd-reflex, eller nåt sånt. Jag ska fixa några You-tube-länkar.
Mackie Messer
2014-08-04, 08:04
https://www.youtube.com/watch?v=LZgwB5IF-hM
Louis Simmons coachar en nybörjare i lådböj.
bertbert
2014-08-04, 08:56
*facepalm* Vad har box squats att göra med att köra en bänk som säkerhet i böjen!?
Det är en dålig idé. Kör hellre i power racket. Det finns alltid någon curlare där man kan slänga ut.
Mackie Messer
2014-08-04, 08:58
*facepalm* Vad har box squats att göra med att köra en bänk som säkerhet i böjen!?
Det är en dålig idé. Kör hellre i power racket. Det finns alltid någon curlare där man kan slänga ut.
Jag härleder bara vad den där jävla bänken kan tänkas ha för effekt när man ser någon ha en bänk under röven.
Alla gym har inte powerrack.
bertbert
2014-08-04, 09:00
Att man har en bänk bakom sig när man böjer gör inte böjen till en boxböj. En boxböj är något helt annat än en vanlig knäböj med bänk som säkerhet eller för den delen en bänkböj. Boxböjar a la westside är helt oväsentliga i sammanhangen om man talar om att använda en bänk som "skydd".
Som sagt, jag anser att det är en väldigt dålig idé. Vad händer när man bommar?
Mackie Messer
2014-08-04, 09:05
Att man har en bänk bakom sig när man böjer gör inte böjen till en boxböj. En boxböj är något helt annat än en vanlig knäböj med bänk som säkerhet eller för den delen en bänkböj. Boxböjar a la westside är helt oväsentliga i sammanhangen om man talar om att använda en bänk som "skydd".
Som sagt, jag anser att det är en väldigt dålig idé. Vad händer när man bommar?
Det är ju förhelvete det jag skriver. Jag avråder frågeställaren från att använda en bänkjävel som säkerhet.
JAG FÖRKLARAR FÖR FRÅGESTÄLLAREN HUR HAN SKA ANVÄNDA EN LÅDA OM HAN NU SKULLE FÅ FÖR SIG ATT PROVA LÅDBÖJ!!!
LÄS TRÅDEN ISTÄLLET FÖR ATT KOMMA MED PÅHOPP OCH SKITSNACK:
bertbert
2014-08-04, 09:07
Ojoj, det här verkar känsligt. Jag tycker iallafall det är onödigt att blanda in boxböj i diskussionen när det handlar om säkerhet.
Mackie Messer
2014-08-04, 09:12
Ojoj, det här verkar känsligt. Jag tycker iallafall det är onödigt att blanda in boxböj i diskussionen när det handlar om säkerhet.
Antagligen har frågeställaren sett nåt stolpskott ha en bänk under röven på gymmet. Vilket jag också har sett ibland.
Och därför förklarar jag att det är fel att ha en bänk under röven som säkerhet.
Men som kuriosa så skrev jag att det finns något som heter box-squat och som inte är helt åt helvete fel. Som ren kuriosa.
bertbert
2014-08-04, 09:13
"Okej"
Arne Persson
2014-08-04, 09:31
Jag härleder bara vad den där jävla bänken kan tänkas ha för effekt när man ser någon ha en bänk under röven.
Powerrack bör och skall vara ett obligatorium på samtliga seriösa träningsinrättningar.
Mackie Messer
2014-08-04, 09:38
Powerrack bör och skall vara ett obligatorium på samtliga seriösa träningsinrättningar.
Jag håller med. Men alla träningsanläggningar är inte seriösa. Mitt tips till frågeställaren är därför att uppsöka en seriös träningsanläggning med powerrack. :)
Har inte läst alla poster men vet att det finns nån amerikan eller så som i någon video sätter kinesio-tejp på höfterna eller något som gör att det gör ont när man börjar "winka". Huruvida det är bra eller ej har jag ingen aning om men man kommer ju inte djupt.
Brukar själv få ont i kotorna(är det kotorna som gör ont?) precis ovan rumpan.
bertbert
2014-08-04, 19:49
Jag håller med. Men alla träningsanläggningar är inte seriösa. Mitt tips till frågeställaren är därför att uppsöka en seriös träningsanläggning med powerrack. :)
Där är vi 100% överens!
Förutom det som redan diskuterats; stela muskler som begränsar den önskade rörelsen (och då mer troligt m. adductor magnus än hamstrings, pga längden på hamstrings förblir hyfsat konstant genom samtidig förlängning och förkortning över respektive leder och därmed inte lär begränsa rörelsen) tror jag en underskattad faktor är höftledens anatomi. Har man en sån design på leden att den inte tillåter så mycket utåtrotation, flexion och abduktion som krävs för att komma ner i en "djup böj" (tm) så kan man stretcha tills korna kommer hem, det kommer inte förändra de ofördelaktiga osteologiska strukturerna. Sen kan man ju också tänka sig att motorkontroll för rörelsen och/eller styrka i de aktuella musklerna begränsar utförandet; man försöker komma ner i ett visst djup på det enda sätt man känner till, dvs att slappna av här och där så man kan doppa stjärten den sista biten.
Det är fritt fram att avfärda detta som att jag snackar i nattmössan för jag kan inte presentera auktoritära källor som bl.a. Hurril efterfrågade, utan det är ihopplock av information från flera olika håll (främst ur min utbildning) i kombination med egna (kvalificerade?) spekulationer.
Sen kan man ju också tänka sig att motorkontroll för rörelsen och/eller styrka i de aktuella musklerna begränsar utförandet; man försöker komma ner i ett visst djup på det enda sätt man känner till, dvs att slappna av här och där så man kan doppa stjärten den sista biten.
Huvet på spiken, om du frågar mig.
Rolf det låter som det du pratar om är samma som artikeln i första inlägget.
Rolf det låter som det du pratar om är samma som artikeln i första inlägget.
Åfan, så går det när man bara skumläser. Väljer att ta det som lite bekräftelse som att jag kanske inte är helt ute och seglar då. :)
Animalisk
2014-08-05, 14:25
Vad säger ni om min buttwink, har inte filmat mina lyft så ofta som man kanske bör men söker nu de vises hjälp, är det farligt mycket wink eller inte och hur åtgärdar man det?
Ser även att hälarna lyfter sig lite, något jag inte märkt tidigare men det är ju lite oftopic i denna tråd.
eQSJp7rwHv8
Vad säger ni om min buttwink, har inte filmat mina lyft så ofta som man kanske bör men söker nu de vises hjälp, är det farligt mycket wink eller inte och hur åtgärdar man det?
Ser även att hälarna lyfter sig lite, något jag inte märkt tidigare men det är ju lite oftopic i denna tråd.
eQSJp7rwHv8
Jag la med upp en film på min butt wink lite tidigare i tråden men inte fått några synpunkter. Det ser ut som du försöker svanka väldigt mycket precis innan du går ner. Jag tycker att det blir mindre wink om jag håller en neutral rygg när jag börjar gå ner och sen kanske försöker svanka i botten istället för från början, vilket jag tror har varit uppe tidigare i tråden.
För min del tror jag att det är mer en teknikfråga än stelhet, även om jag vet att jag inte är direkt smidig i baksida lår och rumpa.
Kan lägga upp en film på när jag tänker så, tycker det blir en skillnad.
Lyckas inte redigera min förra post men här kommer en film där jag tänker på att inte svanka i starten. Är första gången jag böjer med bälte så kan ju också vara att jag spänner magen på annat sätt så det gör skillnad. Har också kört mycket marklyft innan böjen så är trött redan innan om det kan göra skillnad.
http://youtu.be/w8m8KgroNAg
Och en film där jag inte tänker alls.
http://youtu.be/PhLelCM8zz0
Vet inte varför det blir så dålig kvalité och sen vet jag inte hur jag gör för att det ska bli en sådan fin bild att klicka på för att komma till filmen.
Jag tycker att det är stor skillnad på hur det ser ut, skulle uppskatta feedback från er som kan :)
DJJOHANSSON
2014-12-28, 23:00
Någon som kör atg-böj och som har blivit av med buttwink efter hamstringstretch och ytterligare bålträning?
Jag buttwinkar ganska rejält. Tränar aldrig baksida lår förutom i böj o benpress, maxar i princip alla bensparks-maskiner så framsida lår är väldigt mycket starkare än baksida ifall detta spelar nån roll.
Bål/mage/korsrygg tränar jag inte heller. Har alltid trott att min buttwink hänger på stel röv/hamstring så brukar foamrolla o stretcha röven innan böjpasset men det kanske är något mer som spelar in.
VoDaresVins
2014-12-29, 09:43
Har kört styrkelabbets stretch före mark och böj passen i ca. halvåret. Kom rätt fort lite djupare än tidigare, men kör nog fortfarande bara en bit under parallellt. Skillnaden är att rörelsen känns mycket mjukare nu än tidigare. Skulle säkert kunna komma djupare än om jag tog mig i kragen och strechade mera mellan passen med, men blir för sällan av. Har egentligen inga planer på full atg.
DJJOHANSSON
2014-12-29, 14:38
Jag har kört full atg de senaste fyra åren så djupet är inte några problem. Antagligen för att jag winkar mig ner till det önskade djupet.
Hur i hela friden ska man lära kroppen att stanna vid 90grader? Köra bänkböj i flera månader borde ju vara ett alternativ.
Jag har kört full atg de senaste fyra åren så djupet är inte några problem. Antagligen för att jag winkar mig ner till det önskade djupet.
Hur i hela friden ska man lära kroppen att stanna vid 90grader? Köra bänkböj i flera månader borde ju vara ett alternativ.
Det går det ju att köra inne i ett böj racket och sätta "pinnarna" vid 90 graders vinkeln går du längre ner så slår du i.
Så ser du till att inte slå i.
Gör så att du stannar strax innan och kör pausböj
Hoppas du förstår (är dålig på att förklara saker allmänt) :Virro
Spänn upp en bit resår, ett gummiband eller en bit bungylina (kan det heta resårlina på svenska?) på rätt höjd. Om det inte funkar så be bara någon på gymmet att ge feedback.
Fast varför du vill stanna vid 90 grader i knäleden? Det är riktigt grunt.
VoDaresVins
2014-12-29, 21:46
Jag stannar nu på det djupet jag klarar utan att winka. Har själv problem att jag inte känner av winken. Jag har en plats på väggen jag kollar efter för att känna igen djupet. Filmar då och då för formkoll och när jag försöker komma djupare. Inte bästa sättet dock för har börjat känna mig osäkrare nu på nya gym än tidigare när jag inte går så ofta helt på känn.
Du böjer förmodligen väldigt upprätt med ryggen? Prova böja med en mer lutning framåt med ryggen så får du bättre kontroll på att stanna vid 90 grader eller mer.
Tyngdpunkten hamnar för långt bak ifall man böjer bakböj upprätt som många gör och som jag själv gjorde. Blir så att man sjunker ihop snabbt utan spänning och sen när man ska gå upp igen så lutar man sig framåt när man väl är nere ist.
DJJOHANSSON
2014-12-31, 07:03
Fast varför du vill stanna vid 90 grader i knäleden? Det är riktigt grunt.
Jag kör atg i dagsläget och har alltid gjort det, när jag tänker efter så tror jag att jag tappar anspänningen vid 90 grader och studsar för att komma upp igen, detta börjar redan vid 50kgs böj.
KOLOTROLLET
2014-12-31, 08:20
Är buttwink skadligt? Är det värt att köra böj om man har buttwink?
Jag kör atg i dagsläget och har alltid gjort det, när jag tänker efter så tror jag att jag tappar anspänningen vid 90 grader och studsar för att komma upp igen, detta börjar redan vid 50kgs böj.
Tappar du anspänningen redan vid 90 grader så gissar jag att du tjänar betydligt mer på att lära dig hålla spänningen istället för att stanna vid det djupet. Börja t ex att köra långsamt ner och/eller köra en paus under parallellt.
Jamerson
2014-12-31, 12:01
Dessa videos har kanske redan varit uppe i tråden, men jag tycker de är så pass bra att de är värda att repetera:
https://www.youtube.com/watch?v=-X1GkG2YgXw&index=3&list=PL26Zvrgft86e2vWTQqYQYVvsHfjGdW7gg
https://www.youtube.com/watch?v=PkQb2LJtLgo&index=2&list=PL26Zvrgft86e2vWTQqYQYVvsHfjGdW7gg
shirunai
2014-12-31, 12:38
Jo alla gym har en powerrack! annars är det en hälsoklubb
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.