handdator

Visa fullständig version : Tips mottages gärna!

otto12345
2014-07-14, 09:38
Jag har nu tränat "seriöst" i 1 ½ år och har under denna tid tappat dryga 27 kilo från 100 till idag 73 och har genomgått ett 3-4 deffcykler för att komma ner på den vikten. Målet med min träning är att lyfta tungt och få en stark fysik, uppskattningvis med hjälp av en billig kaliper och diverse formler uppskattar jag min kroppsfett till att ligga kring 10-15%. Jag ser början på magrutor men kan inte säga att de är väl definierade. Redan innan ni börjar med säga "utgå från vad du vill" "gör det som känns bäst" osv. så vill jag säga att jag vänder mig hit för att få reflektion kring hur NI hade gjort i min sits.

Information om mig:
Längd: 185
Vikt: 73-74
Tränat "seriöst" dvs. 4-6 pass i veckan sedan Januari 2013.

PBs:
Marklyft: 150 * 5
Bänkpress 90 * 1
Knäböj: 125*4 (inte kört denna övning på 2 månader pga. skada i knä)

Bör jag deffa ner mig något mer, sakta bulk, balans eller vad föreslår ni? Jag är inne på att träna 5/3/1 med bb inriktning.

EnergiÖverskott
2014-07-14, 09:47
Nu visar du ju inga bilder men, med en längd på 185 och vikt på 73 hade iaf inte jag satsat på att gå ner mer i vikt. 3-5 kilo till minus så lär du börja se rätt så jävla spinkig ut.

otto12345
2014-07-14, 09:49
Det är ju det jag känner också, men samtidigt känns det hopplöst när man aldrig kommer ner på en vikt där musklerna blir mer definierade.

muffi
2014-07-14, 09:56
Eftersom du gått ner mycket i vikt skulle jag först vilja vara viktstabil innan jag börjar med någon bulk. Men när du känner att du har en bra uppfattning om vart du är viktstabil så skulle jag lägga mig på ett svagt överskott. Sen kan du alltid köra en minideff längre fram om du känner att du tappar formen.

EnergiÖverskott
2014-07-14, 15:46
Det är ju det jag känner också, men samtidigt känns det hopplöst när man aldrig kommer ner på en vikt där musklerna blir mer definierade.

Visst kan du komma ner på en vikt där musklerna blir mer deffade, då måste du ju som sagt fortsätta att gå ner i vikt med risken att se förjävla smal och spinkig ut. I din situation hade jag lagt mig på energibalans ett tag och fortsatt att träna hårt. Du får du bra förutsättningar för att lägga på dig lite muskelmassa och på så sätt kanske vara nöjd med looken om ett år eller så fast på samma vikt (eller högre) som du har i dag.

Beslutet är ju helt upp till dig såklart men, jag hade inte velat gå ner mer i vikt.

Animalisk
2014-07-14, 16:18

Du måste ju också ha en muskelmassa att definiera fram, eller hur?
Med tanke på din vikt och längdratio så känns det som att du inte behöver gå ner mer, men det hade varit lättare att bedömma utifrån bilder.

otto12345
2014-07-14, 19:07
http://i.imgur.com/vpIH6cM.jpg
http://i.imgur.com/I4IPm4W.jpg
http://i.imgur.com/mNWgVU6.jpg
http://i.imgur.com/QgvU9Jd.jpg
http://i.imgur.com/CJJE8Pc.jpg

Det är vad jag kan åstadkomma just nu

Aliaas
2014-07-14, 20:29
Du ska träna och äta. Äta så inihelvete dessutom

Nej men seriöst överskott och träna hårt sikta på runt 200-400 kcal över :)

Sheogorath
2014-07-14, 21:15
Du ska träna och äta. Äta så inihelvete dessutom

Nej men seriöst överskott och träna hårt sikta på runt 200-400 kcal över :)

Det är bättre att tala om att sikta på en viss viktuppgångstakt per månad. "200-400 kcal över" är abstrakt och inte mätbart för gemene man. Det enda sättet att veta om man ligger "200-400 kcal över" är ju dessutom att hålla koll på vågen.

Aliaas
2014-07-14, 21:23
Det är bättre att tala om att sikta på en viss viktuppgångstakt per månad. "200-400 kcal över" är abstrakt och inte mätbart för gemene man. Det enda sättet att veta om man ligger "200-400 kcal över" är ju dessutom att hålla koll på vågen.

suck förlåt då. ^^

Till TS: Jag ändrar mitt inlgg ock råder dig till att sikta på en uppgång av cirka 0,2 kg/vecka ( mät cirka 2 veckor in i påbörjad bulk)

anvihl
2014-07-15, 04:35
suck förlåt då. ^^

Till TS: Jag ändrar mitt inlgg ock råder dig till att sikta på en uppgång av cirka 0,2 kg/vecka ( mät cirka 2 veckor in i påbörjad bulk)

Och vad ska han då göra när vågen visar +4kg på grund av vätska, glykogen och bajs? Vågen är tämligen värdelös att gå efter i så korta mätperioder som veckovis.

Sheogorath
2014-07-15, 05:20
Och vad ska han då göra när vågen visar +4kg på grund av vätska, glykogen och bajs? Vågen är tämligen värdelös att gå efter i så korta mätperioder som veckovis.

Man får helt enkelt veta att det finns annat som väger än muskler och fett och ta hänsyn till det när man försöker klura ut om, och hur stort, överskott man ligger på. Inte så relevant i TS fall tänker jag eftersom han gott kan gå upp stadigt i vikt över flera månader och då ligger man garanterat på överskott. Eller som någon föreslog: förbättra formen på den aktuella kroppsvikten.

Aliaas
2014-07-15, 05:22
Just precis detta jag hade i åtanke när jag skrev börja 2 veckor in.