handdator

Visa fullständig version : Vilken typ av kropp får folk som bara kör grundläggande basövningar?

Xtreme
2014-07-12, 22:12
Läser på många ställen att man måste köra isolationsövningar för att inte få en oproportionerlig kropp och att basövningar som sagt bara är basen i ett program. Ponera att en person bara kör övningarna Marklyft, Knäböj, Bänkpress, Skrivstångsrodd och Militärpress/OH press 1-3 gånger i veckan. Vilken kropp skulle denna personen få?

lillmesen
2014-07-12, 22:14
förmodligen dåliga laterala delts, biceps, hamstrings

XXXL
2014-07-12, 22:14
Beror helt och hållet på den personens gener

Xtreme
2014-07-12, 22:17

Hur menar du då? Utveckla gärna.

Mackie Messer
2014-07-12, 22:18
Varför måste man välja? Varför är allt bara svart eller vitt? Alla stora idrottsutövare har kört massa blandad träning för att få bra fysik. Men basövningar är viktigare än komplement. Det är där man ska lägga krutet.

PureWhey
2014-07-12, 22:31
Varför måste man välja? Varför är allt bara svart eller vitt? Alla stora idrottsutövare har kört massa blandad träning för att få bra fysik. Men basövningar är viktigare än komplement. Det är där man ska lägga krutet.

Förstår du frågan?

+1

BisonLGcrew
2014-07-12, 22:32
Jag förutsätter 1-3 ggr i veckan PER övning.
Då får du bättre kropp än 99% av sveriges tränade patrask. "dåliga laterala delts" - YE RIGHT! Du kommer bli mer lik en bodybuillder, bli starkare och mer symmetrisk än everybody.

XXXL
2014-07-12, 22:32
Hur menar du då? Utveckla gärna.

Du har ju olika lätt för att bygga olika delar på kroppen, en person som har bra armar och bröst behöver inte ha bra ben och en person som har en bra rygg behöver inte ha bra vader. Alla har en mer dominant muskelgrupp och en inte är det.

justblaze
2014-07-12, 22:35
Många program innehåller inte ens vader,mage,baksida axlar,underarmar. Något man kommer ångra i framtiden att man inte började med i tid.

Bara ett tips, välj ett program men tänk lite själv också!

BisonLGcrew
2014-07-12, 22:42
Många program innehåller inte ens vader,mage,baksida axlar,underarmar. Något man kommer ångra i framtiden att man inte började med i tid.

Har aldrig sett någon som kör jävligt tung mark ha dåliga underarmar...

Dock har jag sett massor (100%) som kör sina underarmspass/baksida axelpass som också har kassa underarmar och varken axlar el rygg.

Överdriver lite. Men inte mycket. Att börja sin träningskarriär med något annat än bara basövningar är weird (jag gjorde INTE det, och det VAR weird).

cero
2014-07-12, 23:16
Blir man riktigt stark i basövningarna så har jag svårt att se att man får släpande muskelgrupper. Möjligtvis utsida axlar? Man skulle absolut inte få en till synes osymmetrisk kropp iaf, den saken är säker.

Tittar man på atleter som ofta tränar basövningar styrkeinriktat så har de jämna och fina fysiker.

Mackie Messer
2014-07-12, 23:35
Förstår du frågan?

+1

Nej.

Latissimus Dorsi
2014-07-13, 05:40
Som Stan Efferding.

BisonLGcrew
2014-07-13, 08:34
George Leeman för några år sedan dåra..

Såg att kommentaren om Leeman försvann av sig själv. I guess nature is handling the rly crazy comments on its own.

Sheogorath
2014-07-13, 08:44
Det blir inget vidare:

http://www.t-nation.com/img/photos/05-134-training/image004.jpg

Skämt åsido: vi kan ju inte veta hur det blir eftersom ingen tränar så. Inte styrkelyftare, inte någon. Har man som sagt genetiskt bra anlag för muskelgrupper som aktiveras mindre i basövningarna kan man säkert få en väldigt balanserad fysik utan specifik träning av dessa.

Kuriosa: killen ovan är alltså en bulkig styrkelyftare som tyckte det skulle vara intressant att se hur det såg ut under vadderingen. Det kunde visst se ganska bra ut.

Mart|n
2014-07-13, 08:59
Hans rygg (framförallt nedre) var väl rejält köttig?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

mycketbrännvin
2014-07-13, 09:06
Jag har testat köra endast basövningar max 3 övningar/ muskelgrupp och muskelutvecklingen var klart sämre än då jag lade till pushdowns, maskinroddar,bencurs osv. Det säger ju inte så mycket men det är min erfarenhet och troligtvis blir ju baksida axlar, vaderna, armarna till en viss del lidande.

Sheogorath
2014-07-13, 09:06
Hans rygg (framförallt nedre) var väl rejält köttig?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

http://tnation.t-nation.com/forum_images/1/1/.1122151145749.DSCN0120.JPG

Skapligt. Dave Gulledge är namnet fö.

exevision
2014-07-13, 09:10
Jag har testat köra endast basövningar max 3 övningar/ muskelgrupp och muskelutvecklingen var klart sämre än då jag lade till pushdowns, maskinroddar,bencurs osv. Det säger ju inte så mycket men det är min erfarenhet och troligtvis blir ju baksida axlar, vaderna, armarna till en viss del lidande.

Jag upplever det omvända. Om jag fokuserar på nästan enbart basövningar och nästan utesluter isolerade övningar så ökar jag bättre än då jag även utförde alla möjliga isoleringsövningar. Rehab/prehab ska alltid finnas med! Har man dock specifika svagheter så bör ju dessa tas hand om.

lillmesen
2014-07-13, 09:16

jag har aldrig kört något sådant rent specifikt, kanske mage då, men har stora vader, underarmar och baksida axlar ändå *popcorn*

Boynextdoor
2014-07-13, 09:19
http://tnation.t-nation.com/forum_images/1/1/.1122151145749.DSCN0120.JPG

Skapligt. Dave Gulledge är namnet fö.

Vet du vilken hand han håller supinerad i marken?

Jeml
2014-07-13, 10:50

Baksida axlar och underarmar behöver man knappast träna specifikt. För väldigt många verkar vadträningen varken göra från eller till...

Animalisk
2014-07-13, 11:09
Sheo vad heter mannen med den massiva överkroppen? Vore kul att se benen också.

ontopic.
Jag tror inte någon tränar enbart basövningar men om en sådan individ skulle existera så har säkerligen personen ifråga en stark och tilltalande fysik, allt är ju dock subjektivt.

EDIT
såg namnet nu.

StarkaUlf
2014-07-13, 11:17
En vältränad kropp.

filmjölk
2014-07-13, 11:23
Styrkelyft och "enbart basövningar" i samma tråd? fu bänk, floorpress, kedjepress, bandpress, stoppbänk, tng-bänk, pausbänk, smalbänk, semismalbänk, klossbänk, slingshot, bänktröja och det var enbart bänkträningen:D (Nåja, lite överdrivet, men poängen Helge, poängen)

Rikard Jansson
2014-07-13, 11:50
En väldigt ful en, med svaga biceps. Ingen av bilderna i tråden hittills representerar utfallet korrekt.

Mackie Messer
2014-07-13, 11:54
Det är ju det jag säger. Det finns inte någon enda individ i hela universum som endast tränat övningarna som anges i trådstarten så det hela blir en abstrakt hypotetisk diskussion som är helt efterbliven. Och då blir man ifrågasatt av en kolomedlem som är mest känd för sina otroligt många inlägg av tveksam kvalitet i början av sin karriär på kolo.

Morty
2014-07-13, 11:56
Om man i basövningar räknar in skivstångs/hantelrodd, militärpress, chins och någon mastig magövning typ dragonflags, toe to bar eller brutalbänk så kan det nog bli ok.

Rikard Jansson
2014-07-13, 12:01
Förövrigt finns det visst folk som tränar så, de huserar på bb.com/simplyshredded osv. och ser rent ut sagt förjävliga ut. Tränar uteslutande SL 5x5 från att de börjar och träna och för all framtid typ.

Mackie Messer
2014-07-13, 12:11
Förövrigt finns det visst folk som tränar så, de huserar på bb.com/simplyshredded osv. och ser rent ut sagt förjävliga ut. Tränar uteslutande SL 5x5 från att de börjar och träna och för all framtid typ.

Upp med bild då, för jag visste inte att det fanns folk som tränar exakt likadant ett helt liv.

hurril
2014-07-13, 12:45
beror helt och hållet på den personens gener

+1

PureWhey
2014-07-13, 12:46

Pics pls

justblaze
2014-07-13, 12:49
+1

+1 beror helt hur muskelfästena sitter också

Commando1980
2014-07-13, 12:53
Läser på många ställen att man måste köra isolationsövningar för att inte få en oproportionerlig kropp och att basövningar som sagt bara är basen i ett program. Ponera att en person bara kör övningarna Marklyft, Knäböj, Bänkpress, Skrivstångsrodd och Militärpress/OH press 1-3 gånger i veckan. Vilken kropp skulle denna personen få?

Genetik. Det finns de som kommer att bygga en snygg proportionerlig kropp medan andra kommer att stagnera i sin muskulära utveckling. Det kommer också innebära en ökad skaderisk för många.

hurril
2014-07-13, 12:56
Det enda man möjligen verkligen missar är biceps och då bara i relation till de byggare jag tänker på som faktiskt tränar biceps väldigt hårt och mycket. Det är inte som att det blir en grop på armen.

Commando1980
2014-07-13, 13:03
Det enda man möjligen verkligen missar är biceps och då bara i relation till de byggare jag tänker på som faktiskt tränar biceps väldigt hårt och mycket. Det är inte som att det blir en grop på armen.

Håller inte alls med om det sett till faktiska resultat. Visst kommer stora delar av kroppen att vara aktiva men det är inte samma sak om effektivt muskelbygge.

Scorpionida
2014-07-13, 13:11
Frågan har ju varit uppe förut. Även med många olika roddar så kommer biceps att släpa jämfört med att köra komplement för dessa. Vader fattar jag faktiskt inte varför nån öht bryr sig om på hobbytränarnivå.

Sheogorath
2014-07-13, 13:14
Frågan har ju varit uppe förut. Även med många olika roddar så kommer biceps att släpa jämfört med att köra komplement för dessa. Vader fattar jag faktiskt inte varför nån öht bryr sig om på hobbytränarnivå.

Öhm? Därför att det är fult med små vader och många försöker göra vad de kan för att de ska hänga med resten av kroppen?

Scorpionida
2014-07-13, 13:24
[/HTML]Öhm? Därför att det är fult med små vader och många försöker göra vad de kan för att de ska hänga med resten av kroppen?

Jag både vet och förstår att det finns folk som gillar vader, tycker att de är en viktig muskel etc. Men för mig är det en fruktansvärt ointressant muskel, vem utanför gymmet bryr sig om vader liksom?

Men med det sagt dissar jag inte de som gillar vader. Smaken är som baken.

PS smaken är som vaden höhö

Mackie Messer
2014-07-13, 13:25
En släggkastare på en lyftarklubb jag tränade på för massa år sen körde mycket benböj och frivändningar, det var i princip de enda två övningar han körde seriöst och regelbundet. Han böjde lätta reps på 180-200 kg. Benen och röven var väldigt välutvecklade men minns att armarna var väldigt tunna.

Lägger man till supinerade pull-ups, med extra vikt om man är en lättviktare så är det inga problem att få respektingivande överarmar.

Släggkastaren körde inga pull-ups, men hade han gjort det hade det sett OK ut.

lillmesen
2014-07-13, 13:31
Öhm? Därför att det är fult med små vader och många försöker göra vad de kan för att de ska hänga med resten av kroppen?

Då kör man backlöpning och truck-pull :)

Sheogorath
2014-07-13, 13:32
Då kör man backlöpning och truck-pull :)

Folk har väldigt mycket idéer om hur man ska träna vader.

Commando1980
2014-07-13, 13:33
En släggkastare på en lyftarklubb jag tränade på för massa år sen körde mycket benböj och frivändningar, det var i princip de enda två övningar han körde seriöst och regelbundet. Han böjde lätta reps på 180-200 kg. Benen och röven var väldigt välutvecklade men minns att armarna var väldigt tunna.

Lägger man till supinerade pull-ups, med extra vikt om man är en lättviktare så är det inga problem att få respektingivande överarmar.

Släggkastaren körde inga pull-ups, men hade han gjort det hade det sett OK ut.

Det förutsätter ju att man har genetiken för att få grova armar. Sen förstår jag inte varför man inte skulle lägga in direkt armträning i form av curls (och tricepsträning) om man faktiskt vill bygga armar.

Mackie Messer
2014-07-13, 13:37
Det förutsätter ju att man har genetiken för att få grova armar. Sen förstår jag inte varför man inte skulle lägga in direkt armträning i form av curls (och tricepsträning) om man faktiskt vill bygga armar.

Jag antar att supinerade pull-ups kanske skulle kunna funka som tillägga i TSs ortodoxa träningsförslag i trådstarten. Och ALLA kan få bättre armar än utgångsläget OAVSETT genetik. Om de anses som "grova" är en ganska subjektiv bedömning.

cero
2014-07-13, 13:42

Pics or b.s

Commando1980
2014-07-13, 13:46
Jag antar att supinerade pull-ups kanske skulle kunna funka som tillägga i TSs ortodoxa träningsförslag i trådstarten. Och ALLA kan få bättre armar än utgångsläget OAVSETT genetik. Om de anses som "grova" är en ganska subjektiv bedömning.

Men om man nu vill träna biceps så lägger man till 'direkt' bicepsträning i form av curls. Precis som man lägger till isolationsövningar för triceps, hamstrings, vader, sidodelta, baksida axlar, mage osv osv. Man utgår heller inte från att ovanstående övningar överhuvudtaget är effektiva muskelbyggare för alla.

Mackie Messer
2014-07-13, 13:48
Men om man nu vill träna biceps så lägger man till 'direkt' bicepsträning i form av curls. Precis som man lägger till isolationsövningar för triceps, hamstrings, vader, sidodelta, baksida axlar, mage osv osv. Man utgår heller inte från att ovanstående övningar överhuvudtaget är effektiva muskelbyggare för alla.

Jag utgår från den ortodoxa angivningen i trådstarten och la till en övning som kunde anses som kosher.

Kvicksilver
2014-07-13, 13:53
Genetiken helt klart som avgör.

Jag minns inte vem det var men på Body radio var det nyligen en ung kille som sade att han i princip inte tränar biceps alls då dom är naturligt bra. Någon som minns detta?
Man ser ju även proffsbyggare som trots "tillskott" har delar som släpar rejält.

Har man bra vader och biceps naturligt så räcker nog basövningarna långt.

Men helheten bestäms i slutändan den ram som naturen givit en.

Animalisk
2014-07-13, 14:19
En väldigt ful en, med svaga biceps. Ingen av bilderna i tråden hittills representerar utfallet korrekt.

Hur kan du se att han har svaga biceps? Utgår ifrån att du talar om Dave Gulledge. Det uttalandet är på gränsen till perverst.

Rikard Jansson
2014-07-13, 14:38
Hur kan du se att han har svaga biceps? Utgår ifrån att du talar om Dave Gulledge. Det uttalandet är på gränsen till perverst.

Jag sa ju att ingen av bilderna har något med "endast grundläggande basövningar" att göra? Det där är någon som definitivt tränat mer än grundläggande basövningar.

justblaze
2014-07-13, 14:40
Jag sa ju att ingen av bilderna har något med "endast grundläggande basövningar" att göra? Det där är någon som definitivt tränat mer än grundläggande basövningar.

+1 håller med

Gnistan
2014-07-13, 15:00

Nja!
Vet inte men jag har dock sätt bänkpressare på handikappsidan som NÄSTAN uteslutande kört bänk, suttit i rullstol men haft en rätt bra överkropp.
Fast visst. De kör ju rullstol med.

Zupwtf
2014-07-23, 14:28
Jag tänker lite såhär.....

Jag vill gärna bli trött I den muskeln jag vill träna, JAG blir inte trött i biceps av benböj eller marklyft därav enligt MIN åsikt så behöver jag träna biceps, jag vill bli trött i muskeln annars kan jag lika gärna sitta hemma i soffan.
I vilket fall jag tycker man ska köra biceps och inte bara basövningar. samt lite fler övningar för att komplettera visa delar.

cero
2014-07-23, 14:50
Nja!
Vet inte men jag har dock sätt bänkpressare på handikappsidan som NÄSTAN uteslutande kört bänk, suttit i rullstol men haft en rätt bra överkropp.
Fast visst. De kör ju rullstol med.

Hur vet du att de inte tränar assistansövningar?