handdator

Visa fullständig version : Vätsketömning vecka 29, välja mellan två olika scheman

Stylaren
2014-07-08, 20:26
Hej!

Nästa vecka tänkte jag testa mig första vätsketömning. I och med att att det är första gången så har jag varken någon större erfarenhet eller kunskap kring detta. Jag har hittat två scheman på nätet där dom förklara hur man skall gå till väga men jag kan inte bestämma mig riktigt vad jag skall välja.

Det första schemat är från body där rubriken lyder 7 dagar till formen - toppa dig som ett proffs. Det som är lite oklart är att när man kollar på schemat så är det 9 dagar. Tycket dock i övrigt att detta schema känns mer lockande. Länk till schemat: http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110215/7-dagar-till-formen-toppa-dig-som-ett-proffs/?page=2

Det andra schemat jag funderar på är från Axon's blogg och ser ut på följande sätt:

Måndag – vanlig kost men extra mycket salt på maten + 4 liter vatten

Tisdag - vanlig kost men extra mycket salt på maten + 6 liter vatten

Onsdag (idag) – 50% mindre kolhydrater men i övrigt vanlig kost men extra mycket salt på maten + 8 liter vatten

Torsdag – 75% mindre kolhydrater men i övrigt vanlig kost men extra mycket salt på maten + 10 liter vatten

Fredag – 75% mindre kolhydrater men i övrigt vanlig kost men extra mycket salt på maten + 10 liter vatten

Lördag (dagen innan tävling) – 500% mer kolhydrater än normalt samt inget salt och max 0.5 liter vatten

Det jag funderar på mycket här är vad man skall ladda med och hur laddar man på bästa sätt? Några tips?

Tack på förhand!

// Stylaren

AronP
2014-07-09, 08:26
Kolhydrater du svarar bra på. Oftast ris eller potatis. Ta det lugnt med fibrer.

Stylaren
2014-07-09, 13:06
Kolhydrater du svarar bra på. Oftast ris eller potatis. Ta det lugnt med fibrer.

Ok, sötpotatis och riskakor verkar vara att föredra. Många rekommenderar inte ris då det innehåller ganska mycket vätska. Av vilken anledningen bör man dra ner på fibrer? :)

AronP
2014-07-09, 16:06
Sötpotatis är bara en dyr variant av vanlig potatis :) men gillar man den mer så. Ris och potatis (om den inte är stekt) innehåller ungefär lika mycket vatten. Det är ingen fara med lite vatten på slutet, det är tom att föredra eftersom dom flesta fegar på tok för mycket med det och inte får ut kolhydraterna ordentligt. Men visst, håller man väldigt mycket vätska så kan man gå över till torrare kolhydrater. Jag gör det på tävlingsdagen typ.

Många gillar gröt, jag t.ex, eller får för sig att ladda med grovt ris vilket kan ställa till det med magen i för stora mängder.

Stylaren
2014-07-09, 21:18
Sötpotatis är bara en dyr variant av vanlig potatis :) men gillar man den mer så. Ris och potatis (om den inte är stekt) innehåller ungefär lika mycket vatten. Det är ingen fara med lite vatten på slutet, det är tom att föredra eftersom dom flesta fegar på tok för mycket med det och inte får ut kolhydraterna ordentligt. Men visst, håller man väldigt mycket vätska så kan man gå över till torrare kolhydrater. Jag gör det på tävlingsdagen typ.

Många gillar gröt, jag t.ex, eller får för sig att ladda med grovt ris vilket kan ställa till det med magen i för stora mängder.

Ok, tack för dina svar AronP, uppskattas!

Blir nog sötpotatis för min del, lite godare än vanlig tycker jag! Angående det andra schemat jag skrev, hur gör jag med med mitt kcal intag onsdag, torsdag och fredag?

Onsdag (idag) – 50% mindre kolhydrater men i övrigt vanlig kost men extra mycket salt på maten + 8 liter vatten
Torsdag – 75% mindre kolhydrater men i övrigt vanlig kost men extra mycket salt på maten + 10 liter vatten
Fredag – 75% mindre kolhydrater men i övrigt vanlig kost men extra mycket salt på maten + 10 liter vatten

Skall jag dra upp proteinet och fettet för att klara mitt dagliga intag (2200 kcal)? Eller skall jag helt enkelt bara ta bort 50 och 75% kolhydrater och hamna runt 1500kcal dagligen? Fett vill man väll hålla relativt lågt?

AronP
2014-07-09, 21:58
Jag vet inte hur Axon tänkt i grunden så svårt att svara, och jag tycker inte om upplägget riktigt. Men hade jag fått det där och endast det där så hade jag kompenserat underskott till viss del av ffa protein och eventuellt lite fett.