Visa fullständig version : Rätt eller fel?
Var hälsad allihopa!
Det är så att jag är en grabb på 100kg som har börjat träna regelbundet, mestadels styrke träning.
Där hemma är min mamma så att hon tror att hon alltid har rätt i allt och vet bäst, så tänkte höra med majoriteten här om det hon säger är rätt eller fel?
Jag kör på ett träningsprogram där måndag och torsdag är överkropp och tisdag och fredag är underkropp. När jag skulle till gymmet idag efter jobb så frågade hon varför, hon tyckte att det är för mycket två dagar i rad fast att det är två helt olika träningspass.
Jag börjar mina underkropps pass med ca 20-30 mins cykling för jag vill bränna lite kcal. (Är medveten om att jag bränner mycket under styrkepasset också)
Det tycker hon är onödigt för under cyklingen så bränner jag även bort mina muskler?
Hon tycker att jag bör träna 3 gånger i veckan där jag kör slut på mig själv istället för att typ köra soft pass på gymmet i träningsschemat jag kör nu. (Kör dock inga softpass utan jag kör hårt då jag väl tränar.)
Har tränat i ca 4 veckor nu och hon säger att jag gör helt fel för man ser ingen skillnad på mina Muskler (men jag märker själv skillnad när jag är på gymmet.)
Min pappa säger även han att jag gör fel som cyklar lite innan mitt underkropps pass för då kan jag inte köra lika hårt i styrkepasset sen.
På mina överkropps pass brukar jag köra 12 reps och 4 set. Men min pappa säger att det fjärde setet är helt i onödan.
Då jag är relativt ny på att gymma ordentligt så blir jag osäker. Har läst på olika ställen och där tagit ut hur jag ska träna osv. Men efter mina föräldrars kommentarer blir jag osäker..
Så nu frågar jag alla er här, har dom rätt eller är dom helt ute och cyklar?
Tacksam för svar!
Hur länge har dina föräldrar tränat?
Vilka resultat har dom uppnått?
;)
All träning är bra träning, be dom vara tysta och låta dig vara i fred.
Man blir så trött på alla gnällisar som vet "nått bättre"
jag tycker du har ett ok upplägg, kör det du tycker är kul så ökar chansen att du fortsätter tillräckligt länge för att det ska ge resultat.
Det tar nog lite längre än 4 veckor innan det börjar synas, men kämpa på det kommer.
Jag tycker du ska strunta i vad dom säger och få tips härifrån istället.
Lycka till.
Jag förväntar mig inte resultat på 4 veckor, men tydligen gör min mamma det haha.
Tur man inte har hennes inställning då hade man väll redan slutat. Men dom du säger så tycker jag det är roligt det jag gör så lär fortsätta med det.
Kvicksilver
2014-07-08, 15:05
...hon tyckte att det är för mycket två dagar i rad fast att det är två helt olika träningspass.
...bränner jag även bort mina muskler?
Hon tycker att jag bör träna 3 gånger i veckan där jag kör slut på mig själv..
...men jag märker själv skillnad när jag är på gymmet.
...men min pappa säger att det fjärde setet är helt i onödan.
....är dom helt ute och cyklar?
Går alldeles utmärkt att träna flera dagar på raden.
Nej! Du bränner inte bort några muskler. Cykling är anabol... dina benmuskler kommer att växa (till en viss gräns).
Att "köra slut" på sig själv under ett pass är inte ett måste. Tränar man ofta går det inte att köra till fail i alla övningar.
Du märker skillnad av din träning! GREAT! Det är ju precis det som är viktigt. Lyssna inte på andra när det gäller resultaten av DIN träning.
Varför skulle ett fjärde set vara onödigt? Jag kör ALLTID minst 5 set i varje övning och mitt program är framtaget av en mycket erfaren erfaren kraftsportare och byggare. Din muskel har ingen aning om hur många set du gör. Vissa gör ett set andra kör 10. Vissa gör 5 olika övningar för bröst emedan andra bara kör bänk för bröstet.
Det finns mängder med olika upplägg för att nå samma mål.
Dina föräldrar verkar inte ha full koll här. Det dom missar är att det viktigaste är att DU hittare ett upplägg som passar dig. Sen är det möjligt att ett annat upplägg skulle ta dig till ditt mål 10% snabbare... men vad hjälper det om du inte trivs med det upplägget.
Styrketräning är långsiktigt (förhoppningsvis hela livet ut) och det viktigaste för att nå långsiktigt bra resultat är att fortsätta träna.... och då måste man trivas. *hug*
Tack för två riktigt bra svar! :)
Gör som du vill :) man känner sin kropp bäst. (Om man inte har riktigt utbildat folk omkring sig, men även dom kan läsa av fel och dom känner absolut inte av din dagsform. Jag är dock värdelös på att känna hur min kropp mår för jag har tränat för intensivt under lång period, vilket gett mellanmjölksresultat. Jag har vant min kropp att köra sönder mig själv och i princip bryta ner istället för att bygga upp. Konditionsträning har jag börjat få kläm på och kan ge lite råd om cyklisten. 30 minuters cykling kan ju innebära allt ifrån att verkligen köra så hårt att du bör vila 78 timmar från att köra ett sånt pass igen och 24 timmar innan du kan köra styrka. Men då snackar vi kanske intervaller på 90 procent av din maxpuls. 30 min cykling kan vara uppvärmningsfart och knappt bränna ngt av betydelse också. Jag kör styrka/kondition varannan dag och då inte samma intensitet på konditionspassen. 24 timmars vila är iaf min regel och iaf en vilodag i veckan. (Då räknar jag inte lugna pass/promenader och rörlighetsträning.) Men just Hiit träning ägnar jag mig just nu bara två ggr i veckan åt. Men varför inte prova rodd som uppvärmning? Bra skonsam helkroppskordinationsträning som får fart på rörelsebanor, puls och teknik :)
...
(Är medveten om att jag bränner mycket under styrkepasset också)
...
Styrketräning är inte speciellt kaloriförbrännande kontra konditionsträning.
kontra någon annan träningsform typ.
.. det är det väl?
King Grub
2014-07-10, 10:27
Nej.
En timmes tung styrketräning förbränner runt 500 kalorier
snabb cykling i högt temp är nästan det dubbla.
Mentality
2014-07-10, 21:46
Är det inte dock så att styrketräningen ökar förbränningen under en längre period efter passet? medan en löprunda endast förbränner medan du springer.
mattilainen
2014-07-10, 21:58
Jag räknar mina 1 h pass med ganska högt tempo och tunga vikter på 200- 250 kcal. 500 är sjukt mycket och då får du nog köra mycket superset.
bighulken
2014-07-10, 22:59
bry dig int för mkt vad folk skriver å säger. kör på!!!.....sen om ett par månader märker du skillnaden.
finns inga genvägar till det du vill ha, bare å köra på.försök int hitta på några konstiga grejer.
Visst, efter ett par månader kan du(kanske) gå över till annat program osv.men inget att tänka på direkt i början. Bara du kör hela kroppen så.4ggr/vecka låter bra, om du orkar det? och orkar du inte det....så får du peppa dig mera att orka det. sen när du kört i typ 48 månader, så kan du nog vara nöjd.........;-).
justblaze
2014-07-11, 01:46
500 kcal för 1 timme styrketräning är rena skämtet alias lekmans antagande. Du får nog nästan halvera det skulle jag säga.
Albin Eriksson
2014-07-11, 06:38
Nej.
Summerar det hela bra, din mamma och pappa har fel och utan mer kött på benen så borde dom nog hålla igen med sina "sanningar".
Jag räknar mina 1 h pass med ganska högt tempo och tunga vikter på 200- 250 kcal. 500 är sjukt mycket och då får du nog köra mycket superset.
Han kanske menar totalt och du menar utöver BMR?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.