handdator

Visa fullständig version : Finns det ens någon fördel med deff?

Bezze30
2014-07-07, 21:59
Finns det någon fördel med deff förutom utseendet?

Är det bättre o bygga på balans en längre period än på ett underskott?

Fuark
2014-07-07, 22:06
Det kan fungera rätt bra som bekämpning mot sommarhettan. Utöver detta och utseendet så har jag svårt att se fler fördelar om man inte gör det för att man är kraftigt överviktig

Gober
2014-07-07, 22:12
Finns det någon fördel med deff förutom utseendet?

Är det bättre o bygga på balans en längre period än på ett underskott?

Bäst är förmodligen att bygga på litet överskott under lång tid, inte balans. Men är du tjock är det klart att det är många fördelar med att plocka bort några kilo, främst för hälsan men även fördelar för att optimera muskelbyggandet.

Bezze30
2014-07-07, 22:26
Bäst är förmodligen att bygga på litet överskott under lång tid, inte balans. Men är du tjock är det klart att det är många fördelar med att plocka bort några kilo, främst för hälsan men även fördelar för att optimera muskelbyggandet.
Men hur ska man ligga på ett litet överskott? Känns som man måste ha stenkoll på kcal och verkligen se så drt är 50 extra osv känns lite extremt... Öka 1kg per månad? Jag försöker ligga på ett litet överskott men låg bara stilla i vikt i flera månader och sen fick jag ryck och ökade 2-300 det räknas väl ändå som ett litet överskott?

DieErste
2014-07-07, 22:31

http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-muscle-prof-is-bulking-really-necessary.html

Our study suggests that any overfeed should probably be no more than 500-800 extra calories per day. Further, keeping your bulks shorter, in the range of 30-45 days, will maximize muscle gains and minimize fat gains.

Nu vet jag inte hur mkt sanning det ligger i det men intressant läsning och han verkar ha mkt vettiga saker att säga (:

Gober
2014-07-07, 22:33
Nej att ligga på mer än +800kcal om dagen är nog inte särskilt vettigt ;-)

DieErste
2014-07-07, 22:37
Nej att ligga på mer än +800kcal om dagen är nog inte särskilt vettigt ;-)

Ne det känns ju rimligt men sen det där med 30-45 dagars bulk är nåt nytt?
Framgår inte hur lång period av deff/balans efteråt dock men borde väl vara till man är på normal Bf igen antar jag

Landström
2014-07-08, 00:23
Men hur ska man ligga på ett litet överskott? Känns som man måste ha stenkoll på kcal och verkligen se så drt är 50 extra osv känns lite extremt... Öka 1kg per månad? Jag försöker ligga på ett litet överskott men låg bara stilla i vikt i flera månader och sen fick jag ryck och ökade 2-300 det räknas väl ändå som ett litet överskott?

Hoppas inte du menar att 1 kg i månaden är en långsam viktökning. Det betyder isf en viktuppgång på 60 kg på 5 år...

Långsamt? ;)

Jeml
2014-07-08, 05:38
Ne det känns ju rimligt men sen det där med 30-45 dagars bulk är nåt nytt?
Framgår inte hur lång period av deff/balans efteråt dock men borde väl vara till man är på normal Bf igen antar jag
Hur mycket tror du hinner hända på 1månads bulk?

Sheogorath
2014-07-08, 05:51
Hur mycket tror du hinner hända på 1månads bulk?

Tror du att man bygger mer och mer muskler ju längre tid man ligger på överskott eller? Om man vill ha en bra form måste man skala av kroppsfett emellanåt och då är det förmodligen bättre för utvecklingen på sikt att inte äta sig fet från första början. Så slipper man långa underskottsperioder. Klarar man långa bulkperioder utan stor fettbildningen så är långa bulkperioder bra, men de flesta kommer relativt fort till en punkt där merparten av viktökningen bara eller nästan bara är fett. I det läget är korta bulkperioder varvat med korta deffperioder förmodligen bättre ur de flesta hänseenden.

Jeml
2014-07-08, 06:10
Tror du att man bygger mer och mer muskler ju längre tid man ligger på överskott eller? Om man vill ha en bra form måste man skala av kroppsfett emellanåt och då är det förmodligen bättre för utvecklingen på sikt att inte äta sig fet från första början. Så slipper man långa underskottsperioder. Klarar man långa bulkperioder utan stor fettbildningen så är långa bulkperioder bra, men de flesta kommer relativt fort till en punkt där merparten av viktökningen bara eller nästan bara är fett. I det läget är korta bulkperioder varvat med korta deffperioder förmodligen bättre ur de flesta hänseenden.

Jo det tar ju tid att bygga muskler så rimligtvis bygger man mer på en lång bulk än en kort?
Sen måste väl en 4mål bulk på +200kcal/dag vara bra mycket bättre än 1mån med +800kcal, det borde resultera i både mer muskler och mindre fett eller?

Vad är anledningen till att överskottet nästan bara blir till fett? Är det när ens fettprocent börjar bli högre ellee blir det så efter en tids överskott trots relativt låg fettprocent?

DieErste
2014-07-08, 08:09
Jo det tar ju tid att bygga muskler så rimligtvis bygger man mer på en lång bulk än en kort?
Sen måste väl en 4mål bulk på +200kcal/dag vara bra mycket bättre än 1mån med +800kcal, det borde resultera i både mer muskler och mindre fett eller?

Vad är anledningen till att överskottet nästan bara blir till fett? Är det när ens fettprocent börjar bli högre ellee blir det så efter en tids överskott trots relativt låg fettprocent?

We found that both groups increased their muscle mass by approximately 6-8 pounds. But, the difference when it came to fat gain was more pronounced. While the moderate calorie group lost 2 pounds of fat, the extreme calorie group gained 2 pounds of fat! This tells us that while extra calories can be anabolic, there is a ceiling for their positive effects.

dom blev ju till och med av med fett under sin 800+kcal bulk på 45 dagar men jag har inte läst själva studien dock så vågar egentligen inte säga för mkt :/

Jeml
2014-07-08, 08:42
dom blev ju till och med av med fett under sin 800+kcal bulk på 45 dagar men jag har inte läst själva studien dock så vågar egentligen inte säga för mkt :/
Okej det låter ju intressant. Ska läsa igenom det senare men rent spontant tycker jag inte ett överskott på 800kcal/dag låter vettigt.
Det skulle nog bara dröja någon dag innan jag hade börjat må dåligt av det o få svårt att äta all mat.

Minns dock en kolomedlem som låg på liknande överskott, tror han gick upp ~20kg på 6mån o hade fortfarande bra form (inte nybörjare).

Diomedea exulans
2014-07-08, 08:49

Och rimligtvis bygger man lika mycker muskler på många korta bulkar som på en som är lika lång som alla de korta sammanlagt?

Sheogorath
2014-07-08, 08:59
...och man bygger muskler även på underskott och rimligtvis effektivare tidigt under deffen p.g.a. hormonella och prestationsmässiga fördelar. Därför är även kortare deffperioder bättre än längre dito så vitt jag kan se. Men kortare deffar förutsätter kortare bulkperioder om man vill ha bra form efter deffen. Med längre bulkar har man helt enkelt hunnit bli för fet.

Att det tar tid att bygga muskler och att långa bulkperioder därför är bättre är bara en korrekt slutledning i en värld där hela viktuppgången är muskler eller där man bygger förhållandevis mer muskler relativt fett ju längre tid man bulkar. Nu ser ju verkligenheten inte ut så.

Jeml
2014-07-08, 09:26
Så ni anser att 45 dagar på +800kcal/dag är att föredra framför 6mån på +200kcal/dag?

Båda bulkarna följs upp med en lika lång o hård deff.

Det känns som det går emot det mesta man tidigare har läst.

King Grub
2014-07-08, 09:34
Det beror på vilket utgångsläge, tidigare status, genetik och muskelfibersammansättning man har.

anvihl
2014-07-08, 09:43
Beror ju också såklart på vilka mål man har. Vill man prestera bra i sin träning är självklart en längre bulk att föredra framför att jojobanta en månad hit och dit.

Sheogorath
2014-07-08, 10:35
Så ni anser att 45 dagar på +800kcal/dag är att föredra framför 6mån på +200kcal/dag?

Båda bulkarna följs upp med en lika lång o hård deff.

Det känns som det går emot det mesta man tidigare har läst.

Inget av det. Stort överskott av kolhydrat kanske två veckor efter deff (det får gärna vara mycket kcal totalt sett här - kommer inte bli fett ändå om man håller nere fettintaget) och när man är laddad till tänderna lägger man sig på ett litet överskott med valfri makrofördelning. Och kör det tills man börjar tappa formen.

D.v.s. litet överskott så långt som formen håller. Det blir ändå aldrig som man tänkt sig med den saken (det kontinuerliga intaget på lågt överskott) och då är det snart dags för deff igen. ;)