Visa fullständig version : Frågor gällande bröst och magövningar.
Tjena kör just nu på ett tränings schema som någon här på flashback gav mig det ser ut såhär.
Pass 1:
Bänkpress 5 set
militärpress 4 set
Stångrodd 5 set
Bicepscurls 3 set
smalbänk (brukar köra andra triceps övningar) 3 set
Latsdrag (kan endast göra 1 repetition på chins så det blir latsdrag tills jag kan mera) 4 sets
Pass 2:
knäböj 5 set
Marklyft 2 set (vartannat pass 2 så kör jag knäböj 2 set och mark 5 set osv.)
benspark 4 set
Sittande lårcurl 4 set
vader 5 set
mage "3" set
gör ungefär 10 repetioner på varje övning,är ute efter volym och undrar mest om hantelpress kanske tar mera i bröstet än bänk? då jag i bänkpress inte känner av så mycket i bröstet. ska jag kanske lägga till någon övning för bröstet utöver bänk eller hantelpress?
undrar dessutom om det finns några bra magövningar, brukar köra plankan i tre set och mellan dom seten kör jag 10 situps.
Kör det på ett rullande schema då jag kör pass 1 och pass 2 i två dagar sen vila och sen kör igen.
Vilken nivå ligger du på (hur mycket bänkar du)? Kan vara relevant om det behövs mer.
Hur ser din teknik ut i bänk. Håller du armbågarna nära kroppen?
För mage kan Cable Crunches vara ett alternativ eller motsvarande i en maskin.
Dragonflags (prova på golvet och håll i en ribbstol), brutalbänk, hjulet och cable crunches är några bra magövningar
Vilken nivå ligger du på (hur mycket bänkar du)? Kan vara relevant om det behövs mer.
Hur ser din teknik ut i bänk. Håller du armbågarna nära kroppen?
För mage kan Cable Crunches vara ett alternativ eller motsvarande i en maskin.
tränar boxning dock inte nu på sommaren 15 år 72 kg 171 cm bänkar väll typ 40 kg om stången väger 15, håller dom utåt från kroppen
Dragonflags (prova på golvet och håll i en ribbstol), brutalbänk, hjulet och cable crunches är några bra magövningar
hur många set och reps typ ska jag köra osv? :)
hur många set och reps typ ska jag köra osv? :)
Finns många bra program för nybörjare med tydliga förklaringar på forumet :)
Finns många bra program för nybörjare med tydliga förklaringar på forumet :)
Okej tack! men ska jag bara köra vanlig hantel press eller ska jag lägga till "incline" press för att få med övre delen av bröstet?
Någon incline press kan vara bra för övre bröst
Okej tack! men ska jag bara köra vanlig hantel press eller ska jag lägga till "incline" press för att få med övre delen av bröstet?
Du får med övre delen i vanliga pressar.
Du får med övre delen i vanliga pressar.
När jag kör bänk modell 'planka', som verkar vara bannlyst på forumet, så aktiverar jag mittre pecs å ev till viss del även övre. Att jag skulld kunna aktiver övre pecs när jag 'bryggar' å i princip pressar snett nedåt? No way josé!
När jag kör bänk modell 'planka', som verkar vara bannlyst på forumet, så aktiverar jag mittre pecs å ev till viss del även övre. Att jag skulld kunna aktiver övre pecs när jag 'bryggar' å i princip pressar snett nedåt? No way josé!
Jaså du, hur kommer det sig? Jag har aldrig kört någon lutande pressövning eller "plankbänk" och jag har ett gäng cm biff på djupet i övre bröst i alla fall. Enbart den fruktade bryggbänken att tacka för det.
Scratch89
2014-07-08, 12:05
Jodå. Om du tittar på hur fibrerna löper så förstår du att även dessa pressar tar på alla fibrer av bröstet.
http://www.myweightlifting.com/image-files/pectoralis-major.jpg
[QUOTE=anvihl;7060186]Jaså du, hur kommer det sig? Jag har aldrig kört någon lutande pressövning eller "plankbänk" och jag har ett gäng cm biff på djupet i övre bröst i alla fall. Enbart den fruktade bryggbänken att tacka för det.[/QUOTE
Axelpressar.]
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.