handdator

Visa fullständig version : Varför ska man inte pressa genom tårna vid benpress?

PERSSONN
2014-07-04, 11:57
Jag vill bara vet konsekvenserna..
Jag kommer inte ner så djupt utan att pressa med tårna,ska jag hellre pressa genom hälarna och gå ner så långt som jag kan (det blir inte så långt) än att pressa genom tårna?

Donkey Kong
2014-07-04, 12:11
Beroende på vikt, så tror jag inte tårna / framfoten klarar vikten? Hela foten klarar mer vikt än endast tårna. Sen blir det instabilt och rörligt, illa för knäna. Blir det för mycket vadövning av det hela? Pressa med hela foten skulle jag säga, men mest blir på hälen.
Du har en stickingpoint där - låter som det behövs lite rörlighetsteknik.
Ta några såna step-up brädor och öva att sätta dig upp och ner, på 3 veckor har troligen rörligheten ökat, minska höjden på brädorna allteftersom. Eller träna rörligheten på låg vikt i maskinen, se det som teknikträning, kommer löna sig i längden.

Konsekvens? Lill-Babs/ Victoria Beckham vader? :D

anvihl
2014-07-04, 12:13
Jag har en muskelbristning, blödning och inflammation i vaden till följd av att komma upp på tårna i knäböj och benpress.

pezrulezhaakon
2014-07-04, 12:14
Jag vill bara vet konsekvenserna..
Jag kommer inte ner så djupt utan att pressa med tårna,ska jag hellre pressa genom hälarna och gå ner så långt som jag kan (det blir inte så långt) än att pressa genom tårna?

Du belastar foten och hälsenan mer. Även knäleden i viss mån. Dessutom minskar träningen för baksida lår och rumpan.

PERSSONN
2014-07-04, 12:26
okej ska börja pressa mest med hälen istället ! tack för svar som alltid ;) kollo är grymt..